Pana si initiatorul modificarii legislative, Laszlo Borbely, ministru delegat pentru lucrari publice si amenajarea teritoriului din cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,

recunoaste ca ordonanta este complet inutila, din cauza criteriilor controversate care se mentin in Legea 114/1996. „Acea subventie este pur fictiva", a precizat ministrul delegat din MTCT.

Chiar daca a participat la elaborarea si votarea ordonantei respective, Borbely se declara convins de inutilitatea legii mentionate. „Vom modifica legislatia privind locuintele cat de curand.

In sensul ca beneficiarii noului pachet de legi privind spatiul locativ sa fie cu adevarat cei care au nevoie", promite ministrul delegat de la MTCT.

In urma sedintei de guvern de luni, subventia de stat pentru cumpararea de locuinte in anul 2007, alocata potrivit Legii locuintei 114/1996, se acorda astfel: 30% din valoarea casei, pentru persoanele care au un venit mediu net lunar pe membru de familie de pana la 545 de lei;

20%, pentru venituri intre 546 si 629 de lei; 10%, pentru cele intre 630 si 661 de lei si 5%, pentru un venit mediu net lunar pe membru de familie cuprins intre 662 si 745 de lei.

Bataie de joc legislativa

Pentru a arata ca Legea 114/1996 este o aberatie, sa presupunem ca o pereche de tineri casatoriti, ambii cu varste sub 35 de ani, detin un teren - mostenire, donatie.

Chiar si asa, cuantumul venitului solicitat pentru subventie nu le permite sa obtina un credit ipotecar pentru construirea unei locuinte, pentru ca salariile le sunt prea mici.

Presupunand ca vreo banca le-ar acorda totusi imprumutul pentru construirea unei case modeste pe acest teren, ratele s-ar dovedi de-a dreptul zdrobitoare.

Exemplificand, la o suma de 50.000 de euro cu doar 6% dobanda anuala, pe o perioada de 20 ani, rata lunara ar fi de peste 400 de euro, respectiv 1.360 de RON. Practic, mai mult decat venitul solicitat pentru subventie!

Aceeasi situatie este si in mediul rural, numai ca mult mai dramatica. Poate sunt mai multe sanse ca primariile sa identifice terenuri care pot avea ca destinatie teren pentru constructia de locuinte. Dar veniturile tinerilor de la sat sunt net inferioare celor de la oras.

Numar mic de cereri

Doar cateva zeci de astfel de cereri exista, in momentul de fata, la nivel de Capitala. La nivel de tara, sunt cateva sute. La Primaria Sectorului 1, erau inregistrate pana in aceasta saptamana numai sapte. Cu tot cu cele de anul trecut.

Pentru ca legea mentionata este total anapoda, ea favorinzandu-i exact pe solicitantii care nu au nevoie de subventia intre 5 si 30%, mentionata in Legea 114/1996. „O conditie eliminatorie este proprietatea asupra terenului pe care tinerii si-au construit casa.

La preturile actuale, acum un metru de teren costa mult mai mult decat un metru patrat construit! Asa ca este foarte greu de crezut ca persoanele carora li se adreseaza legea sa-si poata permite o achizitie de sute de mii de euro.

Sau, in cazul in care solicitantii nu detin un teren, primariile trebuie sa-l identifice si sa-l puna la dispozitia acestora.

Or, dupa cum bine se stie, in urma retrocedarilor n-a mai ramas teren la dispozitia primariilor, atat in Bucuresti, cat si in marile orase din tara", precizeaza Andrei Chiliman, primarul sectorului 1.

El nu vede o solutie in achizitionarea de locuinte de pe piata libera. „Ofertele primite la Primaria Capitalei depasesc limita bunului-simt.

Pentru un apartament de trei camere, cu o suprafata de 90 mp, aflat intr-un bloc construit cu mult inainte de 1990, se cer intre 130.000 si 140.000 de euro! Adica 1.300-1.400 euro pe metru patrat construit! In timp ce costul pentru un metru patrat construit in blocurile ANL nu depaseste 700 euro", a constatat Chiliman.

Integral in Adevarul