Dan Sova si controversele din jurul studiului de fezabilitate pentru autostrada Sibiu - Pitesti. Noul studiu va fi gata intr-un an, dupa ce au fost nevoie de alte 18 luni pentru a relansa o licitatie anulata

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Miercuri, 2 aprilie 2014, 0:35 Actualitate | Esenţial

Dan Sova si infrastructura din Romania
Foto: Colaj foto
O licitatie din 2012 pentru reactualizarea studiului de fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Pitesti, document necesar pentru demararea lucrarilor, a fost anulata de guvernul Ponta pentru ca au existat obiectii din partea autoritatilor europene, sustine ministrul Dan Sova. Noul studiu de fezabilitate, despre care Sova spune in continuare ca a fost conditionat de o perioada minima de 24 de luni pentru realizare de catre Comisia Europeana, cu toate ca oficialii europeni eu precizat pentru HotNews.ro ca nu au impus nici o limita de timp, va fi realizat pana la urma in 12 luni. Cu toate acestea, licitatia pentru noul studiu a avut nevoie de mai bine de 18 luni pentru a fi relansata de guvern. Vezi cum explica ministrul Sova.

Tronsonul de autostrada Sibiu-Pitesti este fara doar si poate unul dintre cele mai importante pentru Romania, dar si daca ne uitam pe planurile oficiale europene. Cu toate acestea, in ultimele luni au existat nenumarate controverse si discutii cu privire la intentia guvernului de a amana lucrarile pana cel mai devreme in 2017 sau chiar 2020, punand accent pe alte autostrazi precum Bucuresti-Alexandria, Targu-Neamt - Roman - Iasi sau pe cealalta traversare a Carpatilor: Comarnic-Brasov.

Printre argumentele inaintate de ministrul Dan Sova pentru data inaintata cand ar putea incepe lucrarile a fost si necesitatea refacerii studiului de fezabilitate (SF), un document despre care Sova a insistat mereu ca nu poate fi facut in mai putin timp de 24 de luni (uneori chiar 36 de luni), un termen impus de Comisia Europeana.

Dan Sova vs Comisia Europeana: Exista termen minim de 24 de luni pentru realizarea SF-ului? Da, dar il facem in 12

HotNews.ro a publicat in urma cu o saptamana raspunsul oficialilor europeni de la Directoratul General pentru Politici Regionale (DG Regio) care au spus ca nu au impus nici o limita de timp, iar tot ce conteaza este ca studiul sa fie bine realizat.

Ministrul Dan Sova a explicat marti, intr-o conferinta de presa, de ce a vorbit de acel termen de 24 de luni pentru refacerea SF-ului, dar totusi a informat ca noul studiu va fi facut in 12 luni, iar pe unele tronsoane ale autostrazii se vor incepe lucrarile chiar mai repede.

"Am in fata fila 121 din Raportul in vederea realizarii caietului de sarcini pentru studiul de fezabilitate la Sibiu-Pitesti, raport realizat de catre Jaspers, deci de catre Comisia Europeana", a declarat Sova.

"La fila 121 spune clar ca 'studiul de fezabilitate complet in varianta finala', [n.r. va fi gata in] 23 de luni de la data de inceput". (Vezi alaturat documentul prezentat de Sova)

Noul studiul de fezabilitate, realizat totusi in 12 luni, chiar mai repede pentru tronsoanele din capetele autostrazii

Totusi, ministrul Sova a recunoscut ca studiul de fezabilitate va fi facut in 12 luni, asta dupa ce in repetate randuri, pe blogul sau sau in aparitiile din presa in intervalul decembrie 2013-martie 2014, a subliniat ca studiul de fezabilitate poate fi gata abia in 24 de luni, perioada la care se adauga alte luni pentru licitare si contestatii.

"12 luni a fost optiunea noastra dupa ce am adus argumente ca se poate face in acest timp un studiu de fezabilitate", a continuat Sova in conferinta de presa de marti.

