Măsurile adoptate de Guvernul României prin OUG 114/2018 lovesc cel mai tare exact în cei pe care liderii PSD se lăudau că vor să îi apere: consumatorii români.

Cristina Prună Foto: Arhiva personala

Destabilizarea producției interne de energie, vulnerabilizarea locurilor de muncă din industrie, periclitarea securității energetice a României și distorsionarea pieței interne este restul notei de plată care vine după discursul populist și fără niciun fundament al trio-ului Liviu Dragnea, Darius Vâlcov și Eugen Teodorovici. Nu pot să nu mă întreb, ca orice român de bun simț, cât de repede vom resimți, în buzunarele noastre, efectele acestei ordonanțe. Ce știu cu adevărat este că existau alte pârghii legislative și instituționale, pentru a-i proteja pe consumatorii români și care nu ar fi pus România inclusiv pe picior de război cu Comisia Europeană.

PSD distorsionează piața de energie

Liderii PSD, susținuți în bloc de cei de ALDE, au ignorat cu bună știință toate progresele pe care România le făcuse în privința dereglementării pieței de energie. Au stabilit, astfel, un mediu neconcurențial pentru industrie și un mod de fixare a prețului la gaze și la electricitate care nu este bazat pe cerere și ofertă, ci este la discreția politicienilor și a celor numiți de ei în funcții de conducere în vârful instituțiilor care ar fi trebuit să arbitreze această piață.

Degeaba se laudă cei de la PSD că le pasă de români. Ceea ce ei nu spun este că plafonarea este valabilă doar pentru 3 ani de zile. În Ordonanță scrie clar că, pentru contractele pe termen lung de achiziție a gazelor și a energiei electrice încheiate în 2018 și 2019, diferența dintre prețul stipulat în înțelegeri și prețul plafonat va fi recuperat după iunie 2022. Adică, tot consumatorul, din banii lui, va acoperi această diferență.

Odată cu liberalizarea totală a pieței de energie electrică, foarte mulți români au optat pentru piața liberă. În prezent, sunt circa 1,5 milioane de oameni care plătesc un preț concurențial la factura de energie. Prin plafonarea prețului la energie electrică, statul intervine, astfel, în relația contractuală dintre furnizor și consumatorul casnic, modificând prețul negociat între aceștia. Mai grav este că, în prezent, nu există definit în lege mecanismul de plafonare a prețului și, mai mult, nu există încă nicio informație clară de la reglementatorul pieței, ANRE, cu privire la acest aspect.

Furnizorii de energie electrică sunt în expectativă de aproape o lună de zile, ceea ce le afectează, evident, deciziile și afacerea în sine. Posibilele consecințe se pot răsfrânge asupra locurilor de muncă din aceste companii. Planurile de investiții pentru eficientizarea acestui serviciu ar putea avea și ele de suferit.

În final, efectele nefaste se vor sparge tot în capul consumatorului român, care nu va înțelege cum se va modifica tariful la care el își va procura energia electrică.

Însă nu e tot. Taxa de 2% pe cifra de afaceri care se aplică companiilor din energie lovesc, în mod direct, în producătorii de cărbune. Efectele le vedem zilele acestea, prin intrarea în grevă a minerilor de la Complexului Energetic Oltenia (CEO). Vrând să pedepsească „lăcomia” companiilor străine, primii care au fost loviți de populismul ieftin al liderilor PSD sunt angajații CEO, companie care are un rol fundamental în asigurarea securității energetice a României.

CEO avea deja dificultăți financiare, deoarece prețul plătit pentru poluare, adică certificatele de CO2, este în continuă creștere. Acest lucru a pus presiune pe banii aflați la dispoziție în conturile companiei. Acum, statul vine să plafoneze prețul bunului pe care compania îl produce, adică energia electrică, la un nivel necompetitiv, ceea ce mărește șansele ca CEO să se transforme într-o gaură neagră, precum Complexul Energetic Hunedoara. În ritmul acesta, ce se va întâmpla cu locurile de muncă ale acestor oameni, numai Dumnezeu știe!

