Cum vrea sa schimbe Sova traseul autostrazilor din Romania: "Mutam Coridorul IV pe Sibiu-Brasov. Autostrada Sibiu-Pitesti o facem abia dupa 2020"

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Vineri, 8 noiembrie 2013, 19:25 Actualitate | Esenţial

Se mai face autostrada Sibiu-Pitesti?
Foto: Hotnews
Autostrada Sibiu - Pitesti ar putea sa nu se mai faca decat dupa anul 2020, cel putin asa sustine Dan Sova, ministrul marilor proiecte care propune mutarea Coridorului IV pe ruta Sibiu - Brasov. Sova justifica schimbarea traseelor prin costul prea mare in cazul autostrazii Sibiu - Pitesti, desi 85% din fonduri vin de la Uniunea Europeana, iar autostrada in discutie este un proiect prioritar al UE si aflat si pe noul coridor Rin - Dunare. Sova spune ca in cazul schimbarii traseului prin Brasov, Comisia Europeana ar urma sa se pronunte pana la finele anului. Amintim ca guvernul vrea sa faca in concesiune autostrada de la Brasov la Comarnic, o autostrada ce ar urma sa fie construita de un partener privat si care va fi cu taxa.

Sova muta Coridorul IV pe la Brasov si vrea Sibiu - Pitesti dupa anul 2020

Prezent joi seara la Digi 24, ministrul Marilor Proiecte Dan Sova a anuntat oficial ca intentioneaza sa schimbe traseul uneia din autostrazile considerate de UE proiect prioritar, si anume Sibiu - Pitesti.

"Trebuie sa inchidem coridorul IV, scopul nostru e sa ajungem de la Nadlac la Constanta pe autostrada", a declarat Sova. Cu toate acestea, Sova inainteaza varianta Sibiu - Brasov si nu Sibiu - Pitesti, tronson de autostrada aflat pe lista prioritatilor si a noilor coridoare de transport ale UE.

Sova sustine ca este vorba despre parerea sa personala si argumenteaza prin costurile foarte mari pe care le-ar presupune autostrada pe Valea Oltului.

"De la Sibiu la Pitesti, cea mai ieftina varianta este 3,2 miliarde euro. Atat costa autostrada. De la Sibiu la Brasov, ca sa incheiem coridorul IV Brasov - Comarnic - Bucuresti, cea mai scumpa varianta e 900 de milioane de euro. Diferenta intre cele doua tronsoane, pentru a inchide Coridorul IV, e aproape de 400%.

Si mai am un argument, foarte simplu. Toti banii europeni pe autostrazi pentru perioada 2014-2020 sunt 3 miliarde de euro. Sibiu - Pitesti e 3,2 miliarde de euro, deci nici pe aia n-o facem. Daca avem 3 miliarde de euro pe langa Sibiu - Brasov, putem contrui si alte tronsoane, ne mai raman 2,2 miliarde euro sa construim. Daca facem numai Sibiu - Pitesti, n-avem bani s-o terminam din banii europeni si nici fizic n-o terminam pana-n 2020", considera ministrul.

Ce greseste Sova: Coridorul IV nu exista, banii de la UE vin doar pentru Sibiu-Pitesti

In declaratiile sale, Sova vorbeste despre Coridorul IV Pan-European - unul dintr-un sistem de drumuri stabilite in 1994 in afara cadrului UE si care nu reprezinta nimic oficial. In schimb, Comisia Europeana are proiecte prioritare pe domeniul transporturilor ce sunt continute in reteaua TEN-T.

Proiectul prioritar 7 in Romania
Foto: Comisia Europeana
In acest context, tronsonul de autostrada A1 Sibiu - Pitesti face parte din proiectul prioritar numarul 7 (ce se suprapune in tara noastra peste fostul Coridor IV pan-european) si pentru care UE pune la bataie cei mai multi bani pentru a-l termina. Proiectul prioritar 7 prevede ca in Romania sa fie realizata A1 Nadlac-Sibiu-Pitesti-Bucuresti si A6 Lugoj - Calafat.

Din acest motiv, tronsoanele de autostrada de pe acest traseu beneficiaza de 85% fonduri nerambursabile de la UE. Acelasi lucru s-ar intampla si cu Sibiu - Pitesti in exercitiul financiar 2014-2020.

Sibiu - Pitesti, inclus in hartile europene ca proiect prioritar


Mai mult, pe langa includerea autostrazii in discutie in proiectul prioritar 7, autostrada pe actualul traseu a fost mentinuta si in noul coridor european de transport Rin - Dunare, coridor stabilit la Zilele TEN-T 2013 de la Tallinn de acum trei saptamani.

Coridorul Rin - Dunare in Romania
Foto: Comisia Europeana
Coridorul Rin - Dunare, unul din cele doua care trec prin tara noastra, este o prioritate pentru sistemul de transport din UE si prevede ca prin Brasov sa treaca doar calea ferata, iar autostrada de pe acest coridor sa ramana stabilita pe acelasi traseu - Sibiu-Pitesti.

In plus, conform hartilor TEN-T autostrada prin Pitesti este in reteaua "Core" (n.r. de baza) si nu varianta prin Brasov (care intra in varianta extinsa - "Comprehensive" - mai putin urgenta).

Cum motiveaza Sova schimbarea traseelor - Costul foarte mare dintr-un studiu de fezabilitate facut in 2008

De partea sa, Sova argumenteaza schimbarea traseului autostrazii prin Brasov prin prisma costului foarte mare pe kilometru al unei autostrazi pe Valea Oltului. Astfel, Sova indica preturile unui studiu de fezabilitate comandat intr-o guvernare anterioara.

"Am mostenit de la ilustra doamna Boagiu (n.r Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor) un studiu de fezabilitate de 28 de milioane de euro pe kilometru pentru Sibiu - Pitesti. Fireste ca nu poate sa stea in picioare asa ceva", a spus Sova.

Ce nu a mai precizat ministrul marilor proiecte este ca studiul de fezabilitate pe care il citeaza a fost intocmit in 2008, adica intr-un moment in care pretul lucrarilor si a materialelor de constructii era la un punct maxim. Realist vorbind, un nou studiu de fezabilitate realizat acum ar indica un cost simtitor mai mic al autostrazii decat cel estimat in 2008.

Trebuie de mentionat ca acest cost ridicat al autostrazii ce ar trebui sa aiba o lungime de 116 km se datoreaza in cea mai mare parte conditiilor dificile in care se va face constructia, prin zone cu teren instabil si unde ar urma sa fie construite mai multe tunele si viaducte.

Totusi, 85% din costuri sunt suportate de Uniunea Europeana si ar aduce Romaniei, indirect, poate la fel de multi bani ca partea noastra de cofinantare. Practic, o buna parte din cei 85% fonduri europene nerambursabile s-ar transforma in beneficii pentru statul roman prin sumele platite subcontractorilor si angajatilor, porin locurile de munca create sau prin taxele si impozitele care intra la buget.

Sova: "Comisia Europeana va decide pana la sfarsitul anului"

Desi se pronunta pentru schimbarea planurilor "Coridorului IV", Sova recunoaste ca decizia finala o are Comisia Europeana si ca, in opinia sa, Sibiu - Pitesti ar trebui sa se faca dupa anul 2020.

"Trebuie sa fie de acord si Comisia Europeana. Il va da undeva spre sfarsitul anului, inceputul anului viitor. Va incepe licitarea undeva in toamna lui 2014, constructia incepe undeva in 2015. Am multe argumente logice si firesti pentru Sibiu-Brasov, sa facem Sibiu-Pitesti din 2020 incolo", a spus Sova.

Seful de la Autostrazi: "Coridorul IV sa-l inchidem prin Brasov, sa-l deschidem spre Bacau"


Declaratiile de acum ale lui Sova vin in contextul in care, saptamana trecuta, directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale, Narcis Neaga, sustinea un lucru asemanator: transformarea autostrazilor Sibiu - Brasov si Brasov - Bacau in prioritati.

"Trebuie sa ne concentram pe ce ne trebuie acum, in momentul acesta, respectiv sa terminam Coridorul IV, sa inchidem Coridorul IV prin Brasov, eventual, daca se poate, si o ramura spre Pitesti. Dar Coridorul IV sa-l inchidem prin Brasov, sa deschidem din Brasov spre Moldova ca practic Brasovul sa fie orasul care va uni cele trei provincii romanesti, despre care s-a vorbit atata si se stie ca se doreste sa se faca acest lucru", sustinea Neaga.

Noile trasee de autostrazi, in contradictie cu hartile si proiectele prioritare europene

Harta TEN-T pe Romania
Foto: Comisia Europeana
Cu toate acestea, dupa cum am aratat mai sus, conform hartilor TEN-T autostrada prin Pitesti este in reteaua "Core" (n.r. de baza) si nu varianta prin Brasov (care intra in varianta extinsa - "Comprehensive" - mai putin urgenta).

Mai mult, pe aceleasi harti, nici o legatura de autostrada dintre Brasov si Moldova nu intra in reteaua TEN-T "Core". Singurele proiecte de autostrazi din reteaua TEN-T Core spre Moldova sunt autostrazile Ploiesti-Focsani-Bacau-Suceava si Targu Mures - Iasi.

A3 Brasov - Comarnic realizata in concesiune, alimentata cu traficul de pe Valea Oltului


Trebuie amintit ca declaratiile celor doi sefi ai autostrazilor din Romania si intentiile de a schimba traseul autostrazii de la Sibiu spre Brasov vin in contextul in care guvernul incearca in acest an sa semneze o concesiune cu un partener privat pentru realizarea autostrazii Comarnic - Brasov. Aceasta autostrada ar urma sa fie realizata de catre partenerul privat si, odata terminata, va impune o taxa de autostrada.

Prin aceasta concesiune, statul se angajeaza la plati de disponibilitate, adica sa plateasca anumite sume de bani constructorului in caz ca acesta nu isi recupereaza banii de investitie din taxarea traficului de autostrada.

Astfel, in conditiile in care legaturile Sibiu - Brasov si Brasov - Moldova vor fi realizate prin autostrada, asa cum anunta acum seful CNADNR, trebuie amintit ca practic tot traficul dinspre granita de vest (A1), cel local si de pe Valea Prahovei, precum si traficul dinspre Moldova va intra in directia spre Bucuresti in autostrada Comarnic - Brasov.

Schimbarile de traseu Sibiu - Pitesti si Sibiu - Brasov
Foto: Hotnews
Cifrele de trafic indica ambuteiaje pe viitor

Mai mult actualele cifre de trafic, precum si cele preconizate pe urmatorii ani, indica si asa un potential de depasire a capacitatii pentru viitoarea autostrada de la Brasov la Comarnic.

"Cifrele de trafic previzionate de Centrul de Studii Tehnice Rutiere si Informatica (CESTRIN) (...), ne arata clar ca o eventuala autostrada Sibiu - Brasov, construita inaintea autostrazii Sibiu - Pitesti, va genera inca din 2020 un trafic care va depasi capacitatea viitoarei A3 Comarnic - Brasov. De asemenea, traficul va fi de trei ori mai mare decat capacitatea DN1 dintre Ploiesti si Comarnic. Iar daca se va continua pe ideea jonctiunii intre Autostrada Moldova si A3 la sud de Ploiesti, in 2020 in Bucuresti vor intra prin Colentina si Barbu Vacarescu peste 100.000 de vehicule pe zi. Adica tot traficul cumulat de astazi din Militari, Baneasa si Colentina! Vorbim de valori de trafic pentru care intrarea respectiva in Bucuresti nu este si nu poate fi pregatita vreodata", se arata intr-o analiza publicata de Capital.

Astfel, exista riscul ca tot traficul de tranzit, de marfa si turistic sa se orpeasca intr-un mare ambuteiaj pe Valea Prahovei, cu atat mai mult cu cat intre Comarnic si Ploiesti, desi exista un drum de patru benzi, nu exista autostrada.

A3 Comarnic - Brasov - un pariu politic pentru Ponta si Sova

Traseul autostrazii Comarnic - Brasov
Foto: Hotnews
Realizarea autostrazii Comarnic - Brasov a devenit un adevarat pariu politic atat pentru Guvern, cat si pentru Dan Sova si premierul Ponta.

Primul Ministru spunea la inceputul anului ca, daca pan in 2016 nu va fi gata Comarnic-Brasov, nu va mai candida la urmatoarele alegeri parlamentare. La randul sau, Dan Sova spunea ca se va muta cu cortul pe traseul autostrazii Comarnic - Brasov pentru a se asigura ca lucrarile decurg conform planurilor.

De altfel, desi discutiile privind concesiunea au inceput inca de la inceputul anului, inca nici nu s-au depus ofertele finale, CNADNR hotarand sa prelungeasca termenul de depunere a ofertelor cu o luna de zile pana pe 15 noiembrie.


Citeste mai multe despre   





Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO "Imi spunea ca are o pata pe creier". Prietenii lui Daniel si familia acestuia au 2 povesti diferite despre infectarea cu HIV

Familia tanarului de 24 de ani din Segarcea care a murit in urma cu o saptamana, rapus de SIDA, sustine ca baiatul s-a imbolnavit la spitalul din localitate, cand avea cinci ani. Ba mai mult, rudele spun ca si alti tineri din Segarcea au avut soarta lui Daniel, din cauza ca in vremea aceea instrumentarul medical nu era sterilizat corect.








12175 vizualizari
  • +32 (38 voturi)    
    Oboseala (Vineri, 8 noiembrie 2013, 19:52)

    Daniels22026 [utilizator]

    Domnul Sova a incurcat autostrazile si marile proiecte la care lucreaza foarte intens. Dar foarte foarte intens. O fi din cauza oboselii.

    Guvernul Ponta are prea multi ani de guvernare in fata. Ar fi bine sa acordam guvernului 5 concedii anuale, fiecare de minim 2 luni. Sa nu se imbolnaveasca ministrii astia super competenti si extra cinstiti.
    • +12 (18 voturi)    
      Autostrada prin Brasov e cu 50 km mai lunga (Vineri, 8 noiembrie 2013, 23:47)

      dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui Daniels22026

      Pe linga faptul ca autostrada Sibiu - Brasov - Bucuresti este cu 50 km mai lunga decit Sibiu - Pitesti - Bucuresti, varianta prin Brasov lasa nerezolvata problema trecerii muntilor ca si cea prin Pitesti.

      1) Sibiu - Pitesti costa 3.2 miliarde Euro

      2) Sibiu - Brasov = 900 milioane
      - Brasov - Coarnic = 1.2 miliarde
      - Comarnic - Ploiesti = 400 mil. Euro
      ------------------------------------------------------
      Total Sibiu - Brasov - Bucuresti = 2.5 miliarde Euro

      Cu alte cuvinte, costurile de realizare (finalizare) ale celor doua variante intre Sibiu si Capitala sunt asemanatoare: 3.2 si 2.5 miliarde Euro.
      • +2 (4 voturi)    
        . (Sâmbătă, 9 noiembrie 2013, 11:09)

        pestisorul_auriu [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        Matematica ta doare.
      • +3 (5 voturi)    
        De ce nu o fac , (Sâmbătă, 9 noiembrie 2013, 13:29)

        FLORIO [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        prin Moldova? Aa ca sa simtim ca suntem romni?Apoi nu mai facem 12 ore ci 14.
      • +1 (1 vot)    
        Nu lua de bune niste cifre aruncate asa (Duminică, 10 noiembrie 2013, 12:25)

        Euunul [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        115 km Sibiu/Pitesti nu pot costa Eur 3.2 mld (28 mil/km atat timp cat 50 de km sunt campie inalta si deal (Pitesti - dincolo de C de Arges) si apropierea de Sibiu. Vezi costuri similare cu Sibiu-Sebes adica 6-7 mil/km deci discutam de 300-400 mil eur pt 40% din autostrada. E ceva logic sa vezi ca pentru diferenta de 65 de km nu poti plati 43 mil EUR/KM!!!!! Nu-l mai asculta pe Sova ca nu stie ce spune si din pacate devine penibil - a mai aruncat astfel de calcule si la RMGC pe un coltz de hartie.
    • +12 (12 voturi)    
      eu inteleg asa... (Sâmbătă, 9 noiembrie 2013, 10:49)

      foarte-curios [utilizator] i-a raspuns lui Daniels22026

      alde Sova/Ponta si ceva mahari de prin PSD au cumparat terenuri in zona Brasov.
  • +26 (30 voturi)    
    si (Vineri, 8 noiembrie 2013, 20:26)

    bec [utilizator]

    ca de obicei nu se va face nimic, ce vrea comisia europeana nu vrea usl si atunci usl mai bine nu face, ca nu iese cit au calculat ei ca iese. Ei stiu bine ca la proiectele cu bani europeni e greu de furat, controale multe si severe, etc si atunci mai bine nu fac nimic, oricum pensionarii si asistatii nu au nevoie de autostrazi.
    Dezastru.
  • +25 (31 voturi)    
    Alt tun (Vineri, 8 noiembrie 2013, 21:04)

    HP [utilizator]

    Se pregateste alt tun, asemanator CFR Marfa si Bechtel.

    Spaga uriasa din partea constructorului privat Comarnic-Brasov se va adauga platilor ulterioare datorate lipsei incasarilor suficiente pretinse de catre respectivul administrator privat.

    Din nou, Statul Roman, adica noi toti, iesim in pierdere si datori.

    In loc sa faca Sibiu-Pitesti, care este si natural si geografic drumul cel mai scurt dintre Timisoara si Bucuresti - li se fac jocurile cocalarilor de pe Valea Prahovei.

    Le-au facut autostrada pentru Mazare, acum fac alta pentru resorturile de iarna.

    Balcanici, doar la distractie si profit pe smecherii le sta capul.
  • +25 (29 voturi)    
    dupa anul 2020.... (Vineri, 8 noiembrie 2013, 22:04)

    exilatul [utilizator]

    pai eu unul sper ca in anul ala cel mai tirziu sa fiti, tu si colegii tai din coalitie, pe undeva pe unde se afla acum un fost cioban ajuns parlamentar...
  • +24 (28 voturi)    
    Sova asta (Vineri, 8 noiembrie 2013, 22:18)

    AliKimiku [utilizator]

    a trecut vreodata de clasa a VI-a?
    adica el compara pretul unui km de autostrada care ar trece prin munte cu un traseu in piemontan, pe traseu de dealuri. Individul a mers vreodata cu masina pe cele doua trasee?
    Pe de alta parte de ce ar vrea cineva sa aduca traficul greu in pe Valea Prahovei? A, am uitat fiindca acolo e programata o autostrada in regim public-privat fara bani europeni si acolo comisioanele nu sint atent contorizate de OLAF
  • +21 (27 voturi)    
    mult zgomot pentru nimic (Vineri, 8 noiembrie 2013, 23:39)

    ciuche [utilizator]

    Stati linistiti, pentru ca guvernul asta nu va fi in stare sa termine nici ce era inceput, cand au venit ei la putere,daramite sa mai faca nu stiu ce autostrazi prin munti,Brasov, Bacau...cai verzi pe pereti.In primul rand nu vor avea bani pentru ca economia va stagna iar presupusul castig din taxe pe stalpi si benzina scumpa va fi inghitit de valul evaziunii dezlantuite si de saracia generala.
  • +23 (27 voturi)    
    Guvernul (Sâmbătă, 9 noiembrie 2013, 0:54)

    Sy [utilizator]

    cel mai slab de pana acum. Pe langa hotie,incompetenta cat cuprinde!
  • +22 (26 voturi)    
    jos USL !!!! (Sâmbătă, 9 noiembrie 2013, 1:45)

    BubuTodo [anonim]

    Recunosc ca am fost liberal, pana in maduva. Dar cu asemenea specimene, am lasat balta si liberalismul si hotii si mincinosii de politicieni. N-au fost in stare sa termine ce o inceput Boc, toate loturile sunt in intarziere, oameni de nimic, nu raspunde nimeni, toti tac chitic.... Trebuie sa fie pe Brasov ca le mai pica ceva, pe Pitesti erau costuri si mult de munca. Hotilor, faceti naibii autostrazi ca de asta suntem ultimii in Europa si am pierdut o caruta de bani (ex.: vezi min. 1 mld euro Mercedes). Cel mai important lucru e sa avem autostrada prin munti, de ce s-o lungim prin Brasov cu 50 km, mai ales ca avem asigurat 85 % de catre UE. Aia prin BV o puteti face si in PPP, fara bani de la statul roman, insa valea Oltului e cea mai circulata ruta din Ro.
  • +18 (22 voturi)    
    avocat (Sâmbătă, 9 noiembrie 2013, 2:47)

    burebista [utilizator]

    aici la drumuri trebuie oameni de specialitate si nu diletanti.
  • +19 (23 voturi)    
    Cum suna (Sâmbătă, 9 noiembrie 2013, 4:59)

    kid_rahova [utilizator]

    Ministrul marilor proiecte ... Hahaa ceva gen jan de la craiova hahhaha
  • +26 (30 voturi)    
    pai e golanie din start (Sâmbătă, 9 noiembrie 2013, 5:28)

    antonioro [utilizator]

    Nu e clar ca se doreste devierea intregului trafic catre autostrada facuta de privati de la Brasov la Comarnic?Pai aia dau spagi uriase ca sa aiba mii de TIR-uri care sa le plateasca taxa de autostrada-daca ar fi pe la Pitesti,ar lua praful de pe toba,ca acolo e bataia pestelui,la TIR-uri,nu la cioflingarii care se duc sa manince o friptura in Poiana-interesele sint uriase si spaga pe masura,evident...
  • -9 (17 voturi)    
    sosele nationale moderne (Sâmbătă, 9 noiembrie 2013, 6:26)

    redmc [utilizator]

    Autostrazile astea sunt a mare prostie: scumpe ca dracu si distrug prea mult. Castigul de timp e simbolic. Propun modernizarea drumuirlor europene si nationale, a transportului feroviar si cu autobuzele. Traficul a ajuns infect pt ca lumea evita trenurile si autobuzele: scumpe, rare, lipsa de confort, lipsa de informatie clare si de conectivitate.
    • +6 (8 voturi)    
      hmm (Sâmbătă, 9 noiembrie 2013, 7:28)

      thebblack [utilizator] i-a raspuns lui redmc

      "castigul de timp e simbolic"? de pe ce planeta vii maestre? adica intre o autostrada pe care mergi cu 130 constant de la un cap la altul si un drum national pe care limita e 90 si care cel putin jumate trece prin sate (adica limita 50), fara sa mai luam in calcul carute, tractoare, masini de gunoi, biciclisti, copii si orice altceva le mai trece romanilor prin tartacuta aia seaca, diferenta de timp e simbolica? pe ce distanta? ca pe 50 de km iti spun eu ca e foarte reala si semnificativa.

      in ce priveste insa trenurile si autobuzele, iti dau dreptate. dar fara o metoda de "incurajare" a rumanului sa le si foloseasca dupa ce le modernizezi, nu ar fi decat bani aruncati.
    • +4 (6 voturi)    
      bati campii (Sâmbătă, 9 noiembrie 2013, 12:14)

      /./ [utilizator] i-a raspuns lui redmc

      Ca sa zici ca sunt o mare prostie tb sa fi tignit, o autostrada salveaza o gramade de vieti, dc asta e o mare prostie ...inseamna ca ai probleme grave.O autostrada nu trece prin nici un sat cum astazi trec absolut toate drumurile creând o puternica sursa de zgomot si disconfort..Lumea evita trenurile sau autobuzele pt ca sunt mai scumpe dc ai merge cu masina personala 2 persoane.Si o sa ramana scumpe pt ca acolo se plateste incompetenta si furtul.
    • +1 (3 voturi)    
      Tu nu prea esti iesit in lume asa-i? (Sâmbătă, 9 noiembrie 2013, 18:52)

      Businessman [utilizator] i-a raspuns lui redmc

      ca nu ai habar de avantajul autostrazilor.
  • +6 (8 voturi)    
    asta e ... (Sâmbătă, 9 noiembrie 2013, 7:11)

    Gelu_Romanul [utilizator]

    cand lasi oameni mici sa se ocupe de MARI PROIECTE...bai sov_a ia mergi tu si ia-ti o eugenia..
  • +4 (4 voturi)    
    Om mic vs. proiecte mari (Sâmbătă, 9 noiembrie 2013, 8:18)

    evoque [utilizator]

