Aparatul Air France care a cazut in 2009 in Oceanul Atlantic s-a prabusit in trei minute si jumatate de la aparitia primelor probleme, informeaza Telegraph, care citeaza date descoperite de anchetatori dupa analizarea primei cutii negre. Toate cele 228 de persoane aflate la bordul avionului Airbus A330-200 au murit in urma tragediei care a avut loc la 1 iunie 2009. Aparatul efectua o cursa Rio de Janeiro - Paris.

Traseul cursei Air FranceFoto: AGERPRES

Avionul a pierdut din viteza si a zburat intr-un unghi de incidenta mare, in timp ce pilotul aparatului Air France nu era in cabina, el aflandu-se intr-o pauza de odihna. Operatorul aerian francez a adaugat ca decizia pilotului de a se odihni este o procedura standard in timpul zborurilor pe distante lungi.

Imediat dupa ce avionul a inceput sa se prabuseasca, cel mai tanar dintre piloti, Pierre-Cédric Bonin (32 de ani), "s-a luptat sa salveze aparatul", in timp ce secundul David Robert (37 de ani) a incercat sa-l trezeasca pe capitan. Marc Dubois (58 de ani) a revenit in cabina la circa un minut si jumatate de la inceputul problemelor, insa nu a preluat controlul aeronavei, care a fost pilotata de ajutoarele sale.

Bonin a inclinat aparatul in asa fel incat botul aeronavei sa fie mai sus, pozitie pe care aparatul si-a mentinut-o pana la impactul final cu suprafata apei, produs la o viteza de aproape 200 km/h.

Expertii in domeniul aviatiei s-au intrebat de ce pilotul a pozitionat botul avionului in sus si nu in jos, pentru a redobandi controlul si a recastiga viteza. Defectiunea unor senzori pare insa ca a indus in eroare echipajul aparatului.

Bureau d'Enquêtes et d'Analyses (BEA), agentia franceza ce conduce ancheta, a spus ca cei doi copiloti au decis sa intoarca avionul usor spre stanga, pentru a evita o zona de turbulente.

Doua minute mai tarziu, pilotul automat al aeronavei s-a decuplat, instrumentele au inceput sa arate ca viteza s-a redus dramatic, iar sirena care arata ca avionul zboara la un unghi de incidenta mare a sunat.

BEA sustine ca, timp de aproape un minut, pilotii au primit date contradictorii despre viteza avionului, determinandu-i sa inalte botul aeronavei si sa urce aparatul la viteaza maxima cu inca circa o mie de metri. In acel moment, dupa ce a ajuns la altitudinea de 11.500 de metri, avionul a inceput sa se prabuseasca, balansandu-se dintr-o parte in alta.

Cutia neagra a indicat faptul ca avionul Airbus A330-200 s-a prabusit timp de 3.5 minute, cazand circa 3.000 de metri pe minut. Ulterior, senzorii de viteza si-au revenit, iar aparatul a recastigat din viteza, insa nu a mai reusit sa se redreseze.

Compania AirFrance a laudat "cei trei piloti talentati", spunand ca "ei au demonstrat o atitudine complet profesionista si au fost decisi sa-si duca sarcinile la indeplinire pana in ultimul moment".

Un nou raport al BEA este asteptat in luna iulie. Agentia franceza a precizat ca nu a stabilit inca o cauza a tragediei, adaugand insa ca nu a fost vorba de o defectiune a motoarelor.

Cel mai grav dezastru din istoria Air France

Toate cele 228 de persoane aflate la bordul avionului au murit dupa ce aparatul, care efectua un zbor intre Rio si Paris, s-a prabusit in ocean, in nord-estul coastelor Braziliei, la 1 iunie 2009. Zborul 447 s-ar fi confruntat cu o furtuna puternica, pe cand se afla la altitudine mare. Cincizeci de cadavre au fost descoperite in prima faza a operatiunii de cautare, impreuna cu mai mult de 600 de bucati din aparatul Air France. Recent, autoritatile au descoperit alte cadavre, dar si bucati din fuselaj, precum si cutiile negre ale aparatului.

Accidentul este considerat cel mai grav dezastru din istoria Air France.

Compania aeriana franceza si producatorul Airbus au platit pana in prezent 40.5 milioane de dolari pe cele patru operatiuni de cautare ale aparatului si victimelor.