Nu mai vorbesc de faptul că, plafonarea prețului ar putea determina restrângerea producției și ar putea stimula creșterea importurilor de energie electrică și de gaze naturale la prețuri mai mari. Dar, nu-i așa? PSD a încurajat întotdeauna economia românească!

Nu în ultimul rând, această plafonare este discriminatorie între clienții noncasnici care iau gaze naturale direct de la producător și cei care cumpără de la furnizor. În primul caz, aceștia vor achiziționa cantitatea necesară de gaze naturale la un preț de 68 lei/Mwh. În al doilea caz, clienții noncasnici care iau gaze de la furnizori vor plăti un preț mult mai mare, deoarece acesta va conține și alte elemente de cost, precum distribuția și furnizarea. În plus, acest lucru ar putea fi interpretat de Comisia Europeană drept un ajutor de stat.

De fapt, haosul creat de PSD și de ALDE, pentru a acoperi găurile bugetare create tot de ei, va periclita atât securitatea energetică a României, cât și mediul economic.

Soluțiile pentru prețuri corecte la energie

Vreau să spun lucrurilor pe nume. Plafonarea prețului la electricitate și la gaze nu este o soluție pentru românii care, din lipsă de alternative, au ajuns să folosească o sursă ilegală de încălzire, obținută prin varii improvizații bazate pe gaz, electricitate, cărbune sau lemne. Soluția, pentru acești români, era extinderea rețelei de gaze și de electricitate.

Însă, plafonarea nu-i ajută nici pe oameni să plătească un preț mai mic la energie și nici pe companiile furnizoare să investească în proiecte de extindere a infrastructurii. Practic, PSD oferă un preț subvenționat pentru cei cu posibilități financiare iar cei cu venituri mici devin și mai săraci, gradul de confort din locuințe rămânând la nivelul perioadei comuniste sau chiar mai rău.

Una dintre soluțiile pentru care USR militează de la intrarea în Parlament este adoptarea mecanismelor pentru protejarea consumatorilor vulnerabili, adică a românilor care au venituri mult prea mici sau nu se pot angaja și, în consecință, nu își pot achita factura curentă la energie și gaze. Din păcate, guvernarea PSD-ALDE a amânat implementarea acestor mecanisme de protecție de trei ori, mai nou, până în 2021. La începutul lunii decembrie 2018, i-am și adresat în acest sens o interpelare premierului Viorica Dăncilă, dar nici până astăzi nu am primit un răspuns care să motiveze amânarea acestei decizii.

O altă soluție complementară propusă de USR a fost încurajarea investițiilor în creșterea gradului de eficiență energetică a locuințelor pentru reducerea consumului și pentru introducerea contoarelor inteligente, pentru o mai bună gestiune a costurilor pentru cetățeni.

USR susține dereglementarea prețurilor la energie din mai multe motive. În primul rând, transparentizarea prețului va încuraja concurența dintre furnizori. În al doilea rând, actorii de pe piața energetică vor fi motivați să investească în eficientizarea serviciului oferit. În al treilea rând, consumatorii români vor fi motivați să-și schimbe contractele, căutând prețul cel mai mic și serviciul cel mai bun de pe piață.

În baza rezultatelor auditului care a fundamentat cele două proiecte de Strategie Energetică a României din anii 2016 și 2018, Guvernul României știe care este necesarul de investiții și care sunt punctele nevralgice ale SEN. Cu toate acestea, guvernarea PSD-ALDE s-a folosit de banii companiilor din energie pentru a-și acoperi derapajele bugetare, în loc să fie folosiți pentru investiții în eficientizarea sistemului. Acest lucru ar fi determinat eliminarea pierderilor din sistem pe care, acum, consumatorii români le suportă în factura la energie.

Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro