În șase ani vânzările eMAG de Black Friday s-au dublat, iar 2023 a fost un an record, cu vânzări de 731 milioane lei, un avans de aproape 90 milioane lei față de Vinerea Neagră din 2022. Deși Facebook este plin de oameni care spun că urăsc Black Friday și că nu vor să audă de el, realitatea a fost cu mult diferită. De ce Black Friday 2023 a adus așa vânzări mari în România?

Black FridayFoto: Michael Bihlmayer, imago stockpeople, Profimedia

Câteva concluzii despre Black Friday 2023

  • Deși în „bulele” multora dintre noi, pe rețelele sociale, avem o mulțime de prieteni care înjură Black Friday și spun că este o mare păcăleală cu o mulțime de false reduceri, este clar că „bulele” nu reflectă realitatea din piață. Oamenii au cumpărat „din greu”.
  • Putem bănui și faptul că mulți oameni care au cumpărat de Black Friday 2023 NU au mai postat despre asta pe Facebook, considerând că nu are niciun rost să spună întregii lumi ce și-au luat.
  • Fără îndoială că mulți români au cumpărat lucruri doar pentru că era ziua de Black Friday și au fost determinați să-și ia câte ceva și fiindcă familia sau prietenii le-au spus că și-au luat diverse lucruri. Diversele mecanisme psihologice pentru care retailul este celebru au funcționat din plin pentru români.
  • eMAG estimează în fiecare an, cu câteva zile înainte, cât va vinde de Black Friday. În general estimarea se adeverește cu o marjă de eroare de 5-15 milioane lei. În 2023 eMAG a estimat vânzări totale de 680 milioane lei, dar cifrele după ziua de 10 noiembrie au fost cu 51 milioane lei peste aceste estimări. Posibil ca eMAG să fi oferit estimări mai reținute, dar vânzările au fost clar peste orice așteptări.
  • A crescut foarte mult numărul de magazine online incluse pe platforma eMAG și, în consecință, sunt mult mai multe produse la dispoziția clienților. S-a dublat în cinci ani numărul de magazine care au participat la Black Friday pe platforma eMAG, de la 5.300 în 2018, la 11.700 anul trecut. Numărul de produse vândute de BF s-a dublat în patru ani, de la 1,3 milioane în 2019, la 2,8 milioane anul acesta.
  • Au fost, fără îndoială, mulți oameni care, deși nu aveau în plan să cumpere ceva de Black Friday, au răsfoit ofertele și au văzut diverse produse la preț bun și au și cumpărat. BF a fost util pentru o parte dintre cei 600.000 de clienți care au cumpărat ceva de pe eMAG pe 10 noiembrie.
  • S-a vândut de mai mulți bani și fiindcă aproape toate produsele (chiar și cu reduceri serioase) sunt mai scumpe decât la Black Friday 2022, fiindcă scumpirile au continuat și pe parcursul acestui an.
  • Date fiind lucrurile enumerate aici, sunt foarte mari șanse ca Black Friday 2024 să treacă de 750 milioane lei la eMAG, mai ales că putem presupune că la anul vor fi mai multe magazine pe platformă.
  • Plata cu cardul a avut o pondere record de 71%, dublu față de acum cinci ani, când ponderea a fost de 34%. Acum 12 ani ponderea plăților cu cardul era cam de 10%, iar în 2016, de numai 26%.

Am folosit datele eMAG din două motive:

1. Black Friday în România înseamnă în mare parte eMAG care este, de departe, cel mai mare retailer online.

2. eMAG furnizează de 12 ani date despre Black Friday și aceste date pot fi comparate pentru a determina diverse tendințe.

Vânzările eMAG de Black Friday în ultimii șase ani

2023: 731 milioane lei

2022: 644 milioane lei

2021: 609 milioane lei

2020: 585 milioane lei

2019: 499 milioane lei

2018: 459 milioane lei