​HARTA INTERACTIVA Bilantul autostrazilor la final de an: 140 de km in 2012, 230 km posibili in 2013, risc de 0 km in 2014

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Joi, 27 decembrie 2012, 15:12 Actualitate | Esenţial

Anul 2012 a insemnat un an record in ceea ce priveste numarul de kilometri de autostrada inaugurati - peste 140 de kilometri. Mai mult, anul 2013 se anunta a fi si mai prolific si ar urma sa stabileasca un nou record - 230 de kilometri de autostrada finalizati, potrivit informatiilor CNADNR furnizate la solicitarea HotNews.ro. Cu toate acestea, anul 2014 se anunta a fi unul foarte "sec". In 2012, guvernul nu a semnat niciun contract pentru noi tronsoane de autostrazi, iar acest lucru se va vedea cel mai bine in anul 2014 cand e posibil ca singurele tronsoane de autostrada care ar putea fi inaugurate sa fie doar cele care, din cauza intarzierilor, nu vor fi gata in 2013.
  • Vezi mai jos toate informatiile despre autostrazile inaugurate, precum si o Harta Interactiva cu tronsoanele finalizate si cele ce vor fi gata in 2013

Autostrada A1, langa Simeria (parte a tronsonului Deva-Simeria - 15 km, inaugurat pe 21 decembrie)

Sursa foto: Forumul
Skycrapercity, user: claudiu_ne2000

2011 - Un record: 70 de km de autostrada finalizati

In 2011, autoritatile de atunci au inaugurat aproximativ 70 de kilometri de autostrada, desi atat premierul Emil Boc, cat si ministrul transporturilor sperau sa dea in folosire pana la finele anului trecut 125 de kilometri de autostrada. Planurile le-au fost date peste cap de lucrarile neterminate la cei 55 de kilometri de autostrada dintre Bucuresti si Ploiesti. Chiar si asa, 2011 cu cei 70 de kilometri de autostrada ai sai s-a dovedit a fi cel mai prolific an de dupa revolutie, din punct de vedere al numarului de kilometri de autostrada terminati. Vezi aici mai multe detalii cu autostrazile inaugurate in 2011. 

2012 - Anul care bate recordul - 140 de km de autostrada finalizati 

Acum, 2012 este noul an record. Putin peste 140 de kilometri de autostrada inaugurati intr-un singur an. Se poate spune ca anul 2012 a fost de departe cel mai bun an pentru autostrazi in Romania de dupa revolutie, dar, in acelasi timp, a fost si un an cu mai multe premiere: de la prima autostrada inaugurata inainte de termen, ba chiar cu 6 luni inainte (Timisoara - Lugoj, lot 1 - chiar cu 6 luni), la autostrada terminata dupa 25 de ani de la primul tronson inaugurat (finalizarea lucrarilor la A2 Bucurest-Constanta).

Pe 19 iulie, Aurostrada A3 Bucuresti - Ploiesti a fost deschisa circulatiei, dupa mai multe termene de finalizare depasite. Sectorul de autostrada, lung de 55,5 km si care a costat 420 de milioane de euro, leaga Centura Capitalei de centura Municipiului Ploiesti si a devenit o alternativa la DN1, unul dintre cele mai aglomerate drumuri din tara.

HotNews.ro a realizat atunci un tur live-video cu noua autostrada, tur pe care il puteti vedea aici, precum si alte detalii despre autostrada. 

Bucuresti si Constanta, legate prin autostrada dupa 25 de ani

Pe 29 noiembrie 2012, s-a inaugurat traficul si pe cel de-al doilea sens al autostrazii A2 intre Cernavoda si Medgidia, terminandu-se practic Autostrada Soarelui A2 Bucuresti - Constanta (211 km) de la 25 de ani de cand a fost inaugurat primul tronson, Fetesti-Cernavoda (1987). 

Anterior, pe 20 iulie, premierul Ponta a participat la deschiderea traficului pe tronsonul de autostrada Cernavoda Medgidia pe o singura cale in lungime de 20,49 km, la deschiderea traficului pe sectorul Medgidia - Murfatlar (16,3 km), precum si la deschiderea unei portiuni din A4 Centura Constantei (11,2 km). 

