DOCUMENT Cum arata noul plan-cadru pentru gimnaziu, dupa care vor invata elevii incepand cu anul scolar 2017-2018

de Corina Ionel     HotNews.ro
Miercuri, 6 aprilie 2016, 14:16 Actualitate | Esenţial

Noul plan cadru pentru gimnaziu
Foto: Ministerul Educatiei
Ministerul Educatiei a adoptat noul plan-cadru pentru invatamantul gimnazial. Planul-cadru este documentul care prevede ce discipline vor face elevii de clasele V-VIII si cate ore ii vor fi alocate pe saptamana fiecarei materii. Potrivit noului plan-cadru, disciplina Limba si literatura romana pierde o ora la clasa a V-a. La ora actuala, elevii fac 5 ore/saptamana de Romana la clasa a V-a si 4 ore/saptamana la clasele VI-VIII, or noul plan prevede 4 ore/saptamana pentru toate clasele de gimnaziu. Materia Latina, in prezent studiata la clasa a VIII-a, va fi studiata doar la clasa VII-a, sub forma de Elemente de limba latina si de cultura romanica. Noul plan-cadru pentru clasele V-VIII urmeaza sa fie pus in aplicare incepand cu anul scolar 2017-2018.

Se introduce la toate clasele o noua disciplina obligatorie - Informatica si TIC (Tehnologia Informatiei si a Comunicatiilor).

La clasa a V-a, apare o ora in plus de istorie, fata de vechiul plan-cadu (2 ore/saptamana).

Cultura Civica devine Educatie sociala, iar in cadrul acestei discipline se vor studia urmatoarele: Gandire critica si drepturile copilului (clasa a V-a), Educatie interculturala (clasa a VI-a), Educatie pentru cetatenie democratica (clasa a VII-a) si Educatie economico-financiara (clasa a VIII-a).

Disciplinele Muzica si Arte Plastice primesc separat cate o ora pe parcursul celor 4 ani de studiu, inclusiv in clasa a VIII-a.

Religia ramane neschimbata - o ora pe saptamana.

Ministerul Educatiei nu a introdus optionalul Educatie pentru sanatate transformat in materie obligatorie, acesta ramanand ca optional. Amintim ca mai multe ONG-uri au cerut public guvernului Ponta sa introduca in scoli Educatia pentru Sanatate ca materie obligatorie, dupa care Asociatia "Parinti pentru Ora de Religie" (APOR) - sustinuta puternic de Patriarhie - a cerut ca "disciplina 'Educatie pentru sanatate', in masura in care aceasta isi propune sa includa 'educatie sexuala', sa ramana optionala, dupa modelul orei de religie".

TC = trunchi comun
CDS = curriculum la decizia scolii

NOTA:

* Elevii pot opta, intr-un an de studiu, pentru 1-3 cursuri optionale (clasele V-VII) si 1-4 cursuri optionale (clasa a VIII-a), din care un optional integrat la nivelul mai multor arii curriculare este obligatoriu. Metodologia referitoare la regimul optionalelor va clarifica aceste optiuni.
**In cadrul disciplinei vor fi studiate: la clasa a V-a Gandire critica si drepturile copilului, la clasa a VI- a Educatie interculturala, la clasa a VII-a Educatie pentru cetatenie democratica si la clasa a VIII-a Educatie economico-financiara.
*** Curriculumul la decizia scolii (CDS) se constituie atat din optionale ofertate la nivelul unitatii de invatamant, cat si din optionale ofertate la nivel national. Programele scolare promovate ca oferta centrala reprezinta exemple de bune practici in dezvoltarea curriculumului la decizia scolii, relevante pentru disciplina si pentru aria curriculara de care apartin, pentru o abordare integrata la nivelul mai multor arii curriculare, dar si relevante sociala. Exemple de optionale promovate in prezent la nivel national:
- Educatie pentru sanatate, clasele V-VI, VII-VIII
- Creeaza-ti mediul!, clasele III-IV, V-VII
- Educatie ecologica si de protectie a mediului clasele V-VII
- Lectura si abilitatile de viata, clasele V-VI, VII-VIII
- Limba neoelena si civilizatia Greciei antice (doi ani de studiu)
- Radacini latine in cultura si civilizatia romaneasca (doi ani de studiu, clasele V-VI, VII-VIII)
- Mituri si legende greco-romane, clasele V-VI
- Expresii si proverbe latine, clasa a VII-a
- Cultura si traditii aromane, clasele V-VI, VII-VIII
- Matematica si stiinte in societatea cunoasterii (un an de studiu)
- Istorie orala: Istorie traita - Istorie povestita
- Educatie prin sah (doi ani de studiu)
- Limba si literatura maghiara pentru elevii care frecventeaza clasele cu predare in limba romana sau traiesc in doua culturi minoritare, clasele V-VIII
CDS este rezultatul initiativei si creativitatii cadrelor didactice, este rezultatul unui proces real si transparent de consultare si negociere cu elevii si parintii acestora, cu alti actori la nivel comunitar si valorifica oportunitati si nevoi specifice contextului cultural, social si economic local.

PRECIZARE:

Pentru invatamantul in limbile minoritatilor nationale si invatamantul integrat (invatamant de arte si sportiv) vor fi elaborate planuri cadru specifice avand ca reper varianta aprobata. Pentru invatamantul special grupuri de lucru desemnate vor elabora planuri cadru specifice, conform legislatiei in vigoare
.

Noutatile din noul plan-cadru pentru gimnaziu:


* La clasa a V-a
  • Este redusa cu o ora alocarea pentru Limba romana;
  • O disciplina noua - Informatica si TIC;
  • Educatia tehnologica si aplicatii practice: accent pus pe latura aplicativa;
  • Educatia sociala: este introdus Studiul gandirii critice in contextul drepturilor si responsabilitatilor.
  • Alocarea pentru discplina Istorie creste la 2 ore/saptamana;
  • CDS cuprinde minimum o disciplina ce va fi predata integrat.
* La clasa a VI-a:
  • O noua disciplina, care continua studiul de la clasa a V-a - Informatica si TIC;
  • Este introdusa Educatia interculturala - in cadrul disciplinei Educatie sociala,
  • Educatia tehnologica si aplicatii practice: accent pus pe latura aplicativa;
  • CDS va cuprinde minimum o disciplina ce va fi predata integrat.
* La clasa a VII-a:
  • O noua disciplina, care continua studiul de la clasa a VI-a - Informatica si TIC; Este ontrodusa Educatia pentru cetatenie democratica -inclusiv elemente de educatie juridica- in cadrul disciplinei Educatie sociala;
  • Se introduce disciplina elemente de Limba latina si de cultura romanica.
  • Educatie tehnologica si aplicatii practice: se va pune accent pe latura aplicativa;
  • Ponderea CDS creste, numarul maxim de ore alocat fiind de trei ore pe saptamana.
* La clasa a VIII-a:
  • Noua disciplina, care continua studiul de la clasa a VII-a - Informatica si TIC;  Este introdusa Educatia financiar-economica si antreprenoriatul - in cadrul disciplinei Educatie sociala;
  • Este asigurata o alocare de o ora pe saptamana pentru ambele discipline din aria Arte (Muzica si Arte plastice).
  • Consilierea si dezvoltarea personala are o centrare puternica pe orientarea scolara; Educatie tehnologica si aplicatii practice: accent pus pe latura aplicativa.
  • Creste ponderea maxima de ore din CDS la 4 ore/saptamana;

Document Fundamentare Plan Cadru Gimnaziu ISE


Cu ce comparam - Planul-cadru pentru clasele V-VIII aflat in vigoare in prezent

 
 

Informatii de background

Elevii din clasele V-VIII studiaza, in prezent, dupa planuri-cadru aprobate acum aproape 15 ani (prin Ordinul M.E.C. nr. 3638 / 11.04.2001), explica Ministerul Educatiei, intr-un comunicat remis HotNews.ro.

Pana in prezent, Ministerul a modificat planurile-cadru si curriculumul scolar pentru invatamantul primar. Elevii care acum sunt in clasa a III-a reprezinta prima generatie care a invatat inca de la clasa pregatitoare dupa un curriculum nou.

In consecinta, Ministerul Educatiei este obligat sa schimbe curriculumul scolar si la gimnaziu, pentru ca elevii care azi sunt in clasa a III-a, care la anul vor invata dupa curriculum nou, sa studieze dupa un curriculum in concordanta si la gimnaziu.


Citeste si:




Citeste mai multe despre   









24483 vizualizari
  • -2 (8 voturi)    
    Cat mai (Miercuri, 6 aprilie 2016, 14:52)

    gigifisiune [utilizator]

    multa istorie, nu materii care-s de viitor, care intereseaza. Sa studiem epoca de piatra si cum se faceau sulitele, asta ii intereseaza pe copii.

    Cui ii place istoria, s-o studieze separat, nu fortat.

    Programa de doi lei.
    • 0 (4 voturi)    
      Mie unul mi-a plăcut... (Miercuri, 6 aprilie 2016, 17:48)

      Barosanu_nr1 [utilizator] i-a raspuns lui gigifisiune

      ... să învăț despre epoca de piatră :D M-a plictisit însă evul mediu predat prin lentila naționalist-comunistă locală.

      Dar mă mir că te-ai legat tocmai de istorie și nu de:
      - orele de literatură injust comasate (în continuare) cu limba română;
      - orele de arte (muzică / plastice), care sunt o eternă pierdere de vreme în școlile normale (dar există școli speciale pentru ele);
      - ora de „educație interculturală” (!?) etc.
      • 0 (0 voturi)    
        orele de arte (Joi, 7 aprilie 2016, 15:54)

        AndreeaVlad1 [anonim] i-a raspuns lui Barosanu_nr1

        In toate tarile civilizate se predau mai multe ore de arte decat la noi. In Franta se da examen din istoria artelor la bacalaureat, la profilul uman. Copiii, pe langa ratiune au si emotii. Ce facem cu ele ? Invatamantul trebuie sa-i invete pe copii sa-si exprime sentimentele intr-un mod civilizat prin cultura. Echilibrul emotional este baza pe care se cladeste mai departe, iar daca aceasta se distruge, ne autosabotam educatia academica, pasiunile elevilor ramase in stadiu primitiv le saboteaza ratiunea. Aceste ore nu pregatesc elevii pentru scolile de arta, exercitiile practice de la clasa sunt pentru dezvoltarea creativitatii. Partea teoretica ofera o cultura elevului, ca acesta sa fie capabil sa recunoasca si sa promoveze arta de calitate, aceasta fiind vitalitatea unei natiuni si a identitatii ei. Fiecare regizor, plastician, muzician, actor, scriitor, poet, arhitect, cantaret rock, compozitor si coregraf contribuie la felul in care suntem priviti de altii.
  • -2 (8 voturi)    
    super încărcat (Miercuri, 6 aprilie 2016, 15:07)

    FFF T [utilizator]

    Chimia+Fizica trebuiau comasate.
    Biologia făcut doar 2 ani, în loc de 4
    Istoria+Geografia comasate.
    religia scoasă.

    Prea multe informații băgate în capul copiilor!! Nu moare nimeni dacă ajunge adult fără să învețe toți compușii chimici, toate formulele la fizică sau anii tuturor bătăliilor lui Mihai Viteazu! Cine vrea performanță, poate învăța la facultate. Lăsați elevii să-și trăiască copilăria.
    • 0 (4 voturi)    
      Sper că e trolling (Miercuri, 6 aprilie 2016, 17:56)

      Barosanu_nr1 [utilizator] i-a raspuns lui FFF T

      Sau insinuezi cumva că trebuie să înveți toate treburile pe care le-ai enumerat ca să promovezi gimnaziul? Ești cumva colega mea din a X-a care căuta Marea Caspică prin zona Japoniei?

      P.S.: Chiar dacă școala este „obligatorie”, nu te pedepsește nimeni dacă nu te duci, las-o pentru cei interesați. Atâta doar că niște părinți s-ar putea să nu-și mai primească banii de alcool (genul care își tot „trăiesc copilăria” și la 40+ ani).
    • +3 (7 voturi)    
      Hai să-ți explic (degeaba)! (Miercuri, 6 aprilie 2016, 20:02)

      marius v [utilizator] i-a raspuns lui FFF T

      Gimnaziul este foarte important pentru a depista înclinațiile copilului (științe exacte sau umaniste, artă, sport etc); profesorii din clasele V-VIII pot avea un rol hotărâtor pentru ceea ce va deveni adultul de mai târziu. Nu există „prea multe informații“ când este vorba despre copii. Creierul lor este ca un burete - dacă nu-i dai informațiile de bază între 10 și 14 ani, are toate șansele să nu mai învețe toată viața lui decât în urma traumatismelor de tot felul.
      Am apucat să fac școala înainte de 1990. Între 10 și 18 ani, am avut zilnic 6 ore de cursuri, 6 zile pe săptămână (da, se mergea la școală și sâmbăta). La acestea se adăugau săptămânal 4 ore de atelier (în gimnaziu) sau practică (în liceu). N-am ajuns savant, dar nici n-am ieșit tâmpit din școală.

      Iar acum explicația: ai postat comentariul acesta de la un computer sau de pe un smartphone. Oricare dintre ele ar fi, la bază, înseamnă chimie și fizică. Faptul că ți-ai mișcat degetele, că ai văzut ceea ce faci, că (hm!) ai gândit ceea ce scriai, că în același timp făceai digestie, respirai etc, înseamnă biologie + fizică + chimie.
      În ceea ce privește istoria și geografia, cred că ar trebui să avem habar pe ce lume ne aflăm și cum naiba am ajuns în acest hal.
      Religia, sunt de acord, ar trebui nu scoasă, ci interzisă în școala generală. Dar acesta este un punct de vedere personal.
  • 0 (2 voturi)    
    Boul plan cadru (Miercuri, 6 aprilie 2016, 23:04)

    MelaN [utilizator]

    Si uite asa au reusit ca la clasa a VIII-a sa fie intre 31 si 34 de ore pe saptamana adica aprox. 7 ore pe zi...
    Oamenii nu tin cont de nici o opinie. Practic ne consulta degeaba. Au tinut cont doar de parerea profesorilor care au tinut cu dintii sa aiba o catedra. Tot ce fac e in detrimentul copilului. Ce trebuie oare facut ca sa ne auda?
    In continuare punem materii de umplutura:
    - latina
    - educatie tehnologica - un talmes balmes de teorie unde se face doar memorare, fara nimic practic
    - aceasta educatie sociala care din nou e memorare si in plus seamana la limbaj si cerinte cu materiile de pe vremea comunista "socialism stiintific", "constitutie, "economie politica", "filozofie" etc.
    Ce sa spun. Sunt total dezamagita de acesti oameni.
    Nu stiu de ce tin sa lege copilul de scoala? Stiu ei cate ore munceste un copil?
    • +1 (1 vot)    
      prea de tot (Joi, 7 aprilie 2016, 9:13)

      NIKKI99 [utilizator] i-a raspuns lui MelaN

      Adevarul este ca la ce au preconizat se mai adauga 4 ore studiu acasa/zi lucratoare +8 ore pe zi studiu/zi weekend. Daca mai adaugam si o pregatire sau doua pe saptamana o sa vedem ca acesti copii nu mai au timp decat pentru masa si somn.
      Nu le normeaza nimeni munca si li se dau teme pentru acasa si pentru vacanta cu duiumul, fiecare profesor considerand ca numai materia lui exista in programa scolara. De ce I se mai spune vacanta, I se poate spune " scoala dinte scoli, sau scoala de acasa".
      Teme peste teme, proiecte la religie, geografie, istorie, biologie, tehnologie, muzica, referate, o nebunie.
      Propun in acest sens introducerea actului "CARTE DE MUNCA" pentru gimnaziu iar anii de scoala sa se considere vechime in munca avand in vedere ca programul lor de studiu ajunge si la 12 ore zilnic.
      Va multumim inalti si ilustrii demnitari pentru grija aratata copiilor nostril.
  • +2 (2 voturi)    
    bataie de joc (Joi, 7 aprilie 2016, 0:51)

    Paul_ [utilizator]

    Astia isi bat joc de copiii nostri!

    30 de ore pe saptamna? Asta inseamna 1 jumatate pe zi pentru teme. Cei din minister muncesc mai mult de 8 ore zi? Sau sunt productivi 6 ore pe zi?

    Nu stiu daca s-a mai auzit, dar este timpul pentru o greva a parintilor. Maximul 25 de ore pe zi. De la 13 la 14 se pot organiza ore de tip CDS pentru cine vrea. Le spunem clar ca din 15 septembrie 2017 parintii care urmeaza sa isi dea copiii in clasa a V-a ii tin acasa! Noi le platim salariile si ei isi bat joc de copii. Si mai au curajul sa isi spuna specialisti in educatie!
  • +1 (1 vot)    
    Fara speranta!! (Joi, 7 aprilie 2016, 10:03)

    Alfabetix [utilizator]

    Tot ce putem face e sa strangem din dinti si sa asteptam sa treaca!
    Sau sa iesim in strada si sa aruncam cu rosii in minister!


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică