Ca ministru al Culturii, nu ai nevoie de inspiratie artistica, ci de transpiratie cit se poate de pragmatica. Pentru ca nu sa scrii poezii sau sa compui simfonii ti se cere, ci sa administrezi un patrimoniu de stat. |n cazul Ministerului Culturii si Cultelor, o parte din patrimoniu consta in active imobiliare de zeci de milioane de euro.

Activele, sali de cinema din toata tara, au ajuns, insa, sa valoreze abia citeva zeci de mii de euro.

Pentru ca acest patrimoniu a devenit subiectul unui film dramatic pentru bugetul de stat, a carui regie este asigurata de Ministerul Culturii si Cultelor, iar scenariul este scris de institutiile aflate in subordine: Centrul National al Cinematografiei (CNC) si Regia Autonoma a Distributiei si Exploatarii Filmelor (RADEF), RomåniaFilm.

La vizionarea acestui film nu este recomandat consumul de popcorn, care ar putea sa va ramina in git.

Bujia stricata? Du-te la Cinema Gloria!

RADEF are 299 de gradini si sali de cinematograf care salasluiesc in toate judetele tarii. Suprafata totala a acestora este de aproximativ sapte hectare. {apte hectare de cinematograf, fratilor. Ei bine, acum nu va ginditi ca romanul se culturalizeaza in aceste locatii. Doar in 36 de cinematografe inchiriate s-a mentinut activitatea culturala.

|n restul, interesul chiriasilor este acela de a desfasura alte activitati decit difuzare de film. De exemplu, cinema-urile s-au metamorfozat in discoteci, supermarket-uri, sali de bingo, sali de sport sau chiar service-uri, parcari si spalatorii auto. Chiriile lunare, si aici tineti-va bine, luate de RADEF de la chiriasi sint derizorii.

|ntilnim si sume cerute de RADEF de genul 0, 8, 11, 31, 50 de euro. Nu, nu pe metrul patrat, ci pe un intreg cinema. {i trebuie precizat ca 98% din cinematografele Romåniei sint inchiriate unor firme particulare.

Chirie de zero euro lunar? Du-te la Cinema Arta!

Pentru sala de cinematograf Gotlob, din Timis, sala intinsa pe 425 de metri patrati, firma Pamitom SRL plateste o chirie lunara de 40 de euro. McDonald’s te asteapta mereu in spatiul Cinematografului Arta, din Tirgu Mures. Fast food-ul plateste lunar catre RADEF 0 (zero) euro.

Spatiul de 503 de metri patrati al Gradinii Gloria, din Bucuresti, transformat in parcare auto, costa lunar 35 de euro. Vreti exemple mai celebre? Poftiti: Patria, cinematograful cinematografelor, din buricul Bucurestiului, costa lunar 129 de euro, Melodia - 75 de euro, iar Cultural - 80 de euro. Pentru Cinema Corso, tot din Bucuresti, se plateste, tot lunar, una suta euro.

Un alt exemplu unde chiria atinge, de data asta, o cota ametitoare, adica 2.200 de euro lunar, este Terasa Doamnei, adica fosta Gradina Doina, plus sala de cinema care a devenit circiuma. Suma aceasta face cit consumatia dintr-o seara foarte slaba. Localul, aflat tot in centrul Capitalei, este renumit pentru organizarea de nunti, botezuri si alte filme asemanatoare de mina a paispea.

Felix a luat moca o sala, Sarbu a distrus doua

Raportul de anul trecut al Autoritatii de Control a Guvernului, tinut intr-un sertar al unui birou din MCC, arata ca in-cheierea actului aditional numarul 1/ 19.11.2004 intre RADEF si SC Domino Film SRL, firma lui Adrian Sårbu, s-a facut abuziv.

„Actul aditional a fost incheiat fara a modifica clauzele prevazute initial in contract - cu exceptia Cinematografului Luceafarul, devenit Cinema Pro din Bucuresti, unde investitiile au depasit valoarea asumata in contract.

Pentru celelalte sali, SC Domino Film SRL nu a respectat obligatiile contractuale, nerealizind investitiile de 150.000 de euro/sala si nerespectind durata de executie a lucrarilor.“ Cinematografele Patria din Brasov si Republica din Constanta sint inchise, salile fiind dezafectate.

RADEF nu a cerut pagube firmelor Domino Film sau SC Pro Video, care, in timpul inchirierii cinematografelor Patria si Republica, au distrus in totalitate aceste unitati, astfel incit ele nu au mai putut fi puse in functiune de catre RADEF. Acestea erau in topul primelor zece unitati cinematografice ale Regiei, ca aducatoare de venituri din difuzarea si exploatarea filmului.

Vazind acest mismas, rivalul Dan Voiculescu nu s-a lasat mai prejos. A remarcat ca afacerile cu RADEF sint, intotdeauna, profitabile. Cum chiria unui studio este exorbitanta, firma Intact Production, ce-i drept a Cameliei Voiculescu (ha, ha, ha), a inchiriat Cinematograful Excelsior, din Bucuresti, la intersectia Caii Grivita cu Bulevardul 1 Mai.

Eftin! 1.790 de metri patrati contra 650 de iepuroi, cind chiria unui apartament de 80 de metri patrati, in aceeasi zona, costa la fel. {i, pe banii astia, Antena 1, 2, 3 organizeaza spectacole TV.

Metoda Udrea - RAAPPS, aplicata si la RADEF

„Inutilitatea este pacatul meu preferat“, a zis un personaj din Avocatul diavolului. Tocmai de aceea, RADEF, ca distribuitor de filme, nu putea sa nu tina cont de o replica asa celebra. Asa ca a angajat cabinete de avocatura, desi avea angajati mai multi avocati si juristi. {i mizeriile celor de la Ministerul Culturii nu se opresc aici.

Vi le voi enumera: RADEF a inchiriat, sub conducerea lui Mihail }intea, un sediu pentru corpul central al Regiei, in loc sa utilizeze una dintre multele cladiri aflate in administratia regiei, pretul sediului inchiriat fiind exorbitant pentru posibilitatile economice ale RADEF: 6.000 de euro, lunar.

Mai mult, RADEF a incheiat contracte de colaborare cu persoane fizice, cum ar fi Jana Gheorghiu, platindu-le cu sume fabuloase. Nu prea se stie ce au facut aceste VIP-uri stinse de un secol pe la RADEF, dar banii i-au incasat.

Directorul falimenteaza Regia si din concediu medical

Cu toate ca a fost demis, ca si intregul Consiliu de Administratie al RADEF, Mihail }intea a intrat deodata in concediu medical, la aflarea acestei vesti.

Pe ultima suta de metri, repet, desi era in concediu medical, }intea a semnat un act de punere in garantie a Cinematografului Gloria din Bucuresti, in contul datoriei RADEF catre proprietarul cladirii in care isi desfasoara activitatea regia, stiindu-se ca Gloria se afla in posesia statului.

Escrocheriile acestui director tinut, pina nu demult, in bratele ministrului Adrian Iorgulescu nu s-au oprit aici. Pe cind era in functie, }intea si-a dat seama ca RADEF merge din lac in put. {titi ce a facut?... A hotarit reducerea simtitoare a salariilor din RADEF din cauza dificultatilor economice.

|n acea zi, a crescut doar un singur salariu, cel al principalului vinovat, adica al directorului general Mihail }intea. De la 30 de milioane la 34 de milioane, desigur lei vechi.

Cutia neagra a situatiei albastre

Academia Catavencu a insfacat si Raportul Garzii Financiare (ianuarie-decembrie 2006) pe subiectul RADEF.

Iata cele mai importante constatari din acest document: in foarte putine cinematografe inchiriate s-a mentinut activitatea cinematografica, interesul chiriasilor fiind acela de a desfasura alte activitati decit difuzare de film (de exemplu: discoteca, supermarket, jocuri de noroc etc.); nu s-au constituit garantii pentru executarea in bune conditii a contractelor, situatie ce a condus la

nerecuperarea chiriilor de catre filiale; nu au fost incluse clauze ferme privind rezilierea si evacuarea locatarilor in cazul neachitarii chiriilor; nu au fost cesionate contracte de inchiriere, cu acordul filialelor RADEF, de catre acei locatari care au incalcat prevederile contractuale fara a se organiza noi licitatii, chiriasii noi beneficiind de reduceri ale chiriilor, prelungirea termenului

de valabilitate a contractului sau introducerea in contract a clauzei cu privire la dreptul de preemptiune la vinzarea activului.

Lucrarile de modernizare si termenele de executie asumate prin oferte devenite clauze contractuale obligatorii nu au fost precizate cu exactitate, astfel incit sa fie riguros urmarite, desi nerespectarea lor activeaza clauza de reziliere a contractului;

chiriasii au beneficiat de scaderea chiriilor, oricum nejustificat de mici, in situatia in care neplata chiriilor si a penalitatilor a existat ca o practica; neemiterea facturilor fiscale pentru evidentierea veniturilor din chirii.

Poftim cultura manageriala la ministrii Culturii!

Paguba adusa statului de Ministerul Culturii si Cultelor este inimaginabila. Contractele abuzive, neemiterea facturilor fiscale, nerecuperarea la timp a infimelor chirii etc.

Desi cei din minister spun ca au luat masura demiterii pionului Mihail }intea si a Consiliului de Administratie, asta in urma cu trei luni, tin sa le reamintesc ca pierderile inregistrate de RADEF la nivelul lui 2003 erau de 14,26 miliarde lei, iar in anul 2005, numarul salilor de cinematograf si numarul de spectatori au scazut drastic. |ncasarile s-au redus cu 50%.

{i inca ceva: din 1991 si pina in prezent, MCC a construit o singura sala de cinematograf, Arta din Sibiu. Deci, domnule Razvan Theodorescu, doamna Mona Musca si domnule Adrian Iorgulescu, ce-ati pazit atita timp? Legalizarea prostitutiei? Daca da, felicitari, v-a iesit. La Ministerul Culturii si Cultelor, unde aproape fiecare sala s-a dat mai ieftin ca o boarfa rasfolosita.

Iar daca nu asta v-ati propus, inseamna ca, pur si simplu, v-a durut in spatele salii si ati scuipat seminte in capul cetateanului din fata, care a dat bani de la el din buzunar chiar daca nu a vrut sa intre la filmul asta prost.