    Tare sunt curios ce vor spune cei de la ue despre schimbarea traseului unui coridor? Normal, Nu. Si atunci visele lui Sova devine simple povesti de spus la televizor. A mai incercat Falca sa schimbe traseul la el in zona si a iesit un taraboi de rasul curcilor, noroc cu boagiu ca l-a pus la punct.
    Pentru sectorul Sibiu-Pitesti nu o sa fie bani nici peste o suta de ani la ce costuri presupune. Hilar este ca era un senator sau deputat care vindea gogosi cu traseul acestui coridor, iar unii cumparau terenuri pe respectivele aliniamente.
    Cu situatia de la Com-Bv nu se mai intalneste Sova, iar acolo a avut noroc cu Strabag care cumparase o groaza de terenuri premergator contractului semnat in 2010 cu francezii si grecii.
  • +10 (10 voturi)    
    Industria auto (Sâmbătă, 9 noiembrie 2013, 10:56)

    Shock [utilizator]

    Ministrul marilor proiecte poate considera inutil sa dea o mana de ajutor celor de la Dacia si Ford sa-si scoata masinile din tara si considera mai util sa le faca autostrada smecherilor care au distrus Sinaia (si nu numai). Nu inteleg de ce nu intra in dezbatere publica un asemenea proiect si de ce nu se fac publiece argumentele care stau la baza unei asemenea decizii.
  • -2 (4 voturi)    
    Nu sunt fan Sova, dar are dreptate (Sâmbătă, 9 noiembrie 2013, 15:15)

    marius123 [utilizator]

    In primul rand si Brasov -Comarnic e o prioritate.
    Eu nu cred ca se vor face simultan si Sibiu - Pitesti si Brasov Comarnic.

    Deci prefer Sibiu- Brasov - Comarnic, cu perspectica Brasov - Moldova. Din Bacau pana la granita cu Ungaria eu am facut 12 ore anul trecut, deci ar fi foarte utila. Si ar lega intr-adevar cele 3 provincii romanesti, cu legatura rapida Bucuresti - Cluj si restul Transilvaniei.

    Pot sa faca Sibiu- Pitesti in PPP, cum era cazul cu Brasov-Comarnic.

    In privinta costurilor, intr-adevar Sibiu-Brasov- Comarnic e mai lunga (dar mai ieftina), dar leaga si Sibiul cu Brasov-u (ORASE IMPORTANTE), unde e trafic la greu, mai ales dinpre Moldova iar portiunea "grea" e mai mica, adica distanta prin munti si pe vai de rau e mai mica (120 km Sibiu-Pitesti) fata de vreo 50 km Brasov- Comarnic, tocmai de aceea e mai ieftina. Si repet, ar ramane bani si de inceput spre Moldova.

    E aberant sa cheltuim toti banii UE numai pe o portiune de autostrada.....care e si ea importanta, intr-adevar.
    • +1 (5 voturi)    
      spaga, spaga si spaga (Sâmbătă, 9 noiembrie 2013, 19:04)

      /./ [utilizator] i-a raspuns lui marius123

      Brasov Bucuresti e prioritatea miticilor, acum ca au terminta autostrada pana la mare le trebuie si autostrada pana la munte.Aici se vede caracterul infect al politicienilor, niste jeguri ordinare care se gandesc doar la spagi.Atata timp cat Dacia produce 1% din PIB-ul tari in mod direct si probabil inca cateva procente bune in mod indirect ( de catre firmele care le furnizeaza componente din toata tara) si au in spate in mod indirect peste 100000 de locuri de munca ar tb sa le facem autostrada poleita in aur.Nu ar fi de mirare ca peste cativa ani fara autostrada pitesti sibiu dar cu autostrada bucuresti brasov dacia sa fie mutata in maroc ca pana la urma costurile acolo sunt mai mici.Se vede gandirea tipica de dambovita, infecta, jegoasa si plina de rahat a usl.CE conteaza ca unii si nu putini o sa isi piarda locul de munca , conteaza doar spaga grasa.Am pierdut investitia Mercedez din aceasi cauza, politica jegoasa de dambovita.
    • -1 (1 vot)    
      un bizon ți-a dat minus :) (Sâmbătă, 9 noiembrie 2013, 21:18)

      Radu_Luci [utilizator] i-a raspuns lui marius123

      nu-i vina bizonului, ci e din cauza redactării articolului. n-am văzut evoluția lui Șova, dar a zis bine. cei de la Hotnews au folosit niște hărți mai vechi, în care apare într-adevăr traseul Sibiu-Pitești. de aici provine eroarea, care încearcă o nevinovată manipulare prin presă. luna trecută, la Tallinn, au fost prezentate alte hărți - preluate inclusiv de Hotnews.ro - unde traseul singurei autostrăzi rămase în execuție în România apare ca trecând prin Brașov. dovada nr 1: http://ec.europa.eu/transport/themes/infrastructure/doc/ten-t-country-fiches/ten-t-corridor-map-2013.pdf și dovada nr 2 (de pe Hotnews!): http://economie.hotnews.ro/stiri-eurofonduri-15826285-harti-romania-forta-motrice-circulatiei-libere-din-uniunea-europeana-drumurile-pentru-care-putem-lua-finantare-comunitara-conectare.htm ...nu merit și eu acuma (măcar) un minus?
    • +2 (2 voturi)    
      Avantaje vs Dezavantaje (Duminică, 10 noiembrie 2013, 7:36)

