Romaero Baneasa livreaza, in calitate de subcontractor, o parte din componentele fuselajului lui Airbus A 380, cel mai mare avion de pasageri din lume. Romaero va produce componente pentru Airbus A 380, cel mai mare avion de pasageri din lume, dupa ce a semnat miercuri un contract pe zece ani cu firma suedeza SAAB, unul dintre principalii contractori ai Airbus.

„Contractul are o valoare de cinci milioane de dolari pentru urmatorii cinci-sapte ani dar, practic, valoarea lui este nelimitata si depinde de cantitatea pe care Romaero o poate produce pentru SAAB. Este un contract-cadru care se intinde pe zece ani, dar are si clauza de prelungire, daca Romaero isi demonstreaza capabilitatea", a spus Dan Vulcan, director general al Romaero.

Potrivit acestuia, contractul cu SAAB nu este singurul prin care compania romaneasca participa la constructia lui A 380. „Avem intelegeri cu inca trei contractori ai Airbus si sintem in negocieri cu al patrulea.

Valoarea totala a contractelor se ridica la patru milioane de dolari pe an", a afirmat directorul firmei romanesti, care a mai mentionat ca numarul total al contractorilor carora Airbus le-a livrat comenzi, pe plan mondial, este maxim cinci-sase.

380 nu e singurul

Romaero produce pentru Airbus in calitate de subcontractor. Astfel, producatorul european de aeronave face comenzi catre citeva firme mari din industria aeronautica iar acestea, la rindul lor, subcontracteaza lucrarile catre mai multi furnizori mici. Romaero este unul dintre acestia, iar SAAB este unul dintre contractori.

Firma romaneasca produce pentru Airbus A 380, via SAAB, o parte din suprafata inferioara a fuselajului (burta avionului), dar si structuri din scheletul acestuia - pe romaneste, coastele avionului. Iar 380 nu este primul model de Airbus pentru care presteaza Romaero. „Pe fiecare Airbus construit, incepind de anul trecut, sint componente fabricate la Romaero", a afirmat Vulcan.

Oficialii companiei au spus ca, desi suma obtinuta din aceste contracte nu este foarte mare (in industria aeronautica, un procent de 8 este urias, spun ei), intelegerile asigura comenzi pentru mai multi ani si asigura companiei romanesti referintele pentru noi contractari.

Romaero are insa contracte directe si cu principalul concurent al Airbus, Boeing, iar livrarile sint destinate chiar pentru modelul cu care americanii vor sa „ia fata" lui A 380, adica Boeing 787 Dreamliner.

Oficialii companiei romanesti spun ca, pe linga structurile pentru fuselaj, la noi se mai produce si o parte din aripa, iar contractele cu Boeing ar fi mai avantajoase, pentru ca firma americana a fost dispusa sa livreze celor de la Romaero inclusiv o parte din utilajele necesare pentru a-i onora comenzile.

Mostenirea lui Ceausescu

Inainte de 1989, la Romaero Baneasa (fosta Fabrica de Avioane Bucuresti) se fabrica singurul avion comercial cu reactie din Europa comunista, cu exceptia, evident, a Rusiei. Este vorba despre Rombac 1-11, avion de pasageri, turboreactor, construit dupa licenta britanica BAC.

Au fost construite 11 avioane, toate livrate companiei aeriene nationale, Tarom, dar care au avut dificultati in a li se permite accesul pe aeroporturile occidentale, din cauza nivelului ridicat de zgomot.

Toate avioanele au fost retrase si, la jumatatea anilor ’90, Romaero si-a folosit echipamentele, specializindu-se in productia de subansambluri pentru marii producatori de aeronave comerciale.

Fabrica bucuresteana are contracte cu Boeing, British Aerospace, Elbit, Gulfstream, Finmeccanica, Bombardier si modernizeaza avioanele Hercules (produse de Lockheed Martin), aflate in dotarea Armatei Romane.

Articol complet in Cotidianul