Manuale de religie schimbate: 26 de ONG-uri cer Ministerului Educatiei dezbatere publica

de R. Pantazi     HotNews.ro
Joi, 4 octombrie 2012, 19:18 Actualitate | Esenţial


26 de ONG-uri au trimis o scrisoare deschisa catre ministrul Educatiei, Ecaterina Andronescu, prin care "isi manifesta ingrijorarea referitoare la continutul manualelor de religie in scoli si solicita Ministerului sa puna in dezbatere publica acest subiect." "La inceputul acestui an scolar am constatat (...) pozitionarea partizana a Ministrului Educatiei, care declara public ca modificarile asupra manualelor de religie vor fi facute avand ca partener nominalizat doar Patriarhia", sustin semnatarii scrisorii deschise.

Printre organizatiile semnatare ale acestei scrisori deschise sunt Agentia de Monitorizare a Presei Active Watch, Asociatia Secular-Umanista din Romania (ASUR), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), Policy Center for Roma and Minorities si Fundatia Soros.

"La inceputul acestui an scolar am constatat nu doar sistarea dialogului inceput formal in luna martie (intre Ministerul Educatiei si o parte dintre asociatiile semnatare - n.red.), cat si pozitionarea partizana a Ministrului Educatiei, care declara public ca modificarile asupra manualelor de religie vor fi facute avand ca partener nominalizat doar Patriarhia. Organizatiile avertizeaza pe fond asupra riscurilor predarii in regim confesional dupa manuale care contin in continuare formule inadecvate varstei si care pot favoriza un proces de demodernizare caracterizat de intoleranta, xenofobie, neincredere in educatia stiintifica/pentru sanatate/pentru gandire critica. Organizatiile semnatare pot pune la dispozitia Ministerului studii si recomandari in acest sens", sustin cele 26 de ONG-uri.

Textul integral al Scrisorii deschise

"Stimata Doamna Ministru Ecaterina Andronescu,

Organizatiile semnatare va solicita sa preluati cu buna-credinta si atentie sesizarile venite dinspre societatea civila in privinta predarii religiei in scolile romanesti si a calitatii manualelor dupa care se preda aceasta materie. Consideram ca institutia pe care o reprezentati are inclusiv datoria sa intretina un astfel de dialog, cu atit mai mult cu cat in diverse situatii s-au semnalat riscuri ale incalcarii unor recomandari europene in domeniu (de ex. recomandarea nr. 1720 a Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei referitoare la "Educatie si Religie" din 2005).

Organizatiile pe care le reprezentam au solicitat MECTS in martie 2012 o consultare publica referitoare la predarea religiei si a tehnologiei informatiei in scoli la clasa pregatitoare (cererea e inregistrata cu nr. 16173 din 9 martie 2012). Ca raspuns la aceasta solicitare, MECTS a invitat reprezentantii organizatiilor la o discutie care a avut loc in 22 martie, la care au participat ministrul de atunci si specialisti ai institutiei, intalnire in urma careia am transmis Ministerului declaratia atasata. Comunicatul nostru consemneaza (lucru probat si de minuta intalnirii transmisa de doamna Lucica Popescu, Director in cadrul Directiei Relatiei cu Parlamentul) ca MECTS este deschis la discutii pe fond referitoare la calitatea manualelor de religie.

Odata cu inceperea anului scolar au reaparut ingrijorarile referitoare la continutul manualelor de religie, chestiune asupra careia si Dvs. v-ati pronuntat public in ultima perioada. Manualele nu au fost revizuite, iar Ministerul nu a luat masurile promise in vederea evitarii indoctrinarii religioase si incalcarii libertatii religioase in scolile publice.

Considerand ca Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului este o institutie publica ce are printre responsabilitati preluarea sesizarilor facute dinspre societatea civila, considerand ca o viziune asupra predarii acestei materii trebuie construita cu o consultare mai larga decat aceea a specialistilor institutiei sau a reprezentantilor cultelor, luand act de opiniile specialistilor in pedagogie si politici educationale care atentioneaza asupra riscurilor indoctrinarii religioase si a nationalismului caracterizat de intoleranta si xenofobie care se asociaza cu predarea confesionala a religiei in scoli si apreciind deschiderea declarata de Dvs. pentru gasirea unor solutii, va solicitam o intalnire in care sa putem discuta asupra procedurilor care sa asigure ca modificarile asupra manualelor de religie vor fi reale, constructive si vor tine cont de opiniile tuturor factorilor interesati.

Organizatiile semnatare au interes si expertiza in zona educatiei si respectarii drepturilor fundamentale ale omului, printre noi regasindu-se si initiatori sau semnatari ai Cartei Albe a sectorului nonguvernamental, componenta Educatie si Voluntariat. Suntem sustinuti de un numar important de parinti - fiind noi insine profesori si parinti - ceea ce ne intareste interesul informat si responsabil fata de acest subiect si ne motiveaza sa ne dorim o buna colaborare.

Cu pretuire, in numele organizatiilor semnatare:
Monica Mocanu - Asociatia Romana de Dezbateri, Oratorie si Retorica (ARDOR)
Roxana Marin - Centrul pentru Actiune si Responsabilitate in Educatie (CARE)
Mircea Toma - Agentia de Monitorizare a Presei Active Watch
Alexandru Toma Patrascu - Asociatia Secular-Umanista din Romania (ASUR)
Ioana Avadani - Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)
Emil Moise - Asociatia Solidaritatea pentru Libertatea de Constiinta
Valeriu Nicolae - Policy Center for Roma and Minorities
Oana Preda - Centrul de Resurse pentru Participare Publica (Ce-Re)
Gelu Duminica - Agentia de Dezvoltare Comunitara 'Impreuna'
Andra Matzal - Think Outside the Box
Dragos Gavrilescu - Population Services International in Romania (PSI)
Marian Mandache - Romani CRISS
Marian Ursan - Asociatia Carusel
Maria Crista, Anca Gyemant si Rodica Tache - Grupul h.arta
Ana-Maria Rampelt - Asociatia Expeditie in Cultura
Mihail Bumbes - Asociattia Miscarea Civica Milittia Spirituala
Costel Popa - Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis
Gabriel Petrescu - Fundattia Soros
Ionutt Sibian - Fundattia pentru Dezvoltarea Societattii Civile (FDSC)
Tudorina Mihai - Asociattia FRONT
Monica Dvorski - Fundattia Centrul Educattia 2000+
Cristian Pirvulescu - Asociatia Pro Democratia (APD)
Diana Hatneanu - Asociattia pentru Apararea Drepturilor Omului in Romania - Comitetul Helsinki (APADOR CH)
Florin Buhuceanu - Centrul Euroregional pentru Inittiative Publice (ECPI)
Ana Maria Paladus - Reper21
Codru Vrabie - Organitia EPAS"

Citeste si:


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














3875 vizualizari

  • +2 (18 voturi)    
    DA! (Joi, 4 octombrie 2012, 19:45)

    samka [utilizator]

    subscriu
    • -5 (21 voturi)    
      eu chiar nu inteleg (Joi, 4 octombrie 2012, 20:09)

      Dorelus [utilizator] i-a raspuns lui samka

      .. mentionez ca nu sunt de religie ortodoxa.. si am avut ocazia de a imi exprima optiunea de a opta pentru orele de religie din cadrul scolii sau in alta parte. Parintii care nu vor educarea copiilor lor in spiritul religiei ortodoxe pot foarte bine sa le gaseasca invatatori religiosi agreati de catre ei, pot sa le faca instructia religioasa/atee/agnostica ei insisi acasa. Insa nu inteleg ce treaba au ONG-urile in toate astea. Cel putin mie mi se pare ca ong-urile nu fac altceva decat prozelitism reigios (anti-ortodox in cazul acesta). Nu spun ca argumentele lor nu sunt rezonabile, insa educatia copiilor tine, in special in ceea ce priveste religia, de optiunea parintilor. Am urmarit obiectiile aduse de ONG-uri manualelor si nu am notat nici macar un loc in care sa fi fost indemnati copii spre intoleranta religioasa sau sa fie speriati cu privire la viitorul lor. Lucrurile de acolo mi s-au parut chiar de bun simt atata vreme cat sunt privite dintr-un punct de vedere crestin-ortodox. Atata vreme cat parintii se declara de religie ortodoxa si decid sa incredinteze BOR educatia religioasa a copiilor lor, nu inteleg care este treaba ONG-urilor. Presiunile acestora ar trebui mai mult indreptate asupra parintilor, pentru a-i incuraja sa se separe de conformismul acesta fals (suntem popor ortodox, ne-am nascut asa, toti sunte ortodoxi) insa atata vreme cat parintii asta decid nu cred ca este treaba lor sa intervina.
      • -2 (2 voturi)    
        Principiul (Vineri, 5 octombrie 2012, 10:49)

        pateu [utilizator] i-a raspuns lui Dorelus

        Principiul pe care nu il intelegi tine de drepturile omului si ale copilului.
        Stii desigur ca nu ai dreptul legal sa iti lovesti sau sa iti agresezi copilul fizic, sau sa incredintezi cuiva aceasta agresiune.
        Copiii au dreptul sa fie protejati si psihic.
      • +2 (4 voturi)    
        @ Dorelus (Vineri, 5 octombrie 2012, 11:13)

        adrian_rolland [utilizator] i-a raspuns lui Dorelus

        Esti un mare mincinos, mai pe scurt Pinochio. In prima propozitie spui ca nu esti ortodox, ca dupa ceea, citeva rinduri mai jos sa spui" (suntem popor ortodox, ne-am nascut asa, toti sunte ortodoxi)". Tot ceea ce ai scris tu este pro ortodoxism... deci ce vrei pina la urma?? Religia trebuie predata numai cu acordul scris al parintilor, vrei sa-ti educi copilul in spirit crestin, fa-o tu acasa sau du-l tu la biserica, la scolile de duminica, etc. Prozelitismul religios, de orice confesiune, intr-un STAT LAIC (!!!!), ca asta nu vreti voi sa intelegeti, si facut din de la clasa 0 (aia pregatitoare), este daunator dezvoltarii mentale a copilului.
    • 0 (14 voturi)    
      problema cu religia (Joi, 4 octombrie 2012, 21:47)

      xjackm [utilizator] i-a raspuns lui samka

      Religia ortodoxa nu e o democratie. E o dictatura, dictatura lui Dumnezeu. Care este bland, milos si iubitor, dar in acelasi timp si crud si necrutator cand e cazul. Sigur ca la foarte multi nu le place ideea ca exista pacat, iad si damnare vesnica, dar asta nu schimba cu nimic lucrurile. Dumnezeu a creat trandafirul si curcubeul, dar tot el a creat si rechinii, tigrii si hienele. Nu poti sa alegi din religie doar ceea ce iti place si sa ignori restul.
      • +6 (14 voturi)    
        dar poti (Joi, 4 octombrie 2012, 22:34)

        ala_ [utilizator] i-a raspuns lui xjackm

        alege din religie cum sa manipulezi si speli creierele copiilor? De cele mai multe ori fara ca parintii sa aibe habar sau fara sa poata efectiv sa faca cevav.
        • 0 (0 voturi)    
          Manipulare (Vineri, 5 octombrie 2012, 12:33)

          Setalcott [utilizator] i-a raspuns lui ala_

          Inca n-am vazut un exemplu concret din manual in acest sens, doar pretexte pentru a schimba legea.
  • +12 (22 voturi)    
    religia la biserica nu la scoala (Joi, 4 octombrie 2012, 20:28)

    tolok [anonim]

    Cine vrea indoctrinare religioasa, sa-si duca copiii la biserica si gata.
  • -1 (19 voturi)    
    take it easy! (Joi, 4 octombrie 2012, 20:43)

    iuon [utilizator]

    Copii mei nu au folosit aceste manuale de religie, dar nu sunt de acord ca adeptii religiei ateiste - umaniste sa mi spuna mie ce trebuie sa invete copilul meu la religie.
    Eu inca nu am uitat unde au ajuns adeptii religiei comuniste, care la randul lor erau tot asa de ingrijorati de soarta copiilor.
    • 0 (12 voturi)    
      cand o sa vezi ateu inchinandu-se (Joi, 4 octombrie 2012, 22:37)

      ala_ [utilizator] i-a raspuns lui iuon

      atunci sa spui ca are religie. Pana atunci, esti doar in postura de a jicni si a ti se raspunde cu aceeasi moneda.
      e drept ca unii religiosi mai prostovani asa, nu pot concepe ca se poate si fara idei de supranatural si indobitocire. Ei nu pot sa se refere decat la aceleasi lucruri care le-au fost bagate in cap de mici. Asa ca si tine aici de fata.
    • +2 (14 voturi)    
      ? (Joi, 4 octombrie 2012, 22:42)

      I [utilizator] i-a raspuns lui iuon

      nu exista "religie ateista"...
  • +5 (13 voturi)    
    Pestele de cap se impute (Joi, 4 octombrie 2012, 21:21)

    George Romania [anonim]

    Trebuiesc schimbate TOATE!
    Sunt praf manualele. In loc sa puncteze ce este elementar si esential, le incarca memoria cu o gramada de lucruri total inutile. Iar la admitere se dau lcururi elementare...si copiii, efectiv nu stiu de unde sa le ia, din puzderia de inutilitati. Practic se trece ca gasca prin scoala, din cazua manualelor.
    Ar face bine sa ia manualele de la claselr 5-8 macar sa vada, ei ar intelege ceva?
    Pun pariu ca nu.
    Dar asta se doreste - sa avem analfabeti cu diploma ca sa poata strainii sa vina cu specialistii lor. Noi? Mana de lucru ieftina, si femei prostute si la fel de ieftine. Asta va fi .ro
  • +9 (15 voturi)    
    Religia trebuie sa devina optionala (Joi, 4 octombrie 2012, 21:27)

    Luk [utilizator]

    Alegerea trebuie sa fie a printilor, NU a Ministerului Educatiei.
    • +11 (23 voturi)    
      religia _este_ optionala, (Joi, 4 octombrie 2012, 21:52)

      hash [utilizator] i-a raspuns lui Luk

      numai ca majoritatea parintilor prefera sa nu-si exprime acest drept. le este rusine de 'gura lumii', sa nu carecumva sa faca altfel decat turma.

      ca-i trazneste dumnezeu din cer, si-i muncesc dracii pe lumea ailalta.

      hai baieti cu minusurile, sa dovediti ca va e frica de bau-bau.
      • 0 (4 voturi)    
        teroare domle (Vineri, 5 octombrie 2012, 11:22)

        mihai.toma [utilizator] i-a raspuns lui hash

        da da, eu zic sa fie inscrisi toti parintii astia terorizati intr-un program de protectie.. sa vina trupele antitero sa ii apere, ca-s speriati.. bai, ma lasi
  • +7 (19 voturi)    
    Foarte bine! (Joi, 4 octombrie 2012, 21:39)

    IonutN1985 [utilizator]

    Problema e să fie de acord şi mai marii BOR. Şi eu subscriu la ideea acestei scrisori.
    Mai multă ştiinţă, mai puţină manipulare.
  • -4 (12 voturi)    
    hahaha (Joi, 4 octombrie 2012, 22:15)

    popescu_dtru [utilizator]

    cand ne aflam in compania selecta a lui Patrascu (om fara profesie), Buhuceanu (pederast), un altul de la "Milittia Spirituala"??, si a tot felul de oengisti morti de foame -- nu te mai miri de nimic.
    • -2 (6 voturi)    
      Psalmul 52 al lui David (Vineri, 5 octombrie 2012, 0:55)

      popescu_dtru [utilizator] i-a raspuns lui popescu_dtru

      Zis-a cel nebun întru inima sa: "Nu este Dumnezeu!"

      http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?cap=52&id=65
  • +4 (8 voturi)    
    efemer (Vineri, 5 octombrie 2012, 0:33)

    azdoid [utilizator]

    să vă amintesc ce s-a întâmplat cu Legea Educaţiei?Cu materia "Istoria religiilor" ? A trimis CEO Daniel o scrisoare.
  • 0 (0 voturi)    
    iar?? (Vineri, 5 octombrie 2012, 14:51)

    manon [utilizator]

    Iar le schimbati?? doamne, an de an schimbati si sunt din ce in ce mai slabe in continut si in calitatea informatiei. Am facut scoala intre anii '70-'82, am avut niste manuale extraordinare, aveai ce invata din ele. Cele care le-a avut copilul meu nu au furnizat nici o informatie decenta, era imposibil sa iti ajuti copilul sa invete, nu aveai nici un ajutor din partea manualului. Iar daca profesorul batea campii la ora puteai sa iti iei adio ca acasa poate recupera ceva din carte....asa indobitociti generatiile viitoare, Va mai mirati de rezultatele de la bac? pai sa vrei sa iei ceva din cartile astea si nu ai!!!
  • -1 (1 vot)    
    Religiile franeaza progresul omenirii (Vineri, 5 octombrie 2012, 15:27)

    Cetatean Logat [utilizator]

    Religiile, indiferent de natura lor, fac mult rau omenirii: consuma resurse si se opun progresului stiintific (ex. vezi genetica). Insa cel mai mare rau facut de religii este faptul ca tin mari mase de oameni in ignoranta, prin inlocuirea gandirii critice cu cea dogmatica. Acesta este efectul daunator al predarii religiei in scoli (unor copii in formare, fara discernamant bine dezvoltat). Consecinta cea mai daunatoare este dezvoltarea atitudinilor intolerante (chiar extremiste) pe care le vor manifesta viitorii adulti. Aceasta afirmatie este sustinuta (si) de un studiu condus de cercetatori de la Umiversitatea din Minnesota:
    - Acceptarea crescanda a diversitatii religioase de catre americani nu se aplica si cand este vorba de acceptarea ateilor.
    - Majoritatea americanii ii plaseaza pe atei sub musulmani, imigrantii recenti, homosexuali si alte grupuri minoritare in ceea ce priveste impartasirea viziunii lor asupra societatii americane.
    - Ateii reprezinta grupul minoritar cel mai putin acceptat de catre majoritatea americanilor atunci cand este vorba de casatoria copiilor lor.
    - Cu toate ca ateii sunt putini, nu sunt organizati si sunt putin vizibili social, ei sunt vazuti de catre o mare parte a populatiei ca o amenintare la modelul de viata american.
    - Majoritatea americanilor accepta diversitatea atata timp cat minoritarii impartasesc un "miez" comun de valori cu majoritatea (care sa ii faca "de incredere" pentru majoritate), iar in America, acest "miez" comun este Religia (oricare ar fi ea, insa nu negarea divinitatii).
    - Ateii reprezinta minoritatea in care se poate avea cea mai putina incredere.

    http://www1.umn.edu/news/news-releases/2006/UR_RELEASE_MIG_2816.html

    Acest studiu a fost facut in America dar se pare ca regasim aceiasi situatie si in Romania (vezi cum reactioneaza credinciosii la orice afirmatie care contesta existenta lui Dumnezeu). Avand in vedere aceasta situatie si faptul ca si in Romania credinciosii sunt majoritari, trebuie sa existe cat
  • 0 (0 voturi)    
    Religia ar trebui interzisa in scoli (Sâmbătă, 16 februarie 2013, 9:14)

    CherejiCiprian [anonim]

    In SUA religia nu se preda in scoli decat la capitolul literatura,la fel ca Mark Twain,si ei au sunday school,educatie religioasa in afara scolii. unde depinde de parinti.Evolutia lui Darwin se preda in scolile din SUA la orele de stiinta cu toate ca SUA are un procentaj destul de mare de crestini.Asta inseamna educatie,dupa parerea mea,si respect pentru viitoarele generatii,de a nu le baga pe gat tot felul de idei de 2000 de ani,nedemonstrate si provenite de la niste oameni care azi ar fii considerati complet ignoranti.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version