      MariusNi [anonim] i-a raspuns lui marius123

      Sibiu-Pitesti
      Avantaje :
      1. conecteaza zonele industriale din sud cu granita de vest
      2. drum mai scurt catre Bucuresti si litoral
      Dezvantaje:
      1. costuri mari de constructie
      2. va consuma toate fondurile europene pe 2016-2020
      Sibiu-Brasov
      Avantaje:
      1. costuri mai mici
      2. permite accesul catre granita de vest din mai multe zone geografice
      3. procentul din populatia Romaniei care va avea acces la aceasta autostrada e sensibil mai mare.
      4. accesul catre catre zonele turistice e mai rapid
      5. datorita costurilor mai mici exista posibilitatea de a finanta din fonduri europene si alte segmente de autostrada.
      Dezvantaje :
      1. Drum mai lung catre litoral si capitala (50 km)
      2. Traficul greu se va muta pe acest traseu
      3. Riscuri de a nu se termina prea curand deoarece Comarnic-Brasov nu se stie cand va fi gata.
      Punand in balanta, eu cred ca pentru Romania e mai utila o legatura prin Brasov decat prin Pitesti. Faptul ca vor fi mai multi oameni care au acces la autostrazi decat pe Pitesti mi se pare cel mai important lucru.
    • 0 (0 voturi)    
      Gandeste la nivel European (Duminică, 10 noiembrie 2013, 12:30)

      Euunul [utilizator] i-a raspuns lui marius123

      si nu pentru tine la nivel micro. calculul prezentat de Sova e total pe langa - costul real nu este nici la 1/3 adica Eur 1 mld. UE da bani in RO doar pentru cateva proiecte PRIORITARE (printre care si Sibiu/Pitesti) restul pe banii Romaniei - daca-i are.
  • 0 (0 voturi)    
    Terchea berchea -Sova !!! (Duminică, 10 noiembrie 2013, 1:26)

    andreesanu [utilizator]

    Cind schimbi ceva intr-un proiect,dupa aprobarea solutiilor ,fondurilor ,totul se anuleaza si trebuie luate de la capat :studii;solutii,avize aprobari expropieri,cadastre ,fonduri,iar toata rasgindeala costa alti bani alta distractie si o groaza de timp pierdut. Cine plateste distractia ,costurile suplimentare,spagile aranjamentele ???TOT TU ROMANE !!!esi bun de plata cind guvernului de Habarnam i se scoala ,or se scoala cu curul in sus !!!
    Hei tu de colo ,da,da tu romane cind te trezesti ????,cind dai cu prostii astia de pamint sa te tie minte !!!!!!!!!!!!!!!
  • +1 (1 vot)    
    Sova face tot posibilul (Duminică, 10 noiembrie 2013, 9:13)

    marga 2 [utilizator]

    să nu urmeze proiectele începute de doamna Boagiu.
    Habar nu are cum se atrag fondurile europene și cum sînt aprobate.Incă un ministru incapabil al guvernului Ponta.Ce este grav,că vor să conducă țara încă 10 ani,așa cum a declarat Geoană,Vanghelie și alții recent.Sper să nu reușească.
  • +1 (1 vot)    
    Dl Sova trebuie sa gandeasca (Duminică, 10 noiembrie 2013, 12:12)

    Euunul [utilizator]

    pe obiectivele UE - adica MARI proiecte ca doar de asta este ministrul marilor proiecte, dar cu o gandire fff mica. Arunca intentionat proiectul Pitesti in urmatorul exercitiu bugetar ca poate poate se face prin Brasov.
    El nu intelege ca daca acum o luna au stabilit ceva (traseul Pitesti-Sibiu) nu schimba dupa cum vor Ponta/Sova - ca altfel nu mai candideaza dl...Ponta. Europa gandeste pe proiecte/principii si nu pentru ministri.
    Suntem vai d enoi - doar ce ne-au spus ca propunerea noastra pentru 2014-2020 este incoerenta si nu se coreleaza cu prioritatile UE.
  • 0 (0 voturi)    
    Partea 1. (Sâmbătă, 23 noiembrie 2013, 20:23)

    unomsimplu [utilizator]

    Stimaţi domni, doresc să vă expun câteva puncte de vedere raţionale pe tema autostrăzilor din România, iar, în particular, în chestiunea autostrăzii Braşov – Sibiu şi comparaţia necesităţii acesteia, faţă de ruta Sibiu – Piteşti.

    Ruta Sibiu – Piteşti ar folosi în special doar locuitorilor Piteştiului şi uzinelor Dacia care, până când nu se va face autostrada Piteşti – Craiova – Lugoj, nu au un drum rapid către Vest. Pentru „restul românilor”, drumul Ploieşti – Braşov este la fel de ok ca şi Piteşti – Sibiu. Ex: daca Clujenii doresc să ajungă la Bucureşti sau la mare, le este aproape indiferentă ruta.

    Deci, în asnamblul sistemului naţional de autostrăzi, această rută are doar o importanţă secundară, de legătură între A1 (bucureşti – piteşi –craiova –Lugoj) şi autostrada Bacau-Braşov-Sibiu-Lugoj.

