Proprietarii masinilor mai vechi de 12 ani ar putea primi 15 milioane de lei pentru casarea acestora, dar numai in cazul in care acestia vor sa-si cumpere un automobil nou, potrivit unui proiect legislativ care va fi aplicat probabil de la 1 ianuarie 2005, au anuntat reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), care de altfel sunt si initiatorii proiectului.

Altfel spus, un "jaf" de masina (fie ca este Dacia, Lada, Trabant ori Mercedes) poate fi dus la reciclat, iar pentru el se da un bon care valoreaza 15 milioane de lei, adica prima de casare. Cu bonul in speta, proprietarul se poate duce la orice importator auto (daca prefera o masina straina) pentru a-si cumpara masina noua.

Evident, valoarea bonului reprezinta o mica parte din avansul necesar pentru cumpararea masinii noi. Iar cel care detine mai multe astfel de bonuri poate cumpara mai multe masini.

Potrivit presedintelui APIA, Brent Valmar, prima de casare urmeaza sa vina de la Fondul de Mediu.

Initiatorii proiectului legislativ spun ca aceasta masura nu favorizeaza un producator sau un importator, ci va conduce la retragerea din circulatie a unui numar mare de automobile vechi, poluante si periculoase in trafic.

In prezent, in Romania sunt peste 4,1 milioane de vehicule, dintre care aproape un milion doar in Bucuresti, potrivit datelor IGP. Nimeni nu stie, insa, cate dintre aceste masini stau pe tusa si trebuie reciclate. "Am cerut si noi o situatie sa vedem cam cate astfel de masini ar fi de reciclat, dar s-ar parea ca nimeni nu stie", afirma vicepresedintele companiei Dacia, Constantin Stroe.

De altfel, Dacia a mai aplicat cu succes sistemul "primei de casare", oferind din fonduri proprii 10 milioane de lei (tot in bonuri valorice) proprietarului care isi schimba Dacia veche pe una noua.

Potrivit vicepresedintelui Dacia, cele mai multe bonuri de 10 milioane au fost date in 2002 si in prima parte a anului trecut. Au fost, mai exact, 12.000 de bonuri a cate 10 milioane de lei, adica 120 de miliarde de lei.