De mentionat ca la autostrada A2 constructorii au fost schimbati in 2011, in timpul mandatului de la Transporturi a ministrului Anca Boagiu. Ministerul Transporturilor a reziliat atunci contractul cu firma franceza Colas pentru ca lucrarile erau intarziate. 

Ca urmare a acestei rezilieri, Ministerul Transportului a semnat rapid un alt contract cu asocierea Astaldi SPA - Max Bogl Romania, contract mai ieftin cu 60 de milioane de euro si cu un termen de finalizare redus, de la 24 de luni la 15 luni.

Primul tronson de autostrada din Romania finalizat inainte de termen. Constructor: o firma romaneasca

Pe 23 octombrie 2012, s-a inaugurat tronsonul de autostrada Timisoara - Lugoj, lot 1 (by-pass Timisoara), cu aproape 6 luni inainte de termenul contractual de finalizare - o premiera in Romania. 

Tronsonul de 9,5 kilometri a costat aproximativ 48 de milioane de euro, a fost construit de catre Asocierea Spedition UMB - Tehnostrade - Carena SpA Impresa di Construzioni si avea termen contractual de finalizare luna aprilie 2013. 

Autostrazi inaugurate in 2012 - raspuns CNADNR
Tronsonul continua practic autostrada Arad-Timisoara pana la drumul national DN6 in dreptul localittii Izvin, ocolind prctic orasul de pe Bega, si face ca autostrada din vestul tarii sa nu se mai opreasca intr-o intersectie cu un drum judetean (DJ691).

Tot in 2012 s-a facut receptia finala si s-a finalizat total Centura Municipiului Arad, By-pass Arad (12,25 km), parte a autostrazii A1 Timisoara - Arad, deschisa circulatiei pe o singura cale in decembrie 2011.

Pe 21 decembrie, CNADNR anunta deschiderea traficului pe 15 km de autostrada intre Deva (Soimus) si Simeria, tronsonul Deva by-pass din cadrul autostrazii Deva - Orastie (32,5 km). Varianta de ocolire Deva-Orastie la standard de autostrada face parte din Coridorul IV paneuropean Nadlac-Timisoara-Lugoj-Deva-Sibiu-Pitesti-Bucuresti-Constanta.

Ce se estimeaza ca se va deschide in anul urmator - 2013

Daca anul 2012 a fost un an prolific in ceea ce priveste numarul de kilometri de autostrada inaugurati, anul 2013 se anunta unul si mai bun, cel putin potrivit datelor CNADNR comunicate la solicitarea HotNews.ro. (vezi tabelele atasate)

Autostrazi gata in 2013 - raspuns CNADNR (1)
Astfel, CNADNR a comunicat pentru HotNews.ro ca estimeaza ca in 2013 sa fie gata aproximativ 230 de kilometri de autostrada. Printre proiectele ce ar urma sa fie finalizate se numara autostrada Orastie - Sibiu (82 km),  tronsonul Arad-Nadlac (38,8 km), desi aici CNADNR a reziliat recent contractul cu Romstrade, unul din constructori, precum si autostrada Suplacu de Barcau - Bors (64 km) la care compania Bechtel lucreaza de aproape 10 ani, iar stadiul lucrarilor la 1 noiembrie era de 50%.

Tot in 2013, potrivit informatiilor furnizate de CNADNR, se estimeaza finalizarea tronsonului de autostrada Deva - Orastie. (n.r. - CNADNR a comunicat ca intreg tronsonul Deva - Orastie ar fi finalizat in februarie 2013 - vezi documentele atasate - insa tronsonul Deva - Simeria a fost inaugurat pe 21 decembrie 2012).

Ce probleme sunt la autostrazile care ar urma sa fie gata in 2013

Din estimarile CNADNR, si tronsonul Orastie - Sibiu (82 km) ar urma sa fie finalizate in 2013, desi HotNews.ro a scris la inceputul lunii decembrie ca autostrada ar putea fi gata cu o intarziere de cel putin 7 luni, constructorii invocand probleme legate de alunecari de teren si propunand constructia unui tunel suplimentar.

Astfel, tronsonul de autostrada A1 intre Orastie si Sibiu ar putea fi gata abia peste un an, in noiembrie 2013, cu sapte luni in plus fata de data de aprilie 2013 anuntata in trecut de catre autoritati. In plus, pe traseul tronsonului s-au intetit alunecarile de teren, iar constructorii propun construirea unui nou tunel, in afara celui de la Sacel, in capatul dinspre Sibiu a viadutului de 1 km de la Aciliu.

Informatia a fost confirmata pentru HotNews.ro de catre CNADNR care a precizat ca solicitarile constructorilor se afla in prezent la consultant si ca s-a propus fie realizarea unui tunel rutier intre km 63+540 - 63+860, fie un debleu deschis. 
Autostrazi gata in 2013 - raspuns CNADNR (2)
Foto: Hotnews


Alte probleme sunt si la tronsonul Arad - Nadlac (38,8 km), acolo unde CNADNR a reziliat contractul incheiat cu firma Romstrade detinuta de omul de afaceri Nelu Iordache pe motiv ca lucrarile erau intarziate. Potrivit informatiilor CNADNR, pe cei 22 km de autostrada unde lucra Romstrade, stadiul lucrarilor la 1 noiembrie era de 27,61%. 

La putin timp dupa rezilierea contractului, omul de afaceri Nelu Iordache a fost arestat preventiv si acuzat de DNA pentru deturnare de fonduri.

Referitor la situatia tronsonului de autostrada lasat fara constructor dupa rezilierea contractului cu Romstrade, CNADNR a precizat pentru HotNews.ro ca, desi termenul de finalizare era aprilie 2013, in ceea ce priveste pasii urmatori, "se va face o evaluare a lucrarilor executate, in vederea constatarii lucrarilor necesar a fi executate in continuare in cadrul acestui proiect. In functie de aceste evaluari va fi intocmita documentatia aferenta demararii procedurii de atribuire a lucrarilor ramase de executat". 

Cu alte cuvinte, sunt de asteptat intarzieri de cateva luni bune pentru tronsonul lasat liber dupa rezilierea contractului cu Romstrade.

In ceea ce priveste portiunea de 6,5 km de autostrada A3 dintre Bucuresti si Centur Capitalei, potrivit CNADNR "termenul initial de finalizare era 5.10.2012 ", insa "lucrarile au fost suspendate din 18.09.2012 din cauza terminarii alocatiei bugetare. Programul de lucrari va fi revizuit in functie de bugetul alocat in 2013".

Recent, seful CNADNR, Mircea Pop, declara pentru Agerpres ca lucrarile la portiunea de 6,5 km de autostrada ar putea fi gata "in doi-trei ani".

"In martie 2013 vom avea toate terenurile predate, stiti ca au fost probleme mari, litigii, legate de exproprieri. De la momentul predarii terenurilor, undeva in doi ani - trei ani va fi gata si aceasta portiune", a declarat seful CNADNR.
  • Vezi mai jos cati kilometri de autostrada estimeaza autoritatile ca vor fi finalizati in 2013, precum si stadiul lucrarilor la data de 1 noiembrie 2012.
Anul 2014 ar putea fi unul fara inaugurari. Guvernul nu a incheiat niciun contract in 2012

Daca anii 2011 si 2012 au fost ani record, iar anul 2013 se anunta a fi cel mai prolific an in ceea ce priveste numarul de kilometri de autostrada finalizati, anul 2014 se anunta a fi unul foarte… "sec".

Toti kilometrii de autostrada finalizati in ultimii 2 ani, precum si cei preconizati a fi gata in 2013 sunt datorita contractelor semnate de catre guvernarea trecuta in perioada 2008-2011. In 2012, noul guvern nu a semnat niciun contract pentru noi tronsoane de autostrazi, iar acest lucru se va vedea cel mai bine in anul 2014 cand e posibil sa nu se inaugureze niciun kilometru de autostrada.  

Desi mai multe licitatii pentru cateva tronsoane de autostrada au fost lansate in 2012, procedurile au fost lungite si, pana la finele anului, nu s-a anuntat niciun castigator.

Singura execeptie o face tronsonul Gilau - Nadaselu (8,7 km), continuarea autostrazii Campia Turzii - Cluj Napoca (Gilau), al carei licitatie a fost castigata de catre asocierea UMB - Tehnostrade. Cu toate acestea, ofertele prezentate la licitatie vor fi reevaluate, dupa ce Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor a admis o contestatie a asocierii Selina, Doprastav AS şi Sodi Construcţii. Astfel, intreaga procedura urmeaza  a fi reluata, iar castigatorul ar urma sa fie anuntat la inceputul anului urmator. 

Pe langa tronsonul sus amintit, la finele lui august 2012, CNADNR anunta ca a primit zeci de oferte pentru realizarea a 3 tronsoane de autostrada intre Lugoj si Deva si un tronson intre Timisoara  si Lugoj, in total aproximativ 98 de kilometri de autostrada.  

Niciun contract semnat in 2012 inseamna niciun tronson nou gata in 2014

Cu toate acestea, nici pana in prezent nu s-a stabilit un castigator, desi au trecut 4 luni de la data depunerii ofertelor. Cel mai probabil castigatorii vor fi anuntati in primele luni ale anului 2013, insa aceasta intarziere in procesul de atribuire a contractelor va duce la intarzierea demararii lucrarilor si, avand in vedere ca toate contractele prevedeau o perioada de 6 luni pentru proiectare si 18 luni pentru executie, e lesne de presupus ca aceste tronsoane nu vor fi gata pana in 2014. 

Astfel, potrivit celor prezentate mai sus, putem presupune ca singurele tronsoane de autostrada care ar putea fi inaugurate in 2014 ar fi doar cele care, din cauza intarzierilor, nu vor fi gata in 2013 (vezi tronsonul Suplacu de Barcau - Bors).

Autostrazi facute pe banii constructorilor / In 2013, aproape 40% din bugetul CNADNR pentru investitii vor fi plati pentru lucrari realizate in 2012 

Anul 2012 a insemnat si un an al datoriilor acumulate fata de constructori pentru CNADNR, in multe cazuri constructorii construind autostrazile pe banii lor. 

Seful CNADNR, Mircea Pop, declara recent pentru Agerpres ca, in bugetul companiei pe 2013, o mare parte din banii alocati pentru investitii in anul urmator vor reprezinta palti pentru lucrari executate in 2012. 

"Avem un buget de investitii de 1,4 miliarde lei, din care insa 500 milioane de lei reprezinta plati pentru lucrari realizate in 2012. Anul viitor vom putea finaliza centura de Nord, pe o portiune de 11 kilometri intre DN 7 si DN 1 A, centura Cluj Est si Centura Suceava. Proiectele pe fonduri europene vor lucra in viteza maxima", a spus Pop.

Majoritatea autostrazilor finalizate in acest an, precum si lucrarile la mai multe drumuri nationale au fost realizate, in mare parte, pe banii constructorilor, iar CNADNR a ajuns la final de 2012 sa inregistreze datorii totale de 963,4 milioane de lei catre mai multi constructori, potrivit datelor NewsIn, citate de Finantistii.ro. Vezi aici mai multe detalii despre datoriile CNADNR catre constructori.

Seful CNADNR: Sibiu - Nadlac va fi gata in 2014, iar Sibiu - Pitesti gata pana in 2016

Seful CNADNR, Mircea Pop a mai declarat recent ca intreg Cordorul IV, adica portiunile de autostrada intre Pitesti, Sibiu si Nadlac vor fi finalizate complet pana in anul 2016.

"Coridorul IV (n.r. autostrada Constanta-Bucuresti-Pitesti-Sibiu-Nadlac) va fi gata in 2016, iar tronsonul Sibiu - Nadlac, de care se vorbeste atat de des in ultima vreme, in 2014, cu toate intarzierile si problemele de pe acest tronson. Pe tronsonul Nadlac - Arad, cel reziliat, vom avea un constructor in martie 2013, cel mai probabil, iar tronsonul Sibiu - Deva va fi gata undeva in vara anului 2013", a declarat directorul CNADNR, Mircea Pop intr-un interviu pentru Agerpres.

Executia Autostrazii Sibiu - Pitesti, din 2014

Tronsonul de A1 Sibiu - Pitesti "se va face cu fonduri europene. Acum, documentatia realizata de noi este la JASPERS, organismul de asistenta european pentru astfel de proiecte, pentru a fi verificata astfel incat sa puteam realiza studiul de fezabilitate necesar pentru a obtine finantarea. Cred ca la sfarsitul lui 2013, inceputul lui 2014 vom putea avea un constructor pe acest sector extrem de important", a mai precizat Pop.

El a mai aratat ca, printre problemele cu care se confrunta acest proiect, se numara si multitudinea de avize de mediu, avand in vedere ca autostrada trece printr-o zona cu 22 de obiecte protejate Natura 2000.

Referitor la autostrada Comarnic - Brasov, directorul CNADNR a declarat ca in decembrie 2013 ar putea lansa licitatia de executie, daca va exista interes din partea bancilor, proiectul fiind unul realizat in concesiune, si daca va fi un consultant in martie-aprilie 2013. 

6,5 km de autostrada A3 intre Bucuresti si Soseaua de Centura, gata in doi-trei ani

In plus, Pop a declarat ca portiunea de 6,5 km A3 de la Centura Bucuresti si pana In Capitala ar putea fi gata undeva in 2015-2016.

"In martie 2013 vom avea toate terenurile predate, stiti ca au fost probleme mari, litigii, legate de exproprieri. De la momentul predarii terenurilor, undeva in doi ani - trei ani va fi gata si aceasta portiune", a declarat seful CNADNR.

Km de autostrada functionali in 2011:
  • A1 Bucuresti – Pitesti byass: 110 km
  • A1 Sibiu bypass: 17,6 km
  • A1 Timisoara – Arad: 32,25 km
  • A2 Bucuresti – Cernavoda: 152 km
  • A2 Murfatlar - Constanta: 14,5 km
  • A3 Gilau – Campia Turzii: 52 km
  • A4 Constanta bypass: 10,8 km
TOTAL: 389,15 km

Km de autostrada deveniti functionali in 2012:
  • A1: Arad bypass: 12,25 km
  • A1: Timisoara – Lugoj, Lot 1: 9,5 km 
  • A1: Deva (Soimus) - Simeria: 15 km
  • A2: Medgidia – Murfatlar: 16,3 km
  • A2: Cernavoda – Medgidia: 20,49 km
  • A3: Bucuresti – Ploiesti: 55,5 km
  • A4: Constanta bypass: 11,2 km
TOTAL 2012: 140,24 km

Astfel, la finele anului 2012 Romania are 529,39 km de autostrada. 

Km de autostrada estimati a deveni functionali in 2013:
  • A1: Arad – Nadlac: 38,8 km - aprilie 2013 / Stadiul la 1 nov 2012: 27,61% (lotul Romstrade), 68,51% (lotul Alpine)
  • A1: Lugoj – Deva, Lot 1: 27,4 km - aprilie 2013 / Stadiul la 1 nov 2012: 42%
  • A1: Deva – Orastie (lotul Simeria - Orastie): 17,5 km - februarie 2013 / Stadiul la 1 nov 2012: 73,05%
  • A1: Orastie – Sibiu: 82 km / Stadiul la 1 nov 2012: 38,4% (lot 1), 45% (lot 2), 44,85% (lot 3), 46,06% (lot 4)
  • A3: Surplacu de Barcau – Bors: 64 km - termen in 2013 / Stadiul la 1 nov 2012: 50,12% 
  • A3: Bucuresti - Ploiesti (pana la Centura Capitalei) - 6,5 km* - nu se ia in calcul, neavand un termen bine stabilit - stadiul la 1 nov 2012: 11%
TOTAL 2013: 229,7 km

Km de autostrada functionali in Romania, in perioada 2008 - 2013:
  • 2008: 262,9 km
  • 2009: 304,9 km
  • 2010: 332,5 km
  • 2011: 389,15 km
  • 2012: 529,39 km
  • 2013: 759,09 km
Harta Interactiva - Autostrazile din Romania 2012/2013
  • Da click pe harta pe segmentele de autostrada colorate diferit pentru a afla mai multe detalii
  • Da zoom pe harta pentru a vedea traseul mai indeaproape


Vezi harta mare in ArcGIS.com
Harta de baza © OpenStreetMap contributors, CC-BY-SA este oferita prin intermediul serviciului de cloud ArcGIS.com, serviciu oferit de ESRI.





Citeste mai multe despre   











39307 vizualizari
  • +21 (23 voturi)    
    Mda... (Joi, 27 decembrie 2012, 15:20)

    cmg_george [utilizator]

    Cand ma uit la harta aia (si vad cat un petic de asfalt pe ici pe colo) nu stiu daca sa rad sau sa plang!
    • +14 (14 voturi)    
      Si nu esti singurul , dar sa vezi cind..... (Joi, 27 decembrie 2012, 16:05)

      mnicku [utilizator] i-a raspuns lui cmg_george

      trebuie sa strabati toata tara de la vest la sud sau est la vest cum innebunesti cu 50km/h prin localitati .

      Au impins cei din ministerul transporturilor vintul la greu dar pe bani buni , din taxe si impozite . In 20 de ani n-au fost instare sa faca o autostrada cap-coada .
      • +2 (2 voturi)    
        ... (Marţi, 1 ianuarie 2013, 11:44)

        cornelpoprock [utilizator] i-a raspuns lui mnicku

        intr-o tara sanatoasa, nimeni nu-si irosea energia sa scrie un articol ref "multii" km de autostrada inaugurati (si de cele mai multe ori nefinalizati).

        mai zilele trecute am obtinut fantastica medie orara de 28 km/h intre Ploiesti si Busteni si totusi am fost un om fericit ca am ajuns cu bine; de niste ani buni incoace (cam prea multi) suntem surprinsi ba de iarna, ba de traficul greu de pe Valea Prahovei, ba ca vine noaptea dupa zi, ba ca presedintele mananca... si inca suntem la stadiul de constatare si facem ochii mari a mirare profunda... pe cand ceva actiune pe bune, cu rezultate??
    • +3 (3 voturi)    
      nelamurire (Vineri, 28 decembrie 2012, 0:39)

      break_noon [utilizator] i-a raspuns lui cmg_george

      Am si eu o nelamurire: care este rostul celor 3 poduri din zona de intersectie a autostrazi A3 cu drumul ce intra in Turda? De ce nu era suficient un singur pod, cu bretelele corespunzatoare pentru a intra si iesi pe/de pe autostrada?
      Acelasi situatie este si in capatul celalalt, la Gilau.

      In aceste cazuri, podurile alea au "sifonat" niste bani. Si daca pentru fiecare lucrare de amploare se intimpla chestii din astea, nu e de mirare ca avem atit de putini kilometrii de autostrada.
  • +32 (36 voturi)    
    Autostrazi (Joi, 27 decembrie 2012, 15:39)

    deer [utilizator]

    Singurul ministru al transporturilor care a reusit sa faca ceva in domeniul autostrazilor a fost dna Boagiu. In 2012 si in 2013 vor fi inaugurate tronsoane de autostrada contractate si pornite in mandatul dansei.
    Drept multumire, poporul roman a votat USL in proportie de masa, iar dna Boagiu a reusit sa intre in Parlament numai prin redistribuire.
    In concluzie, nu avem nevoie de ministri precum dna Boagiu, care au dovedit ca si fac ceea ce promit. Noi avem nevoie doar de fanfaroni, care sa "dea" pensii si salarii la bugetari.
    • +14 (18 voturi)    
      asta e nivelul, deci la ce bun ?! (Joi, 27 decembrie 2012, 16:38)

      mirceacr [utilizator] i-a raspuns lui deer

      daca astia-s oamenii, carutzasi si nevoiasi ...la ce le trebuie autostraizi cand ei clar nu au votat in directia asta
    • -4 (6 voturi)    
      :) (Vineri, 28 decembrie 2012, 0:20)

      owl [utilizator] i-a raspuns lui deer

      ia uita-te atent aici si scrie adevarul:
      http://enciclopediaromaniei.ro/wiki/Index:Mini%C5%9Ftrii_transporturilor
  • +18 (18 voturi)    
    Centura Bucuresti (Joi, 27 decembrie 2012, 16:20)

    nael [utilizator]

    Daca ar reusi efortul de a uni A1 - A3 - A2 ridicand Centura Bucuresti la regim de AUTOSTRADA, ar fi 40km poate cei mai utili in momentul asta.
  • +4 (10 voturi)    
    greu cu romana (Joi, 27 decembrie 2012, 17:23)

    gugle [utilizator]

    "portiunea de 6,5 km A3 de la Centura Bucuresti si pana In Capitala ar putea fi gata undeva in 2015-2016".

    Oameni buni, in astfel de situatii se foloseste adverbul de timp "candva"' nu cel de loc "undeva". Va fi gata tronsonul respectiv undeva pe langa Bucuresti. Poate nu ar strica o reciclare a redactorilor pentru a indrepta astfel de greseli. Oricat de frecvente ar fi ele, trebuie sa ne respectam limba, mai ales cand traim din folosirea ei.
  • +22 (24 voturi)    
    Avea dreptate Robert Turcescu (Joi, 27 decembrie 2012, 17:45)

    Ritzi Pitzi [utilizator]

    Dl. Ponta, guvernam si noi ceva ?

    Daca in 2012 au "guvernat" doar cu scopul "Jos Basescu", efectele se vor vedea peste vreo un an...
  • +11 (13 voturi)    
    2013 si 2013 sunt autostrazile PDL (Vineri, 28 decembrie 2012, 1:57)

    Gryphus [utilizator]

    pt portiunile de autostrada care s-au dat si se vor da in folosinta in 2011-2013 "vinovat" e guvernul Boc care a facut licitatiile si a pornit constructia lor. banii au fost aprobati de UE impotriva careia s-a ridicat USL asta vara.
    USL nu are nicio contributie la tronsoanele de autostrada de pe coridorul 4 Arad-Sibiu
  • +2 (4 voturi)    
    harta interactiva a autostrazilor (Vineri, 28 decembrie 2012, 19:12)

    marga 2 [utilizator]

    Pe lîngă ce a făcut doamna Boagiu,nimeni nu pomenește si de modernizările făcute,în special pe partea vestică a țării,pe care noi cei din această zonă o cunoaștem foarte bine.De exemplu Timișoara -Baia Mare.
    Cine cunoște traseul știe cît sa lucrat la lărgirea șoselelor,podurilor,la conctrucția sensurilor giratorii,în special la intersecția de drumuri.Nu doar la autostrăzi sa lucrat ,ci și la drumurile județene.
    Sub mandatul ei s-au făcut cele mai multe modernizări în ultimii ani.Ponta si Lebăda doar au tăiat panglica.
    Au rămas 4 miliarde de euro nefolosiți,tot din cauza guvernării slabe a usl-lui care a tăiat banii de investiții pe 2012 pentru autostrăzi.
    • +1 (3 voturi)    
      vot (Duminică, 30 decembrie 2012, 23:19)

      deer [utilizator] i-a raspuns lui marga 2

      Si atunci de ce naiba a fost o prezenta atat de scazuta la vot in partea de vest a tarii? Ca sa va hotarasca soarta jud. Teleorman cu 70% prezenta la vot?
  • +1 (1 vot)    
    pentru bucuresteni (Marţi, 1 ianuarie 2013, 21:33)

    ploiesteanu [utilizator]

    important e sa se finalizeze centura Bucurestiului si sa se faca odata autostrada zapezii, Bucuresti Brasov. Trebuie insa construita mai intai autostrada Transilvaniei si coridorul 4. Apoi sa inceapa autostrada Moldova, foarte importanta economic dar si ca obictiv turistic. E de lucru. Agricultura si construirea autostrazilor ar trebui sa figureze ca prime obiective ale guvernului nou ales.


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version