VIDEO ​INTERVIU Emanuel Ungureanu, inițiatorul proiectului de lege ce interzice expunerea țigărilor în supermarketuri și reclamele la țigări: Vrem să fim o țară bananieră, cu copii de 11-12 ani cu țigara în gură? Trebuie să numim otrava otravă, chiar dacă fiecare și-o ia în doze diferite - tutun, zahăr sau alcool

de Alina Neagu     HotNews.ro
Luni, 10 iunie 2019, 17:00 Actualitate | Sanatate


Emanuel Ungureanu
Foto: Hotnews
"Vrem să fim o țară bananieră, cu copii de 11-12 ani cu țigara în colțul gurii, sau vrem să facem ceva pentru ei? E simplu", a declarat luni, la Interviurile HotNews LIVE, Emanuel Ungureanu, deputat USR și inițiatorul proiectului de lege ce prevede ca produsele din tutun să nu mai poată fi expuse în supermarketuri și minimarketuri, iar reclamele la țigări și sponsorizarea de evenimente de către companii producătoare de țigări ar urma să fie interzise. Proiectul de lege nu interzice fumatul și nici vânzarea țigărilor în supermarketuri, ci doar expunerea lor la vedere în magazine, a ținut să sublinieze deputatul, adăugând că scopul principal este combaterea promovării intense a produselor din tutun, în special a celor de "nouă generație", nu doar a țigărilor clasice, ce riscă să "prindă" foarte bine la tineri și adolescenți.




Cele mai importante declarații:
  • "Produsele din tutun și cele similare trebuie scoase categoric din zona de vizibilitate din magazine. Până să ajungem ca în Ungaria să avem tutungerii, deocamdată în zona unde se vinde pâine, lapte, carne." - Emanuel Ungureanu
  • Proiectul de lege a venit din partea societății civile, nefiind inițiat de USR, ci asumat de parlamentarii Uniunii, afirmă Emanuel Ungureanu, care mai spune că termenul până la care se strâng semnături pentru depunerea proiectului este joi, 13 iunie: "Au semnat și din PSD câțiva parlamentari, au anunțat că semnează și din PNL și o să dau câteva nume: Alina Gorghiu, Ovidiu Raețchi, domnul Movilă de la PMP, domnul Radu Sebastian de la PSD știu că era interesat."
  • Nu este primul proiect de lege USR pe teme de sănătate publică: USR mai are proiecte privind reducerea aditivilor din alimente (există inclusiv o directivă europeană în acest sens) și reducerea conținutului de zahăr din sucuri, inițiate de senatorul Adrian Wiener, care sunt blocate în acest moment în Parlament. "Tot colegul Adi Wiener a spus că trebuie să introducem în magazine semaforizarea - ăsta este un produs sănătos, este cu culoarea verde, iar ăsta este un produs nesănătos", spune Emanuel Ungureanu.
  • Proiectul privind produsele din tutun a fost în dezbatere "pe vremea când era mult zgomot doar cu Dragnea. Și brusc, socitatea vede ce a însemnat acest personaj toxic, pentru că aceste proiecte pe zona de sănătate publică, pe zona de transplant, pe zona de adicții, și în sfârșit ne uităm mai des în oglindă. Fiecare poate spune celuilalt: 'Oprește-te, nu mai consuma, îți face rău!' "
  • Proiectul de lege va fi depus săptămâna aceasta la Parlament și, potrivit inițiatorului său, își propune să limiteze numărul adolescenților români care se apucă de fumat, în condițiile în care procentul adolescenților fumători a explodat, în ultimii ani, în România.
  • "Sunt și fumători printre inițiatorii legii, nu vrea nimeni să îi închidă într-o cușcă, avem inclusiv în USR, și Tudor (Tudor Pop - n.red.) fumează, și Adi (Adrian Wiener - n.red.) fumează, își asumă acest viciu".
  • "Vrem să fim o țară bananieră, cu copii de 11-12 ani cu țigara în colțul gurii, sau vrem să facem ceva pentru ei? E simplu", este concluzia lui Emanuel Ungureanu.
  • Întrebat ce se întâmplă cu legea care prevede că vânzarea de băuturi alcoolice și țigări către minori este interzisă, dar care nu se respectă în acest moment - băuturile alcoolice se comercializează și sunt promovate în același regim ca și produsele din tutun: "Consumul de alcool este iarăși îngrijorător în rândul adolescenților. Zahărul, la fel. (...) Eu cred că trebuie să numim otrava otravă, chiar dacă în diferite doze fiecare și-o ia - tutun, zahăr sau alcool. (...) Noi suntem într-o secvență a unui complex de factori. Nu cred în coerciție, la fel cum nu cred în ideea de obligativitate, spre exemplu la vaccinare, ci mai degrabă informarea, dacă o faci cu o anumită consecvență, duce în cele din urmă la o obligativitate pe care ți-o asumi. Noi vorbim despre școală, care are un rol determinant în educație și despre familie. Noi, ca societate, nu putem trăi permanent de parcă am fi într-un război de tranșee. Trebuie să vorbim între noi cu mai multa decență, și dacă ai avut un tată alcoolic și poți să îi dai copilului tău altă șansă, fă-o! Putem vorbi despre alcool, putem vorbi despre orice fel de viciu, pe care trebuie să ne asumăm ca societate că nu o sa scăpăm de vicii prin interdicții. Dar acest pachet are și componente educaționale."
  • Ce măsuri se pot lua împotriva magazinelor din imediata apropiere a școlilor, care vând alcool și țigări minorilor, cu toate că legea interzice acest lucru: "În zona de control este responsabilitatea Direcțiilor de Sănătate Publică și a școlilor. La școala unde predau încă se fumează, mă mai duc și le atrag atenția adolescenților. Portarul spune că riscă să intre într-un conflict chiar fizic cu ei, dacă nu sunt lăsați în pace. Este un efort colectiv, de asta eu am invitat colegii din toate partidele să susțină acest efort de țară. "
  • Se teme USR că va pierde voturile fumătorilor, în condițiile în care avem doi ani electorali? Emanuel Ungureanu spune că proiectul de lege merge mai departe, "chiar dacă ne sacrificăm o parte din popularitate. Omul de stat, demnitarul, nu gândește pentru sine, gândește pentru comunitate. Pentru că eu poate pe domeniul transplantului sunt foarte popular, dar pierd anumite voturi din partea unor oameni care iubesc acest viciu. Ce faci? Îți faci calcule de genul: "Dar dacă nu or să mă mai aleagă?" Nu, eu sunt plătit cu 4.500 de euro pe lună, ca parlamentar, ca să produc plus valoare pentru comunitate, chiar dacă comunitatea, poate la început, nu înțelege suficient de bine binele pe care îl fac. Eu încerc să comunic, am comentat până la 4 dimineața pe toate site-urile, am acceptat toate înjurăturile, am făcut tot ce a ținut de mine, și la fel au făcut și colegii mei. Comunicăm extraordinar de mult. Astăzi, Raed Arafat a ieșit și a spus ferm că această inițiativă legislativă este bună și se centrează pe prevenția consumului la adolescenți. Pentru că ținta marketingului sunt adolescenții, să fie foarte clar!"
  • Cea mai mare problemă pe care o are industria tutunului în legătură cu proiectul de lege este interdicția de a face publicitate, spune Emanuel Ungureanu: "Se vede foarte clar, din reacțiile din zona anumitor site-uri, anumitor televiziuni, că problema cea mai mare a industriei tutunului este această interdicție de a face publicitate. Pentru că, îmi spunea cineva: "Bun, și dacă cei cu produse din tutun nu mai vor să sponsorizeze TIFF sau alte evenimente importante? Domnule deputat, dumneavoastră luați banii de cultură!" Bun, dacă sunt chiar atât de interesați de cultură cei din industria tutunului, sau din alte industrii care promovează moartea - alcool etc. - de ce nu o fac fără să vrea promovare? De fapt, ei spun: "Vă dăm acești bani, dar ne lăsați standul cu otravă." Totul este la schimb, cine își imagineză că industria tutunului este interesată de cultură și vrea să o sprijine este naiv."
  • Ce se întâmplă cu ancheta DIICOT în cazul Lucan? "Informațiile sunt din zona publică, toată lumea vede că rechizitoriul nu este gata pe cazul de delapidare, abuz în serviciu și luare de mită. Toată lumea a văzut că de mai bine de un an am depus documente pentru tragerea la răspundere a rețelei de trafic de organe care a traficat organele a 3 români care și-au vândut rinichii la Institutul de Transplant din Cluj. Noi ca societate nu putem construi legi bune cu un sistem de sănătate populat de aceleași canalii care au făcut trafic cu viața și cu moartea. Ani de zile, niște Dumnezei medicali și-au permis să trateze oamenii ca pe niște piese pe care le duci la dezmembrări și, pe bani, iei o piesă și o pui în altă parte. Acești indivizi nu pot, din punctul meu de vedere, să gestioneze sistemul de transplant."
  • Sorina Pintea a fost "forțată să îl readucă pe Victor Zota, un condamnat definitiv, la Agenția de Transplant", spune Emanuel Ungureanu: "Trebuie să ne întrebăm ce resorturi, prin ce influențe, prin ce site-uri de știri, prin ce persoane cu caracter malefic, a putut un ministru al Sănătății (Sorina Pintea - n.red.) să fie determinat să scoată din circuit, temporar, pe acest individ, Victor Zota, care apare și în dosarul Lucan, și apoi să îl reintroducă inspector gradul I la Agenția Națională de Transplant? Prin ce mijloace, cine a făcut aceste lucruri? Domnul Victor Zota a fost condamnat definitiv împreună cu soția sa, care și-a păstrat numele de fată - Roxana Maria Turcu - într-un dosar de trafic cu ovocite. Domnul Zota este inspector gradul I la Agenția Națională de Transplant astăzi, când stăm de vorbă. Nu ascund faptul că toate informațiile, pe care nu le pot spune public, legat de circumstanțele prin care doamna Pintea a fost practic forțată să îl aducă pe domnul Zota la Agenția Națională de Transplant le-am pus pe masa procurorilor. Este al nu știu câtelea denunț pe care l-am făcut în urma unor documente pe care le-am făcut publice când se vorbea doar despre Dragnea."
  • Actorul Alexandru Arșinel, care a fost supus unui transplant de rinichi în anul 2013, la Institutul de Urologie și Transplant Renal din Cluj, condus la acea vreme de medicul Mihai Lucan, a făcut transplant în aceeași zi în care se înscrisese pe lista de așteptare, în Registrul Național de Transplant. Practic, Arșinel a primit codul CUIANT (codul de înregistrare în Registrul Național de Transplant) pe data de 28 august 2013, iar în aceeași zi a făcut transplant de rinichi. Informația a fost dezvăluită de Emanuel Ungureanu luni, la Interviurile HotNews LIVE, și apare într-un document oficial al Institutului Clinic de Urologie și Transplant Renal din Cluj. Acest lucru s-a întâmplat în contextul în care, în România, mulți pacienți așteaptă ani de zile un transplant, iar unii nu ajung să aibă niciodată această șansă. "În 2013, când conduceam Asociația pentru Solidaritate și Empatie "Delia Grădinaru", de care mă ocup și acum, și am făcut plângere penală împotriva Institutului de Urologie și Transplant Renal din Cluj și împotriva lui Mihai Lucan și a Agenției de Transplant, nu știam că Arșinel nu a stat pe lista de așteptare nici măcar o singură zi. El a primit codul CUIANT în aceeași zi. În mod flagrant s-a încălcat legea pentru ca un VIP, pentru ca o persoană care putea să aducă publicitate profesorului Lucan, să primească un rinichi peste rând", a mărturisit Emanuel Ungureanu.
  • Schimbarea, de către Sorina Pintea, a Ancăi Baculea Mureșan de la conducerea Agenției Naționale de Transplant, la doar 8 luni după ce fusese numită în această funcție tot de către Sorina Pintea, a fost una "abuzivă", afirmă Emanuel Ungureanu: "Legăturile dintre un membru al Comisiei de Sănătate din Parlament și ministră au determinat schimbarea, din punctul meu de vedere abuzivă, a Ancăi Baculea de la conducerea Agenției Naționale de Transplant. Ați auzit motivele, o înșiruire de motive clară, din partea ministrului Sănătății?"
  • Una dintre marile probleme ale sistemului de transplant este lipsa criteriilor de determinare a morții cerebrale. Vicepreședintele Comisiei de Sănătate din Camera Deputaților lucrează la o nouă lege a transplantului, care va readuce "criteriile care au fost scoase în mod abuziv de către o mână pe care DIICOT trebuie să o determine și să intre în pușcărie mulți ani": "Dacă oamenii de bună credință întreabă 'Dar determinarea morții cerebrale se face după criterii internaționale?', eu le spun 'dragii mei, din păcate, încă nu.' Nu avem criterii de declarare a morții cerebrale ca în țările civilizate, acesta este adevărul.
  • Întrebat dacă acest lucru înseamnă că moarte cerebrală se declară la întâmplare, deputatul USR spune că "nu vreau să spun ce implică asta, pentru că nu vreau să induc în populație o stare de neliniște. Am încredere că medicii care determină moartea cerebrală au acces la ghiduri și o fac ca la carte. Dar în lege, criteriile nu sunt. Din acest motiv, în spitale, neurologii au refuzat uneori să semneze acele certificate care confirmau moartea cerebrală."
  • Odată cu noua lege a transplantului, la care se lucrează în acest moment, "reapar criteriile care au fost scoase în mod abuziv de către o mână pe care DIICOT trebuie să o determine și să intre în pușcărie mulți ani - au scos criteriile determinării. Trebuie să înțelegeți că noi în legislație nu am avut criteriile complete de determinare a morții cerebrale, așa cum găsim în ghidurile americane, în legea spaniolă. Este o bucată foarte importantă, care a fost scoasă și din Ordinul 1170/2014, dar și din Legea 95/2006. O mână invizibilă a vrut ca noi să nu avem reguli în această lume. Ori, acea mână invizibilă, eu vreau să o văd cu cătușe. Cine a umblat în această zonă... este o zonă delicată, sensibilă. O persoană care primește o șansă la transplant e conștientă că cineva a murit pentru asta sau cineva și-a dat o parte din corp. Această zonă nu poate fi murdărită cu tranzacții, cu golănii. Este o zonă a liniștii, a sensibilității", a adăugat deputatul USR.

Ce șanse are proiectul de lege privind fumatul să treacă și ce le răspunde inițiatorul său celor care critică legea? Are sau nu România nevoie de o legislație anti-fumat mai dură, în condițiile în care țări precum Irlanda, Franța, Slovenia, Spania, Marea Britanie sau Polonia au adoptat reglementări similare?

De ce foarte puțini dintre românii care au nevoie au șansa unui transplant și ce se întâmplă cu ancheta care îl privește pe medicul Mihai Lucan?

Cum se văd problemele sistemului sanitar din România prin ochii vicepreședintelui Comisiei de Sănătate din Camera Deputaților și care sunt posibilele soluții?

Vezi răspunsurile lui Emanuel Ungureanu în interviul video realizat în studioul HotNews.ro.


  • Cine este Emanuel Ungureanu: Parlamentar USR, denunțătorul medicului Mihai Lucan și ONG-ist din zona copiilor dependenți de dializă

Emanuel Ungureanu este deputat USR și vicepreședintele Comisiei de Sănătate din Camera Deputaților și este denunțătorul medicului Mihai Lucan în mai multe dosare penale care vizează neregulile de la Institutul de Urologie şi Transplant Renal din Cluj și din domeniul transplantului. Acuzațiile lui Emanuel Ungureanu la adresa lui Lucan, fost director al institutului, merg de la delapidarea institutului până la trafic de organe.

Emanuel Ungureanu a lucrat ca asistent social în cadrul Institutului de Urologie şi Transplant Renal din Cluj, fiind primul asistent social din România specializat în asistența bolnavilor care suferă de insuficiență renală cronică. În această calitate a dezvoltat programe complexe de susținere a pacientului cu boală cronică renală în Institutul Clinic de Urologie și Transplant Renal, fiind coautor al primului ghid cu recomandări privind îngrijirea rinichiului transplantat. Și-a continuat apoi activitatea în secția de Nefrologie Pediatrică din cadrul Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii din Cluj-Napoca, până la sfârșitul anului 2004.

În anul 2007, a înființat Asociația pentru Solidaritate și Empatie "Delia Grădinaru", dedicându-se îngrijirii copiilor și tinerilor cu insuficiență renală cronică, dependenți de dializă, unii dintre ei aflați pe listele de așteptare pentru transplant renal.



Citește și:
  • Cum se vede proiectul de lege anti-fumat prin ochii medicilor: Fumatul la adolescenții români, impresionant. Prezența țigărilor în aceleași magazine cu pâinea și laptele le face să nu pară periculoase


Citeste mai multe despre   
















9777 vizualizari

  • +17 (43 voturi)    
    Ce sanse are sa treaca? (Duminică, 9 iunie 2019, 20:30)

    imi_pasa_de_romania [utilizator]

    0 cu un parlament format din sacali gata sa ia orice "lobby" primesc din partea firmelor de tigarete. Sa ne amintim masacrarea legii anti-fumat dupa lobby-ul constant al firmelor?!
    • -1 (17 voturi)    
      Masina este proprietate privata! USR interzice? (Marţi, 11 iunie 2019, 11:58)

      Miky60 [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

      PNL-ul apara proprietatea privata si nu va lasa sa treaca o astfel de aberatie!
      • 0 (16 voturi)    
        Asta cu proprietatea privata cam macane (Marţi, 11 iunie 2019, 12:26)

        DDav [utilizator] i-a raspuns lui Miky60

        Pai ce, daca e proprietate privata ai dreptul sa faci orice? Daca vrei sa omori pe unul in masina ta, ar trebui ca statul sa n-aiba nimic de zis deoarece "proprietate privata"????
  • +3 (41 voturi)    
    O alta Abordare (Duminică, 9 iunie 2019, 20:40)

    un domn [utilizator]

    As Supra Impozita produsele de tutun ( inclusiv noua gaselnitza Vapo ) iar sumele le as dirija catre cercetare medicala

    De asemenea MAI impreuna cu MS sa identifice contrabandistii simsa le confiste TOATE bunurile, iar sumele stranse sa le direjeze catre cercetare

    Cum ar fi ?
    • -2 (34 voturi)    
      Prohibitia n-a functionat niciodata (Luni, 10 iunie 2019, 10:02)

      Andor74 [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      Trebuie educat publicul cum ca "a fuma" nu mai e la moda.... Numai ca asta cere implicare, coordonare si timp.
      Vedeti ce emisiuni tampite au posturile romanesti (poate ca si alea straine). Ideea ca "asta se cere" a fost creata incet-incet prin "crearea" cererii prin nedifuzarea altui fel de continut.
      Daca ai creea un curent de opinie nefavorabil fumatului si ai oferi alternativa (de ex. "e cool sa mergi cu bicicleta") ar fi mult mai util.
      • +2 (16 voturi)    
        Nimeni nu propune prohibitie (Marţi, 11 iunie 2019, 10:22)

        debrid [utilizator] i-a raspuns lui Andor74

        Ci impozitare si reglementare.
    • +1 (7 voturi)    
      Deja platesc 90% din pret (Marţi, 11 iunie 2019, 15:10)

      ac [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      Si unde sint banii? Eu n-am vazut nici un ban.
  • +14 (50 voturi)    
    sunt fumator inrait (Duminică, 9 iunie 2019, 21:12)

    pardalian [utilizator]

    dar cu aceasta intiativa sunt 100% de acord.
    • 0 (66 voturi)    
      Sunt nefumator (Luni, 10 iunie 2019, 13:09)

      BillytheGreat [utilizator] i-a raspuns lui pardalian

      dar cu aceasta initiativa sunt 100% contra. Face parte din pachetul USR de legi impotriva liberului arbitru. Se pleaca de la premiza ca suntem niste bucati de plastelina lipsite de vointa si avem nevoie de protectie legala.Ba interzicem dulciuri la casele de marcat , ba nush ce suprataxa pe bauturile cu zahar, maine poimaine platim suprataxe pe orice mancare ce "legiuitorul in intelepciunea lui" (sic) considera ca nu e cusher. Mai lipseste taxa pe respiratie ca deh eliminam CO2 in atmosfera.

      Incepeti cu educatia si nu cu batul.
      • +25 (51 voturi)    
        partial de acord (Luni, 10 iunie 2019, 13:30)

        pardalian [utilizator] i-a raspuns lui BillytheGreat

        Trebuia sa-ti incepi raspunsul cu ultima propozitie. Si ai fi avut dreptate. Dar nu poti sa vorbesti de liber arbitru la un mucos de 12 ani care fumeaza in buda scolii ca sa fie cool. Liber arbitru inseamna (printre altele) sa iei o decizie in cunostiinta de cauza. Ori asta presupune sa ai o perceptie corecta asupra efectelor fumatului. Perceptia corecta este ceva extrem de rar la oameni. Este o chestie cu 2 taisuri. O data pt ca lipsa perceptiei ne face ne asumam riscuri si asta duce uneori la evolutie alteori la extinctie. Dar astazi cred ca putem face alegeri corecte doar bazate pe educatie. Nu stiu sa existe educatie pe tema aceasta in scoli. Cel putin atunci cand vorbim de copii, sunt de acord cu a le face bine chiar si cu forta. Tu crezi ca un adolescent care se crede nemuritor si invincibil la 14-15 ani, poate percepe corect ca o sa moara de cancer de plamani peste 30 de ani? Ma indoiesc..
        • +9 (25 voturi)    
          excelent (Luni, 10 iunie 2019, 16:19)

          naenae [utilizator] i-a raspuns lui pardalian

          punct de vedere !
        • +2 (30 voturi)    
          sunt legi impotriva fumatului la copii (Luni, 10 iunie 2019, 17:20)

          Mistrelutz [utilizator] i-a raspuns lui pardalian

          sa se respecte alea,parintii sa-si faca datoria sa-si educe si supravegheze copii si atat, Daca exista regulamente si legi si nu se respecta acum,ce se va schimba cu noile reglemntari?
          pe sistemul asta,sa se retraga si salamul,parizerul,carnatii cu e-uri si conservanti de la rafturile cu alimente ,nu ?nu alea se consuma in proportii mai mari si sunt si alea dovedite a fi extrem de nocive? si sunt multe altele..murim de la mancare proasta,poluare mult mai multi decat de la tutun.
          • +1 (15 voturi)    
            legi avem destule (Marţi, 11 iunie 2019, 9:28)

            Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Mistrelutz

            Subscriu. Educatia este treaba parintilor.
        • 0 (8 voturi)    
          FOARTE CORECT! (Marţi, 11 iunie 2019, 10:02)

          complet_ret [utilizator] i-a raspuns lui pardalian

          Da, sunt pentru RESPONSABILITATE!
          La oamenii maturi, desigur.
          Asa ca ai perfect dreptate cu:
          "Dar nu poti sa vorbesti de liber arbitru la un mucos de 12 ani care fumeaza in buda scolii ca sa fie cool."
        • 0 (10 voturi)    
          "... bine chiar si cu forta..." (Marţi, 11 iunie 2019, 14:54)

          un_anarhist_moderat [utilizator] i-a raspuns lui pardalian

          serios? in primul rand "binele" e ceva relativ care se raporteaza la perceptia individuala... nu exista un "bine" absolut... exista doar niste conveniente conform carora binele meu nu poate afecta binele altcuiva... in al doilea rand "cu forta" e o sabie cu doua taisuri: "forta" e la indemana oricui... cum ar fi daca, de exemplu, ala mic, adolescent, nemuritor si invincibil la 14-15 ani ar ajunge la concluzia ca este incomodat de toti cretinii cu IQ mai mic de 100 si si-ar pune in gand sa-i starpeasca? porcaria asta cu legile, normele, reglementarile emanate de iluminati care "stiu ei mai bine" este suficient de bine ilustrata de intelepciunea populara care caracterizeaza corespunzator pe cei care poarta de grija altora... in literatura gasim deasemenea exemple elocvente precum Voda Lapusneanul (si bineinteles Motoc)... sau "porcii" lui Orwell din "Ferma animalelor"... si nu in ultimul rand istoria ofera si ea exemple de impunere a "binelui":: Savonatola, Hitler sau Stalin erau convinsi ca au dreptate sa "indrume" prostimea, nu-i asa?
      • +9 (31 voturi)    
        libertate inseamna asumare (Luni, 10 iunie 2019, 22:27)

        PhaneX [utilizator] i-a raspuns lui BillytheGreat

        Libertate inseamna asumarea consecintelor. Daca fumezi sau bei, te bucuri de viata, ok, dar nu e corect sa pretinzi societatii sa iti finanteze citostaticele cand faci cancer. Tu suporti consecintele pozitive iar cele negative le externalizezi asupra societatii. Not fair.

        Una din doua:
        - individualism: esti liber sa fumezi, sa bei cat vrei, DAR asigurarea medicala costa tot mai mult; nu ai bani, mori. Sau
        - "toti pentru unul, unul pentru toti": te astepti ca societatea sa te ajute cand ai probleme de sanatate, dar atunci si societatea are dreptul sa-ti pretinda sa duci o viata cumpatata, sa nu fii o povara pentru cei din jur

        Doar USA a adoptat prima varianta.
        • +6 (12 voturi)    
          dar sa zicem (Marţi, 11 iunie 2019, 11:17)

          clam [utilizator] i-a raspuns lui PhaneX

          daca te indopi zilnic cu fast food si prajituri si esti obez, mai ai dreptul la ingrijiri medicale? just sayin... adica unde tragem linia? poate doar atletii si veganii mai merita salvati :)) daor daca mergi la sala de trei ori pe saptamana si mananci max. 1300 de calorii pe zi.. sau eu as fi de acord si cu varianta dvs, dar atunci sa nu mai cotizez nici eu la asigurarile medicale. ma duc la privat, ma duc sa mor pe camp, treaba mea, si voi, sfintii, cu treburile voastre. ca doar n-o sa platesc o viata si apoi sa nici nu beneficiez de ingrijiri medicale.
          • +5 (11 voturi)    
            Categoric ai dreptate (Marţi, 11 iunie 2019, 12:51)

            Luk [utilizator] i-a raspuns lui clam

            Nu inteleg care-i treaba celoralti cu viciile mele. Platim asigurari si asigurari medicale, doar nu-i nimic gratis.

            Ca si cum am putea vota sa nu-l opereze pe un nenea pe cord pentru ca manca excesiv de gras si era sedentar.

            Astea-s fumuri progresiste, mult mai nocive decat fumatul.

            Cel mai bine ar fi sa existe doar asigurari medicale platite si sa coste in functie de istoric, obiceiuri si alte alea. Nu-mi spune nimeni ce sa fac cu viata mea, nici macar aia de la USR.
  • +5 (33 voturi)    
    Problema nu e disponibilitatea in supermarket (Duminică, 9 iunie 2019, 21:23)

    jorj_bv [utilizator]

    Ci magazinul mic unde nu întreabă nimeni de vârstă. Sigur puștii nu se duc în supermarket, adesea drumul lor nu trece pe lângă unul. Soluția e educația. Acasă și la școală!

    Pâinea și țigările nu aduc profit pentru magazin, doar clienți care cumpără și alte produse.

    Nefumător, votant USR.
    • -1 (27 voturi)    
      Asa este IMM-urile sunt rele si trebuie interzise! (Luni, 10 iunie 2019, 15:34)

      Marionette [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

      Si prin contradictie tot ce duce profitul din Romania in strainatate nu e problema! Sa le inchidem pe toate ca sunt niste nenorociti. Sa se faca controale la sange si sa fie amendati!
      Si evident, in supermarketuri nu exista niciodata tineri. Mai vrem intelepciune sa nu te opresti din postat!
      • +7 (15 voturi)    
        bla bla. (Luni, 10 iunie 2019, 17:22)

        Mistrelutz [utilizator] i-a raspuns lui Marionette

        n-a is nimeni sa se inchida inteligentule,ci sa se respecte legile,sa fie controale,controale in civil..d-astea..ca sa-i prinda pe vanzatorii care dau la minori. Ori cate magazine ai auzit tu sa fie sanctionate ca vand la minori??
  • +12 (42 voturi)    
    E carnagiu printre copii! (Luni, 10 iunie 2019, 7:28)

    Alfabetix [utilizator]

    Adolescentii cumpara si fumeaza nestingheriti toate porcariile: tigari normale, vape, electronice!
    Devin dependenti si viitori pacienti la pneumologie si oncologie, dar cui ii pasa atata timp cat statul isi ia acciza si producatorul profitul!
    • +3 (29 voturi)    
      in primul rand ar trebui sa le pese (Luni, 10 iunie 2019, 17:23)

      Mistrelutz [utilizator] i-a raspuns lui Alfabetix

      parintilor,nu crezi?
      EXISTA LEGI CARE INTERZIC VANZAREA SPRE MINORI !!!
      Si atunci ce e cu noul proiect usr? BAGAREA-N SEAMA ,FARA NICI UN ROST
      • -1 (1 vot)    
        Le pasa, (Miercuri, 12 iunie 2019, 10:27)

        Alfabetix [utilizator] i-a raspuns lui Mistrelutz

        dar nu isi pot pazi copiii non stop, mai ales pe cei de liceu care sunt autonomi in miscare si dornici sa experimenteze toate bazaconiile. Aici e necesar ajutorul legilor statului si societatii.
  • +22 (36 voturi)    
    Un pas inainte... (Luni, 10 iunie 2019, 8:02)

    Andor74 [utilizator]

    Sunt fumator (singurul din familie) desi acasa am fost invatat ca nu-i bine/sanatos, ca doar betivii si cei prosti fumeaza. Am fost premiant, n-am baut dar m-a prins viciul fumatului la 18 ani.
    De ce acest preambul? Era la moda atunci sa te consideri emancipat daca iti aprinzi o tigara in discoteca (club - pentru astia mai tineri :) ). Colegii mei "cool" m-au acceptat altfel nu ca "tocilar".
    Deci, orice masura luata de autoritati in vederea instituirii unui cadru controlat legal in care sa se poata consuma asemenea produse precum si campanii publice adecvate nu pot decat sa ajute.
    Si cand ma refer la campanii adecvate chiar nu stiu ce ar putea fi. Ganditi-va ca acum 20-30 de ani, in toate filmele modul de abordare a unei femei era cu tigara si/sau bricheta.... :) Acum, de 10-20 ani incoace, in toate filmele arata explicit cum dupa ce urca la volan, soferul isi pune centura. Probabil ca mai sunt exemple , dar nu-mi vin acum in minte.
    • -16 (22 voturi)    
      daca tu faci ceva daunator (Luni, 10 iunie 2019, 17:25)

      Mistrelutz [utilizator] i-a raspuns lui Andor74

      asa..ca e la moda,n-ai avut educatia care trebuie acasa si esti o fire slaba.
      • +3 (7 voturi)    
        Bine ca esti tu sfant. (Marţi, 11 iunie 2019, 12:53)

        Luk [utilizator] i-a raspuns lui Mistrelutz

        Cum adica "face ceva daunator"? Ce inseamna daunator in contextul asta?
        • +1 (5 voturi)    
          Cernobyl (Marţi, 11 iunie 2019, 14:31)

          un domn [utilizator] i-a raspuns lui Luk

          Ceea ce au facut Icoanele Tale din URSS este..putin daunator sanatatii ?
          • +2 (2 voturi)    
            Tu cui i-ai raspuns? (Miercuri, 12 iunie 2019, 11:36)

            Luk [utilizator] i-a raspuns lui un domn

            Nu inteleg legatura cu URSS-ul, bati campii tovarase Cernoby.
  • +8 (44 voturi)    
    Initiativa legislativa anti-fumat (Luni, 10 iunie 2019, 10:21)

    koutroukis [utilizator]

    Doresc sa laud initiativa domnului Emanuel Ungureanu, deputat USR si daca reuseste sa duca pana la capat, sa puna in aplicare prevederile acestei initiative, il asigur ca a mai castigat un vot.
    Este strigator la cer ce se intampla in scoli si licee. Se fumeaza isteric in orice ungher unde camera de luat vederi nu ajunge. De asemenea, fumatul pe strada este iarasi o mare problema a celor care vor sa se plimbe fara sa inhaleze fum nociv. Nu e de ajuns ca poluarea in Bucuresti este cat casa, trebuie "ajutata" si de nesimtiti care isi aprind tigarile pe strada, in statii de tramvai/autobuz, parcuri. De asemenea, as dori sa se ocupe dl. deputat si de asa-zisa "tigara sanatoasa", adica tigara electronica. Se aprind aceste dispozitive si se vapeaza peste tot, la serviciu, in mijloacele de transport in comun, in restaurante unde fumatul este interzis. Cei care au trecut la vapat considera ca este de bun-simt si sanatos sa fumeze oriunde ii arde gatul de tigara.
    • +3 (27 voturi)    
      hai nu zau (Luni, 10 iunie 2019, 22:54)

      clam [utilizator] i-a raspuns lui koutroukis

      acum nici in aer liber nu mai poti fuma. stai si astepti autobuzul, inhalezi noxe de la toate masinile care trec pe langa tine si crezi ca te omoara fix tigara aluia de langa tine? :))) dar in ce tara europeana ati vazut dvs interdictia asta? ok, nu la locurile de joaca, nu m-as duce sa fumez acolo, desi vad mereu parinti care pufaie nestingheriti langa odrasle. in mijloacele de transport in comun n-am vazut nicidata pe nimeni vapand, nici la birou.
  • +20 (26 voturi)    
    Si E urile din produsele de baza (Luni, 10 iunie 2019, 10:54)

    Coram [utilizator]

    Mai este necesar sa renuntam si la E urile din produsele alimentare. Acestea sunt mult mai periculoase decit tutunul, in unele cazuri.
    Pe termen lung ele devin agresive pentru organism.
    Sunt f multe de reglementat in aceasta zona: alimente si continutul lor sanatos.
    O varietate mai mica de produse cu un aport civilizat de vitamine si minerale pe care organismul sa le asimileze prietenos.
    Cind o lege pe aceasta tema! Suntem ceea ce mincam!
    • 0 (20 voturi)    
      Hai sa vorbim, ca sa ne aflam in treaba ! (Luni, 10 iunie 2019, 15:43)

      Idealistu [utilizator] i-a raspuns lui Coram

      Sarea (clorura de sodiu) este tot un "E", cu mai multe roluri. Deci hai sa nu renuntam chiar la tot, ca ne paste alta boala.
      Cand va invata lumea sa nu se ia dupa toate afirmatiile de "doi lei" din presa si facebook ?
      A doua problema ar fi daca vreti sa fiu cinic, in ipoteza ca n-ar mai fuma nimeni, cred ca o buna parte din incasarile bugeare s-ar duce la vale.
      Solutie este educatia, nu interdictia si cresterea taxelor !
      • +2 (8 voturi)    
        Tot aud de asta cu educatia (Marţi, 11 iunie 2019, 13:01)

        Luk [utilizator] i-a raspuns lui Idealistu

        Ce inseamna educatia asta? Manipulare prin toate mijloacele?

        Oamenii fumeaza pentru ca le face placere sa fumeze, reduce stresul, ajuta concentrarea (sau cel putin au sezatia de bine). Sunt oameni care pefere sa manance in exces sau sa bea in loc sa fumeze.
        Sunt tot felul de oameni care incearca sa faca ce le place sa faca fara sa deranjeze alti oameni.

        Educatie ca ce? Ca nu-ti face bine? De ce as accepta sa ma educe Statul sau dumneata si cu ce-s eu mai needucat decat cei care sustin aceasta initiativa? Astea-s tampenii progresiste, fara exceptie. Sa va uitati la un documentar despre programul Apollo, aia de la NASA fumau toti si nu cred ca unul de aici ar fi putut "sa-i educe" ori sa pretinda ca-i mai educat decat ei.
  • 0 (44 voturi)    
    Fantastic (Luni, 10 iunie 2019, 12:24)

    ac [utilizator]

    Iar e fumatul de vina pentru incalzirea globala.
    Nimeni nu se ia de meth, cocaina, smack etc. care e berserk prin liceele din Iasi. Deja ii stiu si eu pe vinzatori si mijlocitori.
    Dar fumatul e problema din fiecare zi. Ei, uite eu am sa fumez cind si cum am chef. Asa, pentru ca n-am sa ma las educat de USR si n-o sa-mi dicteze nimeni ce inseamna comportament corect. (Minusurile care probabil o sa curga nu ma deranjeaza, doar o sa confirme ce-am zis).
    Un singur lucru as vrea: sa platesc pe pachetul de tigari 3 RON si nu 18. Daca tot e invizibil si nimeni si nimic si nicaieri si nicicind (ca asa-s legile astea, incep cu "nu" si urmeaza o acolada stabilita arbitrar de un politician), nu vad de ce as mai plati accize de e la N.
  • +6 (34 voturi)    
    :) (Luni, 10 iunie 2019, 14:34)

    Ecce_Homo [utilizator]

    Este o initiativa buna, felicitari! Depinde insa si de sanctiunile aplicate si de felul in care acestea vof fi aplicate. Desi, teoretic, este ilegal sa fumezi in spatii inchise inca se fumeaza in birouri, in restaurante.
    Sunt multe reglementari de facut sau de schimbat in Romania. Sper ca e doar inceputul.

    E foarte greu sa te lasi de fumat. Si o spun din experienta, Mi-a luat doi ani de incercari si reveniri si, dupa alti trei ani, inca ma mai gandesc uneori sa ma reapuc. Cei care se apuca de fumat pentru a fi acceptati in cercul de prieteni habar nu au ce ii asteapta. E drept ca educatia antifumat ar trebui sa inceapa si prin exemplul parintilor. O simpla interdictie si un ton autoritar nu ajuta.
  • +6 (44 voturi)    
    Țara arde și USR se piaptănă! (Luni, 10 iunie 2019, 15:10)

    Marva [utilizator]

    Țara arde și USR se piaptănă. Exact de încă o lege împotriva fumatului aveam nevoie acum, când toate, altminteri, merg strună. Emanuel și aflarea în treabă...
  • +3 (27 voturi)    
    Daca ajung copii de 11-12 ani (Luni, 10 iunie 2019, 19:02)

    Anonym [utilizator]

    cu tigari in coltul gurii atunci nu e problema de unde se cumpara ci e problema parentala

    Tara asta are nevoie de un program national de sanatate mintala pt ca adultii sunt cam depressed in tara asta. Open your eyes!
    • -1 (1 vot)    
      Cine le vinde? (Miercuri, 12 iunie 2019, 10:30)

      Alfabetix [utilizator] i-a raspuns lui Anonym

      Ca doar nu le pun parintii pachetul de tigari langa sendvis si apa in ghiozdanel?
  • +5 (25 voturi)    
    Parca vanzarea e interzisa (Luni, 10 iunie 2019, 20:29)

    AdrianBorza [utilizator]

    Vanzarea produselor din tutun e interzisa minorilor, de ce mai trebuie si o lege privind marketingul? Daca legea privind vanzarea nu se respecta, ce efect ar avea noua lege? Sau dam legi ca sa ne aflam in treaba?
  • +7 (19 voturi)    
    nu e o initiaiva rea in sine (Luni, 10 iunie 2019, 23:01)

    clam [utilizator]

    doar ca pare usor ridicola intr-o tara in care copiii mor inecati in hazna. la fumat/vapat devenim cei mai europeni dintre europeni, dar uitam de problemele esentiale. cum ramane cu abandonul scolar? cu copiii rupti sau omorati in bataie? cu copiii care la propriu n-au ce manca? cu tinerii din ferentari care devin dependenti de heroina cam la aceeasi varsta la care adolescentul obisnuit incearca si el o tigara in curtea scolii?
  • +3 (11 voturi)    
    Napola de Romania? (Marţi, 11 iunie 2019, 9:35)

    Dedalus [utilizator]

    Parintii stau la meci si bere.

    Sau muncesc amandoi lasand copiii de izbeliste. Pentru o casa mai mare decat au nevoie, pentru masini scumpe, pentru mancare din care arunca trei sferturi.

    Cine face copii sa aiba grija sa ii educe, nu sa puna statul sa o faca in locul lor!

    ()()()

    De ce sa nu luam atunci copiii din familie de la 6 luni si sa ii dam la crese de stat? Avem experienta nazista de la care putem invata asta./

    ()()()

    In ultima vreme abunda initiativele de "grija a statului fata de copiii".

    Eu am impresia ca provin si din originea corporatista a unora, pentru care cariera e mai importanta decat familia iar copiii sunt doar un balast.
  • -3 (11 voturi)    
    Nu e o lege anti-fumat (Marţi, 11 iunie 2019, 9:54)

    Teo3000 [utilizator]

    Este o prostie sa crezi ca o astfel de lege va duce la pierderea voturilor fumatorilor:
    1. fumatorii isi vor putea cumpara tigarile din aceleasi locuri, doar ca nu le vor mai vedea fizic expuse; oricum nu au nevoie sa le vada, fumatorii stiu ce vor si cer ce vor, lipsa expunerii nu ii incurca deloc.
    2. niciun fumator nu se opune limitarii expunerii minorilor la tigari; nu am auzit niciun adult fumator sa spuna ca isi doreste ca fiul / fiica sa se apuce de fumat, ba din contra, toti cauta sa-si convinga copii sa nu fumeze.
  • +7 (13 voturi)    
    Cateva consideratiuni (Marţi, 11 iunie 2019, 10:39)

    Dr_Strange [utilizator]

    De cand e considerat zaharul otrava si trebuie reglementat ca atare ? sau alcoolul ?, sunt substante care pot predispune la anumite afectiuni consumate in exces sau timp indelungat. D-l deputat este de religie adventist, nu ar conta dar in contextul propunerilor lui conteaza, pentru ca domnul vrea sa ne impuna un stil de viata in care el, din prisma valorilor crestin-adventiste, le considera corecte. Problema este ca vrea sa impuna niste interdictii, ori noi ca oameni liberi uram interdictiile, mai ales cand tin de libertatea de a alege. Atitudinea asta de pastor care trebuie sa struneasca oile e total neproductiva in peisajul politic actual.
    Daca vreti sa faceti educatie si politici de sanatate publica faceti-le cu cap, la momentul oportun si vedeti si voi cum s-au facut in tari civilizate precum Norvegia, Suedia s.a.
    O ultima remarca cautati despe esecul campaniei lui Nancy Reagan "Say No to Drugs" si mai ganditi-va cum va exploda piata neagra de tigari din Romania.
  • +3 (7 voturi)    
    Este deja o tara bananiera (Marţi, 11 iunie 2019, 13:49)

    quietguy58 [utilizator]

    Este deja o tara bananiera, si asta din 1990.
  • +2 (4 voturi)    
    Dar dece (Marţi, 11 iunie 2019, 15:15)

    mopsu [utilizator]

    persoana în cauză, vedetă azi , nu inițiaza un referendum pentru protejarea padurilor de talharii din politică ? Dar drogurile, scolile de la sate, lipsa medicamentelor pentru copii,microbuzele pentru cei săraci din sate , lista-i lungă , acestea nu-l interesează pe individ ? Auzi nebunaticul ,se așteaptă usere la voturi ?
    • 0 (4 voturi)    
      Nu ai inteles ca padurile nu mai apartin Romaniei? (Marţi, 11 iunie 2019, 16:35)

      quietguy58 [utilizator] i-a raspuns lui mopsu

      Nu ai inteles ca padurile nu mai apartin Romaniei?

      Nen-tu Adrian Nastase a dat padurile romanesti austriecilor

      http://www.timisoaraexpress.ro/stiri-nationale/cine-a-dat-padurile-romaniei-pe-mana-lui-schweighofer-adrian-nastase-si-ilie-sarbu-iata-dovada_15752

      https://www.hotnews.ro/stiri-mediu-20134868-analiza-cum-batut-joc-paduri-partidele-ultimii-15-ani-retrospectiva-dezastrului-politic.htm

      Cum am zis, Romania est o tara bananiera care importa banane si exporta resurse de materii prime si oameni.
  • +3 (9 voturi)    
    domnul senator, (Marţi, 11 iunie 2019, 15:53)

    miculescu-rucar [utilizator]

    cand initiati un proiect de lege cu interzicerea consumulu carnii de porc si una ptr declararea zilei de sambata ca zi nelucratoare?
  • -1 (7 voturi)    
    OH. (Marţi, 11 iunie 2019, 17:19)

    letsoc [utilizator]

    Domnul acesta nu a baut ,nu a fumat , nu a mancat o ciocolatica sau o prajiturica in viata lui . Parca aud ca a fost internat de urgenta si i s-a pus un stent sau doua . Dragii mosului , nu va jucati cu fructul oprit . Cu stima , NC .
  • +1 (1 vot)    
    Proiect de Lege (Miercuri, 12 iunie 2019, 9:03)

    BehehePapu [anonim]

    Nenea Emanuel, mi se rupe mie de Proiectul lu' matale. Am să rog un adult să-mi cumpere țigări și tot fumez. E vreo problemă ?. Americanii au rezolvat problema prohibiției alcoolului prin liberalizarea producerii, comercializării și consumului de alcool. Cu țigările fără timbru vândute de țigani la colț de stradă nu ai nimic de zis ?!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version