Controalele efectuate de Inspectoratul Judetean in Constructii a scos la iveala grave nereguli in activitatea SC Keviep SRL, societatea maghiara care reabiliteaza retelele de canalizare si apa din municipiul Oradea

Potrivit raportului de control, SC Keviep SRL ar trebui sa stopeze executia lucrarilor „pana cand proiectele vor fi intocmite in concordanta cu prevederile tehnice in vigoare".

Problemele deja constatate, coroborate cu intarzierile nejustificate ale finalizarii lucrarilor, ar trebui sa oblige municipalitatea sa anuleze contractele cu SC Keviep SRL si sa incaseze de la aceasta unor penalitati usturatoare

Dezastru pe „Corso"!

Keviep SRL este antreprenor pentru mai multe lucrari de importanta majora pentru Oradea, dar la nici una dintre acestea, din diverse motive, nu a reusit sa respecte termenele asumate.

Inca de la inceput, mesterii de la Keviep s-au vazut depasiti de situatie. Fronturile de lucru deschise in mai multe puncte ale orasului i-au luat pe nepregatite.

Lucrarile au debutat cu stangul, motiv pentru care Calea Republicii va fi finalizata in totalitate abia la toamna, desi, conform planului initial, lucrarile trebuiau finalizate pe 1 iulie 2005. Nici pana azi cei de la Keviep nu au reusit sa recupereze timpul pierdut.

Un alt tronson reabilitat cu intarziere este Bulevardul Magheru. Data de finalizare a acestei strazi era 30 septembrie, insa si aici au fost intarzieri de cateva luni.

Pentru contractul privind canalizarea au fost prevazute penalitati de 0,06% pe zi de intarziere la valoarea lucrarilor neexecutate, iar pentru apa penalitatile sunt de 1% pe zi la valoarea totala a lucrarilor.

Insa, aceste penalitati pot sa fie aplicate numai dupa expirarea termenului final, care, in cazul programului de canalizare, este 30 septembrie 2006.

Comerciantii de pe strada Primariei, unde, recent, au demarat, in sfarsit, lucrarile de canalizare, sunt ingrijorati ca li se vor duce de rapa afacerile.

Patania confratilor de pe strada Republicii, care, mai bine de jumatate de an, au fost siliti sa-si inchida magazinele sau sa lucreze in pierdere din cauza incapacitatii firmei Keviep de a coordona interventiile la retelele subterane, a provocat neliniste pe strada Primariei.

Patronii isi-au exprimat temerea cu privire la seriozitatea firmei Keviep de a-si onora la termen angajamentele luate. Urmatoarele etape ale lucrarilor au ca obiectiv reabilitarea liniilor de tramvai si refacerea carosabilului si a trotuarelor. Ele au ca termen de predare data de 30 septembrie a.c.

Din pacate, pana acum, nici o lucrare importanta nu a fost terminata la timp. Chiar daca au fost intarzieri de cateva luni, antreprenorii nu au platit penalizari. Keviep are de inlocuit retele de canalizare de 60 de km, insa in cei doi ani scursi de la semnarea contractului a reabilitat doar 20 de km de retea.

In mod ridicol, ei spun ca in sase luni vor recupera tot timpul pierdut. Tot pana in septembrie a.c., firma maghiara mai are de predat mai multe statii de pompare a apei in municipiu.

Un contract cu „fisuri"

Contractul dintre Regia Autonoma de Apa-Canal Oradea, beneficiarul direct, si Keviep, semnat in aprilie 2004, are o valoare estimata la 7,7 milioane de euro. Termenul prevazut arata o intindere a lucrarilor pana in tomna lui 2007.

Chiar daca in caietul de sarcini al maghiarilor sta scris, negru pe alb, ca finalizarea lucrarilor pe Republicii pietonal era stabilita pentru data de 30 septembrie 2005, potrivit contractului semnat intre cele doua parti, penalitatile ar urma sa apara abia dupa tomna lui 2007.

Adica, abia dupa data stabilita pentru finalizarea lucrarilor din intregul oras. Cu alte cuvinte, strada Republicii este la mana maghiarilor! Daca o termina in termen, ori ba, de platit penalitati se va vedea daca si cat vor plati.

Reprezentantii Keviep se considera, insa, absolviti de orice vina pentru o eventuala intarziere a lucrarilor pe strada principala a municipiului Oradea.

Inspectoratul Teritorial in Constructii (ITC) Oradea a intocmit, in data de 10 iunie 2005, o nota de constatare in ceea ce priveste asigurarea calitatii lucrarilor pe tronsonul Pod Primarie–strada Republicii.