Potrivit lui Sova, noul SF va fi scos la licitatie in saptamanile ce urmeaza, urmand sa aiba un termen de 12 luni, insa pe tronsoanele de capat (Sibiu-Boita si Pitesti-Curtea de Arges) va fi gata chiar mai repede.

De ce a anulat Guvernul Ponta in septembrie 2013 o alta licitatie pentru refacerea SF-ului Sibiu-Pitesti

In legatura cu un alt subiect tratat in presa si prezentat si de catre HotNews.ro in repetate randuri - anularea in toamna lui 2012 a unei licitatii pentru reactualizarea SF-ului pe Sibiu-Pitesti - Dan Sova a precizat ca masura a fost luata de catre CNADNR dupa ce s-a primit de la institutiile europene o serie de observatii si completari care ar fi trebuit sa fie incluse in caietul de sarcini al licitatiei. Cum licitatia deja fusese lansata si se afla in perioada de evaluare a ofertelor, statul roman a ales sa anuleze licitatia si sa o relanseze incluzand in caietul de sarcini observatiile si completarile primite de la CE.

In decembrie 2013, intr-un interviu telefonic, HotNews.ro l-a intrebat pe ministrul Sova care au fost motivele pentru anularea licitatiei. La acel moment, ministrul Sova a spus ca motivul anularii licitatiei a fost legat de costul prea mare pe contract. Conform declaratiilor de atunci ale ministrului Sova ar fi fost vorba de 28 de milioane de euro, insa informatiile oficiale indicau 14 milioane de euro. (vezi atasat Raportul pentru anularea licitatiei)

Un amanunt ironic: Realizarea SF-ului va dura mai putin decat a durat asteptarea pentru lansarea unei noi licitatii


Totusi, desi licitatia din 2012 a fost anulata pentru a modifica informatiile din caietul de sarcini cu observatiile CE, o noua licitatie pentru studiul de fezabilitate nu a mai fost lansat pana in prezent, desi din septembrie 2012 si pana in ziua de azi au trecut mai bine de 18 luni.

Plan oficial de Autostrada Sibiu-Pitesti
Foto: CNADNR
Intrebat de HotNews.ro in cadrul conferintei de marti de ce a durat atat de mult scoaterea din nou la licitatie a SF-ului pentru Sibiu-Pitesti, ministrul Sova nu a putut oferi un raspuns cuprinzator.

"A fost vorba de refacerea intregii documentatiei", a raspuns Dan Sova. "Este vorba de controale, de proceduri... Deci nu...  Nu depinde de cineva anume. Daca ar fi dupa noi, am face mult mai repede, dar astea sunt procedurile".

Astfel, in conditiile in care ministrul a mai precizat ca licitatia pentru SF-ul Sibiu-Pitesti va fi lansata in curand, ne aflam in situatia in care realizarea efectiva a studiului va dura mai putin decat perioada de relansare a licitatiei anulate in septembrie 2012 (peste 18 luni).

O cronologie a informatiilor privind licitatia pentru refacerea studiului de fezabilitate pe Sibiu-Pitesti:

- 31 martie 2012 - Sub conducerea ministrului Transporturilor de atunci, Alexandru Nazare, CNADNR scoate la licitatie actualizarea Studiului de fezabilitate din 2008. Termenul contractual era de 10 luni

- 13 septembrie 2012 - CNADNR-ul din subordinea ministrului Transporturilor, liberalul Ovidiu Silaghi, anuleaza licitatia, invocand diverse observatii si indicatii transmise de oficialii europeni pentru a fi incluse in caietul de sarcini. Vezi aici toate motivele anularii licitatiei, dintr-un raport ofocial al CNADNR.

- 6 decembrie 2013 - Dupa anuntarea strategiei politice pentru autostrazi "Romania 100" si aparitia informatiilor cum ca Sibiu-Pitesti ar putea fi amanata pentru dupa anul 2020, Ministrul Dan Sova explica pentru HotNews.ro motivele anularii licitatiei si oferea primele detalii despre noul SF. Extract din interviu:

Reporter: De ce s-a anulat aceasta procedura?

Dan Sova: Pentru ca doamna Boagiu licitase la 28 de milioane de euro un studiu de fezabilitate.
[N.r.: Conform anuntului de licitatie, pretul estimat de CNADNR pentru actualizarea SF Pitesti Sibiu era de 61,39 milioane de lei (14 milioane de euro)]

(...)   

Dan Sova: Va informez pentru dumneavoastra ca ei [n.r. JASPERS, autoritati europene] au stabilit minim 36 de luni pentru SF. Noi ne batem sa-l facem in 24.

...

- decembrie 2013 - martie 2014 - Ministrul Dan Sova invoca in repetate randuri pe blogul personal si in diverse aparitii in presa termenul de 24 de luni pentru realizarea SF-ului, "o perioada minima impusa de catre Comisia Europeana".

- 3 martie 2014 - La audierea sa in Parlament pentru validarea guvernului Ponta 3, Dan Sova declara ca licitatia pentru SF-ul Sibiu-Pitesti a fost deja lansata (o informatie reluata in repetate randuri ulterior). Cu toate acestea, licitatia nu fusese inca lansata si nu fusese publicata nici o informatie in SEAP (Serviciul Electronic al Achizitiilor Publice). Nici in acest moment, de fapt, licitatia nu este lansata.

- 20 martie - Premierul Ponta l-a criticat public pe ministrul Dan Sova pe tema autostrazii Sibiu-Pitesti. Ponta a spus clar ca "in 2015 incepem lucrarile pe baza noului studiu de fezabilitate din ambele capete si dinspre Sibiu si dinspre Pitesti (...) si ca toata autostrada Pitesti-Sibiu va fi finalizata din programarea 2014-2020".

- 22 si 25 martie - Dan Sova a declarat in doua interviuri la TVR si la Antena 3 ca din 2015 vor incepe lucrarile la doua tronsoane din capetele autostrazii Sibiu-Pitesti. In aceleasi emisiuni, Sova a declarat ca a negociat cu Comisia Europeana sa realizeze studiul de fezabilitate pe tronsoane, astfel incat lucrarile la cele doua capete sa inceapa inca din 2015.    

- 27 martie - Comisia Europeana precizeaza pentru HotNews.ro ca nu a impus nici o perioada minima pentru realizarea studiului de fezabilitate. Conform Comisiei Europene, nu se impune in cat timp sa se faca studiul de fezabilitate, atata timp cat acesta este bine facut.

- 1 aprilie 2014 - Dan Sova anunta intr-o conferinta de presa ca incepand cu 2 aprilie documentatia pentru relicitarea SF-ului merge la verificare la ANRMAP (Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice) si ca in urmatoarele cateva saptamani va fi lansata oficial licitatia, cu termen de depunere al ofertelor in luna mai. Termenul de finalizare al SF-ului? 12 luni.


Citeste mai multe despre   






















4956 vizualizari

  • +6 (6 voturi)    
    mergeti acasa cu totii (Miercuri, 2 aprilie 2014, 1:15)

    Dragos.C [anonim]

    Lipsa de viziune, de competenta si de tot.

    Am plecat din Romania acum 3.5 ani in speranta ca ma voi intoarce cand lucrurile se vor aseza. Am 25 de ani si nu vad nu cred ca o voi face prea curand.

    Daca am avea conducatori de calitate, la potentialul pe care il avem am fi in topul mondial, probabil 15 - 20.. dar nu ai cu cine.

    Singura solutie: daca nu ai Bac-ul sa nu ai dreptul de vot la parlamentare si prezidentiale.
    • +3 (3 voturi)    
      De acord (Miercuri, 2 aprilie 2014, 8:03)

      parol_monsher [utilizator] i-a raspuns lui Dragos.C

      Sunt de acord cu tine si te invidiez ca ai reusit sa scapi. Romania e caz tipic de tara buna, cu resurse, bine plasata, intr-o zona de pace (relativ), dar sufocata de tradatorii din conducere.
    • +1 (1 vot)    
      S-ar vinde Bacul atunci (Miercuri, 2 aprilie 2014, 13:20)

      UnOarecare [utilizator] i-a raspuns lui Dragos.C

      Ar trebui niste teste pe computer, in mediu protejat de interferente...
  • +3 (3 voturi)    
    Daciada autostrazilor si cortul lui Sova l Alexand (Miercuri, 2 aprilie 2014, 7:23)

    Plagarus [utilizator]

    Imi place de conducerea de la Dacia , au reusit sa convinga sindicatele sa faca presiuni asupra guvernului idiot.
    DACIAna Sârbu, nevasta premierului Victor Ponta, cumpără de la BCR Leasing, în 2013, un Range Rover de peste 100.000 de euro cu doar 34.000 de euro.Victor Ponta, prim-ministrul României, îi vinde directorului BCR Leasing o garsonieră – în 2012, an de profundă criză imobiliară – cu 80.000 de euro. În noiembrie 2013, directorul BCR Leasing devine membru în Consiliul de Administrație al TAROM, compania aviatică deținută de statul român prin Ministerul Transporturilor, parte a Guvernului României " condus " de Ponta.
    O sa fim mult si bine pe excedent pina prin vara. Ce a fost de decontat s-a cam decontat asa ca pot sa plateasca si arieratele companiilor de stat. poate si despagubirile celor de la FNI, Dacia, Cadrilater, Moldova, Bucovina si insula Pastelui.
    Sibiu Pitesti ar costa 1,77 miliarde. Calculele au fost facute cu un cost mediu de 14,54 milioane EUR/km, adica de aproape jumatate din cele "minim 28 de milioane EUR/km" vehiculate atunci cand vine vorba de acest tronson. In aceste conditii, din alocarea europeana de 3 miliarde ar ramane banii necesari si pentru cei 240 km din autostrada Lugoj Calafat, precum si pentru cei 50 km din Centura Bucuresti Nord. Proiectele pe bani europeni sunt importante intrucat statul mai trebuie sa asigure doar diferenta de 25% din valoarea intregului proiect. Si daca Sova mai vrea sa construiasca si cele 5 concesiuni pe care le-a promis, cheltuielile vor fi pe masura. Asta pentru ca, in cadrul concesiunilor, statul este cel care trebuie sa asigure plata de disponibilitate. Acesta poate varia intre 40 de milioane de euro pe an si 80 de milioane de euro pe an, pentru fiecare proiect in parte. Asadar, daca hartia nu costa, proiectele ne costa. Si nu sunt deloc ieftine.
  • +3 (3 voturi)    
    Din pacate pt Romania (Miercuri, 2 aprilie 2014, 9:51)

    Euunul [utilizator]

    Voinicul Sova are interese directe in Comarnic Brasov. Niciun finantator serios nu va semna finantarea Comarnic BV la Eur 1.8 Mld (cat a calculat Sova pt 60km) atat timp cat SF la Sb - Pt (120Km) v ajunge la max Eur 1.5 mld. In concluzie trage de timp cat poate (auzi 24 de luni - iar alte SF doar 4 luni) poate poate...pacaleste pe cinena. Vai de el...dar mult mai rau vai de noi pentru ca UE spune f simplu - voi i-ati ales cu ei defilati!
  • +1 (1 vot)    
    Plangere penala ceva? (Miercuri, 2 aprilie 2014, 12:51)

    antrax [utilizator]

    Chiar nu se poate face nimic impotriva acestor jeguri?

    Se pornesc vreo 13 studii de fezabilitate, sa zicem la ~8 milioane bucata se cheltuie undeva pe la 100 milioane doar pe niste studii.

