DOCUMENT Ce schimbari vrea Ministerul Educatiei la gimnaziu: Limba romana pierde o ora la clasa a V-a, dispare materia Limba latina si apar discipline noi, precum Educatie economica la clasa a VIII-a

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Miercuri, 23 decembrie 2015, 11:41 Actualitate | Esenţial

Planul-cadru pentru invatamantul gimnazial - Varianta 1
Foto: ise.ro
Ministerul Educatiei a lansat in dezbatere publica 3 propuneri de plan-cadru pentru invatamantul gimnazial. Planul-cadru este documentul care prevede ce discipline vor face elevii de clasele V-VIII si cate ore ii vor fi alocate pe saptamana fiecarei materii. Disciplina Limba si literatura romana pierde o ora la clasa a V-a, in toate cele 3 variante. Concret, daca acum elevii fac 5 ore/saptamana de Romana la clasa a V-a si 4 ore/saptamana la clasele VI-VIII, noile planuri prevad 4 ore/saptamana pentru toate clasele de gimnaziu.

Alte modificari comune planurilor puse in dezbatere sunt urmatoarele: dispare materia Latina (in prezent studiata la clasa a VIII-a) si apar discipline noi, care inlocuiesc Cultura civica: Educatie pentru drepturile copilului (clasa a V-a), Educatie interculturala (clasa a VI-a), Educatie pentru cetatenie democratica (clasa a VII-a) si Educatie economica (clasa a VIII-a). TIC (Tehnologia Informatiei si a Comunicatiilor) devine obligatorie, iar Religia ramane neschimbata.

Planul-cadrul face parte din curriculumul scolar si va fi urmat de programele scolare, care vor stabili ce anume (continutul materiei) vor invata copiii la fiecare dintre materiile existente in planul-cadru. De remarcat ca in niciuna dintre cele 3 variante de planuri-cadru nu se regaseste ca materie obligatorie Educatia pentru sanatate, astazi optionala; pentru aceasta si-au declarat oficial sustinerea noul ministru al Muncii - Claudia-Ana Costea, noul ministru al Sanatatii - Patriciu Achimas-Cadariu si chiar noul ministru al Educatiei - Adrian Curaj, insa transformarea disciplinei din optional in obligatoriu a fost aspru criticata de Patriarhie, prin vocea Asociatiei Parinti pentru Ora de Religie.

O alta observatie este aceea ca documentele puse in dezbatere nu prevad transdisciplinaritatea despre care se vorbeste in Legea educatiei in vigoare din 2011. Amintim ca de doi ani elevii sustin la nivel national testari transdisciplinare la clasa a VI-a: este vorba despre evaluarile nationale de la finalul clasei care nu sunt trecute in catalog si care presupun evaluare transdisciplinara la Limba si comunicare (prin testare la Limba si literatura romana + Limba moderna) si la Matematica si Stiinte ale naturii (testare la Matematica + Fizica + Biologie). De altfel, lipsa unui cadru care sa prevada explicit transdisciplinaritatea a fost cauza cel mai des invocata pentru rezultatele extrem de slabe pe care le inregistreaza elevii romani la testele PISA.
  • Vezi mai jos fiecare dintre cele 3 planuri-cadru, precum si planul-cadru in vigoare in prezent





TC = trunchi comun
CDS = curriculum la decizia scolii
NOTA:
* Elevii pot opta, intr-un an de studiu, pentru un singur optional (integrat la nivelul mai multor arii curriculare sau la nivel de arie) sau pentru doua optionale (unul integrat si unul la nivel de arie sau doua la nivel de arie). Precizarea vizeaza optionalele din toate ariile.
** Disciplinele socio-umane pe ani de studiu sunt: la clasa a V-a Educatie pentru drepturile copilului, la clasa a VI-a Educatie interculturala; la clasa a VII-a Educatie pentru cetatenie democratica si la clasa a VIII-a Educatie economica.
*** Disciplina Religie se studiaza in trunchiul comun, in conformitate cu LEN

In aceasta prima varianta de plan-cadru, dispare o ora pe saptamana de Limba si literatura romana de la clasa a V-a, fata de situatia din prezent; concret, elevii de clasa a V-a ar urma sa faca 4 ore/saptamana de Limba si literatura romana, in loc de 5 cate sunt in prezent. Aceasta disciplina nu ar fi afectata, insa, la clasele a VI-a, a VII-a si a VIII-a, unde ramane cu 4 ore/saptamana, ca in prezent. O alta modificare pe care o aduce prima varianta de plan-cadru este urmatoarea: dispare materia Limba latina, care in prezent se face la clasa a VIII-a. 

Numarul de ore de Matematica ramane acelasi, cu o alocare de timp de 4 ore pe saptamana, cum este si in prezent in gimnaziu. Neschimbat ramane si numarul de ore de Fizica: elevii vor face in continuare 2 ore pe saptamana, la clasele a VI-a, a VII-a si a VIII-a. La fel va ramane si numarul de ore de Chimie: aceasta disciplina se studiaza in prezent la clasele a VII-a si a VIII-a, unde elevii fac 2 ore pe saptamana - aceeasi alocare se mentine si in varianta nr.1 de plan-cadru pusa in dezbatere.

La Biologie, daca in prezent se pot face 1-2 ore pe saptamana la clasele a V-a si a VIII-a (la clasele a VI-a si a VII-a sunt cate 2 ore/saptamana), varianta nr.1 de plan-cadru propune stabilirea la 1 ora/saptamana la clasele a V-a si a VIII-a si raman cele 2 ore/saptamana de la clasele a VI-a si a VII-a. Similar, la Geografie si Istorie planul-cadru varianta nr.1 prevede cate 1 ora/saptamana pentru clasele V-VII si 2 ore/saptamana la clasele a VIII-a, in timp ce planul-cadru in vigoare in prezent da posibilitatea studierii disciplinelor timp de una sau doua ore pe saptamana, la clasele V-VII.

Cultura civica va fi inlocuita cu materiile:
  • Educatie pentru drepturile copilului - la clasa a V-a (1 ora/saptamana)
  • Educatie interculturala - la clasa a VI-a (1 ora/saptamana)
  • Educatie pentru cetatenie democratica - la clasa a VII-a (1 ora/saptamana)
  • Educatie economica - la clasa a VIII-a (1 ora/saptamana)

Religia ramane ca pana acum cu 1 ora pe saptamana in Trunchiul comun. Nu au fost aduse modificari nici la Istorie si Geografie.

Copiii vor face 2 ore pe saptamana de Educatie fizica, de la clasa a V-a pana la clasa a VIII-a si isi pot alege si un optional in aceasta arie curriculara. In prezent, elevii pot face 2-3 ore de Educatie fizica la clasele V-VII si 1-2 ore la clasa a VIII-a.

Educatia plastica si Muzica sunt prevazute cu cate 1 ora/saptamana, in conditiile in care in prezent ele au o alocare de 1-2 ore/saptamana.

Planul-cadru varianta nr.1 propune 1 ora/saptamana de TIC (Tehnologia Informatiei si a Comunicatiilor) la clasele a V-a si a VI-a si 1 ora/saptamana de Educatie tehnologica la clasele a VII-a si a VIII-a.




TC
= trunchi comun
CDS = curriculum la decizia scolii
NOTA:
* Elevii pot opta, intr-un an de studiu, pentru un singur optional (integrat la nivelul mai multor arii curriculare sau la nivel de arie) sau pentru doua optionale (unul integrat si unul la nivel de arie sau doua la nivel de arie). Precizarea vizeaza optionalele din toate ariile.
** Disciplinele socio-umane pe ani de studiu sunt: la clasa a V-a Educatie pentru drepturile copilului, la clasa a VI-a Educatie interculturala; la clasa a VII-a Educatie pentru cetatenie democratica si la clasa a VIII-a Educatie economica.
*** Disciplina Religie se studiaza in trunchiul comun, in conformitate cu LEN

In varianta nr. 2 de plan-cadru, dispar de asemenea o ora de Limba si literatura romana de la clasa a V-a si disciplina Limba latina (prevazuta in prezent cu 1 ora/saptamana la clasa a VIII-a). Disciplinei Limba moderna 1 ii sunt alocate 2 ore/saptamana tot gimnaziul, fata de 2-3 ore/saptamana cum este in prezent (aceeasi modificare este prevazuta si de varianta nr.1 de plan-cadru). Limba moderna 2 ramane cu 2 ore/saptamana in fiecare an de gimnaziu, la fel ca in prezent si la fel ca in varianta nr.1.

Si in aceasta varianta Matematica ramane cu 4 ore/saptamana de la clasa a V-a pana la clasa a VIII-a (ca in prezent si ca in varianta nr.1). Fizica ar urma sa fie studiata, insa, timp 1 ora pe saptamana la clasele a V-a si a VI-a si timp de 2 ore/saptamana la clasele a VII-a si a VIII-a, ceea ce inseamna ca elevii vor studia aceasta disciplina inca din clasa a V-a, si nu incepand din clasa a VI-a asa cum este in prezent si cum prevede si varianta nr.1. Ca numar total de ore cumulat pe cei 4 ani de gimnaziu, Fizica ramane si in aceasta varianta tot cu 6 ore/saptamana, insa ceea ce se schimba este distributia cursurilor: 1 ora/saptamana la clasa a V-a, 1 ora/saptamana la clasa a VI-a, 2 ore/saptamana la clasa a VII-a si 2 ore/saptamana la clasa a VIII-a (fata de situatia din prezent: 0 ore/saptamana la clasa a V-a si cate 2 ore/saptamana la clasele VI, VII, VIII).

Chimia "castiga" doua clase si doua ore fata de prezent, dupa cum arata varianta a doua a planului cadru. Concret, daca in prezent (si in varianta nr.1) Chimia este studiata doar la clasele a VII-a si a VIII-a cu un buget de timp de cate 2 ore/saptamana, varianta nr.2 prevede ca aceasta disciplina incepe sa fie studiata de la clasa a V-a timp de 1 ora/saptamana, continua in clasa a VI-a tot cu 1 ora/saptamana, pentru ca in a VII-a si a VIII-a sa aiba cate 2 ore/saptamana.

Biologia este prevazuta cu 1 ora/saptamana la clasele a V-a si a VIII-a si cu cate 2 ore/saptamana la clasele a VI-a si a VII-a. Spre deosebire, in prezent planul-cadru in vigoare prevede 1-2 ore/saptamana la clasele a V-a si a VIII-a.

Si in varianta nr.2, Cultura civica ar urma sa fie inlocuita cu materiile:
  • Educatie pentru drepturile copilului - la clasa a V-a (1 ora/saptamana)
  • Educatie interculturala - la clasa a VI-a (1 ora/saptamana)
  • Educatie pentru cetatenie democratica - la clasa a VII-a (1 ora/saptamana)
  • Educatie economica - la clasa a VIII-a (1 ora/saptamana)
Istoria si Geografia ar putea pierde cate 1/ora pe saptamana, in varianta nr.2 de plan-cadru. Concret, aceasta varianta prevede ca elevii de gimnaziu vor face cate 1 ora/saptamana de Istorie si 1 ora/saptamana de Geografie in clasele V-VII si cate 2 ore/saptamana in clasa a VIII-a. Spre comparatie, in prezent planul-cadru in vigoare prevede 1-2 ore/saptamana din clasa a V-a pana in a VII-a.

Si in aceasta varianta Religia ramane cu statutul nemodificat: 1 ora/saptamana, in trunchiul comun (adica oficial obligatorie, desi la fel de oficial Curtea Constitutionala a decis ca materia aceasta va fi studiata numai de elevii care fac cerere de inscriere, similar procedurii de la Optionale).

Educatia plastica pierde ora de la clasa a V-a, dar castiga o ora/saptamana la clasa a VIII-a, in timp ce Muzica pierde posibilitatea de a fi predata si la clasa a VIII-a.

Educatia fizica ar putea pierde o ora/saptamana pentru fiecare an de studiu din gimnaziu: daca in prezent alocarea este de 2-3 ore/saptamana la clasele V-VII si 1-2 ore/saptamana la clasa a VIII-a, varianta nr.2 propune cate 2 ore/saptamana la clasele V-VII si 1 ora/saptamana la clasa a VIII-a.

TIC (Tehnologia Informatiei si a Comunicatiilor) ar deveni disciplina obligatorie si potrivit variantei nr.2, insa cu o alocare de timp diferita de cea prevazuta de prima varianta: cate 1 ora/saptamana la clasele V-VIII. Educatia tehnologica este prevazuta in acest plan tot cu cate 1 ora/saptamana in fiecare an de studiu din gimnaziu.




TC
= trunchi comun
CDS = curriculum la decizia scolii
NOTA:
* Elevii pot opta, intr-un an de studiu, pentru un singur optional (integrat la nivelul mai multor arii curriculare sau la nivel de arie) sau pentru doua optionale (unul integrat si unul la nivel de arie sau doua la nivel de arie). Precizarea vizeaza optionalele din toate ariile.
** Disciplinele  socio-umane pe ani de studiu sunt: la clasa a V-a Educatie pentru drepturile copilului, la clasa a VI-a Educatie interculturala; la clasa a VII-a Educatie pentru cetatenie democratica  si la clasa a VIII-a Educatie economica.
*** Disciplina Religie se studiaza in trunchiul comun, in conformitate cu LEN

Si in varianta nr. 3 de plan-cadru, materia Limba si literatura romana pierde 1 ora/saptamana la clasa a V-a. La fel ca in ambele variante anterioare, disciplina Limba si literatura romana este prevazuta cu cate 4 ore/saptamana de la clasa a V-a si pana la clasa a VIII-a, fata de 5 ore/saptamana cate se fac la clasa a V-a in prezent.
 
Materia Limba moderna 1 are 2 ore/saptamana tot gimnaziul, fata de 2-3 ore/saptamana cum este in prezent (aceeasi modificare este prevazuta si de varianta nr.1 de plan-cadru, si de varianta nr. 2 de plan-cadru).

Limba moderna 2 ar pierde insa o ora, la clasa a V-a: varianta nr. 3 prevede 1 ora/saptamana la clasa a V-a si cate 2 ore/saptamana la clasele a VI-a - a VIII-a, fata de 2 ore/saptamana pentru fiecare clasa din gimnaziu cat prevad variantele anterioare si planul cadru in vigoare.

Matematica ramane cu 4 ore/saptamana de la clasa a V-a pana la clasa a VIII-a (ca in prezent, ca in varianta nr.1 si ca in varianta nr.2), Fizica ramane si ea cu cate 2 ore/saptamana de la clasa a VI-a pana la a VIII-a (ca in prezent si ca in varianta nr.1), Chimia ramane cu cate 2 ore/saptamana la clasele a VII-a si a VIII-a (ca in prezent si ca in varianta nr.1), iar Biologia ar avea de asemenea o alocare similara celei din prezent si din toate variantele de plan-cadru puse in dezbatere.

Si in varianta nr. 3 de plan-cadru, la fel ca in cele doua anterioare, Cultura civica este inlocuita cu materiile:
  • Educatie pentru drepturile copilului - la clasa a V-a (1 ora/saptamana)
  • Educatie interculturala - la clasa a VI-a (1 ora/saptamana)
  • Educatie pentru cetatenie democratica - la clasa a VII-a (1 ora/saptamana)
  • Educatie economica - la clasa a VIII-a (1 ora/saptamana)
Istoria si Geografia ar avea cate 2 ore/saptamana la clasele a V-a si a VIII-a si cate 1 ora/saptamana la a VI-a si a VII-a, cea mai generoasa alocare de timp din cele 3 variante puse astazi in dezbatere. Religia ramane, insa, nemiscata, cu 1 ora pe saptamana in trunchiul comun.

Educatia plastica si Muzica ar avea cate 1 ora/saptamana tot gimnaziul, la fel ca in prima varianta, iar Educatia fizica - 2 ore/saptamana tot gimnaziul. TIC (Tehnologia Informatiei si a Comunicatiilor) are cate 1 ora/saptamana la clasele V-VI, in timp ce Educatia tehnologica este prevazuta tot cu cate 1 ora/saptamana, dar la clasele VII-VIII.

Cu ce comparam - Planul-cadru pentru clasele V-VIII aflat in vigoare in prezent




Lipseste "Educatie pentru sanatate"

Ministerul Educatiei nu a introdus in nici una dintre cele 3 variante de plan-cadru optionalul Educatie pentru sanatate transformat in materie obligatorie.   

Amintim ca mai multe ONG-uri au cerut public guvernului Ponta sa introduca in scoli Educatia pentru Sanatate ca materie obligatorie, dupa care Asociatia "Parinti pentru Ora de Religie" (APOR) - sustinuta puternic de Patriarhie - a cerut ca "disciplina 'educatie pentru sanatate', in masura in care aceasta isi propune sa includa 'educatie sexuala', sa ramana optionala, dupa modelul orei de religie".

Chiar si administratia prezidentiala a organizat la Cotroceni o serie de dezbateri pe tema "Educatie pentru sanatate", la care a participat si presedintele Klaus Iohannis (sursa); aceasta dezbatere promoveaza introducerea in curricula scolara a unei discipline separate pe tema sanatatii in randul tinerilor, potrivit Mediafax.

In cadrul acestor dezbateri, ministrul Muncii, Claudia-Ana Costea, a declarat ca autoritatile trebuie sa deruleze programe de educatie pentru viata in scoli, inclusiv de educatie sexuala (sursa si detalii aici).

La audierile din Parlament pentru functia de ministru al Sanatatii, Patriciu Achimas-Cadariu a declarat: "cred ca un program de educatie pentru sanatate si, in acelasi timp, un program de profilaxie poate fi realizat. Educatia pentru santate nu este un slogan" (sursa si detalii).

Si ministrul Educatiei, Adrian Curaj, a afirmat la audierile din Parlament: "Educatia pentru sanatate, sportul il vom sustine impreuna, dar stau sa ma gandesc in ce masura vom vedea parte a diverselor materii, domenii" (sursa si detalii).

Planurile-cadru sunt in dezbatere publica pana pe 23 ianuarie 2016

Ministerul Educatiei anunta ca cele 3 variante de plan-cadru pentru clasele V-VIII vor sta in dezbatere publica timp de o luna: de astazi, 23 decembrie 2015, si pana pe 23 ianuarie 2016.

Institutul de Stiinte ale Educatiei (ISE) - institutie a Ministerului Educatiei care a elaborat aceste documente - precizeaza ca "toti cei interesati - cadre didactice, specialisti in curriculum, elevi, parinti sau reprezentanti ai societatii civile - sunt invitati sa participe la aceasta consultare publica si sa-si exprime punctele de vedere, sugestiile si propriile propuneri prin completarea unui chestionar online, disponibil la adresa https://www.surveymonkey.com/r/planuri_cadru".

Descarca de aici Profilul de formare al absolventului, document pe baza caruia ISE precizeaza ca a construit planurile cadru pentru gimnaziu. Intr-un comunicat remis HotNews.ro, Ministerul Educatiei informeaza ca "propunerile privind numarul de ore minim/maxim al planului-cadru pentru gimnaziu au fost orientate si de cel mai recent studiu Eurydice privind timpul scolar, care arata ca Romania are in prezent un timp de studiu apropiat de media europeana".

Ministerul Educatiei sustine ca "dezbaterea publica va urmari si intalniri cu elevi, parinti, cadre didactice, reprezentanti ai societatii civile, organizate la nivel local si judetean".  

Calendarul dezbaterii publice, anuntat de Ministerul Educatiei:
  • 23 decembrie 2015 - 23 ianuarie 2016: punerea proiectelor de planuri-cadru in dezbatere publica
  • 22 decembrie 2015 - 22 ianuarie 2016: consultare online; colectarea datelor prin intermediul chestionarului online
  • 4-22 ianuarie 2016: dezbateri fata in fata la nivel judetean; colectarea feed-back-ului in urma dezbaterilor fata in fata
  • 23 ianuarie - 7 februarie 2016: analiza propunerilor primite in cadrul procesului de consultare si revizuirea proiectului de plan-cadru
  • 8 - 10 februarie 2016: validarea din punct de vedere stiintific a proiectului revizuit de plan-cadru de catre comisia de validare; avizarea de catre ISE.
Informatii de background

Elevii din clasele V-VIII studiaza, in prezent, dupa planuri-cadru aprobate acum aproape 15 ani (prin Ordinul M.E.C. nr. 3638 / 11.04.2001), explica Ministerul Educatiei, intr-un comunicat remis HotNews.ro.

Pana in prezent, Ministerul a modificat planurile-cadru si curriculumul scolar pentru invatamantul primar. Elevii care acum sunt in clasa a III-a reprezinta prima generatie care a invatat inca de la clasa pregatitoare dupa un curriculum nou.

In consecinta, Ministerul Educatiei este obligat sa schimbe curriculumul scolar si la gimnaziu, pentru ca elevii care azi sunt in clasa a III-a, care la anul vor invata dupa curriculum nou, sa studieze dupa un curriculum in concordanta si la gimnaziu.

"De asemenea, de acest proces depind masurile viitoare de pregatire initiala si continua a cadrelor didactice in aplicarea noului curriculum (abilitare curriculara)", se arata in comunicat.

Citeste si:


Citeste mai multe despre   











VIDEO Reactia cercetatorilor din Buzau atunci cand au gustat "legumele viitorului": rosia-banana si rosia-ananas

Ce ati spune despre o bucata de branza noua cu o rosie ca o banana langa? Sau de niste slanina cu o rosie... ananas. In acest moment suna mai degraba ciudat decat tentant, insa acestea sunt legumele viitorului.
66995 vizualizari
  • +20 (24 voturi)    
    Ceva intrebari (Miercuri, 23 decembrie 2015, 12:00)

    LegatusAugusti [anonim]

    Nevinovate, of course:

    -Istoria Romanilor se va mai invata in 2016 ?

    Daca DA:

    -Stefan cel Mare va fi lecturat in mai mult de 5 randuri ?
    -Marea Rascoala taraneasca din 1907 va fi studiata (mai ales cauzele) ?

