Cine stabileste ce materii vor face elevii in gimnaziu si liceu si numarul de ore pentru fiecare disciplina: ministrul Educatiei, in capul listei celor care valideaza planurile-cadru

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Marţi, 6 octombrie 2015, 19:34 Actualitate | Esenţial

Elevi in timpul programului Scoala Altfel
Foto: Agerpres
Ministerul Educatiei a stabilit componenta grupului care va elabora planurile-cadru pentru gimnaziu si liceu, dar si lista celor care vor valida rezultatul muncii acestora. 11 persoane, niciuna cu expertiza sau studii in strainatate, vor hotari care sunt materiile pe care elevii de clasele V-XII le vor face de aici inainte, ce discipline ies de la clasa, ce materii noi intra si cate ore vor invata copiii la scoala. Planurile-cadru realizate de acestia vor fi validate de 18 persoane, printre care ministrul Educatiei Sorin Cimpeanu, academicianul Marcus Solomon, rectorul Universitatii din Bucuresti Mircea Dumitru, dar si liderii sindicatelor FSLI si FSE Spiru Haret.

Amintim ca Ministerul Educatiei a modificat curriculumul pentru clasele primare, care a fost aplicat progresiv: in septembrie 2013 a fost aplicat la clasa curriculumul scolar nou pentru clasa pregatitoare si clasa I, in septembrie 2014 - a fost aplicat curriculum nou la clasa a II-a, in septembrie 2015 - la clasa a III-a, iar in septembrie 2016 va fi pus in aplicare noul curriculum de clasa a IV-a.
  • In niciunul dintre anii in care au fost introduse noile programe scolare, elevii nu au avut manuale scolare in concordanta cu noile curriculumuri
In consecinta, Ministerul Educatiei este obligat ca in septembrie 2017 sa aiba planuri-cadru si programe scolare - deci curriculum - noi si pentru clasa a V-a, pentru ca elevii care in 2013 au inceput scoala cu un curriculum nou vor ajunge atunci in prima clasa de gimnaziu, unde va trebui sa invete dupa programe scolare in concordanta cu cele pe care le-au studiat in invatamantul primar.

Precizam ca pana la aplicarea la clasa a noului curriculum national este nevoie, insa, si de formarea profesorilor de gimnaziu si liceu, altfel numai Ministerul Educatiei va sti ca a schimbat ceva.

Ministerul Educatiei a publicat astazi, 6 octombrie 2015, in Monitorul Oficial Ordinul nr. 5114 privind aprobarea componentei grupului de elaborare a planurilor-cadru de invatamant pentru invatamantul secundar si a componentei comisiei de validare a proiectelor de planuri-cadru de invatamant pentru invatamantul secundar.

Este vorba despre lista cu persoanele care vor stabili disciplinele, domeniile de studiu, modulele de pregatire obligatorii si optionale, precum si numarul minim si maxim de ore aferente acestora, la gimnaziu si liceu. Acelasi ordin cuprinde si lista persoanelor care vor valida aceste planuri-cadru. 

Componenta grupului de elaborare a planurilor-cadru pentru clasele V-XII

1. Eugen Stoica - Inspector general in Ministerul Educatiei, la Directia generala invatamant preuniversitar

Eugen Stoica este inspector general pentru stiinte socio-umane, in Ministerul Educatiei, din anul 2000, este profesor de Filosofie-Istorie la Colegiul National "Iulia Hasdeu" din Bucuresti si vicepresedinte al Comisiei Nationale pentru Stiinte Socio-Umane, potrivit premiileineducatie.ro.

Descarca de aici declaratia de avere si declaratia de interese ale lui Eugen Stoica

2. Anca Petrache - Inspector general in Ministerul Educatiei, la Directia generala invatamant preuniversitar

Anca-Denisa Petrache este inspector general pentru Limba si literatura romana, nivel liceal, potrivit Timponline.ro. De asemenea, ea este lector asociat la Universitatea Hyperion, in cadrul Departamentului pentru Pregatirea Personalului Didactic, precum si expert formator in cadrul unor proiecte, dupa cum se arata in decaratia sa de avere.

Descarca de aici declaratia de avere si declaratia de interese ale Ancai-Denisa Petrache

3. Daniel Grigorescu - Inspector general in Ministerul Educatiei, la Directia generala invatamant preuniversitar

Daniel Grigorescu este inspector general de Matematica. Amintim ca in aprilie anul acesta Daniel Grigorescu declara pentru HotNews.ro ca se discuta despre reintroducerea geometriei clasice la liceu.

Ce a declarat inspectorul, cu privire la noul curriculum scolar:
  • In mod cert, in urmatorii ani urmeaza schimbarea planului cadru si a curriculei, atat la gimnaziu, cat si la liceu. In discutia pe care am avut-o in ultima vreme cu membrii Comisiei Nationale de Matematica, se pune serios problema de a da greutatea cuvenita Geometriei atat in gimnaziu, cat si in clasele de liceu.
  • Da, este in momentul aceste o preocupare de a reveni la Geometria clasica, vom vedea in momentul in care ne vom aseza efectiv la masa, cand vom avea planul-cadru stabilit si atunci vom vedea ce se va intampla cu curricula de clasa a IX-a si a X-a la geometrie.
  • Geometria la liceu nu lipseste, dar in momentul asta in clasa a IX-a si a X-a se pune mai mult accent, sa spunem, pe geometrie vectoriala, mai algebrizata, pe geometrie analitica.
  • Si atunci ne punem serios problema sa dam o pondere mai mare geometriei clasice, pastrand o pondere mai mica pentru aceasta geometrie algebrizata, geometrie analitica, geometrie vectoriala.
  • Eu cred ca in aproximativ cam 2 ani de zile, pentru ca de-abia in momentul acesta s-au facut curricumurile la clasa a III-a, a IV-a, probabil urmeaza in curand sa inceapa curricula la clasa a V-a si poate paralel la clasa a IX-a.  
Descarca de aici declaratia de avere si declaratia de interese ale lui Daniel Grigorescu

4. Daniela Bogdan - Inspector general in Ministerul Educatiei, la Directia generala invatamant preuniversitar

Daniela Bogdan este inspector general de Chimie, este profesor la Colegiul National Sf. Sava din Bucuresti, coordoneaza, alaturi de Marius Andruh, olimpiadele de chimie, si este autor de manuale si culegeri de chimie. De asemenea, este cercetator la Universitatea Politehnica din Bucuresti, potrivit declaratiei de avere.

Descarca de aici declaratia de avere si declaratia de interese ale Danielei Bogdan

5. Alexandru Szepesi - Director adjunct in Ministerul Educatiei, la Directia pentru invatamant in limbile minoritatilor

Alexandru Szepesi este profesor de Geografie la Colegiul German Goethe din Bucuresti si membru al Forumului Democrat al Germanilor din Romania - filiala Bucuresti, potrivit declaratiei de interese.   

Descarca de aici declaratia de avere si declaratia de interese ale lui Alexandru Szepesi

6. Magdalena Balica - Director adjunct la Institutul de Stiinte ale Educatiei

Magdalena Balica este director adjunct al Institutului de Stiinte ale Educatiei, institutie conexa Ministerului Educatiei. Este cercetator stiintific principal II, doctor in stiintele educatiei din 2008 la Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei. A absolvit un master in management si administratie scolara la aceeasi facultate si a facut Colegiul National Pedagogic din Constanta, potrivit ise.ro.

7. Laura Capita - cercetator stiintific doctor II la Institutul de Stiinte ale Educatiei

Laura Capita este inca din 1990 cercetator stiintific II in cadrul Laboratorului Curriculum al Institutului de Stiinte ale Educatiei. A absolvit in 1988 Facultatea de Istorie-Filosofie a Universitatii din Bucuresti, iar in 2002 a obtinut titlul de doctor in Stiintele Educatiei cu teza Metodologia proiectarii curriculumului, potrivit datelor publicate pe ise.ro.

8. Octavian Mandrut - Cercetator stiintific doctor III la Institutul de Stiinte ale Educatiei

Octavian Mandrut este cercetator la Universitatea de Vest "Vasile Goldis" din Arad, cercetator la Institutul de Stiinte ale Educatiei, absolvent al Facultatii de Geografie a Universitatii din Bucuresti si autor de manuale si lucrari de Geografie.

9. Angela Popescu - Inspector de specialitate la Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic din subordinea Ministerului Educatiei

10. Carmen Raileanu - Inspector de specialitate la Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic
 
11. Marius Avram - Consilier principal la Centrul National de Evaluare si Examinare (centrul se afla in subordinea Ministerului Educatiei si elaboreaza subiectele pentru toate examenele nationale)

Ordinul ministrului prevede ca acest grup de elaborare a planurilor-cadru pentru gimnaziu si liceu "poate propune constituirea unor subgrupuri de lucru in a caror componenta sa fie inclusi, in calitate de colaboratori, diferiti experti/specialisti in domeniul curricular".

Componenta comisiei de validare a proiectelor de planuri-cadru

1. Sorin Mihai Cimpeanu, ministrul Educatiei
2. Liliana Preoteasa, subsecretar de stat * Reprezentantii Ministerului Educatiei au declarat pentru HotNews.ro ca acest ordin de ministru a fost elaborat inainte ca Liliana Preoteasa sa paraseasca pozitia de subsecretar de stat si ca in prezent se lucreaza la modificarea acestui ordin, pentru inlocuirea numelui sau pe lista.
3. Mihaela Tania Irimia - Director general al Directiei generale invatamant preuniversitar din Ministerul Educatiei
4. Monica Cristina Anisie - Director al Directiei generale invatamant preuniversitar din Ministerul Educatiei
5. Adrian Marius Barbulescu - Director al Directiei generale management si retea scolara - Directia reteaua scoala si resurse umane din Ministerul Educatiei
6. Domokos Szocs - Director al Directiei pentru invatamant in limbile minoritatilor din Ministerul Educatiei
7. Ciprian Fartusnic - Director general al Institutului de Stiinte ale Educatiei
8. Angela Tesileanu - Cercetator stiintific III, coordonator al departamentului curriculum din Institutul de Stiinte ale Educatiei
9. Zoica Elena Vladut - Director adjunct al Centrului National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic
10. Silviu Cristian Mirescu - Director al Centrului Nationale de Evaluare si Examinare
11. Solomon Marcus - Academician
12. Mircea Dumitru - Membru corespondent al Academiei Romane si Rector al Universitatii din Bucuresti
13. Firuta Tacea - Lector universitar dr. la Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei din cadrul Universitatii din Bucuresti
14. Catalin Glava - Director al Departamentului pentru Pregatirea Personalului Didactic din cadrul Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca
15. Carmen Mihaela Cretu - Prorector al Universitatii Alexandru Ioan Cuza din Iasi
16. Marin Popescu - Director al Departamentului pentru Relatia cu Mediul Preuniversitar din Universitatea de Vest din Timisoara
17. Cornelia Popa-Stavri - Vicepresedinte al Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant
18. Marius Ovidiu Nistor - Presedinte al Federatiei Sindicatelor din Educatie "Spiru Haret"

Informatii de background
 
Potrivit legii educatiei, invatamantul secundar este format din gimnaziu (invatamantul secundar inferior), din liceu (invatamantul secundar superior), din invatamantul profesional si din cel postliceal. 

Curriculumul national este format din planurile-cadru de invatamant si din programele scolare. Planurile-cadru de invatamant cuprind disciplinele, domeniile de studiu, respectiv modulele de pregatire obligatorii si optionale, precum si numarul minim si maxim de ore aferente acestora.

Planurile-cadru si programele scolare din invatamantul preuniversitar sunt elaborate de catre institutiile si organismele abilitate ale Ministerului Educatiei si se aproba prin ordin al ministrului educatiei, prevede legea educatiei.

Ministerul Educatiei a stabilit ca "tinta strategica (...) implementarea in invatamantul gimnazial si in invatamantul liceal, incepand cu anul scolar 2017-2018 (la clasa a V-a si la clasa a IX-a), a unor noi planuri-cadru de invatamant si a unor noi programe scolare". Obiectivul este prezentat in Calendarul dezvoltarii curriculare 2015-2017, aprobat in aprilie 2015 de ministrul Educatiei, Sorin Cimpeanu.

Ministerul Educatiei a anuntat ca termen orientativ pentru finalizarea planurilor-cadru pentru gimnaziu si liceu data 31 august 2015, termen care a fost deja depasit. Calendarul prevede urmatorul termen in noiembrie 2016 - data la care trebuie sa fie gata programele scolare (continuturile materiilor, ce trebuie sa stie la finalul clasei elevii) pentru toate materiile de clasa a V-a si de clasa a IX-a, iar in anul scolar 2017-2018 aceste programe sa fie aplicate la clasa.

In august 2015, ministrul Sorin Cimpeanu declara ca pentru a avea "programa scolara si manuale dupa care sa se invete in septembrie 2017, (...) la clasa a V-a si clasa a IX-a, trebuie sa avem programa scolara la clasele V, VI, VII, VIII si IX finalizata cel putin cu un an inainte".

"Ca sa avem cu un an mai devreme de 2017, inseamna septembrie 2016. Ca sa avem curriculum gata pentru clasele V, VI, VII, VIII, IX in septembrie 2016 trebuie sa avem planurile-cadru aprobate. Termenul cel mai tarziu pentru planurile-cadru este noiembrie 2015. Aici avem o mare problema: toata societatea, toata lumea e de acord ca avem o programa scolara mult prea incarcata. Marea majoritate a disciplinelor sunt cu o ora pe saptamana, ce sa-i ceri elevului intr-o ora pe saptamana? Toata lumea spune ca e prea incarcata. Asta pana in momentul in care pui degetul pe disciplina. In acel moment, din partea colegilor profesorilor, din partea sindicatelor va incepe evident o demonstratie foarte puternica cum ca in acea discplina sta intreg universul. Asta e o ipocrizie. Asta va naste multe suparari, dar trebuie s-o facem. Este noiembrie 2015 - planurile cadru", a sustinut Cimpeanu (sursa si detalii).

Citeste si:


Citeste mai multe despre   









7300 vizualizari
  • +1 (1 vot)    
    Eficienta (Marţi, 6 octombrie 2015, 20:02)

    Ioana [anonim]

    Luati planurile cadru din Marea Britanie si adoptati-le si in Romania , atunci veti vedea eficienta. Eliminati factorul politic din scoli , inspectorate, atunci se va vedea eficienta . Directorii , inspectorii sa dea examen serios ca si cel din magistratura , concomitent cu reducerea nr. de inspectorate -atunci eficienta . Nr. de scoli profesionale trebuie marit de minim 5 ori , introducerea unui examen serios de admitere la liceu .
  • +1 (1 vot)    
    Curios ? (Marţi, 6 octombrie 2015, 20:44)

    Hâtru [anonim]

    Nicio persoană care să fi fost sau să fie la catedră în ultimii 3 ani, cel puțin. Cum înțeleg directorii din minister, academicienii, cercetătorii, profesorii universitari, sindicaliștii problemele din școlile gimnaziale ... nu trebuie s-o remarc eu. Se vede cu ochiul liber .... A fi doar profesor dăunează grav grupului și comisiei !!!
  • 0 (0 voturi)    
    activitati (Marţi, 6 octombrie 2015, 22:45)

    Robin [anonim]

    Cam multe fonduri are Grigoroiu comparativ cu restul lumii din comisie. Daca sunt din meditaţii il asteapta viitor mare ...
  • 0 (0 voturi)    
    Minciuna! ,,Reforma,, pentru reducerea de ore (Marţi, 6 octombrie 2015, 22:50)

    hahahaha [anonim]

    In Romania mistificarea este politica de stat iar Funeriu si Campeanu sunt umile unelte ale guvernantilor care doresc reducerea de posturi in invatamant.
    Sa luam cazul matematicii.
    Ni se spune ca sunt prea multe ore de matematica in planul cadru iar profesorii de matematica sunt efectiv fortati sa lucreze neplatit, pentru a efectua ore de pregatire/consultatii gratuite la clasele terminale.
    M-am uitat pe un studiu care analizeaza situatia matematicii in statele UE si am vazut ca politica majoritatii acestor state difera consistent de politica Romaniei si a guvernelor Boc si apoi Ponta.
    In Germania , Franta, Italia, Portugalia,Lituania , Turcia .Olanda , numarul orelor obligatorii la matematica este mai mare fata de Romania . In Romania matematica are ponderea de 14% in planul cadru in timp ce statele enuntate au intre 14% si 20% din orele obligatorii dar mai sunt si alte ore alocate , pentru ca planul cadru contine 55-65% , ore fixe , in timp ce din celelalte ore se pot aloca matematicii ore suplimentare. O alta mistificare este aceea cu incarcarea programului elevilor in Romania . Realitatea este ca in Romania numarul de ore pe saptamana este unul dintre cele mai mici din Europa.
    . Inca din timpul ministrului Marga (care a redus numarul orelor de matematica cu 20%) , reforma facuta de diletanti care nu doresc decat reducerea numarului de ore si de posturi , a dus la prabusirea sistemului de invatamant din Romania.
    Scopul acestor farseori este reducerea numarului de norme si posturi si atat iar sindicatele din invatamant in loc sa ia atitudine , sa mobilizeze oamenii nu fac decat sa tina hangul ,,reformistilor,, buni de reformat. Parerea mea este ca sindicatele i-au mai tradat inca o data pe membrii lor cazand la intelegere cu acesti indivizi care conduc invatamantul.
  • 0 (0 voturi)    
    Unde sunt profesorii care predau efectiv? (Miercuri, 21 octombrie 2015, 2:15)

    Maia [anonim]

    Unde sunt profesorii care predau efectiv? La catedra. Ei stiu ce se poate si ce nu, stiu cum trebuie corelate notiunile intra si interdisciplinar. La I.S.E nu sunt profesori. De acolo ne vin si subiectele eronate date la admitere sau la Concursurile scolare. Mai scoateti din optionalele care doar completeaza normele unor profesori slab pregatiti. Unde sunt inspectorii de specialitate care au predat si sunt adevarati specialisti? Iar vom avea o gramada de notiuni si ore fara rost care sa incarce programul copiior nostri? Mai reduceti din ele, mai inlocuiti-le cu activitati practic- aplicative!!!!!!
  • 0 (0 voturi)    
    reforme reformei (Vineri, 15 ianuarie 2016, 14:03)

    oliver megyesi [anonim]

    M-am saturat de politicienii din invatamant, se schimba guvernul la toamna si apar alte idei.
    Singura hiba este programa scolara prea incarcata, unii elevi sunt buni la matematica, altii la istorie , geografie . Ce facem cu asta, solutia este sa reducem programa scolara , sa se faca mai putine teme si sa se puna accentul pe recapitulare, se forteaza matematica si elevii nu fac fata.
    Nu se vorbeste de industria meditatiilor din cauza programei prea incarcate, deci trebuie sa reducem temele le matematica, romana etc si sa pun accent pe recapitulare si vom face un pas inainte.
  • 0 (0 voturi)    
    Reformarea planului cadru gimnazial din perspectiv (Luni, 15 februarie 2016, 15:13)

    gicu1951 [utilizator]

    Domnului Ministru al Educaţiei Naţionale, prof. univ.dr. ADRIAN CURAJ,

    Cu prilejul dezbaterii publice a planului-cadru vă supunem atenţiei, Domnule Ministru, următoarea petiţie:


    Reformarea planului cadru gimnazial din perspectiva geografiei

    1. Necesitatea reformei
    Susţinem fără rezerve necesitatea reformării ariilor curriculare în învăţământul gimanazial. Elevii din ciclul gimnazial au, în mod evident, un program supraîncarcat care trebuie restrâns până la un prag tolerabil din punct de vedere al randamentului şcolar şi a suportabilităţilor psihosomatice.
    Apreciem că orice reformă a sistemului educaţional trebuie să aibă în vedere scopul său fundamental: înzestrarea elevului cu acele informaţii şi deprinderi care să-i ofere şanse majore de reuşită în competiţia interspecifică în vederea deplinei integrări sociale.

    2. Fundamentarea reformei
    În acest context, apreciem că sistemul educaţional românesc, aferent întregului ciclu preuniversitar, trebuie să se sprijine pe 4 piloni fundamentali care să corespundă tot atâtor nevoi existenţiale majore şi anume:
    • Pilonul comunicațional. Necesitatea comunicării directe şi nemijlocite cu semenii este o cerinţă sine qua non a speciei umane, de la homo sapiens la homo tehnologicus sau homo cosmicus al secolelor ce vor veni. Ea se poate face prin intermediul limbii materne, a limbii oficiale a statului unde individul locuieşte şi a unei limbi de relevantă circulaţie internaţională. Ca urmare, din toate ciclurile de învătământ preuniversitar nu poate lipsi acest pilon, raţional repartizat pe ani de studii şi limbi învăţate.
    • Pilonul formării gândirii raţionale, abstracte, selective. Societatea umană aşteaptă un produs educaţional raţional, cu o gândire logică bine articulată şi structurată pe care Matematica şi Informatica o iniţiază şi cizelează prin conceptele lor.
    • Pilonul originii şi devenirii individului ca fiinţă socială. Orice individ trebuie să-şi cunoască rădăcinile etnice, neamul căruia îi aparţine, să înţeleag


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version