Premierul Ponta, vorbind in fata grupurilor reunite din Parlament, a declarat ca strategia de constructie a autostrazilor are anul 2018 ca orizont posibil de realizare, cand se vor implini " 100 de ani de cand Romania a fost unita, dar nu e unita ca infrastructura". (Consulta alaturi documentul atasat si prezentat de premier in Parlament)
Ponta si-a inceput prezentarea amintind ca in prezent Romania are 500 de kilometri de autostrada si ca 230 de kilometri au fost inaugurati in anii 2012 si 2013, amintind totusi ca acestia au fost inceputi de guvernarile anterioare.
- "230 de kilometri au fost inaugurati anul trecut de actualul Guvern, insa erau in lucru Autostrada Bucuresti-Constanta, de pe vremea lui Ceausescu, si Autostrada Bucuresti-Ploiesti, de pe vremea domnului Tariceanu. Deci, doar s-au finalizat niste lucrari, insa important este sa acceleram proiectele deja incepute, sa beneficiem de deblocarea Programului Operational Sectorial de Transport (...) si de asemenea sa implicam parteneri privati in constructia si finantarea autostrazilor", a mai declarat premierul citat de Agerpres.
- Cu toate acestea, in 2012 in Romania au fost deschisi 140 de km de autostrada. Vezi aici situatia detaliata.
Pe ce surse de finantare se bazeaza guvernul
Premierul a prezentat si cele patru surse de finantare pe care se bazeaza statul roman in vederea constructiei de autostrazi in anii ce urmeaza:
- Fondurile de coeziune (n.r. fonduri europene ce reprezinta 85% sau chiar 95% finantare nerambursabila potrivit autoritatilor)
- Fondurile de dezvoltare regionale - 1,8 miliarde de euro
- Proiectele in concesiune sau in regim de Parteneriat Public - Privat (PPP)
- Fondurile de la bugetul de stat din fondul creat in urma indexarii accizei la combustibil (n.r. taxa de 7 eurocenti pe litru) - circa 750 milioane de euro
In loc de Sibiu - Pitesti, mai multe autostrazi rasfirate in teritoriu
Ponta a enumerat autostrazile ce urmeaza a fi inaugurate - unele chiar in acest an, precum si tronsoanele care au fost scoase deja sau urmeaza sa fie scoase la licitatie.
"Timisoara - Lugoj - Deva - Sibiu este in lucru si la finele acestui an se dau in folosinta inca 4 tronsoane, adica 105 km de autostrada. S-a finalizat licitatia Sebes- Turda si, din economiile facute la POS-T, putem licita din bugetul 2007 - 2013 si tronsonul Turda - Tg Mures. Chiar din luna ianuarie pot incepe procedurile", a precizat Ponta.
Dupa ce in ultima perioada ministrul Dan Sova si seful de la Compania de Autostrazi au vorbit de mutarea unui coridor european de pe ruta Sibiu - Pitesti pe ruta Sibiu - Brasov, in contradictie cu proiectele prioritare europene, premierul Ponta a lamurit acum ca acest lucru nu se poate face.
Premierul a precizat ca fondurile de coeziune si din facilitatea Connecting Europe (n.r. acolo udne contributia UE ajunge la 85% sau 95%) se vor duce "doar unde considera UE ca sunt coridoare in TEN-T Core".
Traseul autostrazii Sibiu - Pitesti, mutat din pix pe la Ramnicu Valcea
Cu toate acestea, viziunea guvernului pentru perioada urmatoare tot nu include realizarea tronsonului Sibiu - Pitesti si, practic, trecerea muntilor pe autostrada si inchiderea coridorului de la Constanta pana la Nadlac, cu toate ca ruta pe la Sibiu - Pitesti este de ani buni un proiect prioritar european (n.r. Proiectul Prioritar 7) si, mai recent, a fost inclus in noul coridor european Rin - Dunare.
Pana in 2018, conform planurilor prezentate de premier, pe ruta Sibiu - Piesti se va face doar Pitesti - Ramnicu Valcea, cu toate ca in planurile originale si in studiul de fezabilitate autostrada Sibiu - Pitesti nu trece prin Ramnicu Valcea, ci prin Curtea de Arges.
Prioritatea guvernului pe bani europeni: Autostrada din Bucuresti la Alexandria
In schimb, Guvernul isi va indepta atentia asupra altor rute de pe harta TEN-T Core si practic va incerca realizarea aaltor tronsoane disparate de autostrada, printre care si o autostrada de la Bucuresti la Alexandria.
Tronsoanele finantate prin Fondurile de Coeziune si Connecting Europe:
- Iasi - Roman - Tg Neamt
- Pitesti - Ramnicu Valcea
- Roman - Bacau
- Ploiesti - Bucuresti - Buzau
- Bucuresti - Alexandria
- Craiova - Calafat

Potrivit premierului, din fonduri regionale de 1,8 miliarde de euro pot fi finantate autostrazile de pe reteaua TEN-T Comprehensive, in acest caz Sibiu - Brasov si Brasov - Bacau.

"Pentru Suplacu de Barcau - Gilau (Cluj) avem deja o oferta pentru PPP"
In ceea ce priveste proiectele de concesiune sau in Parteneriate publice-private, premierul Ponta a indicat urmatoarele tronsoane:
- Comarnic - Brasov
- Centura Sud a Bucurestiului (A0)
- Pitesti - Craiova
- Gilau - Suplacu de Barcau

"Din bugetul de stat pe 2014 am propus constructia segmentului Bors - Suplacu de Barcau (n.r. tronson realizat in proportie de 50% de compania Bechtel pana cand a fost reziliat contractul) si finantarea si unirea prin autostrada a unui pol important: Galati - Braila" (n.r. o ruta care se afla pe reteaua TEN-T Comprehensive, de importanta secundara in planurile europene).

Citeste si:
Bucuresti-Alexandria este o ambitie de-a lui Dragnea.
Deci dintr-o data se poate renunta la cele doua autostrazi iar banii europeni pot fi alocati pentru o portiune din Sibiu-Pitesti.
Planul lui Ponta pentru autostrazi este 80% aiureala. Ai prioritate Craiova-Calafat si Bucuresti-Alexandria dar neglijezi Sibiu-Pitesti si indeosebi tronsonul Racovita-Curtea de Arges care ar elibera considerabil Valea-Oltului.
Mai urmeaza sa posteze si Mazeta ceva inteligent si logic si mi se rastoarna lumea cu totul.
Asa ca o autostrada care sa ocoleasca Craiova si sa duca la Pitesti mai departe ar fi benefica, ar lega Craiova si Pitesti de un punct de frontiera spre Sud (Bulgaria, Grecia, Turcia, eventual Serbia). Acolo ai 2 producatori de masini si alte industrii conexe.
Pe de alta parte exista si un A6 care pleca de la Lugoj si ducea la Drobeta, si mai departe la Calafat, vad ca pe noua strategie a disparut complet...
intai ar trebui sa invatam principiile democratiei si apoi sa facem autostrazi... ca pana una alta suntem clar inca in comunism
va dati seama ce penibilitate ar fi in vest sa te prezinti ca prim ministru cu hartile astea cu linii drepte, orase inexistente - Salaj - si autostrazi de la Ungheni la Targu Neamt??
va dati seama ca guvernul asta nu a fost in stare nici macar sa puna la munca 2-3 amarati de la CNADNR sa le puna la dispozitie o harta reala cu proiectele deja existente? nici nu-i de mirare, avand in vedere cine e ministrul 'marilor proiecte' si ce rezultate are pana acum.
Cu alte cuvinte se uneste jumatatea superioara a Moldovei cu fostul spatiu sovietic...
Roman-Tg-Neamt ar fi parte din autostrada spre Tg-Mures, care probabil are sens sa fie facuta pana la urma, dar ideal ar fi sa termine inainte bucatile deja incepute sa aiba o continuitate de la granita, Bors-Suplacu de Barcau + Suplacu de Barcau-Gilau + Turda-Tg-Mures.
Nici o tara nu atins aceasta stare utopica numita comunism.
Romania nu mai este in socialism de mult timp ci intr-un capitalism canibalic unde "cainii cei mari minca cainii cei mici" cum spunea un anonim.
- sa ajungi din Bucuresti in Moldova ocolesti prin Brasov si traversezi de doua ori muntii !?
- tot traficul din Moldova si Ardeal spre Bucuresti trece pe Valea Prahovei! ce autostrada poate rezista fara blocaje la asemenea trafic? de la Ploiesti mai adaugam si traficul de la Braila si Galati....
- un atac tintit la Brasov si nu mai avem conexiuni: Muntenia - Ardeal - Moldova!
- mai zic ca Ford si Renault nu au legatura rapida la granita de vest?
Sunt incredibili astia, numai la furat se gandesc, dar cand se ating si de interesele nationale iti vine sa-i iei de gat!
Cat despre Buc-Alexandria dupa ce se vor fi cheltuit 10-15 milioane pe diverse planuri si studii de fezabilitate nu se va face nimic...
sau de oamenii care platesc impozite muncind la Dacia/Renault si Ford?
De ce se evita orice legatura cu V-ul tarii?
2. Cat de tampit sa fii sa pui traficul de la Galati/Braila prin Ploiesti-Bucuresti? Adica sa se aglomereze bucata aia de autostrada cu tot tradiul care vine din Brasov, Braila, Galati si Ploiesti pe un singur sector de drum (autostrada). Sincer gandeste cineva care deseneaza hartile astea?
3. Pitesti - Sibiu... Chiar este asa greu sa vezi ca o astfel de legatura ar fi un pic mai utila decat Bucuresti Alexandria...
Nu pot decat sa deduc ca nimanui nu ii pasa de ce ar fi mai bine pt tara asta.
Ce va mitati ce comentati !!!,nu pe astia i-ati votat ???.
Daca intr-un an jumate n-ati vazut gargara,lalaiala,poate vedeti acum brambureala.
Ce te astepti de la alde neica nimeni ,cultura tehnica ioc,experienta practica tufa,calcul de eficienta varza ,rezultate =dezastru financiar.
Cita rabdare mai ai romane ???,cit mai suporti prostii ,hotii,mafiotii ??
Se despartea din A3 existent Bucuresti-Ploiesti undeva la km 50+
Pe harta vad ca apare in continuare bucata Ploiesti-Buzau, si Bacau Iasi, si o adaugare buna o prelungire pana la Braila/Galati dar nici o legatura prin Moldova! Distanta Buzau-Focsani-Bacau e cam aceeasi cu Brasov-Focsani/Bacau si e in mare parte in zona de campie, costul ar fi la jumatate. Bucla pe Moldova s-ar inchide prin A. prin Neamt, asa ca varianta Brasov-Bacau e oarecum inutila!
De asemenea, decat Alexandria, cred ca Giurgiu e destinatia catre care trebuie autostrada. Si apoi, bucata Bors-Suplacu de Barcau se reiau lucrarile DOAR in 2015????
O alta diferenta, fata de hartile din articol ar fi ca Zalau-ul e pozitionat corect si nu se mentioneaza nimic de noul oras Salaj. :D
Ce-i drept desenele sunt la fel de copilaresti realizate.
Astept maine varianta in care dispare Bucuresti- Alexandria, Craiova-Calafat si reapare Sibiu-Pitesti; Poimaine, as dori ca autostrada care ar lega Moldova cu Bucurestiul sa fie regandita astfel incat sa sa nu aibe trunchi comun cu cea spre Ardeal.
Iar de Mos Nicolae imi doresc un Guvern competent si coerent si cu bun simt!
Tacere. Stau ei si gandesc cum sa mai lege injuraturile la adresa lui Basescu de magariile pe care le fac alde Poanta si ai lui. Nu-i usor sa spui acum "Basescu e de vina si cu basistii lui". Iti trebuie imaginatie multa, creativitate, iar aceste calitati greu se gasesc la adulatorii lui Poanta.
Iar tronsonul urmator va fi Cornu - Alexandria, urmat de Alexandria - Targu Jiu.
Mi se pare absolut firesc si absolut normal!
PS: ce tara de plans avem...!!!
Am pierdut investitii din cauza drumurilor si vom mai pierde pe mana politicienilor. Idiotii astia inca n-au invatat ca daca noua ne este bine si lor le este bine.