Termenul de depunere a ofertelor pentru contractul de realizare in concesiune a autostrazii Comarnic - Brasov a fost prelungit cu o luna, pana pe 15 noiembrie, a anuntat directorul Companiei de Autostrazi (CNADNR), Narcis Neaga, informeaza Capital. Seful CNADNR motiveazadecizia prin faptul ca toate consortiile ramase in cursa [n.r. Vinci (Franta) - Strabag (Austria) - Aktor (Grecia), Impregilo - Salini (ambele din Italia) si UMB - Tehnostrade (Romania)] au cerut prelungirea termenului in urma discutiilor purtate in etapa dialogului competitivi, perioada scurta in care s-au desfasurat procedurile si prin schimbarea din mers a proiectului: includerea a trei tuneluri in dreptul localitatilor Sinaia-Busteni-Predeal.

Traseul orientativ al autostrazii Comarnic - BrasovFoto: Hotnews

"Cele trei consortii au cerut prelungiri de doua luni. Si am sa va spun de ce: modul in care s-a purtat dialogul si pretentiile noastre au fost destul de dure, adica le-am cerut niste lucruri, pe care recunoastem ca am fortat un pic nota, am impus un anumit ritm. De exemplu, un proces de achizitie publica in materie de concesiuni dureaza 16 - 18 luni, chiar mai mult. La noi anuntul de participare a aparut in decembrie 2012, iar acum suntem in octombrie 2013, adica mai putin de un an. Astazi (luni, 7 octombrie n.r.) le-am transmis o extensie de timp, de o luna de zile pana la depunerea ofertelor. Astfel, termenul de depunere va fi 15 noiembrie a.c.", a declarat directorul CNADNR pentru Capital.

"Nu putem fi absurzi, pentru ca riscam sa nu avem nicio oferta. Solicitarile nu au venit doar din partea lor toate trei consortiile ne-au trimis ci, in special, din partea finantatorilor, mai sustine seful de la Autostrazi.

Directorul CNADNR mai arata ca, la baza deciziei de a prelungi termenul de depunere a ofertelor sta si modificarea proiectului prin includerea a trei mari tuneluri in localitatile Busteni, Sinaia si Predeal, lucru ce nu era prevazut in planul original.

Tunele noi in dreptul statiunilor Busteni-Sinaia-Predeal

"Pe de-o parte a fost schimbarea de solutie, care a rezultatul foarte frumos in timpul dialogului. Etapele de dialog au fost ca niste seminarii. Totul a fost pus pe masa franc de catre toata lumea. Cand a fost conceput proiectul, in 2002, nu era dezvoltarea care exista acuma. Nu poti distruge o statiune turistica. Nu poti sa-ti bati joc de oameni si de economia unei tari. Pe de alta parte, finantatorii consortiilor au spus 'ne este imposibil, avem si noi regulile noastre, actionarii nostri, nu ne puteti obliga sa va luam pe voi ca prioritari'. In fond, nu vin finantatori din Romania, vin banci mari din strainatate", sustine Neaga.

"In Ungaria, o procedura ca aceasta, care a fost experiment si care probabil nu se va mai repeta, a durat 7 luni. Insa au avut proiect tehnic, au avut tot-tot. Ei practic nu au trebuit decat sa semneze si le-a luat 7 luni sa verifice documentele. Noi n-am avut decat un studiu de fezabilitate. Si acela vechi. Ei au avut 7 luni in care au verificat documentatia, de la inceputul procedurii si pana la inchiderea financiara - este un caz unic, dar au avut 7 luni de verificari. Noi le-am dat 45 de zile. Nu putem risca sa primim oferte neconforme, nu putem risca sa nu avem aceasta autostrada in concesiune, nu putem risca sa nu avem proiect-pilot de concesiune", a mai explicat directorul Companiei Nationale de Autostrazi pentru sursa citata.

In urma cu o luna, potrivit Capital, seful CNADNR confirma schimbarea proiectului si includerea a unor noi tunele pe traseu."In urma negocierilor cu ofertantii s-a ajuns la urmatoarea solutie: pentru a evita trecerea autostrazii prin mijlocul orasului Busteni, am decis sa mergem pe varianta cu tunel. Vor fi trei tuneluri cu o lungime totala de 10 kilometri pe fiecare sens, tunel la Sinaia, altul la Busteni si inca unul la Predeal, iar acest nou traseu scade timpul de parcurgere a autostrazii cu 12-15 minute. "Compromisul" a fost ca toti ofertantii sa mareasca viteza de proiectare a autostrazii", scrie publicatia citata.

Pentru constructia, operarea si intretinerea celor 58 de kilometri ai tronsoanelor de autostrada dintre Comarnic-Brasov si-au manifestat interesul inca de la inceputul anului trei asocieri de firme din Europa si Romania [Vinci (Franta) - Strabag (Austria) - Aktor (Grecia), Impregilo - Salini (ambele din Italia) si UMB - Tehnostrade (Romania)], precum si compania China Communications Construction Company Ltd, care s-a retras in timpul dialogului competitiv.

Termenul pentru depunerea ofertelor era stabilit pentru 15 octombrie 2013, iar desemnarea constructorului, pentru finele lunii octombrie.

Tronsonul de autostrada lung de 58 de kilometri era estimat initial de catre CNADNR sa coste circa 1,5 miliarde de euro si ar urma sa fie prima autostrada romaneasca facuta in concesiune, constructorul urmand sa "puna bariera si sa incaseze taxa" potrivit premierului Ponta.

Potrivit informatiilor publicate pe site-ul electronic de achizitii publice odata cu lansarea licitatiei, tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov are o lungime de 58 de kilometri, iar valoarea estimata de CNADNR este de 5,32 miliarde de lei fara TVA ( total: 1,2 miliarde de euro, 21 milioane de euro/km).

Durata contractului este de 360 de luni (30 de ani), incepand de la data atribuirii contractului sau de la emiterea ordinelor de incepere a lucrarilor, aceasta perioada incluzand etapa de constructie, etape de operare si intretinere, insa documentul nu precizeaza o data sau un termen cand ar putea fi gata lucrarile de constructie.

Traseul autostrazii va fi pe un teren muntos ce presupune realizarea unor lucrari de arta (poduri, pasaje, viaducte) foarte scumpe. Pe parcursul a celor 58 de km de autostrada vor fi realizata 53 de poduri si viaducte si nu mai putin de 18 tuneluri cu o lungime totala de 2,89 de kilometri (n.r. solutia initiala propusa de CNADNR, ulterior s-a discutat despre adaugarea celor trei tuneluri Sinaia-Busteni-Predeal in proiect).

Potrivit repetatelor declaratii ale autoritatilor, un castigator pentru realizarea acestui proiect ar urma sa fie desemnat pana la finalul anului.