    Si ce surpriza, studiile astea expira in 2-3 ani? Timp in care, vazand cu cata rapiditate se semneaza contracte pt noi tronsoane de autostrada, sa presupunem ca se vor porni lucrarile pe 3 (trei) din ele. Deci din 13 studii, 10 sunt bune de aruncat la cos, vreo 75 milioane sunt aruncate de pomana. Dar banii s-au dus la cine trebuia. Sunt curios cate astfel de studii expirate am adunat pana acuma?

    Bucata Pitesti - Rm-Valcea/Curtea de Arges sau orice combinatie putea sa fie facuta bine mersi in ultimii 10 ani, nu e varf de munte, e zona de deal, au pe unde sa ocoleasca. Faptul ca nici macar nu e licitata spune multe despre competentele guvernantilor.

    Hai sa nu ne mai batem joc de banii publici, daca o autostrada nu e programata sa inceapa de acum in 3 ani n-ar trebui facut nici studiu anul asta. Cand va decideti sa o faceti porniti si studierea problemei. Poate intre timp mai si terminati ceva bucati din cele deja incepute/anulate. Cand e gata Bors-Suplacu de Barcau, de exemplu? Cand e gata Nadlac-Arad? Cand e gata Nadlac-Sibiu?
  • 0 (0 voturi)    
    PSD (Joi, 3 aprilie 2014, 13:43)

    AurelMihai [anonim]

    Lui Ponta nu-i pasa ca in tara asta nu se poate circula in conditii normale, ca oamenii de afaceri din afara fug de Romania pentru ca nu au cum sa-si transporte marfa sau ca romanii prefer sa isi faca concediile in strainatate pentru ca in Romania si-ar petrece zile intregi pe drum. Prin stabilirea constructiei autostrazii Bucuresti – Alexandria ca o prioritate, se demonstreaza ca singurul obiectiv al lui Ponta in domeniul transporturilor este sa ii faca pe plac lui Dragnea, pentru a se asigura ca va avea bani de campanie.
  • 0 (0 voturi)    
    . (Joi, 3 aprilie 2014, 13:46)

    Marissa [anonim]

    Este normal sa fie asa, se munceste cat se filmeaza si dupa pauza…
  • 0 (0 voturi)    
    Incredibil (Joi, 3 aprilie 2014, 13:49)

    AurelMihai [anonim]

    Infrastructura noastra e la pamant! dar domnului Ponta nu pare sa ii pese, nici ca fug investitorii, nici ca preferam sa ne petrecem concediile in strainatate pentru a nu fi blocati zile intregi in trafic. Prioritatea lui Ponta e de a avea bani de campanie deci ii face lui Dragnea pe plac si construieste autostrada Bucuresti Alexadria.
  • 0 (0 voturi)    
    Scumpa campania PSD! (Joi, 3 aprilie 2014, 13:55)

    Mihaela2014 [utilizator]

    Lumea se fereste de drumurile pe care le avem in tara asta! si noi ne ferim de ele si preferam sa calatorim in strainatate. Constructia autostrazii Bucuresti-Alexandria, e de fapt o modalitate a domnului Ponta de a strange din nou bani pentru campaniile PSD-ului!
  • 0 (0 voturi)    
    sova (Joi, 3 aprilie 2014, 14:26)

    EmilIonut [utilizator]

    Lui Ponta bu-i pasa ca in tara nu se poate circula in conditii normale, ca oamenii de afaceri din afara fug de Romania pentru ca nu au cum sa-si transporte marfa sau ca romanii prefera sa isi faca concediile in strainatate pentru ca in Romania si-ar petrece zile intregi pe drum. Prin stabilirea constructiei autostrazii Bucuresti-Alexandria ca o prioritate, se demonstreaza ca singurul obiectiv al lui Ponta in domeniul transporturilor este sa ii faca pe plac lui Dragnea, pentru a se asigura ca va avea bani de campanie.
  • 0 (0 voturi)    
    Bani degeaba (Joi, 3 aprilie 2014, 14:27)

    AlinPopa1 [anonim]

    Sova ar trebui sa repare si sa finalizeze drumurile si autostrazile pe care le avem ca apoi sa demareze noi proiecte de autostrada.
    Investitorii straini se feresc de Romania datorita drumurillor pline cu gropi ce aduc costuri mai mari unui transport, dar lui Ponta nu-i pasa, scumpeste carburantul si nu face nimic cu acei bani in plus la buget. Ponta este interesat cum sa faca bani pentru campaniile electorale din acest an. Frauda adusa Romaniei de catre Ponta, Sova, Dragnea este rusinos de mare.
  • 0 (0 voturi)    
    TONTA (Joi, 3 aprilie 2014, 15:27)

    ChiricaDaniel [anonim]

    Lui Ponta nu-i pasa ca in tara asta nu se poate circula in conditii normale, ca oamenii de afaceri din afara fug de Romania pentru ca nu au cum sa-si transporte marfa sau ca romanii prefera sa isi faca concediile in strainatate pentru ca in Romania si-ar petrece zile intregi pe drum. Prin stabilirea constructiei autostrazii Bucuresti-Alexandria ca o prioritate, se demonstreaza ca singurul obiectiv al lui Ponta in domeniul transporturilor este sa ii faca pe plac lui Dragnea, pentru a se asigura ca va avea bani de campanie.
  • 0 (0 voturi)    
    Lui Ponta (Joi, 3 aprilie 2014, 18:30)

    AnakinIoda [anonim]

    Lui Ponta nu-i pasa ca in tara asta nu se poate circula in conditii normale, ca oamenii de afaceri din afara fug de Romania pentru ca nu au cum sa-si transporte marfa sau ca romanii prefera sa isi faca concediile in strainatate pentru ca in Romania si-ar petrece zile intregi pe drum. Prin stabilirea constructiei autostrazii Bucuresti-Alexandria ca o prioritate, se demonstreaza ca singurul obiectiv al lui Ponta in domeniul transporturilor este sa ii faca pe plac lui Dragnea, pentru a se asigura ca va avea bani de campanie.
  • 0 (0 voturi)    
    pcr (Joi, 3 aprilie 2014, 21:03)

    BuţanuIulian Virgil [anonim]

    Lui Ponta nu-i pasa ca in tara asta nu se poate circula in conditii normale, ca oamenii de afaceri din afara fug de Romania pentru ca nu au cum sa-si transporte marfa sau ca romanii prefera sa isi faca concediile in strainatate pentru ca in Romania si-ar petrece zile intregi pe drum. Prin stabilirea constructiei autostrazii Bucuresti-Alexandria ca o prioritate, se demonstreaza ca singurul obiectiv al lui Ponta in domeniul transporturilor este sa ii faca pe plac lui Dragnea, pentru a se asigura ca va avea bani de campanie.
  • 0 (0 voturi)    
    ... (Joi, 3 aprilie 2014, 22:44)

    JeanPadurariu [anonim]

    Lui Ponta nu-i pasa ca in tara asta nu se poate circula in conditii normale, ca oamenii de afaceri din afara fug de Romania pentru ca nu au cum sa-si transporte marfa sau ca romanii prefera sa isi faca concediile in strainatate pentru ca in Romania si-ar petrece zile intregi pe drum. Prin stabilirea constructiei autostrazii Bucuresti-Alexandria ca o prioritate, se demonstreaza ca singurul obiectiv al lui Ponta in domeniul transporturilor este sa ii faca pe plac lui Dragnea, pentru a se asigura ca va avea bani de campanie.
  • 0 (0 voturi)    
    Romania (Joi, 3 aprilie 2014, 23:12)

    rrrr [utilizator]

    Dupa alegerile din toamna, Basescu si Ponta trebuie sa fie istorie pentru Romania. Din pacate, o istorie trista. Viitorul acestei tari trebuie sa fie al romanilor, iar PNL este singurul partid caruia ii pasa de Romania si de romani.


Abonare la comentarii cu RSS



Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri