VIDEO BAC 2013 Primul examen scris pentru absolventii de liceu: Limba si literatura romana. Marile noutati ale subiectelor din acest an

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Luni, 1 iulie 2013, 9:04 Actualitate | Esenţial


Bacalaureat
Foto: Agerpres
Absolventii de liceu au sustinut astazi primul examen scris al Bacalaureatului 2013, proba la Limba si literatura romana. Marea noutate a bacalaureatului din acest an o reprezinta faptul ca elevii de la profilul real au subiecte diferite la limba romana fata de cei de la profilul umanist. O alta modificare o constituie "eliminarea textului aforistic/critic, folosit ca suport in cadrul subiectului al II-lea".

"Modificarea a fost determinata de constatarea ca, de cele mai multe ori, receptarea textului - suport folosit la acest subiect ii punea in dificultate pe foarte multi dintre candidati. Acestia se concentrau pe ideea formulata in citat (de cele mai multe ori inteleasa gresit) si nu pe formularea propriei opinii despre problematica pusa in discutie", a explicat Ministerul Educatiei.

Filiera teoretica, profilul uman si filiera vocationala, profilul pedagogic, au aceeasi varianta de subiect la examenul de Limba si literatura romana, deoarece numarul de ore dedicat disciplinei a fost mai mare decat pentru celelalte specializari. O varianta diferita de subiect a fost creata pentru filiera teoretica, profilul real, filiera tehnologica si filiera vocationala, toate celelalte profiluri, in afara celui pedagogic.
Pentru sesiunea iunie-iulie, s-au inscris la Bacalaureat 188.251 de absolventi, iar la proba de Limba si literatura romana, 162.338 de absolventi. 7.762 sunt asteptati la proba de Limba si literatura materna, 174.555 la proba obligatorie a profilului si 165.373 la proba la alegere a profilului si specializarii. Diferentele in ceea ce priveste numarul de candidati provin din faptul ca o parte dintre acestia sunt absolventi ai seriilor anterioare care au sustinut si promovat unele dintre probe, echivalandu-si ulterior notele pentru aceasta sesiune, sustine Ministerul Educatiei.



Calendarul examenului de Bacalaureat 2013 - sesiunea iunie-iulie

10 - 12 iunie     Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana - proba A
12 - 14 iunie     Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna - proba B
17 - 21 iunie     Evaluarea competentelor digitale - proba D
25 - 28 iunie     Evaluarea competentelor lingvistice intr-o limba de circulatie internationala - proba C
1 iulie               Limba si literatura romana - proba E)a) - proba scrisa
2 iulie               Limba si literatura materna - proba E)b) - proba scrisa
3 iulie               Proba obligatorie a profilului - proba E)c) - proba scrisa
(Matematica - pentru profilul real din filiera teoretica, pentru toate profilurile din filiera tehnologica si pentru profilul militar si profilul pedagogic - specializarea invatatori-educatoare, din filiera vocationala / Istorie - pentru profilul umanist din filiera teoretica si pentru toate profilurile si specializarile din filiera vocationala, cu exceptia celor de la specializarea invatatori-educatoare)

5 iulie               Proba la alegere a profilului si specializarii - proba E)d) - proba scrisa
(Fizica, Chimie, Biologie sau Informatica - pentru profilul real din filiera teoretica, pentru profilul tehnic si profilul resurse naturale si protectia mediului din filiera tehnologica si pentru profilul militar din filiera vocationala / Geografie, Filosofie, Logica si argumentare, Economie, Psihologie si, dupa caz, Sociologie - pentru profilul umanist din filiera teoretica, pentru profilul servicii din filiera tehnologica si pentru toate profilurile si specializarile din filiera vocationala, cu exceptia profilului militar)

8 iulie               Afisarea rezultatelor (pana la ora 12:00)
8 iulie               Depunerea contestatiilor (orele 12:00 - 16:00)
9 - 11 iulie        Rezolvarea contestatiilor
12 iulie              Afisarea rezultatelor finale

Cum se desfasoara examenul - Metodologia de organizare a Bacalaureatului

Accesul candidatilor in centrul de examen la probele scrise se face in intervalul 7:30 - 8:30. La accesul absolventilor de liceu in centrul de examen se procedeaza astfel:
  • un profesor si un membru al personalului de paza solicita la intrarea fiecarui candidat prezentarea actului de identitate, si verifica daca fotografiile corespund;
  • candidatii sunt indrumati spre zona din centrul de examen unde se gasesc salile de examen;
  • candidatii sunt atentionati sa citeasca extrasele din Metodologie afisate pe usa salii de examen si sa nu stationeze pe holuri mai mult de 5-7 minute;
  • candidatii care au materiale/obiecte nepermise in sala de examen sunt indrumati spre sala de depozitare a acestora.
Candidatul care are asupra sa materiale nepermise in sala de examen (telefoane mobile, culegeri, manuale, notite, insemnari etc., precum si orice mijloace electronice de calcul sau de comunicare, poseta/geanta etc.) va primi o punga/plic in care sa le introduca, impreuna cu o declaratie tip in care se mentioneaza numele si prenumele si obiectele personale care vor fi depozitate si va fi indrumat de catre un membru al echipei de control spre sala de depozitare a obiectelor personale.

Examenul dureaza 3 ore.

Elevii care sunt surprinsi in examen cu copiute sau telefoane mobile sunt dati afara din examen, indiferent daca au copiat sau nu. Inainte de aducerea subiectelor in sali, asistentii vor explica elevilor modul de desfasurare a probei si modul de completare a datelor personale pe foaia tipizata.

Candidatii se aseaza cate unul in banca, in ordine alfabetica, in functie de disciplina si de tipul de subiect primit, conform listelor afisate. Fiecare candidat primeste o coala de hartie tipizata, pe care isi scrie cu majuscule numele, prenumele tatalui, toate prenumele personale, in ordinea in care sunt trecute in actul de identitate si completeaza citet celelalte date de pe coltul ce urmeaza a fi lipit.

Coltul colii tipizate va fi lipit, dupa distribuirea subiectelor in sali, numai dupa ce asistentii din sali au verificat identitatea candidatilor, dupa completarea corecta a tuturor datelor prevazute si dupa ce acestia semneaza in interiorul portiunii care urmeaza a fi sigilata. Colturile lucrarilor vor fi lipite numai dupa ce candidatii au inceput sa scrie pe foaia de concurs rezolvarea subiectelor. Procedura anterioara se repeta pentru toate colile tipizate utilizate de candidat pentru a redacta lucrarea.

Candidatii vor primi atatea coli tipizate si ciorne cate le sunt necesare. Pentru lipirea coltului lucrarii se va folosi lipici sau acelasi tip de etichete autocolante, pentru toate centrele de examen dintr-un judet.

Inscrierea numelui candidatului pe foile tipizate in afara rubricii care se sigileaza, precum si orice alte semne distinctive, care ar permite identificarea lucrarii, atrag dupa sine anularea lucrarii scrise respective. Propunerea de anulare se poate face atat in centrul de examen, cat si in centrul de evaluare, de catre persoanele din comisie care sesizeaza semnele distinctive, iar decizia se ia de catre presedintele comisiei, dupa consultare cu comisia judeteana/a municipiului Bucuresti.

Dupa anuntarea variantei de subiect extrasa de Comisia Nationala de Bacalaureat, se multiplica subiectele in numar egal cu numarul candidatilor, urmand ca acestea sa fie distribuite in sali.

Pentru elaborarea lucrarii scrise, candidatii folosesc numai cerneala sau pasta de culoare albastra, iar pentru executarea schemelor si a desenelor folosesc numai creion negru. Pentru probele scrise la disciplinele "Matematica" si "Geografie", candidatii pot sa utilizeze instrumente de desen.

Se interzice folosirea, in timpul probelor scrise, a mijloacelor de calcul. Se foloseste numai hartia distribuita candidatilor de catre asistenti.

Candidatii care doresc sa corecteze o greseala taie fiecare rand din pasajul gresit cu o linie orizontala. In cazul in care unii candidati, din diferite motive, doresc sa-si transcrie lucrarea, fara sa depaseasca timpul stabilit, primesc alte coli tipizate. Acest lucru este consemnat de catre asistenti in procesul-verbal de predare-primire a lucrarilor scrise. Colile folosite initial se anuleaza pe loc de catre asistenti, mentionandu-se pe ele "Anulat", se semneaza de catre asistenti si se pastreaza in conditiile stabilite pentru lucrarile scrise.

In timpul desfasurarii probelor scrise, asistentii nu dau candidatilor nicio indicatie, nu discuta intre ei si nu rezolva subiectul de examen. Unul dintre asistenti sta in fata clasei, celalalt in spatele clasei si nu au alte preocupari in afara de supraveghere. In cazul in care acestia incalca aceste dispozitii, presedintele comisiei poate decide inlocuirea lor si, daca este cazul, poate face si propunere de incepere a procedurii de cercetare disciplinara.

Dupa ce isi incheie lucrarile, candidatii numeroteaza foile, sub indrumarea asistentilor, numai cu cifre arabe, in partea de jos a paginii, in coltul din dreapta, indicand pagina curenta si numarul total de pagini, de exemplu sub forma 3/5, pentru pagina a treia, daca elevul a scris in total cinci pagini. Se vor numerota toate paginile pe care elevul a scris, inclusiv acelea pe care sunt scrise doar cateva randuri, partea nescrisa fiind barata de catre asistenti. Dupa incheierea numerotarii, candidatii predau asistentilor lucrarile si semneaza pentru confirmarea predarii lucrarii si a numarului de pagini.

La expirarea celor trei ore acordate, candidatii predau lucrarile in faza in care se afla, fiind interzisa depasirea timpului stabilit. In cazul in care un candidat refuza sa predea lucrarea scrisa, acest lucru se consemneaza intr-un proces-verbal, semnat de cei doi asistenti si atrage dupa sine eliminarea candidatului din examen.

Trei candidati raman in sala pana la predarea ultimei lucrari. La predarea lucrarilor, asistentii bareaza spatiile nescrise, verifica numarul de pagini si il trec in procesele-verbale de predare-primire pe care le semneaza candidatii, precum si in rubrica prevazuta pe prima pagina a lucrarii.

Ciornele si lucrarile anulate se strang separat si se pastreaza in centrul de examen.

Marea noutate a Bacalaureatului 2013: Subiecte diferentiate la Limba si literatura romana

Marea noutate pe care o aduce bacalaureatul de anul acesta este diferentierea subiectelor. La examenul scris de Limba Romana, absolventii de liceu vor avea subiecte diferite, pentru ca 2013 este primul an in care aceasta proba a fost diferentiata: elevii de la profilul Real si cei de la filierele Tehnologica si Vocationala vor avea de rezolvat subiecte diferite la examenul de Limba si literatura romana fata de absolventii de la profilurile Umanist si Pedagogic. Diplomele de Bacalaureat raman, insa, la fel ca anii trecuti.

Aceasta modificare a fost facut de anul trecut, prin schimbarea programelor de examen, dar nu a fost comunicata decat odata cu debutul sesiunii pentru olimpici a Bacalaureatului 2013.

Contactata de HotNews.ro, Ecaterina Andronescu a declarat ca "subiectele trebuie sa fie adecvate programelor scolare si diferentiate" si ca a comunicat aceasta modificare, "despre adecvarea subiectelor la programa am vorbit constant si scoala nu cred ca trebuie facuta dupa ureche". Rectorii unor mari universitati au criticat, insa, ministerul Educatiei pentru diferentierea subiectelor fara o modificare a diplomelor de BAC pe care elevii le obtin. Detalii despre acest subiect aici, aici si aici

Promovabilitatea de la BAC in ultimii 9 ani - Sesiunea iunie-iulie
  • BAC 2012: 44,3% (inainte de solutionarea contestatiilor promovabilitatea era de 43,04%)
  • BAC 2011: 45,72% (inainte de solutionarea contestatiilor promovabilitatea era de 44,07%)
  • BAC 2010: 69,30%
  • BAC 2009: 81,47%
  • BAC 2008: 78,26%
  • BAC 2007: 82,08%
  • BAC 2006: 80,48%
  • BAC 2005: 84,66%
  • BAC 2004: 84,61%
Promovabilitatea de la BAC in ultimii 9 ani - sesiunea de toamna
  • BAC 2012 Sesiunea de toamna: promovabilitate de 25,49%
  • BAC 2011 Sesiunea de toamna: promovabilitate de 16,8%
  • BAC 2010 Sesiunea de toamna: promovabilitate de 34,92%
  • BAC 2009 Sesiunea de toamna: promovabilitate de 72,64%
  • BAC 2008 Sesiunea de toamna: promovabilitate de 58,93%
  • BAC 2007 Sesiunea de toamna: promovabilitate de 70,23%
  • BAC 2006 Sesiunea de toamna: promovabilitate de 54,94%
  • BAC 2005 Sesiunea de toamna: promovabilitate de 64,86%
  • BAC 2004 Sesiunea de toamna: promovabilitate de 71,64%
Vezi aici harta promovabilitatii la BAC pe judete, in 2012 si 2011

Anul trecut, 67 de elevi au terminat Bacalaureatul cu nota 10 pe linie. Spre comparatie, in 2011 au reusit aceasta performanta 65 de absolventi de liceu. Lista elevilor de nota 10 aici

Liceele cu promovabilitate zero scapa de orice sanctiune

Liceele cu o promovabilitate de sub 15% la Bacalaureat nu vor mai fi sanctionate, anul acesta. Ecaterina Andronescu a semnat la finalul anului trecut un ordin prin care a aprobat metodologia pe baza careia se stabileste reteaua unitatilor de invatamant preuniversitar. Ordinul elimina integral articolul introdus in metodologie in 2011 de Daniel Funeriu si care prevedea urmatoarele: "Unitatile de invatamant de nivel liceal cu un procent de promovabilitate sub 15% la examenul de bacalaureat 2011 vor proiecta pentru clasa a IX-a, zi, un plan de scolarizare diminuat cu cel putin o clasa". In metodologia promovata de ministrul Ecaterina Andronescu aceasta prevedere este eliminata integral. Detalii pe aceasta tema aici

Rezultatele examenului de evaluare a competentelor digitale, BAC 2013: 9 elevi eliminati pentru ca au incercat sa copieze


Peste 40.000 de absolventi (29,65%) ai claselor a XII-a au obtinut calificativul "experimentat" la examenul de evaluare a competentelor digitale din cadrul bacalaureatului. 9 candidati au fost dati afara din examen pentru ca au incercat sa copieze, iar 832 de elevi (0,60%) au fost evaluati "fara calificativ", informeaza Ministerul Educatiei printr-un comunicat remis HotNews.ro.  Detalii aici

Rezultatele examenului oral de Limba materna, BAC 2013: Niciun eliminat si aproape 80% dintre elevi au primit certificat de utilizator experimentat

Amintim ca in perioada 12 - 14 iunie s-a desfasurat examenul oral de Limba Materna din cadrul Bacalaureatului 2013, sesiunea iunie-iulie. La aceasta proba s-au inscris 7.590 de absolventi de liceu, dintre care 243 (1,88%) au absentat. Nici un elev nu a fost eliminat din examen.

Rate ridicate de participare la proba de competente s-au inregistrat in judetele Harghita (2.016 elevi), Mures (1.234 elevi) si Covasna (933 elevi). Din totalul candidatilor prezenti, 5.911 (77,88%) au intrat in posesia certificatului de utilizator experimentat, 1.283 (16,90%) au obtinut certificatul de utilizator avansat, iar 253 (3,31%) au primit certificat de utilizator de nivel mediu.

Comparatie cu Bacalaureatul 2012

Anul trecut, 120 de elevi au fost dati afara din clase la examenul de Limba si literatura romana (BAC 2012) pentru ca au incercat sa copieze. In urma cu doi ani, la Bacalaureatul 2011, au fost dati afara 233 de elevi din examenul de Limba si literatura romana pentru tentativa de fraudare (Sursa).

Vezi Subiectele de anul trecut, la Limba si literatura romana: "Craii de Curtea-Veche" de Mateiu I. Caragiale si un eseu pornind de la o poezie a lui Mihai Eminescu

Citeste si:






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















43077 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Un clip despre subiect. (Luni, 1 iulie 2013, 9:18)

    AlinP [utilizator]

    http://www.youtube.com/watch?v=MUG11PnMdGI&feature=youtu.be
  • -3 (5 voturi)    
    O decizie inteleapta (Luni, 1 iulie 2013, 9:46)

    tavyy [utilizator]

    In sfarsit o decizie inteleapta, dupa decizia cu instalarea camerelor video. Pentru cei ce termina profilul real ar trebui sa se puna mai mult accent pe limbile straine si mai putin pe cea Romana. Limba Romana trebuie sa fie verificata la nivel de exprimare si scris si nimic mai mult. De asemenea ar fi extrem de util ca la Bac pe langa eseuri si alte mizerii de acest gen sa se dea un subiect care are ca tema formularea unei cereri catre o institutie publica. Dupa ce termini scoala, acest lucru o sa-ti fie mai util decat sa stii ce naiba a vrut sa spuna in opera sa nu stiu ce scriitor.
    Un elev ce termina profilul real va sfarsi, in cel mai fericit caz, prin a lucra in strainatate, unde limba Engleza este vitala sau poate in tara la vreo companie cu capital strain unde, de asemenea, limba Engleza este obligatorie.
  • +2 (2 voturi)    
    HM (Luni, 1 iulie 2013, 11:21)

    mansapiens [utilizator]

    Din cate stiu eu , Bacalaureatul este(era) un examen de cultura generala. Tu, ori ai trecut ca gasca prin apa ori profesorul de limba romana care ti-a predat a fost dus cu pluta. A formula o cerere catre o institutie publica se invata prin clasa a VII-a (sau cel putin asa era pe vremea mea). In plus nu cred ca Bacalaureatul ar trebui sa aiba ca scop cunoasterea limbii engleze in vederea obtinerii unui job in strainatate. Bacalaureatul ar trebui sa arate ca tanarul absolvent e in stare sa gandeasca, sa se exprime, sa formuleze o concluzie. In plus, sa speram ca tinerii in viitorul nu foarte indepartat, nu vor mai fi nevoiti sa plece.
  • +3 (3 voturi)    
    ce ar trebui sa dovedeasca examenul la limba romana (Luni, 1 iulie 2013, 11:50)

    hash [utilizator]

    Cred ca doua lucruri.

    Primul, ca tanarul se poate exprima cursiv in limba romana, sa fie in stare sa abordeze un subiect dat si sa formuleze coerent critici sau pareri aprobatoare; cu alte cuvinte, sa invete sa-si sustina argumentat punctul de vedere. Pentru asta trebuie o buna cunoastere a limbii, cunoastere care se realizeaza prin lecturi obligatorii, respectiv suplimentare. Elevul nu trebuie sa vina in contact doar cu fondul de baza al limbii, urmand ca ulterior, sa se intrebe de ce nu se poate exprima elevat si concis. Limba romana are cuvinte felurite, fiecare folosit intr-un anumit context exprimand exact un anumit sens. Este o obligatie primara. Un elev care va invata in romana un fond limitat de cuvinte, nu are nici o sansa sa invete o engleza elevata - va invata engleza de autobaza (sa ma scuze soferii) si atat. Limba romana nu este o limba tocmai usoara; deprinderea inflexiunilor ei este un exercitiu bun pentru insusirea unor alte limbi straine, precum engleza (si aceasta dublata de lecturi in original ale, sa spune, Anne Bronte (sic) sau Jane Austen, Conan Doyle sau Mark Twain - ca sa pomenim doar ce ar merge la nivel de liceu. Mai departe, elevul obisnuit cu acest exercitiu de stapanire a limbii, nu se va speria dand cu ochii de limba germana sau, poate, japoneza.

    Al doilea motiv este cunoasterea literaturii propriului popor. Este pacat sa nu realizezi ce rol esential l-a avut Eminescu in formarea limbii; sau de ce este Caragiale atat de celebru. Scrierile lor merita citite pentru a vedea modul in care au gandit, imaginat intamplari sau reliefat evenimente la care au fost martori sau nu. Indirect, isi largeste orizontul de cunostinte, iar din curiozitatea conexa, poti mai departe continua singur. Spiritul critic se dezvolta astfel; invata, din comentariile altora, ce este de apreciat si ce nu, si cu timpul, invata sa-si formeze propria parere complexa, pe care o poate sustine printr-o argumentatie adecvata.

    Dar ce se preda in scoala este un minim fundament. Cultura generala. Ori daca bagajul acesta de cunostinte lipseste, tanarului ii va fi din ce in ce mai greu sa inteleaga lumea din jur pana cand va deveni izolat intr-un cerc restrans de prieteni, cu care se simte bine, impermeabil insa la cultura de calitate si incapabil sa lege cunostinte cu alte categorii de oameni - de aici si frustrari. Un om cu un orizont redus poate fi manipulat, condus, vai, fara ca el sa-si de-a seama de acest lucru. Doar pentru ca el, desi cu o varsa respectabila, are o minte de copil, neinstruita si nedeprinsa cu exercitiul critic.

    Intr-adevar, multe din lucrurile invatate in scoala putem zice ca nu folosesc la nimic; pentru o minte simpla da, raspunsul e suficient. Dar la ceva tot folosesc - exercitiul critic dezvolta nu tipare, ci un mod rezonabil de aborda diverse aspecte, temperamente, sau personalitati.

    Oricum, trebuie sa fii naiv sa crezi ca-ti trebuie mai multa engleza decat romana; cum ai sa inveti cuvintele din engleza, in afara fondului comun, cand tu nu le stii corespondentul romanesc?! Am sa combat de cate ori am ocazia astfel de pareri precum ca se cere prea mult prin ceea ce se preda la limba romana.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by