Panouri imense, afise si publicitate in mass-media sint doar citeva dintre mijloacele prin care partidele si-au facut campanie electorala. Totul a costat bani grei, suma finala depasind se pare 11,5 miliarde de lei. Cu alte cuvinte, partidele au avut la dispozitie aproape 400 de milioane de lei pe fiecare zi de campanie.

PSD, formatiunea care a cheltuit cel mai mult, conduce detasat in acest top. Filiala pastorita de Ioan Solcanu a pus la bataie, potrivit unor surse, aproximativ 6 miliarde, desi sefii partidului se codesc sa dea cifra exacta a cheltuielilor.

Contactat de „Jurnalul de Est“, Solcanu ne-a indrumat catre mandatarul financiar al organizatiei, Iosub Alexandru, cel care s-a ocupat cu „finantele“ partidului. Numai ca domnul Iosub a evitat diplomatic sa prezinte sumele cheltuite, invocind faptul ca nu are mandatul PSD sa acorde interviuri.

„Tot ce a folosit PSD in campanie – afise, publicitate in ziare – are acoperire. In plus, nu am depasit limitele plafonului maxim. Atit pot sa va spun“, ne-a declarat Iosub Alexandru, care a recunoscut ca situatia exacta a fost depusa la Curtea de Conturi.

El a precizat ca daca va primi dezlegare de la sefii sai ierarhici, va accepta totusi sa dezvaluie suma cheltuita de PSD.

PD – cheltuieli de peste 100.000 $

La democrati, lucrurile sint ceva mai transparente. „Am angajat cheltuieli de 3,467 miliarde de lei, insa le vom plati esalonat, de la caz la caz, in citeva luni. Pe perioada campaniei, donatiile primite de PD s-au ridicat la 244 de milioane, iar veniturile obtinute din donatii inainte si dupa campanie sint de 644 de milioane“, a spus Cirlan.

El afirma ca, in comparatie cu PSD, democratii au avut in campanie o vizibilitate de trei ori mai mica. „Noi aveam cite un colt de pagina in ziare, iar PSD pagini intregi“, sustine Cirlan. El adauga ca partidul sau a avut in oras 30 de panouri.

Suma de 3,4 miliarde de lei amintita de Cirlan, drept cheltuieli de campanie, coincide cu cea declarata la Curtea de Conturi, adica 3,2 miliarde de lei, potrivit investigatiilor reporterilor de la „Jurnalul de Est“.

Declaratii contradictorii la liberali

Cit priveste „factura“ liberalilor, declaratiile liderului PNL, Relu Fenechiu, se bat in cap. Daca, in timpul campaniei electorale, Fenechiu vorbea de 60.000 de euro (aproximativ 2,5 miliarde de lei), din care jumatate ar fi suportati din propriul buzunar, dupa alegeri Fenechiu spune ca, in realitate, PNL a cheltuit doar 30.000 de euro, adica 1,2 miliarde de lei.

„Am avut mai putini bani in comparatie cu altii, dar e adevarat ca am avut ajutoare de alta natura. Au fost oameni care au mers in campanie cu masinile proprii, iar in plus, am beneficiat de sprijinul gratuit a 200 de tineri“, a spus Fenechiu. Potrivit unor surse, PNL ar fi cheltuit in campanie aproximativ 1,7 miliarde.

„In toamna, speram sa mergem mai mult pe campanie platita“, adauga Fenechiu.

PUR a bagat doar 400 milioane de lei

Umanistii au obtinut in Iasi doi consilieri locali si doi judeteni, dupa care, in urma intelegerii cu PSD, au prins un post de vicepresedinte la Consiliul Judetean. Cu toate acestea, liderul PUR spune ca organizatia sa n-a cheltuit in campanie decit 10.000 de euro, adica in jur de 400 de milioane de lei.

Aceast cifra contrazice suma declarata la Curtea de Conturi, care, potrivit unor surse, nu depaseste 150 de milioane. „A fost greu sa faci campanie cu bani putini. Am avut sase panouri in oras, afise si am impartit citeva tricouri“, sustine liderul PUR, Radu Terinte, care recunoaste ca au venit ceva materiale si de la Bucuresti.

„Pentru campania din toamna, am inceput deja sa stringem bani“, dezvaluie liderul PUR Iasi. Umanistii mizeaza si pe sprijinul unor oameni de afaceri din tirg, care la locale „n-ar fi fost atit de siguri ca PUR va trece pragul electoral“.

La PRM, intii ciolanul, apoi rezultatele

Peremistii au avut la Iasi o campanie electorala discreta, candidatul la Primarie, Constantin Neculau, afisind o prietenie totala fata de PSD. Atitudinea sa i-a adus, de altfel, postul de viceprimar, insa a costat partidul alte citeva mandate in Consiliul Local. PRM a pus la bataie jumatate de miliard, dramuindu-si, se pare, resursele financiare pentru alegerile din noiembrie.

Degringolada de la taranisti s-a resimtit si in pusculita partidului. PNTCD a cheltuit, potrivit unor surse, doar 30 de milioane de lei, rezultatele fiind direct proportionale cu efortul financiar. Taranistii s-au situat cu mult sub pragul electoral, semanind cu o formatiune in deriva.

Suma cheltuita in campanie de partidele iesene, in cele doua tururi de scrutin, a fost, in realitate, mult mai mare de 11,5 miliarde de lei, deoarece si candidatii independenti si partidele care nu au obtinut locuri in administratia locala si-au facut campanie electorala.

Din cei 62 de candidati independenti, la nivelul judetului Iasi, doar 6 au reusit sa cistige increderea electoratului, dar nici unul dintre ei nu are mandatar si nu a declarat suma cheltuita in campanie.

Urmeaza ca, in perioada urmatoare, toate aceste cifre sa fie verificate, rezultatul urmind sa-l aflam abia pe 14 august.