Operatiunea de recuperare a trupurilor de pe epava avionului Air France, prabusit in 2009 in apele Oceanului Atlantic, s-a incheiat, potrivit oficialilor francezi citati de CNN. Cincizeci dintre cele 228 de trupuri au fost aduse la suprafata in zilele de dupa prabusire, iar 104 au fost gasite anul acesta. Din moment ce cautarile au incetat, 74 de trupuri nu vor mai fi gasite niciodata.

Motorul aeronavei Air France 447, recuperat din Oceanul Atlantic pe 4 aprilieFoto: Reuters

Ramasitele umane si piesele aeronavei vor fi incarcate pe o nava si transportate in Insulele Canare, unde sunt asteptate sa soseasca joi. De acolo, vor fi transportate la Bayonne, in sud-vestul Frantei.

A fost nevoie de patru operatiuni de cautare pe parcursul a aproape doi ani pentru a localiza cea mai mare parte a epavei aeronavei. Doua cadavre au fost recuperate imediat dupa reluarea cautarilor, saptezeci si cinci la sfarsitul lunii mai si alte 27 vinerea trecuta. Potrivit anchetatorilor, ramasitele sunt inca neidentificate.

Avionul Airbus A330-200 al companiei Air France, care efectua un zbor intre Rio de Janeiro si Paris s-a prabusit la data de 1 iunie 2009. Toate cele 228 de persoane aflate la bordul avionului au murit. Zborul 447 s-ar fi confruntat cu o furtuna puternica, pe cand se afla la altitudine mare. Cincizeci de cadavre au fost descoperite in prima faza a operatiunii de cautare, impreuna cu mai mult de 600 de bucati din aparatul Air France. Anul acesta, dupa reluarea cautarilor, autoritatile au descoperit alte cadavre, dar si bucati din fuselaj, precum si cutiile negre ale aparatului.

Potrivit expertilor care au studiat rezultatele preliminare ale analizei cutiei negre, aeronava s-a prabusit din cauza unor erori de pilotaj. Pilotii Air France au fost "distrasi de functionarea defectuoasa a vitezometrelor si nu au actionat in mod corespunzator in ceea ce priveste celelalte sisteme vitale, neajustand tractiunea motorului aeronavei". Inregistrarile de zbor arata faptul ca pilotii au fost petrurbati de alarmele primite de la mai multe sisteme automate de control, care s-au activat in momentul in care aeronava a intrat intr-o zona de turbulente pe ruta Rio-Paris. De asemenea, pilotii s-au confruntat cu un jivraj puternic, care nu a fost prevazut pentru altitudinea de 10.868 de metri la care zbura avionul. Stratul de gheata a impiedicat vitezometrele si alti senzori externi sa functioneze normal.

Avionul a pierdut din viteza si a zburat intr-un unghi de incidenta mare, in timp ce pilotul aparatului Air France nu era in cabina, el aflandu-se intr-o pauza de odihna. Cutia neagra a indicat faptul ca avionul Airbus A330-200 s-a prabusit timp de 3.5 minute, cazand circa 3.000 de metri pe minut. Ulterior, senzorii de viteza si-au revenit, iar aparatul a recastigat din viteza, insa nu a mai reusit sa se redreseze.

Accidentul este considerat cel mai grav dezastru din istoria Air France.

Compania aeriana franceza si producatorul Airbus au platit pana in prezent 40.5 milioane de dolari pe cele patru operatiuni de cautare ale aparatului si victimelor.