Un GPS portabil este un echipament util. In general, aceasta afirmatie este acceptata fara a fi nevoie de argumente. In principiu, oricine calatoreste, pe jos sau cu masina, din punctul A in punctul B poate beneficia de rutele calculate de aceste dispozitive.

Acum cativa ani, toate hartile europene pentru GPS-uri se terminau la granita dintre Romania si Ungaria. Astazi, vanzatorii de echipamente GPS din Romania estimeaza o piata de 120-150 mii sisteme pentru acest an. Principalul producator de software se asteapta la vanzari de 70-85 mii de harti in acest an atat pe sisteme preinstalate cat si pentru dotarea ehipamentelor mai vechi.

„Piata de GPS din Romania respecta tredul din EU (estimari in 2007 de peste 10 mil unitati vandute). Cresterea pietei in Romania va veni pe finalul acestui sfarsit de an urmand intr-un fel cresterea specatculoasa a achizitiilor auto. Aceasta ar proveni din vanzarea de sistemele PND -sisteme cu harta preinstalata si smartphone-urile cu GPS si Windows Mobile.

Europa este mult mai avansata aici fata de USA, cu un volum al vanzarilor de peste 4 ori mai mare decat peste ocean” considera Voicu Oprean, directorul general al ARoBS Transilvania Software, una dintre principalele companii de pe piata de GPS din Romania.

Principiul de functionare al unui asemenea dispozitiv este relativ simplu. Hartile cu toate reperele, impreuna cu software-ul de navigare sunt in memoria aparatului GPS. Acesta preia coordonatele de la satelit si te plaseaza pe harta virtuala. Cu cat informatiile din memoria dispozitivului sunt mai exacte, cu atat mai folositor este aparatul GPS.

Pe parbrizul multor autoturisme vedem astazi asemenea aparate, semn ca piata este in continua crestere, iar harta pentru Romania se apropie de maturitate.

Pentru a testa GPS-ul romanesc am folosit un aparat Evolio Navigator A1700, cu soft-ul de la iGO. Acesta a sosit cu una dintre cele mai detaliate harti ale Europei (29 de tari, inclusiv Romania). Chiar daca echipamentul de baza este un GPS, el are si capabilitati multimedia. Muzica, filmele, jocurile si fotografiile personale pot fi accesate de pe acest echipament.

Totusi, Evolio Navigator A1700 nu este un PDA cu toate programele asociate acestor tipuri de echipamente chiar daca se bazeaza tot pe un nucleu de Windows.

Firma Televoice, unicul distribuitor in Romania al produselor Evolio afirma ca pentru Romania exista 100.000 de strazi inserate in softul aparatului. Totodata, memoria generoasa de 2 GB a lui A1700 contine o harta detaliata pentru alte 28 de tari din Europa.

Aceasta fiind componenta pachetului si specificatiile mai importante ale produsului am iesit cu el pe strazi pentru a-l vedea cum se comporta in realitate.

Acuratetea hartii in Bucuresti, Brasov si alte cateva localitati prin care am trecut iti creeaza o senzatie placuta, de lucru trainic, bine facut. Cu certitudine GPS-ul Evolio te poate duce fara probleme in aproape orice loc din Romania.

Lista de minusuri este ceva mai lunga, dar, din fericire, contine aspecte relativ minore. Cel mai grav defect intanit a fost acela in care dispozitivul alege o ruta in mod evident mai lunga decat cea normala. Acesta eroare este extrem de rara, dar totusi enervanta cand se produce.

O a doua problema se remarca in unele intersectii unde esti indrumat sa o iei la dreapta si imediat la stanga sau invers, drumul tau fiind drept. Este adevarat ca o scurta privire aruncata pe harta lamureste problema, dar, de cele mai multe ori acesta este un element generator de confuzie.

Minusurile hartii digitale ar putea continua cu adrese lipsa, dirijarea catre un drum in lucru si multe amanunte de acest tip. Din fericire, aceste tipuri de erori sunt destul de rare, iar marea lor majoritate sunt explicabile in marele santier national din Bucuresti.

Ce lipseste? Cel mai mult mi-a lipsit posibilitatea de a adauga mai multe adrese preferate in afara de “Acasa“ si “Servici”.

In concluzie, se poate spune ca un echipament GPS poate fi folosit cu succes in Bucuresti, fiind extrem de util in zonele aglomerate (intri pe prima strada laterala pentru a evita blocajul in trafic, si ti se recalculeaza automat traseul), si mai ales in zonele in care nu ai mai fost vreodata.

Cel mai mare pericol pentru aceste dispozitive este ca devii dependent de ele, fiind un ajutor placut in trafic.

PDA-urile cu GPS exista in doua versiuni: PDA cu GPS si PND (sisteme asemanatoare cu PDA-urile, dar cu harta preinstalata) si cu mp3 playere si eventual video playere.

Smartphone-urile reprezinta segmentul unde aceaste vanzari cresc foarte mult si datorita aplicatiilor software ce pot fi dezvoltate pe platforma de Windows Mobile, precum si eficientei si usurintei de folosire a unor telefoane ca sisteme de navigare cand este cazul.

Totusi, PND-urile au cam 65% din piata fata de PDA-uri, iar telefoanele mobile cu GPS sunt inca nesemnificative din punct de vedere al numarului de unitati vandute.

Pe de alta parte, in domeniul producatorilor de echipamente, MIO este lider cu 60-65%, fiind primul producator care a intrat in Romania impreuna cu o harta completa.

In acest an, au aparut si alte brand-uri pe piata ca Myguide, ASUS, INVION sau AMCOR. De asemenea, a aparut un al doilea producator de harti - SYGIC - care ofera o solutie cel putin la fel de completa ca si IGO sau MIOMAP. MIO se pregateste de asemenea sa lanseze propriul sistem de navigare diferit de cel al lui NAVNGO (Igo).

Din punct de vedere valoric piata a ajuns la aproximativ 7 milioane euro anual (2006). Iar pentru anul 2007 se estimeaza o crestere a pietei GPS romanesti la peste 12-15 milioane euro.

„Aflarea in timp real a informatiilor legate de hoteluri, a adreselor, cresterea randamentului, si in principal intensificarea calatoriilor de afaceri si cresterea apetitului romanilor pentru excursii in afara tarii cu masina au determinat o crestere a cererii de dispozitive mobile dotate cu GPS: de la aparatele cu functii de Pocket PC pana la Smartphone-urile cu GPS” a mai remarcat Voicu Oprean.

Cele mai recente noutati in Europa de Vest si in SUA sunt legate de combinarea acestei tehnologii cu statiile de radio sau alte echipamente de la sol. Scopul este acela de a informa in timp real participantul la trafic de eventualele blocaje de trafic sau chiar de rutele lucrarile sau ori evenimentele deosebite programate a avea loc la momentul efectuarii deplasarii.

Un asemenea sistem este astazi activ in multe locuri de pe glob, dar, intretinerea lui este extrem de scumpa. Bineinteles ca si acest sistem poate oferi dureri de cap utilizatorilor.

Astfel, un diplomat danez, in vizita la Paris s-a bazat prea mult pe acest sistem si cand aparatul i-a comunicat ca ruta sa trece pe langa un stadion in care are loc un meci important, a decis sa urmeze sfaturile aparatului si sa aleaga o ruta ocolitoare. Rezultatul a fost ca a ajuns in mijlocul unei zone rau famate unde a fost jefuit.

In momentul de fata, calcularea locului in care te afli se bazeaza pe informatiile furnizate de o retea de sateliti americani. Tehnologia a evoluat atat de mult, incat acestia pot sa ofere informatii false sau chiar sa nu ofere nici un fel de informatie intr-o zona bine definita a globului, daca SUA doreste acest lucru.

Din acest motiv, dar si pentru a detine controlul unei structuri asemanatoare de sateliti, statele bogate din Europa de Vest au decis sa creeze o structura similara. De asemenea, Japonia a anuntat ca are si ea planuri in acest domeniu. Din pacate pentru ei, vecinii nostri europeni au uitat un amanunt extrem de semnificativ. Reteaua americana de sateliti ofera informatiile gratuit oricui.

Viitoarea retea europeana va functiona contra cost, pe baza de abonament. Este putin probabil ca cineva care are acces la un produs excelent si gratuit sa renunte la el si sa se transfere la altul, unde va trebui sa plateasca.