    Dezavantaje: a) construcţie grea şi de lungă durată, datorită terenului instabil (calea ferată si d.n. –ul sunt periodic afectate de aceste fenomene). b) lungimea destul de mare...

    Este adevărat că Dealul Negru este aglomerat, dar odată construită Comarnic – Braşov – Sibiu, va fi eliberat de o parte din trafic, astfel că uzinele Dacia îşi vor putea liniştite trimite camioanele, mai ales în cursul nopţii
    În concluzie: Ruta Sibiu – Piteştei ESTE NECESARĂ, însă NU ESTE PRIORITATE MAXIMĂ.

    Ruta Sibiu – Braşov:
    Utilitate:
    A) În condiţiile în care ruta Comarnic- Braşov este imperativă (întrucât de 20 de ani DN1 nu mai face faţă traficului, blocajele de circulaţie întinzându-se în week-end-uri pe 25 de km) şi va fi realizată, într-o formă sau alta, apare logică construcţia Sibiu – Braşov, altfel autostrada Comarnic – Braşov nu va duce nicăieri.

    B) şi în prezent, traseele Sibiu – Braşov şi Sighişoara – Braşov sunt foarte circulate (când s-a reabilitat Sibiu – Braşov, multă lume a crezut iniţial că va fi lărgit drumul la 4 benzi, câte 2 pe sens). Din cele două rute amintite, măcar una trebuie transformată în autostradă catre Vest.
  • 0 (0 voturi)    
    Partea 2 (Sâmbătă, 23 noiembrie 2013, 20:24)

    unomsimplu [utilizator]

    Iniţial fusese vorba despre Sighişoara – Braşov, pentru a se lega cu A3. Acum însă, întrucât deja va exista autostrada Lugoj-Sibiu, este naturală şi firească prelungirea până la Braşov.

    c) s-a tot discutat despre autostrada Tg. Mures – Iaşi. Acesta este un proiect megalomanic de pe vremea comuniştilor, extrem de greu de realizat astazi; şi inutil!
    Daţi o hartă (sau google earth) unui copil de clasa a 4-a şi întrebaţi-l unde sunt munţii cei mai înguşti, unde este cel mai uşor de traversat către Moldova? Vă va răspunde că între Oneşti şi Tg. Secuiesc. Acolo trebuie făcută autostradă! Între Tg. Mureş si Iaşi sunt foarte multe grupe de munţi care ar trebui traversate!
    Mai mult, ulterior, peste zeci de ani, mai trebuie încă una: Suceava – Bistriţa, pentru a pune în valoare şi Bucovina şi Maramureşul... şi pentru a lega nordul ţării: nordul Moldovei de nordul Transilvaniei şi apoi, către vest, prin A3, cu Ungaria.
    Însă, realizarea Tg. Mureş –> Iaşi ar face nefezabile economic ambele drumuri (Oneşti -> Tg. Secuiesc şi Suceava -> Bistriţa), deoarece amândoua ar fi prea aproape de Tg. Mureş -> Iaşi.
    Astfel, acceptând că Moldova trebuie şi ea legată de Vest; şi acceptând că legarea se va face prima oară prin Bacău (care este aproape în mijlocul Moldovei, dintre Galați și Suceava) -> Tg Secuiesc, este clar că Sibiu –> Braşov devine imperativă de realizat!

    d) pentru a convinge un investitor privat să realizeze ceea ce statul român are nevoie dar nu poate realiza, anume Comarnic – Braşov, ar prinde bine să NU facem într-o primă fază Sibiu-Piteşti ! Căci, dacă vom face, atunci nici un investitor nu va dori să facă concurenţă statului român...

    Avantaje: Sibiu – Braşov este relativ uşor de realizat şi relativ ieftin. Şi s-ar integra frumos cu drumul către Bacău şi restul Moldovei, precum şi cu drumul către Ploieşti, dar şi cu un drum expres eventual dintre Tg. Secuiesc şi Miercurea Ciuc, pentru a-i împăca pe locuitorii de acolo care rămân fără autostrada Tg. Mureş – Iaşi.
  • 0 (0 voturi)    
    concluzie (Sâmbătă, 23 noiembrie 2013, 20:24)

    unomsimplu [utilizator]

    CONCLUZIE:

    Sunt multe lucruri necesare în această ţară. Dar, banii sunt puţini. Haideţi să ne concentrăm mai întâi pe ce trebuie făcut urgent: a) Sibiu – Braşov – Comarnic; b) Piteşti – Craiova – Turnu Severin. Iar ulterior, va fi realizată şi legătura Piteşti – Sibiu, așa cum, probabil, va fi realizată și legătura Lugoj – Drobeta Turnu Severin.
    Dar, haideți să începem chiar și Brașov – Bacău, caci de 20 de ani toată Moldova stă și privește cum restul țării se ceartă pe trasee de autostrăzi, fără ca ea să primească nimic! Unde va merge apoi drumul de la Bacău, vom trăi și vom vedea!


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică