Provocarea a fost lansata, iar cititorii nostri ne ajuta sa venim cu argumente noi in favoarea tezelor ce s-au impus in urma anchetei jurnalistice declansate. Astfel, am fost sunati de un cititor avizat si ne-a semnalat un anunt de mica publicitate, bine pitit.

Mizandu-se, probabil, pe tirajul derizoriu (nu vrem sa dam idei nimanui, dar daca cineva tot trebuie sa dovedeasca publicarea unui anunt intr-un ziar local, dar nu doreste sa afle prea multe persoane de continutul acestuia si de "afacerea" pusa la cale cat mai discret, stiti unde sa apelati – nu dam numele ca ar fi publicitate mascata), mai mic decat al angajatilor care o scot, fituica famigliei Tarau a fost "selectata" pentru a-l "mediatiza".

In obscura publicatie, alaltaieri, a fost publicat urmatorul anunt. "SC Trans World Trading SRL, cu sediul in Oradea, strada Ion Vidu, nr. 26, anunta solicitarea de prelungire a autorizatiei de mediu pentru statiile de distributie carburanti auto: Oradea, Sos. Borsului, nr. 3; Alesd, str. Bobalna, nr. 80 precum si eliberarea autorizatiilor de mediu pentru statiile Oradea, str. Sucevei, nr. 24; Oradea, str. Ogorului, nr. 2; comuna Nojorid, loc. Les, km 103. Eventualele sugestii sau reclamatii se pot depune in scris sub semnatura privata la Agentia de PM Bihor, Oradea, Bdul Dacia, nr. 25/A, tel. 444.590, in termen de 15 zile de la aparitia anuntului. Informatii suplimentare, contestari, sugestii la APM, Bihor, Oradea, Bdul Dacia, nr. 25/A, tel/fax: 444.590".

Guru Tincau

SC Trans World Trading SRL Oradea a apartinut milionarului (in dolari) oradean Tibor Tincau.

El a tinut sa mentioneze, in interviul-prezentare acordat revistei care a publicat topul celor mai bogati 300 de romani in anul 2004, ca este administratorul acestei "companii", dar, ciudat, nu si-a declinat calitatea de director zonal al infinit mai puternicei Balkan Petroleum SA, detinatoarea actiunilor de la RAFO si CAROM, firmele implicate acum intr-o ampla ancheta penala de evaziune fiscala, falsuri, inselaciune si spalare de bani. Intr-un fel, intelegem acum aceasta reticenta a lui Tincau, de a nu-si lega numele de un scandal care a furnizat deja, abia anul acesta, printre primii arestati, pe celebrii Iacubov si fratii Iancu.

Numai ca, la data aparitiei respectivului interviu, scandalul nu fusese inca scapat de sub control de catre PSD, iar oamenii lui Amarie tineau la pastrare documentele ridicate preventiv de la RAFO, ca sa nu ajunga la alte organe de control.

GAZETA a verificat si a demonstrat ca exista legaturi dubioase de afaceri intre cele doua firme, chiar daca au interpus "fantome" pe traseu, iar un element de legatura intre ele, oricat de precaut s-a dovedit a fi, este Tibor Tincau.

Au incurcat borcanele

In calitatea oficiala pe care o detine la Balkan Petroleum, Tincau s-a ocupat, in vestul tarii, de achizitionarea unor statii de distributie a carburantilor, pentru a constitui in zona propria retea RAFO.

Datele si informatiile de care dispunem ne permit sa afirmam ca "selectia" a fost facuta "pe spranceana", iar preturile platite de cumparatoare au fost mult supraevaluate in intreaga tara, cum , de altfel, suna si una dintre acuzele penale ce se aduce acum capilor de la Onesti-Bacau. In literatura de specialitate, aceste practici sunt catalogate ca fiind "spalare de bani". Buclucasul anunt pune acum in aceeasi oala statii care sunt inca ale SC TWT SRL cu acelea care figureaza deja ca au trecut la RAFO si ii poarta sigla.

Asa este statia din Les, la care se face referire in anuntul de mica publicitate. Ea a apartinut unui interpus al fugarului Adrian Tarau, fiul contrabandist al fostului prefect PSD de Bihor. Iata ca abia acum se fac demersuri pentru intrarea ei in legalitate, pentru "eliberarea autorizatiei de mediu", dar de catre SC Trans World.

Sa se fi saturat Tincau de fostul colaborator Vidican, de la care a cumparat, cu mult prea multi bani, statia fosta VIMEX si actualmente RAFO, de pe soseaua de centura a municipiului? Sa prefere ingeniosul afacerist sa le "pregateasca", inainte de a le vinde la RAFO, in propria firma si sa nu imparta gheseftul cu nimeni?

Functioneaza fara autorizatii de mediu

Nefericitul anunt gazduit de tirajul confidential al fituicii na-tarailor dezvaluie si alte nereguli. Nu este vorba numai de atacul la bugetul de stat ci si de un pericol potential care planeaza asupra vietii si sigurantei bihorenilor.

Daca acum se solicita, pentru unele dintre benzinariile controlate de Tincau, "prelungirea autorizatiei de mediu", iar pentru altele "eliberarea autorizatiilor de mediu", deducem, ca nespecialisti in domeniu, ca ultimele nu au inca aceste autorizatii! Ne-am deplasat la adresele indicate si am descoperit – ceea ce, sa recunoastem, stiam – ca ele functioneaza bine, merci. Si, culmea, sunt situate la numai cativa metri de imobilele unor oradeni nevinovati, ce nici nu stiu pe langa cine dorm si unde isi cresc copii.

Ei pot sa afle acum, de la o publicatie serioasa, cum este GAZETA, cu un tiraj consistent si cu cititori calificati, ce au de facut cu aceste solicitari si cum li se pot opune. Poate ca de aceea gealatii lui Tincau au incercat sa o opreasca pe colaboratoarea noastra sa le fotografieze.

Garda nu moare, dar s-a predat?

Legea care reglementeaza protectia mediului stabileste ca la baza ei sta "principiul precautiei". Pentru aceasta, evaluarea impactului unei investitii asupra mediului se face inca din faza de proiect.

Alinierea la standardele UE a impus promulgarea HG 568/2001, pentru a transpune in legislatia romaneasca cerintele tehnice foarte drastice din acest domeniu, mai ales ca este vorba de comercializarea, transportul, depozitarea si manipularea unor substante considerate periculoase.

Am incercat sa luam legatura cu reprezentantii Agentiei de Protectie a Mediului Bihor, pentru a ne comunica situatia acestor statii de distributie a carburantilor neautorizate.

La numarul indicat a raspuns, dupa mai multe incercari, doamna Felicia Enache. Dupa ce a auzit de ce ne interesam, ne-a recomandat sa o cautam pe domnisoara Mariana Vasiu. Am incercat de mai multe ori, dar nu a raspuns nimeni, nici joi, nici vineri. Sa fi aflat deja despre ce e vorba si prefera sa taca?

Incalcarea prevederilor Legii mediului "atrage raspunderea civia, contraventionala sau penala, dupa caz".

Sanctiunile sunt destul de aspre: de la amenzi de zeci de milioane de lei pana la 20 de ani inchisoare! Ca pentru criminali! GAZETA nu intelege sa renunte la aflarea raspunsurilor la intrebarile pe care le-am fi adresat APM Bihor, dar nu ni s-a raspuns la telefon. Le punem si in mod public.

Ne intereseaza cum au functionat pana acum aceste statii neautorizate? Cine a permis aceste abuzuri? Ce masuri s-au luat? Cine raspunde pentru aceasta situatie? Prefectul cunoste aceasta situatie? Dar organele de urmarire penala competente sa constate si sa cerceteze?