Prin spargerea mecanizata a stratului de beton s-a ajuns la concluzia ca vibratiile emise reprezinta adevarate pericole pentru cladirile vechi ale orasului.

Starea cladirii care gazduieste Hotelul Parc este intr-o degradare avansata si a fost necesara o schimbare a tehnologiei de desfacere a pavajelor, prin taierea stratului de beton in fasii. Potrivit contractului, la sfarsitul lui septembrie 2005, lucrarile de pe Corso trebuiau finalizate.

Dar, suntem in aprilie 2006 si sunt inca multe de facut! In cazul intarzierilor, in contract sunt prevazute penalitati de 1% pentru fiecare zi de intarziere. Adica, circa 80 de mii de dolari pe zi.

Dar, in situatia actuala, firma maghiara are haturile in maini iar edilii oradeni regreta ca le-au dat ungurilor prea multa libertate de miscare si de decizie. Deocamdata, oradenilor le-a mai ramas doar sa astepte finalizarea lucrarilor.

Pe langa faptul ca au iesit din toate termenele de executie preconizate initial, ungurii de la Keviep lucreaza cu utilaje interzise de edilii oradeni.

Keviep „Strica Tot" SRL

In urma cu cateva saptamani, presa semnala modul inadmisibil in care angajatii firmei Keviep au demarat lucrarile pe strada Ana Ipatescu, lasand in urma lor transee pline cu pamant si o strada ingropata in noroi.

Mai recent, Inspectoratul Judetean in Constructii Bihor a dispus oprirea lucrarilor pe strada Ecaterina Teodoroiu, din cauza nerespectarii normelor calitative. Apoi, a venit randul locuitorilor de pe strada Piatra Craiului sa protesteze pentru faptul ca, din cauza acelorasi lucrari de canalizare, au fost izolati de restul orasului.

„Am importat hoti din Ungaria sa ne faca noua lucrarile pe miliarde! Firma Keviep ne toaca toti banii! Suntem izolati ca intr-un ghetou. Toate aceste lucrari se fac fara cap!" – se plang oamenii.

Atitudinea aroganta a reprezentantilor firmei maghiare Keviep continua sa sfideze autoritatile locale.

Conform contractului, daca pana la data de 30 septembrie 2005 Keviep nu finaliza lucrarile de reabilitare a retelelor de apa, i se puteau aplica penalitati de 1% pe zi din valoarea lucrarilor, dar autoritatile locale au decis sa prelungeasca termenul de predare cu inca o luna.

Licitatia privind reabilitarea retelelor de apa a fost organizata in primavara anului 2005 de fosta Regie Apa-Canal Oradea, acesta fiind al treilea contract pe care Keviep a reusit sa puna mana.

Cu toate ca firma maghiara era deja „celebra" pentru ca nu respecta termenele si executa lucrari de calitate slaba, aceste argumente nu au contat. Regia Apa-Canal nu a tinut cont, la atribuirea contractului, de proasta reputatie castigata prin neonorarea la termen a lucrarilor contractate.

Intrarea ei pe piata oradeana a fost facilitata de Primaria Oradea, care, in anul 2003, i-a concesionat 72 de hectare de teren, pe o perioada de 20 de ani, in schimbul realizarii haldei ecologice de gunoi.

Primele semne ale neseriozitatii au aparut inca de la inceput si au condus la inaugurarea haldei de gunoi cu o intarziere de sase luni.

Anul trecut, Keviep a mai castigat un contract in valoare de 8 milioane de euro, privind canalizarea unor strazi din Oradea. Insa si aici lucrarile au debutat cu stangul, demararea acestora fiind decalata cu lunile.

Cu toate aceste dovezi clare ale neseriozitatii firmei maghiare, Apa-Canal i-a mai facut un cadou, de aceasta data in valoare de 20 de miliarde de lei.

In schimb, firma se obliga ca pana pe data de 30 septembrie sa finalizeze lucrarile de inlocuire a retelelor de apa pe tronsoanele Bulevardul Magheru - Parcul Petőfi, Parcul Petőfi - strada Berzei si Republicii - pietonal, in total 4 kilometri.

Cum au fost acestea „matrasite" reiese din documentele Inspectoratului Judetean in Constructii. In total, programul de reabilitare a canalizarii prevede inlocuirea conductelor de canalizare pe o lungime de circa 60 de kilometri, pe 130 de strazi din municipiu.

Batjocura de 8 milioane de dolari

Dupa cum vom arata in cele ce urmeaza, Keviep si-a batut joc cu o condamnabila nonsalanta de Oradea si de oradeni.

Orasul a fost, multa vreme, un adevarat santier, strazile centrale erau aproape inaccesibile din cauza santurilor si a utilajelor, iar lucrarile, care trebuiau finalizate in 2005, vor fi gata abia anul acesta.

Oradea este sufocata de santiere, deschise simultan in mai multe zone centrale importante ale orasului. Firma maghiara „Keviep", ai carei angajati lucreaza in aceste zone, a lasat de izbeliste unele zone, iar la altele se lucreaza sporadic.

Nu se poate circula prin oras decat facand slalom printre conducte, nisip si noroaie. Conform relatarilor presei, „Keviep" a adus din Ungaria conducte respinse la controlul de calitate facut de inspectorul Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD). De asemenea, termenul de predare a lucrarilor, 30 iunie 2005, a fost depasit.

Insa, datorita prevederilor foarte permisive din contract, „Keviep" nici macar nu poate fi trasa la raspundere.

Chiar daca programul de reabilitare a infrastructurii intregului oras, prin schimbarea retelei de canalizare si alimentare cu apa este laudabil, nerespectarea termenelor de executie pe cele mai importante artere afecteaza grav imaginea Oradiei.

Mai ales ca si calitatea lucrarilor, pe care au fost aruncate sute de miliarde de lei, este execrabila. O dovedesc si procesele verbale de inspectie intocmite de angajatii Inspectoratului in Constructii Bihor.

Documentul intocmit de inspectorul Vasilica Bone, pentru lucrarile de constructii-instalatii la obiectivul „Extindere si reabilitare retele canalizare menajera si pluviala in municipiul Oradea", executat de firma Keviep SRL pe strazile Marin Preda, Frunzei, Iannus Pannonius, Marin Preda si Iuhasz Gyula, spune totul despre „profesionalismul" constructorilor de la firma amintita.

Iata deficientele constatate si prescriptiile tehnice care au fost incalcate: „Lipsa calcule hidraulice care sa argumenteze diametrele exagerate din punct de vedere hidraulic ale retelelor de canalizare, avand in vedere ca majoritatea canalelor sunt «de inceput», iar panta strazilor este foarte mare (bani publici cheltuiti nejustificat fata de necesar); lipsa breviare de calcul pentru dimenisonarea din punct de vedere al rezistentei tuburilor PVC la adancimi de sub 1 metru; la canalele menajere de pe strazile amintite mai sus este compromisa rezistenta si stabilitatea tuburilor pentru ca la racordarile de intrare in caminele de rupere de panta nu s-a asigurat adancimea minima de acoperire prescrisa de furnizor.

Sunt situatii cand canalul din PVC cu diametrul de 300 mm are o acoperire de numai 14 cm in Zona CM3 de pe strada Marin Preda, sau pe strsa Frunzei, Zona CM5-CM6 are o acoperire de numai 46 cm; in Zona CM4 tubul are o acoperire de numai 36 cm; la fel pe strada Pannonius, Zona Camin CM6, unde acoperirea tubului este de numai 41 cm.

Racordurile gospodariilor la canalizarea menajera nepermis de lungi (alti bani publici irositi - n.n.). Regula este ca fiecare gospodarie sa-si realizeze racordul independent, nu din fonduri europene, cum a fost cazul la canalizarile de pe strada Iuhasz Gyula, la imobilele nr. 26A si 26B.

La intersectii de strazi, caminele trebuiau puse in intersectie si proiectate racordurile strazilor adiacente pana la limita strazii, ca in cazul in care strada se reabiliteaza, sa nu mai aiba loc ulterior desfacerea ei.

Planurile de situatie nu contin note conform prevederilor Legii 50/2004, nu sunt intocmite la scara 1:500 si nu contin elementele obligatorii privind constructiile subterane cu amplasarea lor (trasee, dimensiuni) conform aceleiasi legi.

Nu au fost respectate prevederile STAS SR 8591/1/97 privind amplasarea in localitati a retelelor edilitare subterane; nu au fost intocmite planuri de trasare sau borne pe planurile de situatie existente, cu specificarea distantelor minime obligatorii. Proiectele contin detalii care nu au legatura cu ceea ce s-a proiectat".

Alte neconcordante constatate au fost cele privind pantele (in memoriul referitoar la strada Iannus Pannonius, proiectantul mentioneaza ca panta canalului este de –3 grade, iar in profilul longitudinal, panta este de 3%.

Alte neconcordante exista intre pantele din profilul longitudinal si cele care rezulta din diferenta dintre cote si distanta dintre camine. Diferente apreciabile s-au constatat intre caietele de sarcini din proiecte, care prevad conducta pozata pe un pat de nisip, iar in documentele firmei Keviep figureaza balast.

La proba de etanseitate era prevazuta valoarea de 25N/cmp, iar in hartiile celor de la Keviep efectuarea probei este prevazuta la 0,18 bar.

De asemenea, sunt neconcordante si intre prevederile referitoare la planurile de situatie, care trebuiau intocmite la scara 1:1000, pe cand „specialistii" de la firma maghiara le-au intocmit gresit, la scara de 1:1500. Alte nepotriviri tehnice sunt cele referitoare caietele se sarcini si situatia reala din teren.

Constienti de faptul ca lucrarile executate sunt execrabile, smecherii de la Keviep nu au prezentat nici un program pentru controlul calitatii executiei si nici nu a convocat IJC la verificarea lucrarilor.

„Controlul calitatii" facut de Keviep, prin asa numita „consultanta GKV", nu prevede insa verificarea calitatii executiei, a tehnologiilor de executie, a etanseitatii tuburilor de canalizare, recoltarea probelor pentru stabilirea gradului de compactare si aducerea terenului la starea initiala.

Ca atare, situatia constatata de angajatii Inspectoratului in Constructii este calificata drept „grava".

La capitolul „Masuri dispuse", se spune: „Avand in vedere neconformitatile grave constatate in proiectare de la inceputul executiei si pana in prezent, se impune luarea de urgenta a masurilor necesare, in scopul realizarii investitiei conform prevederilor tehnice si legale, dupa cum urmeaza: S.C.

Keviep nu va incepe executia lucrarilor pe strazile mentionate in prezentul proces-verbal pana cand proiectele nu vor fi intocmite in concordanta cu prevederile tehnice in vigoare".

Verdict: refacerea lucrarilor!

Consecintele bataii de joc a smecherilor de la Keviep reprezinta sute de miliarde de lei cheltuieli suplimentare pentru refacerea lucrarilor deficitare („crearea de disconfort pentru populatie, printr-o exploatare greoaie si costisitoare si distrugerea aspectului urban prin neaducerea strazilor la starea lor initiala si afectarea reabilitarilor de strazi datorita necompactarii umpluturilor peste conducte").

Inspectoratul Teritorial in Constructii Bihor a amendat deja firma maghiara cu sute de milioane de lei tocmai pentru ca astupa „transeele" sapate pentru reteaua de canalizare cu pamant in loc de balast, ceea ce produce denivelari pe strazi si distrugerea asfaltului. Ar fi cazul ca societatea Apa-Canal S.A. sa blocheze fondul de garantie de buna executie, de circa 10% din valoarea lucrarilor, si sa perceapa retineri de 5% pentru fiecare lucrare, conform clauzelor contractuale.

Interpelat de reporterii nostri in legatura cu cele de mai sus, Ioan Ciursas, directorul general al Companiei de Apa Oradea, beneficiarul lucrarilor, a avut o pozitie suprinzatoare. „Calitatea lucrarilor efectuate de catre firma Keviep este si foarte buna si foarte proasta.

Pe strada Primariei si pe altele, lucrarile sunt bune. Lucrari proaste care s-au facut pe timp de ploaie si care nu s-au platit sunt pe strazile Ecaterina Teodoroiu, Izvorului etc. Lucrarile care sunt prost efectuate trebuiesc refacute si nu se platesc. Este, totusi, o cheltuiala aproape dubla pentru ei".

Iata ca s-a gasit solutia! Dupa parerea noastra, este prea blanda. Speram insa ca este ultimul contract pe bani publici, in Romania, al „mesterilor" de la Keviep. Care, daca nu sunt in stare sa-si gaseasca de lucru in tara de bastina, ar fi bine sa se lase de meserie…

Inca de la inceput, mesterii de la Keviep s-au vazut depasiti de situatie. Fronturile de lucru deschise in mai multe puncte ale orasului i-au luat pe nepregatite.

Lucrarile au debutat cu stangul, motiv pentru care Calea Republicii va fi finalizata in totalitate abia la toamna, desi, conform planului initial, lucrarile trebuiau finalizate pe 1 iulie 2005

Chiar daca programul de reabilitare a infrastructurii intregului oras, prin schimbarea retelei de canalizare si alimentare cu apa este laudabil, nerespectarea termenelor de executie pe cele mai importante artere afecteaza grav imaginea Oradiei.

Mai ales ca si calitatea lucrarilor, pe care au fost aruncate sute de miliarde de lei, este execrabila. O dovedesc si procesele verbale de inspectie intocmite de angajatii Inspectoratului in Constructii Bihor.