De cand Google a introdus versiunile sale online, pentru soft-uri care traditional sunt destinate computerelor personale, tot mai multe companii producatoare au simtit o amenintare reala. Cea mai mare dintre acestea este la adresa Microsoft. Google Docs & Spreadsheets ofera o varianta gratuita, online, fata de suita Office de la Microsoft.

Chiar daca nu este atat de complexa precum cea produsa de Microsoft, ea ofera majoritatea functiilor de baza, strict necesare unei mini-aplicatii de birou. In plus, hostingul documentelor este asigurat tot de Google, ceea ce face ca documentele sa fie accesibile de la orice computer conectat la Internet. Foarte interesanta este si optiunea colaborativa ce a fost inclusa chiar din varianta beta.

Astfel, poti invita pe oricine sa lucreze impreuna cu tine, sau sa modifice documentul tau. In faza actuala, Google are pentru acest pachet de aplicatii doar doua module, cel de scriere si editare de documente si cea pentru calculele tabelare (echivalente cu Word si Excel). In plus, mai exista o aplicatie gratuita, sub numele de Picasa pentru managementul si editarea pozelor. Pozele pot fi grupate intr-un album care poate fi postat online.

Celebrul 80-20 sta la baza acestui calcul al Google. Astfel 80% dintre utilizatori folosesc doar 20% din facilitatile si uneletele soft-ului cu care lucreaza. Deci, un soft cu doar aceste facilitati va fi tot ceea ce este necasar pentru marea masa a utilizatorilor, lasand concurentei ceilalti 20% dintre utilizatori.

Acesta abordare a dat multe batai de cap celor produc software in domeniu. De curand, Adobe Systems a afirmat ca are planuri pentru a realiza o versiune online a celebrului sau software pentru editarea de inagini Photoshop, ce va fi disponibil pentru public in 6 luni.

Serviciile online gratuite de acest tip sunt tinute in viata de fondurile ce vin in mod indirect, prin publicitatea aferenta din zona de postare. Noul serviciu se bazeaza pe experienta recent lansatului Adobe Remix, un instrument online de editare video, ce este oferit gratuit utilizatorilor site-ului PhotoBucket.

Deocamdata, nu se poate sti ce impact va avea noul software de prelucrare a fotografiilor, intrucat au trecut abia cateva zile de la lansarea Adobe Remix. Ceea ce este cert in acest moment, se refera la gratuitatea serviciului online Photoshop, la faptul ca va fi, in mod evident, sustinut doar prin publicitate si va avea mult mai putine facilitati decat Photoshop-ul traditional.

Conform oficialilor de la Adobe, acesta va fi un prim pas dintr-o miscare de mai mare anvergura, ce in final va avea ca rezultat un pachet intreg de servicii online gratuite in beneficiul consumatorului.

La fel ca si Microsoft, afacerea Adobe graviteaza in jurul software-ului ce se instaleaza local pe statiile de lucru. Totusi, pentru a fi in pas cu noile tendinte, compania trebuie sa isi diversifice portofoliul cu produse online, spre deosebire de Microsoft care a ales sa introduca pe piata o combinatie de software si servicii, ca raspuns la noile provocari.

Dar aplicatiile online de la Adobe vor fi mult mai complexe decat ceea ce exista in momentul de fata pe piata, datorita expertizei Adobe in acest domeniu. In plus, vor mai aparea si aplicatii hibrid ce vor fi o combinatie intre cele de pe desktop-uri cu functionalitati pe Web.

Oficialii de la Adobe au subliniat ca modelul indirect de plata, prin publicitate, si-a dovedit succesul prin ceea ce a facut Google pana acum.

Din punct de vedere al consumatorilor, chiar daca exista mii de produse asemanatoare, Adobe are o pozite de relativ monopol pe piata editarii profesionale de imagine digitala. Practic, produsul sau Photoshop este singurul care conteaza in aceasta piata dinamica.

Odata cu provocarea Google, Adobe trebuie sa inoveze mai mult si mai repede decat pana acum, pentru a nu pierde locul fruntas care il detine in acest moment.

Google, la ultima sa versiune de Picasa, o aplicatie desktop a introdus si posibilitatea de a face albume online cu un spatiu gratuit de postare de 250MB ce poate fi extins pana la 6GB.

Avand in vedere acest aspect, Adobe intentioneaza sa ofere o oportunitate similara clientilor sai si chiar daca aplicatia online va fi una low-end, ea va fi superioara tuturor aplicatiilor gratuite existente pe piata.

Referitor la recent lansatul produs de editare video, Adobe apreciaza ca experienta consumatorului depinde in foarte mare masura de intarzierile date de Internet si chiar daca, in timp, va creste latimea de banda, nimic nu se va schimba in mod semnificativ in viitorii 3-5 ani.

Compania mai are si o mare ingrijorare in legatura cu denumirea de Photoshop care este un brand extrem de solid in zona de editare profesionala. Acest brand si-ar putea pierde din valoare, odata cu aparitia unui software low-end cu acest nume.

Totodata, Adobe are de gand sa introduca din ce in ce mai multe unelte multimedia online in produsele sale, mai ales dupa expertiza capatata in urma achizitiei Macromedia.