Liderii scandinavi s-au angajat luni să evalueze noi dovezi dintr-un documentar care pune sub semnul întrebării ancheta oficială privind scufundarea feribotului Estonia în Marea Baltică în 1994, care a ucis 852 de persoane, potrivit AFP.

Scufundarea feribotului Estonia, placa comemorativaFoto: youtube.com

Creatorii seriei de documentare în cinci părți, difuzată luni, au susținut că au găsit până acum o gaură neînregistrată de patru metri (13 picioare) în corpul navei.

Nava se scufundase într-o furtună pe 28 septembrie 1994 între Stockholm și Tallinn. Doar 137 din cei 989 de pasageri și echipaj de la bord au supraviețuit dezastrului, care a ucis 501 de cetățeni suedezi și 285 de estonieni.

Directorii documentarului „Estonia: descoperirea care schimbă totul” au explorat epava cu un submarin controlat de la distanță și au descoperit fâșia din carena navei.

O comisie internațională a concluzionat în 1997 că o deficiență a sistemului de blocare a ușii retractabile a navei ar fi permis ca apa să intre pe puntea rezervată mașinilor, provocând cel mai grav dezastru maritim de la Titanic.

Cu toate acestea, supraviețuitorii și rudele celor uciși se luptă de mai bine de douăzeci de ani pentru investigații suplimentare.

Experții le-au spus producătorilor de documentare că doar o forță masivă din exterior ar fi putut provoca o ruptură de patru metri, ridicând multe întrebări despre ceea ce s-a întâmplat de fapt în acea noapte.

„Cred că adevărul este destul de diferit de ceea ce au spus oamenii până acum”, a spus Carl Eric Reintamm, unul dintre supraviețuitori.

Mai mulți supraviețuitori susțin că au auzit un bubuit puternic, iar Reintamm susține că a văzut un obiect alb mare în apă, lângă feribot, element care nu fusese luat în considerare până acum, potrivit experților intervievați în documentar.

Luni, miniștrii de externe din Estonia, Suedia și Finlanda au anunțat că vor „evalua” noile informații.

Până în prezent, țările în cauză au fost extrem de reticente în reexaminarea cauzelor dezastrului.

Autoritățile suedeze au interzis orice explorare a epavei.

Drept urmare, directorul documentarului Henrik Eversson și un alt membru al echipajului au fost arestați după ce au explorat locul și au fost condamnați până la doi ani de închisoare în Suedia.

Dar Henrik Evertsson a spus că este „absolut esențial și important din punct de vedere jurnalistic” să trimită o cameră la epavă.

Multe teorii despre cauzele scufundării circulă de ani de zile.