In acceptiunea larga a termenului, buy-back cuprinde operatiunea de cumparare a unui automobil rulat de catre o firma specializata in vanzarea de masini. Contravaloarea vehiculului poate constitui apoi avansul pentru o masina noua. In sensul initial, buy-back era, practic, rascumpararea pe care se obliga sa o faca dealerul inca din clipa in care iti vindea o masina noua.

Important este insa faptul ca ambele tipuri de operatiuni se extind in Romania, astfel ca proprietarii de masini nu mai trebuie sa umble prin targ pentru a-si vinde automobilul.

Anunturi la ziar, samsari cu priviri alunecoase, zile pierdute prin targ. Aproape orice roman a trecut prin cosmarul provocat de vanzarea masinii. Cresterea pietei second-hand a facut insa ca si acest segment sa atraga interesul marilor dealeri de autovehicule, astfel incat sa dezvolte structuri specializate in cumpararea masinilor uzate de la propriii clienti ori de la alte persoane interesate.

Serviciile de buy-back au aparut cu multi ani in urma, in tarile dezvoltate. Dealerii specializati in anumite marci ofereau clientilor, in momentul cumpararii unei masini noi, garantia rascumpararii acesteia in orice moment in care se dorea acest lucru. Singura conditie pe care masina trebuia sa o indeplineasca era aceea de a fi in stare buna de functionare.

Clientul stia in acest fel ca si dupa numai 24 de ore de la cumparare putea returna masina dealerului, evident, la un pret ceva mai mic, pentru a-si cumpara alta noua. De fapt, traducerea termenului inseamna simplu „rascumparare". Ulterior, termenul a fost preluat si de firmele care comercializeaza doar masini second-hand.

Afacerea acestora este bazata pe o simpla cumparare de pe piata a vehiculelor uzate, indiferent de marca si de locul cumpararii, acestea urmand a fi revandute dupa o verificare tehnica si eventuale reparatii. In Romania, acest gen de afacere si-ar putea avea originea in parcurile de masini second-hand in care autoturismul era lasat in consignatie pana era vandut.

Primii pasi in buy-back-ul real l-au facut, in anii ’90, dealerii Dacia, care rascumparau de la proprietari modelele vechi, sub forma de avans pentru o Dacie noua. Astazi, marii importatori isi infiinteaza propriile firme de buy-back sau isi consiliaza dealerii pentru demararea acestui tip de activitate.

Motivul este simplu: numarul masinilor noi vandute in ultimii ani a crescut considerabil, iar proprietarii incep deja sa le vanda. Ia nastere astfel o activitate intensa cu masini destul de valoroase si care poate genera profituri importante.

Patru concesionari Renault Nissan implicati in buy-back

Renault Nissan, importatorul celei mai vandute marci de automobile din Romania, este evident implicat si in activitatea de buy-back, prin intermediul concesionarilor sai, carora le acorda consultanta in acest sens. Practic, Renault Nissan vede in buy-back un serviciu adus clientilor, dar si o modalitate prin care acestia pot fi fidelizati.

„Buy-back este o activitate de o deosebita importanta pentru orice reprezentant de marca. Este o activitate complexa, chiar complicata, pentru ca, fata de vanzarile de masini noi la un tarif precis, in buy-back intervin vehicule de marci diferite, varste diferite, cu kilometraje diferite si de conditii tehnice diferite.

Este deci mult mai greu sa poti sa decizi exact pretul de rascumparare si, ulterior, pretul de vanzare", ne-a declarat Nicolas Ianculescu, director general Renault Nissan Romania.

Acesta stie cu precizie ca activitatea de vanzare a autovehiculelor aduce dupa sine si o intensificare a celei de buy-back: „Cresterea puternica a pietei auto din ultimii cinci ani a facut ca activitatea noastra sa fie in principal indreptata spre vanzarea de vehicule noi. Acestea au acum trei-patru ani, iar proprietarii simt nevoia sa le inlocuiasca.

Pentru ca dealerul care a vandut initial masina sa-si pastreze clientul, este absolut necesar ca acesta sa propuna rascumpararea vehiculului. De unde nevoia, ca sa nu spunem obligatia, de a avea o activitate de buy-back".

In acest moment, patru dintre concesionarii Renault Nissan Romania au inceput sa desfasoare activitati de rascumparare a autovehiculelor rulate, celor de la Serus, IPSO, Automarcus si Meridian urmand sa li se alature, treptat, alti dealeri.

Important este faptul ca Renault Nissan Romania nu intervine in activitatea concesionarilor pe partea de buy-back, acestia fiind singurii responsabili de metodele si criteriile de evaluare ale masinilor ce urmeaza a fi rascumparate de la clienti. Este asigurata, in schimb, consultanta pentru comercializarea ulterioara a vehiculelor rulate, „cu metode si proceduri dupa model occidental".

Cititi articolul integral in Saptamana Financiara