    Hoping all my questions aren't politically incorrect !
  • -13 (29 voturi)    
    Din nou sacrificam calitatea pentru cantitate! (Miercuri, 23 decembrie 2015, 12:06)

    dandra [utilizator]

    De ce ne gandim mereu la cantitate si nu la calitate?
    De ce sa avem atatea ore de matematica: sa-mi spuna mie cineva la ce ii folosesc integralele in viata de zi cu zi, la ce ii folosesc formulele piramidei si ale sferei, de cate ori ati fost intrebati la un interviu pentru un post daca stiti cat face 17 factorial sau sa rezolvati o ecuatie de grad 4. Pentru ce invata elevul roman aceste formule complet inutile in viata asta? Formulele in matematica se aplica pentru cei care se fac ingineri sau angajati NASA, dar in rest sunt comlet inutile si incarca memoria aiurea.
    Ne trebuie o revolutie in manualele scolare, ne trebuie o revolutie in schimbarea continutului materiei.
    Exemplele pot continua si cu alte materii: zeci de mii de poezii si comentarii memorate, care nu te ajuta sa obtii un job mai bun, zeci de mii de rauri si raulete si afluenti de memorat;
    • +15 (21 voturi)    
      hehe (Miercuri, 23 decembrie 2015, 13:09)

      popescu_dtru [utilizator] i-a raspuns lui dandra

      atunci, să facem școala un fel de grădiniță în care copiii să se joace ca să-și dezvolte ”abilități”. La liceu să studieze Excel. Cine vrea să fie inginer, să învețe tabla înmulțirii în anul I de facultate.
      • +1 (5 voturi)    
        :) (Joi, 24 decembrie 2015, 8:28)

        owl [anonim] i-a raspuns lui popescu_dtru

        Nu asta ti-a spus. Ai intrat intr-un paradox : ai inteles gresit, ca urmare a abilitatilor invatate intr-o scoala ne-reformata ( nu ai aabilitatile necesare)

        :)
    • +25 (27 voturi)    
      Nu te fa singur de rusine... (Miercuri, 23 decembrie 2015, 13:33)

      andipetre [utilizator] i-a raspuns lui dandra

      Faptul ca tu nu intelegi la ce foloseste matematica nu inseamna ca ea e inutila. Iar in lumea moderna, fara matematica si stiinte esti zero ca natiune. Totul in jur e tehnologie avansata, bazele industriei moderne sunt profund stiintifice, iar daca vrei sa fii competitiv trebuie sa intelegi bine stiintele. Altfel vei fi un simplu utilizator de tehnologii facute de altii, slab platit si care nu produce nimic.

      Matematica formeaza gandirea, te pregateste pentru o cariera de profesionist bine platita. Faptul ca avem atatia specialisti in IT, inginerie, industria auto, arhitectura etc. se datoreaza si matematicii din gimnaziu si liceu. Sigur ca nu te intreaba nimeni de integrale cand dai interviu pentru un post de slaba calificare, dar daca ai trecut prin scoala, o sa iti permiti sa ajungi la joburi unde *aptitudinile* pe care matematica si stiintele naturii ti le formeaza (inclusiv prin faptul ca afli ce e o integrala) sunt esentiale. Daca crezi ca numai la NASA e nevoie de stiinte, esti, scuza-ma, cam naiv(a). Nu mai suntem in secolul XIX.

      Atentie, ma refer la job-urile de profil real, e evident ca pe partea umanista cerintele sunt altele, de aceea e bine ca profilele in liceu sunt diferite pentru elevii cu dorinte si aptitudini diferite. Putem sa castigam toti, optand in liceu pentru directia care ni se potriveste.
      • 0 (6 voturi)    
        :) (Joi, 24 decembrie 2015, 8:38)

        owl [anonim] i-a raspuns lui andipetre

        Cred ca nu scrie nicaieri ca matematica e inutila. Scrie ca sunt prea multe notiuni. Factorialul , de exemplu, nu va fi scos de profesorul de informatica - pentru ca are nevoie de el la programare...
        Partea finala a post-ului tau sustine esenta postului pe care-l combati :"optam in liceu". De ce-l obligi pe cel de la generala sa extraga radicali, daca vrea sa fie medic? De ce-l obligi pe viitorul inginer sa invete peste 20 de notini noi/lectie la bilogie?
        • +4 (4 voturi)    
          explicatie (Joi, 24 decembrie 2015, 13:11)

          andipetre [utilizator] i-a raspuns lui owl

          Pai reciteste ce am scris :) Matematica iti formeaza gandirea, formulele alea nu sunt scop in sine, nu sunt poezii de memorat, sunt doar unelte necesare, elemente care iti ajuta inteligenta sa evolueze si sa intelegi lumea in care traiesti.

          A opta in liceu sa faci mai multe materii pe directia care ti se potriveste nu inseamna sa ramai complet analfabet la celelalte. Sa nu stii sa extragi radicali sau sa nu stii biologie e la fel de grav in zilele noastre cu a crede ca pamantul e plat. Ca spui de biologie, tu n-ai auzit ca acum descoperirile sunt interdisciplinare, iar inginerii pot foarte bine sa lucreze cu tehnologii legate de sistemele vii (deci au nevoie de biologie)?

          Fii sigur ca ceea ce se invata in scoala, inclusiv la liceu,nu sunt deloc notiuni complicate pentru secolul XXI -- adevaratele lucruri de detaliu, avansate, apar in facultate si mai incolo. Stiinta a evoluat mult, iar scoala trebuie sa evolueze si ea. Scoala trebuie sa iti formeze cultura generala, iar in zilele noastre asta inseamna mult mai mult decat acum un secol: acum nu mai e nici pe departe suficient sa stii sa scrii si sa socotesti, daca vrei sa ai o sansa sa te descurci in lumea extrem de competitiva in care traim. Uita-te la natiunile care pun accent pe educatie solida, bazata pe stiinte (da, invata serios): Coreea de Sud, China etc. si vezi cum si cat de repede s-au dezvoltat datorita acestui fapt. Nu ne putem permite, ca natiune, sa ramanem in urma, e o chestiune de concurenta si supravietuire.
          • +1 (3 voturi)    
            :) (Joi, 24 decembrie 2015, 15:49)

            owl [anonim] i-a raspuns lui andipetre

            Nu sunt de acord cu tine. Sunt mult prea multe notiuni ce se predau in invatamantul romanesc. Accent pe memorare - copiii habar nu au la ce folosesc notiunile, Nu e timp de "povestile" care sa imbrace notiunile in viata reala.

            PS. Stii cate tari din lume predau chimie la nivel de generala? :)
        • 0 (0 voturi)    
          Mdah (Vineri, 25 decembrie 2015, 18:22)

          daydr3am3r [utilizator] i-a raspuns lui owl

          In generala iti faci o idee despre ce inseamna fiecare disciplina in parte si de ce te vei lovi in viitor, daca alegi un anume drum in viata.

          Noi, spre deosebire de alte state, nu avem notiunea de colegiu, care face legatura intre liceu si facultate si in care poti incerca orice iti trece prin cap. Astfel, daca unul zice ca vrea sa fie medic sau informatician dar tot ce stie el despre acele discipline e ca la info faci calcule matematica si la medicina totul e ca in House M.D., risti sa isi rateze viata pentru ca nu va avea cale de intors. In plus, faptul ca faci un liceu pe un profil nu inseamna ca vei merge mai departe pe acel profil.
    • +14 (18 voturi)    
      fara suparare (Miercuri, 23 decembrie 2015, 13:49)

      sampras [anonim] i-a raspuns lui dandra

      dar esti complet pe langa. matematica e baza a tot ce inseamna ingineri sau IT, adica exact domeniile care fac diferenta acum. daca am avea mai multi specialisti in domeniie astea am avea per total un trai mai bun cu totii. nu stau sa-ti explic in detaliu de ce, doar ia exemplul coreei de sud. ia vezi pe ce pun aia accentul in invatamant, si unde au ajuns, dintr-o tara aflata la pamant, si fara sa fure nimic de la altii, fara sa aiba resurse naturale. dora pe munca lor si pe un invatamant axat pe....cauta tu singur sa vezi pe ce
    • +13 (17 voturi)    
      rolul matematicii (Miercuri, 23 decembrie 2015, 13:58)

      Alex_capsunar [utilizator] i-a raspuns lui dandra

      Matematica este poate disciplina care dezvolta in cea mai mare masura gandirea, rationamentul logic, inteligenta. Dar probabil ca tu esti unul din cei multi care in timpul scolii nu a inteles mai nimic la matematica, probabil ca invatai totul pe de rost sau deloc, si prin urmare nu ai beneficiat de (si nici nu ai constientizat) efectele benefice produse de studiul matematicii in scoala.

      Ca sa nu mai vorbim de faptul ca matematica de baza (care acum se preda in scoli) este necesara in atatea facultati. Sau poate tu iti imaginezi ca ar fi posibil ca in scoala sa se faca doar tabla inmultirii, iar la facultatile tehnice sa se faca tot restul?
    • 0 (4 voturi)    
      Are dreptate. (Joi, 24 decembrie 2015, 8:20)

      owl [anonim] i-a raspuns lui dandra

      Inteleg ca toata lumea vrea matematica, la nivel cat mai inalt. Presupun ca in cativa ani, vom preda extragerea de radicali la clasa a4-a, ecuatia de gradul doi la clasa 5, sin si cos la clasa 6 - ca tot sunt necesari in fizica de clasa 7, la forte).

      Presupun ca toata lumea vrea sa-si faca copilul si critic literar - altfel nu vad ce atata pasiune pe comentarii. Presupun ca toti vreti sa aveti copilul si doctor ( altfel nu vad de ce abundenta de notiuni in manualul de bilologie).

      Toate, absolut toate materiile cerute de voi la optionale, vor trece prin mintea unui "academician" si vor ajunge pline de notiuni de teorie inutila dar "savanta". Vezi actualul manual de educatie tehnologica - absolut inutil in forma actuala ( dar plecat de la o idee foarte buna!)

      Deja temele ocupa tot weekend-ul. Cand mai e timp de alte materii optionale?S-a terminat scoala din 19 dec, da? Temele pentru vacanta i-au ocupat 8 ore pe zi, pana in acest moment. Sper sa aiba 2-3 zile timp sa iesim pe undeva....

      Modelul actual produce cateva elite si o mare masa de tampiti, ce nu sunt in stare sa-si ia bac-ul. Sa-l perfectionam, deci : elitele sa fie cat mai putine, tampitii- cat mai tampiti. :)
      • +3 (3 voturi)    
        pai una e sa vrei, alta e sa poti (Joi, 24 decembrie 2015, 10:56)

        sampras [anonim] i-a raspuns lui owl

        daca tu vrei sa te faci inginer...dar nu pricepi matematica, nu e mai bine sa-ti dai seama de asta in clasele 5-8, sa ai timp a te reorientezi? daca la 5-8 nu se face matematica serioasa, cum sa-ti dai seama ca nu poti de fapt. daca vrei sa te faci farmacist, dar nu faci chimie serioasa, cum sa-ti dai seama daca ai sau nu sanse in domeniu? Daca vrei sa te faci doctor, cand vrei sa iti dai seama daca te duce capul in domeniu? La facultate?
        problema serioasa a invatamantului romanesc nu e abudenta de materii, nici dificultatea lor. Ia sa vezi tu dificultate la coreeni. Si totusi copiii fac fata, iar economia profita din plin de sistemul performant de invatamant.
        Problemele sunt altele. Pregatirea profesorilor. Daca nu au sti pedagogic elevul nu va invata. Implicarea parintilor. Unii nu-si dau seama de importanta educatiei, si nimeni nu le explica. Mai apoi, si chiar daca voi fi contrazis imi sustin parerea, cea mai grava problema e distribuirea locurilor la facultati. Cream prea multi specialisti in domenii umaniste (filosofie, litere, drept, sociologie, stiinte politice), adica domenii in care deja somajul e ridicat, si prea putini in domeniile in care exista cerere de forta de munca (IT, inginerie).
        • +3 (3 voturi)    
          Da, pregătirea profesorilor (Joi, 24 decembrie 2015, 12:11)

          Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui sampras

          este o problemă și încă una foarte gravă. Cu excepțiile de rigoare, firește. Dar problemele cele mai grave se află la cei care decid programele didactice, la cei care fac manuale, într-un cuvânt la cei care au posibilitatea să hotărască ce și cum în acest domeniu. E necesară o acumulare de cunoștințe în învățământul preuniversitar, dar mai importantă mi se pare dezvoltarea gândirii, a personalității elevului. Școala ar trebui să-i pună copilului la îndemână instrumentele cu care să afle în ce domeniu are aptitudini să activeze în viitor și să-l învețe cum să-și găsească informațiile de care are nevoie. Am constatat în decursul asistenței pe care le-am acordat-o nepoților mei în timpul școlii că au fost obligați să acumuleze o sumedenie de cunoștințe nefolositoare și uneori chiar greu de înțeles și pentru persoane cu pregătire academică. Un exempu: la 13 ani copiii trebuiau să citească și să interpreteze poezia VECHE ÎNTÂMPLARE de Nichita Stănescu.
        • -1 (1 vot)    
          :) (Joi, 24 decembrie 2015, 15:53)

          owl [anonim] i-a raspuns lui sampras

          Tare : "materia nu e multa , profesorii sunt slab pregatiti". Nu ti se pare ca trebuie coborat cu picioarele pe pamant - si sa faci o materie pe care aia slabi - cu care suntem de acord ca sunt slabi pregatiti - sunt in stare sa o predea??!?!? Deci ajungem ca trebuie modificate notiunile care se predau!??!?
          • +3 (3 voturi)    
            ce logica ai... (Joi, 24 decembrie 2015, 18:05)

            sampras [anonim] i-a raspuns lui owl

            nu...nu trebuie scazut nivelul pt ca sunt slabi profesorii. trebuie sa urcam si nivelul profesorilor.
            tu prcatic spui: si-asa sunt slabi profesorii, hai sa facem scoala mai usoara, ca sa poata si ei preda. pai hai sa nu o mai facem atunci, ce zici?
            profesorii sunt oameni, pot sa invete daca au lipsuri. problema e de organizare a sistemului. sistemul nu-i obliga sa se perfectioneze in permanenta. sunt platiti in functie de vechime si de niste grade luate pe niste lectii pe care le pregatesc luni de zile. ia sa fie platiti in functie de cat reusesc sa-i faca pe elevi sa progreseze, sa vezi cum se autoperfectioneaza singuri, daca stiu ca nivelul salariului lor depinde de cat de buni sunt.
            cam cum progresam daca mai scadem si nivelul cunostiintelor pe care le cerem elevilor. ca nu prea iti inteleg logica? deci daca ii invatam doar tabla inmultirii, vom avea la final elevi mai competenti?
            • 0 (2 voturi)    
              :) (Joi, 24 decembrie 2015, 20:49)

              owl [anonim] i-a raspuns lui sampras

              daca doar tabla inmultirii sunt in stare sa predea, da - doar asta sa predea. Cel putin stim ca TOTI elevii stiu asta.
              Spre deosebire de situatia in care au trecut prin toate si nu stiu nimic.

              tu vrei multilateral dezvoltat. Eu vreau putin si sigur.
              • +1 (1 vot)    
                tu vrei putin si prost (Joi, 24 decembrie 2015, 22:17)

                andipetre [utilizator] i-a raspuns lui owl

                Adica sa ramanem la caruta Europei, analfabeti ai secolului XXI. Mentalitate de loser mioritic: lasa dom'le ca si asa nu se poate face nimic, ce ne mai batem capul? Pe ce planeta traiesti? Sau in ce era geologica?
            • +5 (5 voturi)    
              sa fie platiti pe cat reusesc sa-i faca sa intelea (Vineri, 25 decembrie 2015, 11:52)

              daca n-ai predat niciodata nu te baga [anonim] i-a raspuns lui sampras

              E o problemă veche asta cu „ sa fie platiti pe cat reusesc sa-i faca pe elevi sa progreseze”... Eu predau, il iau de la clasa 0 abia il fac sa vorbeasca corect, îl fac să progreseze în gimnaziu de la 5 tras de păr la 6-7 și asta-i mult mai de apreciat decât „efortul” depus de a-l duce de pa 9 la 9.50. Exista licee care dau la admitere in clasa a V-a sau a IX-a subiecte tari. Selectează copii foarte buni după care copiii lucrează singuri din mers iar profesorul se ocupă doar de 2-3 ce devin olimpici. Foarte bine ca există și aceștia dar când profesoara clameaza „am olimpici” și-i întrebată „toți sunt olimpici?”... „aa, nu 2-3”...„și ceilalți ?”...„ aaaa, sunt pe-acolo...” Mulțumesc. Părinte fiind prefer profesorul care lucrează cu toți. Vrea olimpici ? să lucreze în particuar. Problema e că n-avem criterii clare de evaluare și dacă avem nu le aplicăm și mai ales nu are cine în Minister să le înțeleagă rostul și să le susțină. „Olimpicii” asta înseamnă pentru ei performanța. Pentru mine dacă majoritatea (tot grupul) a înregistrat progres atunci mi-am atins scopul și mă pot considera mulțumit.
    • 0 (2 voturi)    
      Du-te mă ca faci mișto (Joi, 24 decembrie 2015, 8:31)

      danjee [utilizator] i-a raspuns lui dandra

      Zici ca ești poetul de pe timesnewroman. N-ai cum să fii așa ...
    • 0 (0 voturi)    
      Mdah (Vineri, 25 decembrie 2015, 18:18)

      daydr3am3r [utilizator] i-a raspuns lui dandra

      Matematica stimuleaza gandirea logica, lucru esential pentru oricine. De asemenea, de matematica ai nevoie pentru Chimie, Fizica, Informatica iar astea toate, impreuna cu matematica, sunt necesare pentru admiteri si testari nationale.

      La fel si in cazul comentariilor si a poeziilor.

      Poate ca unii nu au nevoie de asa ceva si nu ii ajuta (sunt curios totusi care sunt cei care nu au nevoie de asa ceva) dar sunt multi altii care au nevoie de materiile astea.
    • 0 (0 voturi)    
      da, dar (Joi, 4 februarie 2016, 9:50)

      Ciprian [anonim] i-a raspuns lui dandra

      Un bun fizician stie matematica
      un bun economist stie matematica
      Un bun programator stie matematica
      Chiar si un bun lacatus stie ceva matematica
  • +15 (17 voturi)    
    pentru matematica (Miercuri, 23 decembrie 2015, 13:06)

    cet [utilizator]

    Lasati matematica acolo - oricine stie matematica se va descurca in orice domeniu in viata!
  • +4 (6 voturi)    
    cateva sugestii (Miercuri, 23 decembrie 2015, 13:28)

    Dedalus [anonim]

    Cred ca ar trebui postate ca un document comparative (lipite toate intre ele), altfel sunt greu de comparat variantele.

    Cred ca de fapt cheia eficientei sta in aceste optionale, deoarece au posibilitatea de a raspunde cereriii concrete si actuale de educatie mult mai bne decat o programa rigida, asa ca as sugera:
    - un numar chiar mai mare de ore de optionale: 1-3, chiar daca asta ar insemna reducerea TC
    - modularizarea optionalului, in sensul de a fi posibil cate un optional distinct pe semestru si nu pe un an
    - interzicerea optiunii Zero CDS


    La fel, as reduce numarul de ore TC cu 10%, penru a face loc extracurricularului si as indica obligativitatea unui extracurricular in scoala (cerc scolar) care sa fie inclus in norma didactica.

    As mai avea sugestii, dar nu stiu daca le citeste cine trebuie.
    • +7 (7 voturi)    
      optionale (Miercuri, 23 decembrie 2015, 14:12)

      Alex_capsunar [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

      Optionalele sunt o idee frumoasa, dar care din pacate cand e pusa in practica devine ceva care mai bine nu ar exista. E frumos sa iti imaginezi ca fiecare elev sa poate opta pentru 1-2 discipline optionale. In practica insa, lucrurile functioneaza in mod diferit: daca dirigintele este de istorie, atunci e foarte probabil ca toata clasa sa trebuiasca sa aleaga ca materie optionala istoria. Sau daca toata clasa vrea sa aleaga ca materie optionala informatica, e foarte posibil totusi sa le fie impusa o alta materie (de ex. muzica) din diverse motive: ori in scoala nu exista profesor de informatica, ori profesorul de muzica trebuie sa isi completeze cumva catedra, ori profesorul de muzica este prieten cu directorul etc
      Ce ne facem cu situatia (foarte frecventa) in care parerile intr-o clasa sunt impartite? Va imaginati ca fiecare poate sa opteze pt ce vrea? Sau ca majoritatea decide? Absolut nu. Sau cum priviti situatia in care majoritatea elevilor din clasa nu vor sa invete si prefera optional de educatie fizica, in raport cu minoritatea care ar vrea sa faca un optional util...
      • +7 (7 voturi)    
        intr-adevar e o problema (Miercuri, 23 decembrie 2015, 14:25)

        sampras [anonim] i-a raspuns lui Alex_capsunar

        optionalele sunt optionale...dar pt conducerea scolii, nu pt elevi.
        corect ar fi ca optionalele sa se desfasoare in functie de alegerea fiecarui copil. Cei care aleg matematica, sa mearga la matematica (asta chiar daca vor face cursurile cu copii din alte clase, nu vad problema), cei care aleg optional de chimie sa mearga la in clasa in care preda profesorul respectiv, cei care aleg optional de limba romana la fel, se duc in clasa in care preda profesorul respectiv. Nu trebuie neaparat sa faca toti cei din "a 10-a D" aceleasi otipnale. nu vad care-i problema daca 10 merg la optionalul de matematica, 5 la cel de chimie si 10 la cel de romana.
        dar sigur ca la noi invatamantul e facut pt profesori, sa le iasa catedrele
        • +1 (1 vot)    
          invat. e facut pt profesori, sa le iasa catedrele (Vineri, 25 decembrie 2015, 12:10)

          cros over [anonim] i-a raspuns lui sampras

          „ invatamantul e facut pt profesori, sa le iasa catedrele” o tâmpenie tipic românească și cu ceva iz de adevăr. Păi cine-i de vină că profesori fac sa le iasa catedrele ? Cum ai face să fii pus să faci orarul. Ce trebuie reținut. Modul acesta de a pune în discuție publică o programă școlară, conținuturile ei etc.. are ca scop implicarea activă a FAMILIEI în instruirea și educarea tinerilor. Pe de altă parte ca să ai o părere fundamentată și a-ți spune părerea într-o problemă în care n-ai experiență și nici pregătire nu-i prea elegant să-ți dai cu părerea cand habar n-ai ce spui. Ori la noi părinții au plect în UE, au pasat toată răspunderea instruirii și educării odraslei pe „școală” (că el are probleme majore cu serviciu etc...) a considerat că-i suficient să-i trimită loazei bani din UE și etc... și de acolo de la căpșuni dă indicații școlii, pune etichete, dă verdicte din postura de „atoateștiutor” după cum vedeți. De aia crede sigur că „ invatamantul e facut pt profesori, sa le iasa catedrele” . Asta-i toată contribuția lui la perfecționarea sistemului. O cerință de bun simț ar fi „când nu știi, nu te pricepi sau n-ai expertiză” taci, nu mai jigni pe cei care încearcă să facă ceva. Ajută-i cum poți că la fotbal și la învățământ vă pricepeți toți.
        • 0 (0 voturi)    
          contabilii au ultimul cuvant (Joi, 14 ianuarie 2016, 22:50)

          claudia [anonim] i-a raspuns lui sampras

          Fiica mea a terminat de curand liceul. Numai in clasa a IX-a s-a putut opta de catre fiecare elev si s-au creat grupe pe optiuni. S-a renuntat, deoarece pentru aceeasi ora trebuia sa se cheltuie de 4-5 ori mai multi bani, platind 4-5 profesori, iar finantarea nu permitea.
      • +1 (1 vot)    
        cien decide? (Joi, 24 decembrie 2015, 12:32)

        CINIC [anonim] i-a raspuns lui Alex_capsunar

        in Consiliul scolii TAC parintii si primaria, ZBIARA sindicatul. Asa ca CDS va fi sindical si nu adaptat cerintelor
        Intre altele: orice reducere la sport inseamna belele de sanatate mai tarziu. De ce facem ore de muzica chiar si pt copii afoni? sau desen pentru cei fara vreo aptitudine?
        Cam putine optinale [unifformizam scoala urbana cu cea rurala, asa ca handicapam din start pe cei ce vor sa devina fermieri].
        Mai mostenim si conceptia cand numai ciclul primar era obligatoriu asa ca repetam materii si in ciclul primar si in ciclul gimnazial si in liceu.
  • +1 (19 voturi)    
    fara religie (Miercuri, 23 decembrie 2015, 13:45)

    didel [anonim]

    Mai bine matematica,fizica ,chimie,orice, decat RELIGIE
    Lasati copii sa progreseze, de aceia merg la scoala.
    Religia sa se predea in scolile cultelor.
    • -3 (13 voturi)    
      ce-i drept... (Miercuri, 23 decembrie 2015, 14:08)

      burebista [anonim] i-a raspuns lui didel

      E drept ca tie iti trebuiau niste ore in plus de limba romana. "lasati copii" (iti mai trebuia un "i"), "aceia", nu mai vorbesc de punctuatia haotica.
      Aveti si voi un fix...
      Dar orele de muzica si desen in clasele gimnaziale, sau chiar la licee (si nu de arte) ce rol au? Daca vrei sa te faci muzician dai la liceul de arte. Daca tu esti la un profil real pt ce mai studiezi muzica? Dar de asta nu va legati niciunul, ca nu e la moda, nu e dat tonul pe Facebook.
      Muzica si desenul isi au locul in clasele 1-4. Apoi cine constata ca are chemare spre astea alege cursurile unei scoli de profil. Pt ce mai incarcam aiurea programul copiilor sa deseneze copaci la clasa a 7-a? Numai ca sa aiba parintii pe ce cheltui banii (blocuri de desen, pensule, acuarele)?
      • +5 (9 voturi)    
        muzica, desen, ed. fisica (Miercuri, 23 decembrie 2015, 14:45)

        Alex_capsunar [utilizator] i-a raspuns lui burebista

        Muzica si desenul nu au niciun rost. In schimb ar fi foarte necesare ore de educatie muzicala si artistica, unde sa se predea teoria muzicii, istoria artelor, desen tehnic, etc. Ce ai invatat tu la scoala despre marii compozitori? Stii prin ce se deferentiaza stilurile lor? Sau in ce secol au trait? Stii sa recunosti vreo opera celebra? Stii prin ce se caracterizeaza fiecare din marile curente culturale artistice? Daca totusi stii sa raspunzi la aceste intrebari, cu siguranta raspunsul nu l-ai aflat in scoala romaneasca.
        In ce priveste ed. fizica, disciplina ar trebui sa cuprinda o gramada de cunostinte teoretice despre rolul miscarii fizice pt sanatate, dar si cunostinte teoretice despre sporturi in general. Nu e normal ca orele de sport sa constea exclusiv in a juca fotbal / baschet / handbal, fara a invata nimic despre celelalte 50 (sau mai multe) sporturi olimpice sau sutele de sporturi neolimpice
        • 0 (0 voturi)    
          ed. plastica si ed. muzicala (Sâmbătă, 9 ianuarie 2016, 23:38)

          ed. plastica si ed. muzicala [anonim] i-a raspuns lui Alex_capsunar

          Provocarile economice si sociale formate de inovatia tehnologica constanta, de migratie,de transformarile demografice, chiar si de schimbarile climatice, cer ca oamenii sa fie din ce in ce mai creativi.De aceea educatia si programele de invatare din toata lumea civilizata contin ore de arte(muzica, ed. vizuala, teatru,cinematografie, etc), pentru ca au un rol crucial in dezvoltarea si promovarea creativitatii si inovatiei.
  • +2 (8 voturi)    
    programa scolara (Miercuri, 23 decembrie 2015, 13:57)

    sampras [anonim]

    nu vad nici o materie care sa le explice copiilor un lucru simplu: de ce e important sa invete si pe ce materii sa se axeze in functie de domeniul pe care si-l aleg. in 95% din cazuri ii auzi pe copii si parinti dezorientati pe la sfarsitul clasei a 8-a, nu stiu ce profil sa aleaga, pun optiunile la nimereala, alegand in functie de prestigiul liceului, nu in functie de calitatile si perspectivee copilului. Daca un liceu e bine cotat...merg acolo, indiferent de specializarea pe care o prind.
    Ar trebui sa li se explice clar, de prin clasa a 7-a, ce insemana fiecare profesie pe care si-o pot alege: cati bani pot face, care e riscul de somaj, cati bani se cheltuie cu studiile la facutate, care sunt orasele in care si-ar gasi de lucru pe o anumita meserie, pe ce materii trebuie sa se axeze.
    dar asta ar implica niste studii si recunoasterea puublica a unor realitati: ca anumite facultati scot someri, ca locurile la aceste facultati ar trebui limitate. si cum sa limitezi locurile la Drept, daca e vreun Dan Sova profesor acolo. Cum sa limitezi locurile la Stiinte Politice, daca preda Oprea pe acolo???
    • +8 (8 voturi)    
      Consiliere si orientare (Miercuri, 23 decembrie 2015, 14:19)

      Alex_capsunar [utilizator] i-a raspuns lui sampras

      Citeste bine variantele propuse: exista o materie care se cheama "Consiliere si orientare". Materie care chiar ar avea un rost, cateva ore prin clasa a opta. Nici intr-un caz in toate clasele 5-8, asa cum sunt propunerile. Daca va fi adoptat una din aceste propuneri, se va introduce in orar o noua ora in care nu se face nimic (sau mai nimic). Sau poate va imaginati ca vor aparea din neant specialisti in aceasta noua materie? Nu, ea va fi predata de diriginte, sau de vreun profesor care trebuie sa isi intregeasca catedra, sau de vreun prieten al directotului, in orice caz, de cineva care nu are nicio pregatire speciala pentru a preda aceasta materie
      • +1 (1 vot)    
        un psiholg ar sti ce sa faca (Sâmbătă, 2 ianuarie 2016, 20:18)

        paolalaan [utilizator] i-a raspuns lui Alex_capsunar

        nu va face mare lucru unul care e pregatit in alt domeniu si care are prea putine cunostinte in ceea ce priveste consilierea !Un psiholog care s-a pregatit in acest domeniu timp de 5 ani , cu siguranta ca ar avea ce face si inca ar face multe si utile !Spicuiesc aici doar cateva probleme :alcoolul , dependenta de fumat pericolele unor site-uri dependenta de internet , sexul timpuriu , comportamentul , greseli in educatie , cum sa nu devii sclav sexual , cum sa te orientezi in viata sociala , ce facem cu dragostea , de ce ne indragostim,ce greseli putem face , ce prieteni ne putem alege , orientare scolara si profesionala ,igiena mintii etc etc etc
  • +4 (8 voturi)    
    Sugestii (Miercuri, 23 decembrie 2015, 14:31)

    Alex_capsunar [utilizator]

    Cateva sugestii:

    E posibil ca orarul sa prevada doar 24-25 de ore pe saptamana? Adica doar 5 ore pe zi? Eu imi aduc aminte ca noi facem cate 6 ore in fiecare zi, iar uneori si 7 ore...

    Ce e aia "Tehnologii?" Teoretic ar putea fi ceva interesant, dar eu imi amintesc ca la aceasta materie, in clasa la mine baietii dadeau cu pila la o bucata de fier, iar fetele invatau sa faca omleta. Sper ca acum nu mai e asa.

    Nu ar fi oare mai bine cate o ora de informatica (utilizarea calculatorului) in fiecare an? Vad maxim 1 ora pe saptamana de TIC doar in clasele V si VI..

    Ce cauta "Consilierea" in clasele V, VI si VII? Nu e suficient in clasa a VIII-a?

    Sunt suficiente 4 ore de matematica pe saptamana? Imi amintesc ca noi faceam cate 5, iar in clasa a VIII-a chiar 6 si mi-a prins f. bine.
    • +2 (2 voturi)    
      tehnolohii (Joi, 24 decembrie 2015, 20:25)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui Alex_capsunar

      Cum e posibil să facem doar la clasele 7,8 ed.tehnologică și la clas 5,6 T.I.C? In toate țările europene sunt 3h , tehnologia e importantă.
      • -1 (1 vot)    
        Importanta educatiei tehnologice (Duminică, 27 decembrie 2015, 19:01)

        DumitritaPostolache [anonim] i-a raspuns lui anonim

        Recomandarea Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii Europene
        privind competenţele-cheie din perspectiva învăţării pe parcursul întregii vieţi conturează, pentru absolvenţii învăţământului obligatoriu, un „profil de formare european”
        structurat pe opt competenţe cheie:
        Competenţe matematice şi competenţe de bază în ştiinţe şi TEHNOLOGII......
        Sunt de acord ca educatia tehnologica sa fie studiata la clasele 5,6,7,8.
        Cand isi vor forma acesti copii capacităţi şi deprinderi practice în vederea desfăşurări unor activităţi productive: gândire tehnică, capacitate senzorio-motorie (percepţie spaţială, sensibilitatea analizatorilor, aptitudine metrică, dexteritate manuală – viteză, precizie, ritm, succesiune, dexteritate), priceperi şi deprinderi practice (a citi o schiţă, un plan, a monta/demonta, a măsura, a tăia);
  • +2 (6 voturi)    
    greu cu pianul pe scari (Joi, 24 decembrie 2015, 8:15)

    dan [anonim]

    e bine ca se dezbate, e rau ca multi isi dau cu parerea fara sa stie despre ce vorbesc
    schimbarea nu trebuie facuta doar la numarul de ore ci mai ales in structura programelor.Ma refer aici mai ales la materiile de profil real, unde profesorii trec prin materie ca trenul prin gara, fara sa-i intereseze ce asimileaza copilul la scoala, baza se pune pe ce face elevul acasa, ceea ce e total gresit
    Asa apare un sistem paralel, cel al meditatiilorm care convine doar profesorilor si care nu se doreste sa dispara
    E mult de discutat, ma opresc aici
  • +2 (4 voturi)    
    sport (Joi, 24 decembrie 2015, 9:00)

    Joe the Plumber [utilizator]

    Din pacate, in scoala romaneasca se pune foarte putin accent pe sport. Matematica, fizica, etc. sunt baza, dar orele de educatie fizica sunt jalnice, din cateva motive: (1) in general, nu sunt conditii, sali de sport, vestiare, dusuri, stadioane, (2) sunt haotice, fara sa aprofundeze un sport la care ai aptitudini, sa incurajeze competitie.

    Aici, (SUA), in general, a 2a intrebare dupa "ce scoala ai terminat?", este "ce sport ai facut, in liceu sau college?" Aproape oricine, in afara de cei obezi, au facut un sport. Unii chiar primesc burse, chiar si la Ivy League, pe baza de sport. La admitere in facultati, e asa competitiv, ca doar pe baza de note bune si teste nu mai sunt sanse. Ei cauta si "aptitudini", chiar daca e balet, teatru, fotbal sau golf. Orice la care esti "excellent" si te deosebesti de multime, care arata ca esti competitiv, leader, etc.

    In rest, limba latina e utila doar pentru avocati, si de preda in mare in law school.
    • +2 (4 voturi)    
      Si cu toate astea... (Joi, 24 decembrie 2015, 14:10)

      andipetre [utilizator] i-a raspuns lui Joe the Plumber

      Si cu toate astea, in State sunt mai multi obezi decat in Romania.

      Sa fim seriosi, cine vrea sa faca sport face, exista o gramada de posibilitati pentru asta, cluburi, sali de sport, bazine etc. Nimeni nu te opreste sa faci sport, si, spre deosebire de matematica sau romana, e usor si chiar reconfortant sa il faci si dupa scoala. Iar cine nu vrea sa faca, degeaba il obliga scoala, tot nu o sa fuga in orele de educatie fizica, oricat ai trage de el. Si tot o sa plece dupa ore sa se imbuibe la McDonalds...

      Sportul e o chestiune de atitudine, de stil de viata, scoala nu te poate obliga, prin niste materii in plus, sa fii cum nu esti. Asa cum, daca esti mincinos si hot, scoala nu o sa te schimbe niciodata, asa si daca nu ai chef de miscare dar mananci 3 pizza pe zi, nu scoala e cea care te poate schimba.
    • +2 (2 voturi)    
      lipsa de pregatire (Joi, 24 decembrie 2015, 14:57)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Joe the Plumber

      Cauza orelor de sport catastrofale nu e lipsa de baza sportive sau de vestiare etc. Cauza nu e nici lipsa organizarii.

      Cauza transformarii orelor de sport in ore de miscare pur si simplu consta in incompetenta cadrelor didactice. Nu o spun ca un repors sau ca o insulta, ci ca o constatare.

      Si profesorii de educatie fizica ar trebui sa se pregateasca pentru ore. Dar si ei sunt educati in spiritual bolnav al scolii pa-vu-ga-di-che-zo-ni -pa.

      Adica, daca nu au de unde copia in detaliu ce au de facut, nu pot face nimic. Nu e vina lor, ci a unei politici care a ignorat cu insistenta educatia.

      Sunt haotici, pentru ca asa e toata Romania acum.
      • 0 (0 voturi)    
        Educatia fizica (Miercuri, 10 februarie 2016, 10:42)

        Stoica [anonim] i-a raspuns lui Dedalus

        Distinsi colegii de discutii,
        Cred ca e foarte ușor a discuta despre sport din afară. Nu uitati un lucru ca materia se numeste Educatie fizica....adica educatie=Ansamblu de măsuri aplicate în mod sistematic în vederea formării și dezvoltării însușirilor intelectuale, morale sau fizice ale copiilor și ale tineretului sau, p. ext., ale oamenilor, ale societății(dex). Asadar eu cred ca profesori nu sunt zei, sunt oameni si daca gresesc sau mai ales daca persevereaza in greseala atunci sa/i vestejim, dar daca dau dovada de onestitate, profesionalism atunci sa/i omagiem. Asadar, profesorii care nu isi fac treaba (la orice materie) sa fie dati afara, asa ar trebui sa se desfasoare sistemul de invatamant in ceea ce priveste resursele umane.Deci, va rog nu generalizati ca nu avem voie sa generalizam(nu toti sunt asa cum ziceti voi)...unii chiar isi fac datoria de profesori de educatie fizica.
        Un alt element important este faptul ca educatia fizica face parte din cultura fizica a poporului roman...tocmai in acest sens nu avem voie sa transmitem un surogat elevilor. va multumesc
  • -1 (5 voturi)    
    Cred (Joi, 24 decembrie 2015, 9:30)

    shlomo_bernstein [utilizator]

    Ca si programe de liceu ar trebui revizuita, modernizata, adaptata in functie de ce joburi cere piata in fiecare judet, a.i. elevul cand termina liceul sa-si poata gasi o meserie care se cere si sa fie pregatit pt.ea. Valabil si pt. facultati. Nu sa pregatesti ingineri mineri intr-un judet preponderent agricol, sau mecanici auto si ospatari intr-un judet unde se cauta joburi in IT. Dar noi trebuie sa fim multivalenti, a.i.la iesirea pe poarta liceului, nu stim nimic. De-aia fug copiii in strainatate, la carca sau capsuni, pt. ca aici nu-i angajeaza nimeni daca n-au experienta.
    Trebuie pregatiti doctori si asistente si pt. la sate, unde e deficit cronic de personal medical, sa nu mai faca lumea 40-100 de km. pana in municipiu. Tb, pregatiti zootehnisti si hoticultori, sa invete oamenii sa-si castige traiul la sat, mai ales ca sunt si fonduri europene pt. dezvoltare rurala sau pt. tinerii intreprinzatori.
    • +2 (2 voturi)    
      sigur (Joi, 24 decembrie 2015, 12:49)

      andipetre [utilizator] i-a raspuns lui shlomo_bernstein

      Daca aplicam ideea ta: Ce-ai zice sa traiesti intr-un judet in care e dezvoltata doar agricultura, iar copiii tai sa fie obligati sa invete doar despre cultivarea porumbului si sa nu aiba voie sa se pregateasca pentru o cariera solida? Ideea ta e discriminare directa.
    • +1 (1 vot)    
      alta lume (Joi, 24 decembrie 2015, 15:01)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui shlomo_bernstein

      Este astazi totalmente imposibil sa pregatesti cetatenii pentru cererea de pe piata muncii. Din doua motive:

      - cererea se modifica mult mai rapid decat sistemul de invatamant s-ar putea adapta
      - locurile de munca sunt in declin natural, istoric, pentru ca a devenit foarte usor sa iti castigi existent fiind propriul tau angajat

      In timp nu vor mai exista locuri de munca decat in administratia de stat, in rest vor fi doar antrepenori autoangajati. Asta, nu doar in Romania.

      Cu cat vom realiza mai rapid aceste tendinte si ne vom adapta, cu atat ne va fi mai bine. Daca vom insista pe "adaptarea invatamntului la piate muncii" ne vom condamna la subdezvoltare.
  • 0 (2 voturi)    
    Educatie plastica (Joi, 24 decembrie 2015, 13:01)

    sfdfd [anonim]

    Ce rost au 2-3 ore de educatie plastica ?
    • 0 (0 voturi)    
      ed. plastica si ed. muzicala (Duminică, 10 ianuarie 2016, 0:03)

      ed. plastica si ed. muzicala [anonim] i-a raspuns lui sfdfd

      Este binecunoscut faptul ca producerea de bunuri care se limiteaza doar la nivelul de manufactura al acestora, nu mai este demult suficienta pentru a stabili un avantaj competitiv, de aceea politica europeana pentru inovatie cere aptitudini si gandire creative care pot fi asigurate de sectoarele culturale si artistice.
  • +6 (6 voturi)    
    Imi aduc aminte... (Joi, 24 decembrie 2015, 13:24)

    AKM [utilizator]

    ...acum 10-15 ani, o multime de "specialisti" din Ministerul Educatiei, precum si din Inspectoratele Scolare, sustineu ca meserii precum sudor, mecanic auto, mecanic utilaje etc., nu mai sunt necesare, ca aceste meserii vor disparea de pe piata muncii. Aceeiasi "specialisti" (parca 15000 erau la numar), sustineau ca si facultatile de inginerie vor avea aceeasi soarta. Prin urmare, aplicau "reforme", prin care discipline ca fizica sau chimia erau pur si simplu desfiintate. Acei "specialisti" le-au redus cat de mult au putut, introducand in locul lor discipline noi, cele mai multe fara rost. Constat acum ca sunt foarte cautate acele meserii despre care ziceau "specialistii" ca nu ne mai trebuiesc. La o emisiune la un post TV local (acum 10-15 ani), un astfel de "specialist" dadea ca exemplu un anunt de angajare "dansatoare" si sugera ca in locul acelor clase de meserii, sa se infiinteze clase de tiitoare("dansatoare"), pentru ca asa cere piata muncii. Marlani ca el au dat afara profesorul de fizica si au adus-o pe Ciociolina in locul lui, inteleg...
    Intrebare: acesti "specialisti in educatie", vor raspunde vreodata pentru raul facut societatii romanesti?
    • +1 (1 vot)    
      da, vor raspunde, chiar zilele trecute (Vineri, 25 decembrie 2015, 10:27)

      kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui AKM

      prezidentul a promulgat legea pensiilor speciale.
  • +2 (2 voturi)    
    este totusi urgent (Joi, 24 decembrie 2015, 14:52)

    Dedalus [utilizator]

    Da, trebuie transdiscipliaritate, dar asa ceva are nevoie de profesori foarte bine pregatiti si de o pedagogie specifica.

    Mi-e teama ca pentru urmatorii 20 de ani va trebui sda facem compromisuri majore pentru a pune educatia nationala pe sine
    ======.

    Daca insa mai trec 3-4 ani in acelasi marasm si fara a incepe reforma educatiei, singura sansa a Romaniei va fi ca forta de munca necalificata.

    Dezastrul de la absorbtia fondurilor europene a pus in evidenta extrema incompetenta a tuturor functionarilor, incepand cu cei de la fonduri europene (gras platiti ca sa ameninte beneficarii ca le cer banii inapoi, in asta constand de fapt singura lor "raspundere:) si terminind cu cei din administratia centrala si din cele locale care sunt toatlmente incapabili sa elibereze un aviz.

    In banci sunt functionari incapabili sa scrie si sa citeasca, in invatamant, masini de reprodus ce e prin manualel de doi bani pe care alti incompetent le produc.

    Put de incompetenta constructiile - s-a vazut ca de fapt caietele de sarcini pentru termoizolatia blocurilor au fast facute cu picioarele si in dispretul celor mai elementare reguli de definire a caracteristicilor polisirenului.

    Colectiv a demonstrat ca sistemul medical este incapapabil sa gestioneze cateva zeci de bolnavi deodata si ca avem mai multe tulpini bacterine decat medici.

    Si as putea contiuna asa cu toate domeniile.

    Acum, nu mai exista suficienti profesori capabil pentru o reforma cat de cat. Va trebui sa acceptam compromisuri dureroase si sa sacrificam a doua generatie de romani.

    ====

    Uite si aici la acest articol - disucta pana in 10 personae. Despre un subiect de maxima importanta. Poate cel mai important din viata unui om si din existent unei natiuni- educatia nationala.
    • +1 (1 vot)    
      in mod cert e urgent (Joi, 24 decembrie 2015, 17:02)

      sampras [anonim] i-a raspuns lui Dedalus

      dar mai avem inca sanse. chiar si cu profesorii de acum, daca ii obligam sa urmeze anumite cursuri, si daca ii patim in functie de rezultate. dar nu numai cel care are copii de olimpiada sa fie rasplatit. sa fie bonusuri pt cei care reusesc sa faca un copil de nota 5 sa ajunga la nota 7. e foarte important sa lucram si cu cei mai slab pregatiti dintre copii.
      sa se faca un sistem national de evaluare anuala a progresului copiilor (fiecare la ce materie e interesat) si un fond de bonusare. Fondul respectiv se imparte profesorilor care reusesc sa-i faca pe levi sa progreseze (fara a fi depasit), dupa un algoritm de calcul pe care sa-l stabileasca cei in masura (ce punctaj are un profesor care duce un elev de la 5 a 7, ce punctaj are un profesor care duce un elev de la 7 la 8, ce punctaj are un profesor care mentine un elev la nota 10
  • +4 (4 voturi)    
    Va sa zica dispare limba latina... (Joi, 24 decembrie 2015, 17:21)

    Observator roman [utilizator]

    ...asta se intampla la un popor care se revendica semet „de la Rîm”, însă politrucii educatiei din Guvern ca e pierdere de timp sa se mai predea si latina...
    Idoptilor, latina e necesara ca AERUL, numai ca intelegerea ca „ar fi fost bine sa fi facut macar un pic de latina” apare tîrziu, cînd chiar că nimeni nu mai pune mîna pe un manual de latină... Și e necesară ca aerul fiindcă are o gramatică așa de precisă încît îți dezvoltă simțul logic și, ca atare, gîndirea...
    Bine că se străduiește un popor ne-latin (nemții) să învețe latina, că noi aici, în Carpați, sîntem tobă și de logică și de carte...
    • +2 (2 voturi)    
      eliminarea limbii latine (Vineri, 25 decembrie 2015, 20:28)

      ille [anonim] i-a raspuns lui Observator roman

      Eliminarea limbii latine este un abuz impardonabil facut de semedicotii care au ajuns sa conduca Institutul de Stiinte ale Educatiei. Daca aceasta este reforma „tehnocratilor” ...
      • +2 (2 voturi)    
        latina - limba mama a romanei (Sâmbătă, 26 decembrie 2015, 11:24)

        maria berende [anonim] i-a raspuns lui ille

        Eliminarea latinei este o greseala incalculabila in timp ;e ca si cum ne- am nega parintii !! Cum va permiteti , domnilor , sa va bateti joc de originile limbii romane ? Cum va permiteti sa eliminati o materie care informa generatiile tinere asupra originilor noastre ca si asupra originilor gramaticii romanesti si a vocabularului limbii romane care e in proportie de 90 la suta de origine latina ?Chiar va urati intr -atata neamul ,tara si limba stramoseasca incat vreti sa -i pierdeti identitatea ? Atunci sa nu va mirati de faptul ca ungurul spune ,citez "limba romana nu e de origine latina , e un amestec de turca si slava !" Chiar atat de mult urati limba romana si dispretuiti originile acesteia incat eliminati niste materii de baza ,extrem de importante ?Rusine sa va fie ,tradatori de neam si tara !!!!!!
      • +1 (1 vot)    
        ... fluctuat nec mergitur ! (Sâmbătă, 26 decembrie 2015, 14:32)

        nyx [utilizator] i-a raspuns lui ille

        ... deviza PARISULUI aplicabilă LATINEI în ROMÂNIA !
        n-am cifrele de ansamblu, dar, dacă
        LE VOM PERMITE SĂ ELIMINE LATINA de la a VIII-a,
        toți pruncii care nu vor continua la uman - secție în progresivă disoluție de vreo 1o ani încoace - ci vor face real, vocațional, tehnologic nu vor auzi în viața lor cât de asemănătoare românei le e limba - mamă și nici nu-și vor mai găsi argumente identitate viabile, că, doar, nu ne revendicăm doar din daci, ci și din romani ; în fond, de ce să știm cine suntem, mult mai comod e să ne ... spună alții !
        apropo de EVALUAREA / REMUNERAREA DIFERENȚIATĂ a profesorilor, idee la care aderăm, atenționăm EDU, că, la o / UNA oră pe săptămână cu teză la latină în liceu, un profesor poate ajunge la 12 - 14 clase de teze pe semestru, plus tot pe atâtea evaluări scrise de corectat :
        A NU SE INTERPRETA CĂ INSINUĂM RENUNȚAREA LA TEZĂ, pentru că atunci chiar că va dispărea din mentalul românesc ȘI MATERIA, ȘI CEA MAI EVIDENTĂ LEGĂTURĂ A NOASTRĂ CU LATINITATEA EUROPEANĂ !!!
        • 0 (0 voturi)    
          Eu zic... (Joi, 4 februarie 2016, 10:20)

          ciprian [anonim] i-a raspuns lui nyx

          Sa introducem si o ora pe saptamana de limba daca. Acum sincer limbile moarte sunt folositoare unui numar extrem de mic de specializari (unii istorici ca nu toti se specializeaza pe antichitate, unii arheologi si unii lingvisti). Apoi, sa introduci o limba noua, moarta, in clasa a 8a cand pe elev il asteapta un examen de capacitate mi se pare o tampenie. eu zic ca-i mai bine sa-i lasam pe cei care vor sa se faca istorici sa invete latina din clasa a 9a.
    • +3 (3 voturi)    
      iresponsabilii (Sâmbătă, 26 decembrie 2015, 11:16)

      maria berende [anonim] i-a raspuns lui Observator roman

      Adica scot ore de romana , desi testele Pisa spun clar ca suntem intr-o situatie dezastruoasa in privinta posibilitatii de lecturare si intelegere a unui text , astfel aproape 40 la suta dintre elevii testati nu au reusit nici sa citeasca fluent , nici sa descifreze mesajul textului ,fie el literar sau nonliterar !Si dansii elimina ore de romana !Al cui interes urmariti , domnilor ?Sunteti constienti de greseala facuta ? Intentia dvs este sa tembelizam acest popor ,ori sa-l luminam ? Ce ne spune faptul ca 40 la suta dintre elevi nu citesc fluent ?Ca trebuie exercitii non stop !Nu inteleg mesajul textelor ? Exercitii la nesfarsit !Cand vreti sa le facem ,daca voi scoateti din planul cadru ore ? sI ?INCA O PROBLEMA / LA CLASA A v A ora pe care o eliminati cu generozitate era pentru scriere ,compunere ! Ori dvs chiar credeti ca trebuie sa stopam creativitatea elevilor ? Ale cui interese urmariti de procedati in acest fel ?Veti ramane in istoria educatiei ca niste aberanti care au ingrosat numarul analfabetilor si al abandonului scolar !
  • 0 (0 voturi)    
    Informatica uitată de toţi (Joi, 24 decembrie 2015, 21:21)

    Cristi [anonim]

    O problemă a învătământului este şi va rămâne, că elevii care termină 8 clase nu au idee despre ce este informatica (nu mă refer la Tehnologia Informaţiei şi a Comunicaţiilor). Aceştia ajung la liceu în clase de informatică şi se aşteaptă ca la informatică să înveţe noţiuni de TIC. Dau de reala disciplină informatică şi unii constată că se descurcă greu. Asta nu ar fi nimic dacă clasa unde au ajuns aceşti elevi nu s-ar numi Matematică - Informatică, şi, majoritatea, dacă nu toate, liceele din România au clase de Matematică - Informatică. Ar mai fi multe de spus referitor la cât de necesară este această materie în gimnaziu, şi sincer mă aşteptam să fie cel puţin o oră la una din cele 4 clase de gimnaziu.
    • +1 (1 vot)    
      Dezbatere publica (Marţi, 29 decembrie 2015, 17:33)

      DumitritaPostolache [anonim] i-a raspuns lui Cristi

      VA ROG FRUMOS INTRAȚI PE www.edu.ro secțiunea DEZBATERE PUBLICA . In aceasta secțiune intrați pe https://www.surveymonkey.com/r/planuri_cadru
      VOTAȚI VARIANTA 2 - este cea mai avantajoasa varianta
      TRIMITEȚI LA TOATE CUNOȘTINȚELE PANA PE 22 IANUARIE 2016
      MULȚUMESC ANTICIPAT!
  • 0 (2 voturi)    
    Scoaterea religiei? (Vineri, 25 decembrie 2015, 2:37)

    pantelimon12 [utilizator]

    Nimic-nimic despre scoaterea religiei din scoala? Sau macar eliminarea ei din ciclul primar si gimnazial? Cum naiba poti indoctrina un copil din clasa intaia dar educatie civica abia in clasa a 7-a? Educatie pentru sanatate deloc?
    • 0 (0 voturi)    
      Exista "Educatie pentru sanatate" obligatorie (Vineri, 25 decembrie 2015, 14:49)

      andipetre [utilizator] i-a raspuns lui pantelimon12

      Dar au pus-o in cadrul materiei de Educatie fizica, pentru a trece neobservata (ar fi generat multe controverse). Materia se numeste "Educatie fizica, sport si sanatate" si probabil vor exista ore de educatie sexuala obligatorie in acest cadru, poate chiar din clasele mici. Cum Educatia fizica e obligatorie si in trunchiul comun, nu va putea nimeni sa o evite, deci ONG-urile care au facut lobby pentru asta au castigat.
  • +1 (1 vot)    
    TIC vs INFORMATICA în gimnaziu (Vineri, 25 decembrie 2015, 12:41)

    popa radu [anonim]

    Am predat patru ani informatica după care ajungând în înv. gimnazial am încercat să fac în clasa a VIII-a în loc de „prietenul meu calculatorul” Infornatica de bază- algoritmi, un limbaj de programare și dacă mai am timp ceva noțiuni de baze de date. A fost un calvar tot anul. Nu puteau face reționamente logice și abstractizări fiind de orientare vocațională. Așadar propun ca în clasa a VIII-a să facă tot TIC și pentru cei care cred că pot urma o specializare preuniversitară în informatică să facă un CDS de Informatică o oră la două săptămâni. Ar putea să-și dea seama dacă pot continua și s-ar reorienta la timp.
    • +2 (2 voturi)    
      materii noi (Vineri, 25 decembrie 2015, 23:37)

      ANONIM [anonim] i-a raspuns lui popa radu

      cine va preda materiile noi introduse , gen TIC SI CULTURA CIVICA CL V , VI ,VII , VIII
  • +3 (3 voturi)    
    romana (Luni, 28 decembrie 2015, 12:50)

    SCOLERUL [anonim]

    Asa sa faceti:
    - sa scoatei o ora de romana la clasa a V-a
    -sa scoateti si latina cu totul
    - sa reduceti la una ora pe an istoria,
    ca sa aveti drept rezultat o generatie de imbecili fara trecut si fara identitate.
    Doamnelor si domnilor de la Ministerul Educatiei nu va mai dati atata osteneala sa demonstrati ca sunteti IDIOTI, ca stim deja.
    • +2 (2 voturi)    
      aveti dreptate (Luni, 28 decembrie 2015, 23:20)

      paolalaan [utilizator] i-a raspuns lui SCOLERUL

      IDIOTI cu diplome si cu aere !Vin cu idei tampite , lovesc in ceea ce ar trebui sa fie sfant -limba materna ,adica romana !Limba pentru pastrarea careia au murit stramosii nostri ! Nici nu ma mira ,din moment ce persoana din minister raspunzatoare de limba romana e una Tincuta Arpaustean ,fosta angajata a lui Dinu Patriciu si a lui Voiculescu ! Iata ce "onoare " are individa care loveste in limba romana si o arunca la gunoi !!! Doamne , cu ce a pacatuit acest popor , sa aiba parte de toti imbecilii , aerienii ,neavizatii , dusmani ai poporului si ai lumbii materne , care prin gesturile lor vor sa sfasie identitatea nationala a poporului roman ;acestia sunt cei care ar trebui sa ne decida soarta ?
      • 0 (0 voturi)    
        da (Sâmbătă, 2 ianuarie 2016, 20:21)

        paolalaan [utilizator] i-a raspuns lui paolalaan

        Apatean , da , adevarat !
  • +2 (2 voturi)    
    mizerabilii !!! (Luni, 28 decembrie 2015, 23:45)

    paolalaan [utilizator]

    Am citit cu atentie planurile cadru si ramai stupefiat de ceea ce vezi acolo ! Sigur a fost facut de vreun matematician care ignora si scrisul corect si exprimarea , care are un vocabular de cifre si atat ! Domnilor , facatori de planuri cadru , au fost multi ministri de invatamant si fiecare a mai traznit cate o belea pe bietii scolari si pe bietii dascali ! Androneasca cercetata penal pt furt ,dar aparata de parlamentul pênalilor PSD _PCR, ne-a impodobit cu bacuri copiate , falsuri de doctorate , studenti fara bac , ba chiar a crescut nota la def la 8 si peste , asa ca sa dea peste nas tinerilor care au indraznit sa -i spuna adevarul ! A venit Romica cel de PSD care numea lupoaica "vulpe" un ageamiu care habar nu avea de originile poporului si limbii romane ! Acum au venit astia , cica tehnocrati , ne asteptam la ceva bun, insa ce observam ? Ca sunt niste aerieni total neavizati sau poate rau voitori care scot din planul cadru ore de romana , care elimina definitiv latina ! PAI , DOMNILOR, VOI CHIAR ATAT DE TARE DISPRETUITI ORIGINILE NOASTRE LATINE INCAT ELIMINATI ACEASTA MATERIE ? Voi , matematicienii care faceti asemenea planuri cadru in loc sa pretuiti si sa respectati limba materna , voi o aruncati la gunoi ! Chiar nu va e rusine ?Sincera sa fiu am cunoscut profesori care scriau cu greseli de ortografie ! Da , repet , greseli de ortografie ! Nu mai vorbesc de exprimarea stalcita ,deficitara ,saraca ! Astia ne fac noua planuri cadru , din care elimina studierea limbii romane ? Da , bineinteles , ca tot au un dinte impotriva celor de formatie umanista care se descurca altfel in privinta exprimarii! Si ce vreti sa faceti acum daca testele PÏSA va spun ca suntem pe ultimele locuri in privinta lecturarii si intelegerii mesajului unui text ? VRETI SA ADANCITI TEMBELIZAREA ELEVILOR SI SA CRESTETI NUMARUL ANALFBETILOR ?40 la suta dintre elevi au probleme cu cititul , scrisul , descifrarea mesajului unui text !
  • +1 (1 vot)    
    Reforme (Marţi, 5 ianuarie 2016, 11:39)

    Buia Mia [anonim]

    Planurile cadru trebuiau reformate sau alte lucruri erau importante pentru invatamant?Unde este Bacalaureatul A,B,C?Unde sunt materiile judicios repartizate in functie de fiecare profil? Unde sunt noile programe stabilite in functie de particularitatile de varsta si de interesele elevilor?Unde sunt noile manuale,concepute in functie de noile cercetari si descoperiri ale stiintelor?Unde sunt caietele metodologice?Care este numarul efectivelor de elevi la clasa?Stiati ca din cauza unui bacalaureat dezechilibrat ca nivel de dificultate,in clasele de uman sunt pana la 40 de elevi?Unde este ora de consiliere?Acolo se face educatia pentru sanatate,pentru democratie etc.Cine sunt autorii planurilor cadru?Ar trebui sa le cunoastem si noi identitatea,experienta in domeniul invatamantului,rezultatele lor la catedra,lucrarile!
  • 0 (0 voturi)    
    Reforma?! (Duminică, 10 ianuarie 2016, 12:50)

    Sorina [anonim]

    Din punctul meu de vedere aceasta zisa reforma nu pare sa schimbe mare lucru in invatamantul romanesc. Chimie din clasa a cincea?! Oricum in timpul gimnaziului in 90% din cazuri chimia nu este studiata cum ar trebui pentru ca nu prezinta un interes pentru copii, care se concentreaza pe materiile la care vor da examen. Nu spun ca e normal sa se intample asa, dar aceasta este realitatea.
    De asemena, chestionarul online nu cere opinia publica asupra schimbarilor propuse,ci asupra ideii in sine, lucru care nu ajuta cu absolut nimic.
  • 0 (0 voturi)    
    cultura=creativitate (Duminică, 10 ianuarie 2016, 22:34)

    @biss [anonim]

    Bengosilor si pitipoancelor, se vede ca ati iesit in Europa mai mult la shopping decat prin muzee! De-aia loviti din nou in orele de arte. Sa nu uitam ca in epoca ceausista orele de arte au fost mutilate. Abia incep sa apara izolat tineri profesori care s-au zbatut cu balastul sistemului si cand tocmai incep sa schimbe fata acestor materii, le spulberati orice entuziasm. O sa ridicati si mai multe bariere culturale intre noi si lumea civilizata! Invatamantul din Romania va deveni promotorul prostului gust!
  • 0 (0 voturi)    
    regres (Miercuri, 20 ianuarie 2016, 20:22)

    anonim [anonim]

    nu sunt deacord cu noua propunere a programei scolare,de a scoate o ora de limba romana.
  • 0 (0 voturi)    
    Cand ar intra in vigoare? (Joi, 21 ianuarie 2016, 8:37)

    Mircea [anonim]

    Cand credeti ca ar putea intra in vigoare una dintre cele 3 variante, de preferat a doua?
  • 0 (0 voturi)    
    cum e in Finlanda ? (Joi, 21 ianuarie 2016, 9:19)

    paolalaan [utilizator]

    Un studiu al planurilor-cadru din țările europene arată că, fără excepție, limbii și literaturii materne i se alocă cel mai mare număr de ore comparativ cu celelalte discipline, fiind considerată disciplină prioritară. De pildă, în Finlanda, unde se consideră că există cel mai eficient sistem educațional, elevii au în orar nu mai puțin de 14 ore de limbă și literatură maternă pe săptămână.La testele PISA ELEVII FINLANDEZI AU LUAT LOCUL I ai nostri s-au situat pe locul 45 DINTRE CELE 60 !Frumos , nu ?Si acum se mai si elimina ore de romana !
  • 0 (0 voturi)    
    Geografia in noile planuri-cadru (Marţi, 9 februarie 2016, 16:40)

    GIURGIU GHEORGHE [anonim]

    DE CE ESTE NECESAR UN NUMĂR MAI MARE DE ORE DE GEOGRAFIE ÎN NOILE PLANURI-CADRU
    La formarea celor opt competenţe –cheie cerute de LEN nr.1/2011 geografia aduce o contributie
    substanțiala. Astfel, geografia contribuie la formarea compe¬tențelor de comunicare în limba maternă prin utilizarea limbajului de specialitate și explicarea realității geografice, după cum utilizarea corectă a numelor proprii și a termenilor geografici în limbi străine dezvoltă competențe de comunicare în limbile respective.
    Și competențele de bază în științe și tehnologii se pot dezvolta și prin contribuția geografiei. Multe elemente din matematică se utilizează în geografie pentru studierea mediului terestru.
    Un exemplu în acest sens este și prezentarea realității geografice pe suport cartografic și grafic. Geografia contribuie și la identificarea și explicarea valențelor sociale, civice și culturale ale caracte-risticilor spațiului geografic, iar asimilarea unor tehnici de lucru și deprinderi de învățare sunt folosite în învățarea pe tot parcursul vieții (educația permanentă).
    Aportul geografiei la realizarea unor modele și soluții de organizare și utilizare a spațiului geografic din perspectiva dezvoltării durabile contribuie la formarea atât a unor competențe de inițiativă și antreprenoriat, cât și a competențelor de sensibilizare și exprimare culturală.
    Geografia studiază mediul geografic (ca mediu de existență al omului), iar în acest mediu interacționează atât elemente, procese și fenomene guvernate de legi ale naturii, cât și elemente, procese și fenomene care se desfășoară după legi ale societății. Prin urmare obiectul de studiu al geografiei este mediul geografic exprimat prin interacțiunea om-societate la nivel global (planetar), dar și regional și local.
    În predarea geografiei profesorul trebuie să realizeze corelații interdisciplinare (geologie, matematică, fizică, chimie, sociologie, informatică, etc.), dar și conexiunile dintre disciplinele care compun știința geografiei (geogr


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă