Ce contine proiectul de autonomie teritoriala pentru tinutul secuiesc depus de un deputat UDMR / Cum isi incepe mandatul viitorul presedinte: "Jur pe onoarea mea..."

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Marţi, 9 ianuarie 2018, 18:33 Actualitate | Politic


Kulcsár-Terza József-György
Foto: Hotnews
Deputatul UDMR Kulcsár-Terza József-György a depus pe data de 22 decembrie 2017 un proiect de autonomie teritoriala a tinutului secuiesc, care propune in esenta revenirea la organizarea adminstrativa pe scaune, un presedinte, parlament si guvern propriu iar limba maghiara recunoscuta ca limba oficiala pe langa romana. Doua saptamani mai tarziu, luni, 8 ianuarie, liderii celor trei partide ale comunitatii maghiare din Romania, UDMR, PCM si PPMT, au semnat luni la Cluj o declaratie comună prin care cer autonomie teritoriala, locala si culturala, dar n-au spus ca in Parlament a fost depus deja si un proiect de lege in acest sens. Este al doilea proiect radical de autonomie, dupa o initiativa similara prezentata public in septembrie 2014.

Proiectul de lege este semnat de un singur initiator: deputatul UDMR  Kulcsár-Terza József-György. Acesta este presedintele organizatiei Covasna a Partidului Civic Maghiar (PCM), cunoscut pentru pozitiile sale radicale privind autonomia. “Tinutul Secuiesc exista, a existat si va exista. Niciodata n-o sa fim slugi pe pamantul nostru natal”, afirma  Kulcsár-Terza József-György in mai 2017 intr-o declaratie politica facuta in Parlamentul Romaniei. (vezi min 2:30)



Potrivit proiectului depus de deputatul UDMR, teritoriul regiunii autonome ar cuprinde actualele judete Covasna si Harghita, precum si scaunul istoric Mures care apartine judetului Mures. In proiect sunt listate cele opt scaune si localitatile apartinatoare.

“Regiunea autonoma Tinutul Secuiesc” ar urma sa aiba un fel de Parlament, Guvern si presedinte propriu. Consiliul de Autoadministrare ar urma sa joaca rolul Parlamentului, cu 77 de membri alesi iar Comisia de Autoadministrare rolul Guvernului. Scaunele ar urma sa joaca rolul judetelor, si ele cu institutii proprii: Consilul Scaunal, Comisia Scaunala, presedintele Scaunului.  

Presedintele tinutului secuiesc ar reprezenta regiunea, urmand sa fie ales de cetatenii regiunii pe o perioada de patru ani si poate avea doua mandate. Juramantul depus de viitorul presedinte al tinutului secuiesc suna astfel: “Jur pe onoarea mea ca voi indeplini, cat voi putea de bine, functia care mi s-a incredintat, voi reprezenta si voi ocroti interesele populatiei Tinutului Secuiesc, voi respecta legile tarii si deciziile autoritatilor regiunii, Constitutia Romaniei. Asa sa-mi ajute Dumnezeu!”. Presedintele dispune de imunitatea acordata demnitarilor.

Regiunea ar urma sa aiba politie proprie, care “trebuie sa reflecte compozitia nationala a regiunii pe care o deserveste”. Consiliul Scaunal ar urma sa asigure “avantaje locuitorilor scaunului in procesul de oferta a locurilor de munca”.

Neclar este insa capitolul referitor la finantarea viitoarei regiuni de la bugetul de stat. Pe de-o parte initiatorul vrea ca regiunea sa dispuna liber de resursele financiare proprii, dar pe de alta parte vorbeste despre transferuri si subventii de la bugetul de stat care ar trebui efectuate tinandu-se seama de “respectarea principiului de neafectare”.

Impozitele si taxele ar urma sa fie stabilite prin “decizii ale autoritatilor de autoadministrare”. 90% din volumul impozitelor pe venit devine parte componenta a bugetului local, la fel 80% din volumul impozitelor si taxelor. Totusi, initiatorul vrea ca “in scopul functionarii autoritatilor de autoadministrare, bugetul de stat prevede o echilibrare financiara care are ca scop anihilarea efectelor negative provenite din distribuirea inechitabila a resurselor financiare potentiale si corectarea dezavantajelor financiare provocate”.

Controlul asupra autoritatilor de autoadministrare ale regiunii revine, potrivit proiectului de lege, Curtii Constitutionale, Guvernului, instantelor de Contencios Administrativ si Curtii de Conturi.

Vezi aici proiectul de lege integral asa cum apare pe site-ul Camerei Deputatilor



“Secuimea, populatie autohtona cu identitate nationala maghiara, majoritara in Tinutul Secuiesc, revendica autonomia teritoriala a acestei regiuni in conformitate cu prevederile documentelor internationale si cu practica in acest domeniu din statele Uniunii Europene (ex. Italia – Tirolul de Sud, Finlanda – Insulele Aland, Belgia – Regiunea Flamanda si Valona) etc precum si din alte state fara statut de membru al Uniunii Europene (ex. Republica Moldova – Uniunea Teritoriala Autonoma Gagauzia, Serbia – Provincia Autonoma Voivodina). Autonomia practicata in regiunea istorica Szekelyfold – Tinutul Secuiesc – Terra Siculorum, prin modul de organizare al scaunelor secuiesti dateaza din anii 1200.”, arata deputatul UDMR Kulcsár-Terza József-György in expunerea de motive care insoteste proiectul de lege.

In document se mai arata ca “in declaratia de la Alba Iulia din 1 decembrie 1918 deplina libertate nationala este mentionata ca principiu fundamental al noului stat roman: “III.1. Deplina libertate nationala pentru toate popoarele conlocuitoare. Fiecare popor se va instrui, administra si judeca in limba sa proprie prin indivizi din sanul sau si fiecare popor va primi drept de reprezentare in corpurile legiuitoare si la guvernarea tarii in proportie cu numarul indivizilor care-l alcatuiesc”.

“Anexa prezentului proiect de lege cuprinde orasele si comunele Tinutului Secuiesc, totalizand 149 de autoritati locale. Din acest numar, 63 autoritati locale pana in prezent au adoptat prin hotarare locala o petitie catre Parlamentul si Guvernul Romaniei, prin care isi exprima solicitarea lor, privind crearea unei regiuni administrative “care sa fie denumita Tinutul Secuiesc, ci care sa cuprinda toate localitatile din anexa la prezentul memorandum, si numai aceste localitati”, si aceasta regiune sa primeasca un statul autonom, pe baza unei legi organice, ce va fi inaintat Parlamentului Romaniei”, se mai arata in expunerea de motive.

Backgound. Nu este primul proiect de lege initiat de UDMR pe tema autonomiei teritoriale. HotNews.ro a publicat pe data de 5 septembrie 2014 un proiect de autonomie finalizat de UDMR, dar care s-a ferit atunci sa vorbeasca de “autonomie teritoriala” desi proiectul semana foarte mult cu cel depus astazi la Parlament.

A fost primul document scris, asumat oficial, prin care UDMR propunea autonomie pe criterii etnice, cu limba maghiara recunoscuta oficial alaturi de cea romana, cu simboluri si cu institutii proprii pentru asa numitul Tinut Secuiesc, care fac practic din regiune un stat in stat. Pe data de 18 septembrie, Kelemn Hunor a prezentat la Cluj Napoca oficial proiectul de autonomie, din care au fost eliminate cateva prevederi controversate.

Intamplator sau nu, presedintele UDMR a prezentat proiectul de autonomie a Tinutului Secuiesc in aceeasi zi in care are loc referendumul privind independenta Scotiei. Presedintele UDMR, Kelemen Hunor, a declarat, miercuri, la Sfantu Gheorghe, raspunzand unei intrebari, ca nu exista niciun fel de asemanare intre Scotia si Tinutul Secuiesc, o asemenea comparatie fiind o "greseala uriasa".

Intre timp, liderul UDMRKelemen Hunor si-a asumat, prin declaratia comuna semnata  alaturi de liderii celorlalte doua partide radicale maghiare, PPMT si PCM ca obiectiv politic obtinerea autonomiei teritoriale.

UDMR, PCM si PPMT au ales pentru semnarea controversatei rezolutii comune anul 2018, in care Romania celebreaza o suta de ani de la Marea Unire. Tot in acest an, in luna martie, in Ungaria au loc alegeri parlamentare. Fidesz, partidul condus de Viktor Orban, care are o influenta majora asupra agendei UDMR, mizeaza pe atragerea cat mai multor voturi de la maghiarii din Romania care au dubla cetatenie. O radicalizare a cetatenilor maghiari din Romania, prin tensionarea relatiilor cu majoritatea romana, poate fi decisiva pentru mobilizarea acestora la vot.


Citeste mai multe despre   


















12513 vizualizari

  • +47 (51 voturi)    
    Serios (Marţi, 9 ianuarie 2018, 18:42)

    ac [utilizator]

    Cetatenii astia cind ajung senatori sau deputati nu au un juramint, ceva?
    • +28 (32 voturi)    
      NU! (Marţi, 9 ianuarie 2018, 19:07)

      SebastianD [utilizator] i-a raspuns lui ac

      ... ca s-au oprit la partea cu "Jur sa nu fur!"

      Oricum, praf in ochi din nou, PSD + UDMR = love, fura impreuna si cand lumea observa, ai arunca o bomba din asta nationalista.

      Insa cel mai mult ma enerveaza la astia efectul psihologic asupra populatiei, care de frica "autonomiei" nu cere sa se realizeze odata descentralizarea, atat de necesara dezvoltarii tarii.
      Pana atunci asteptam sa vedem ce bani se trimit inapoi din Teleorman, scuze, din Bucuresti vroiam sa scriu.
      • +2 (28 voturi)    
        Pai ungurii noi i-am creștinat (Marţi, 9 ianuarie 2018, 19:36)

        IisusVine [utilizator] i-a raspuns lui SebastianD

        Dar din cate se vede in jurământ, nici acum n-au nici un Dumnezeu.
        La fel ca și rușii, frații lor de stepă.
        De onoare nici nu încape vorbă.
        • +12 (22 voturi)    
          15 Martie Zi de Doliu National (Marţi, 9 ianuarie 2018, 20:15)

          un domn [utilizator] i-a raspuns lui IisusVine

          Comemorarea Genocidului De La Ip si Treznea la fel cu 1 decembrie!
        • +16 (30 voturi)    
          Nu exista, genetic, unguri..... (Marţi, 9 ianuarie 2018, 20:42)

          cartofil [utilizator] i-a raspuns lui IisusVine

          testele genetice au aratat fara nici o putinta de tagada ca nici o farama din gena fino-ugrica, din care estonioenii si finlandezii mai au cate ceva, nu exista la populatia care se intituleaza maghiara din Ungaria si din jurul Ungariei. Romanii si ungurii din Transilvania sunt absolut identici genetic, aceeasi oameni, absolut nimic nu-i deosebeste. Ceea ce-i desparte sunt culturile sadite prin educatie: ungurii sunt educati in cultura medievala asiatica a cotropitorului iar romanii in cultura europeana toleranta a unui popor care a reusit sa vietuiasca mai bine de doua milenii pe aceste teritorii chiar daca a trebuit sa se mladieze ca trestia. Dar in timp ce ungurii au priceput asta si in interesul statului maghiar cauta sa educe cati mai multi oameni in cultura lor (care repet sunt identici fizic si psihic cu romanii, ucrainienii, croatii slovacii din acaesta zona a Europei) pe cand romanii condusi de tradatorii Dragnea si Tariceanu nu fac nimic pentru educarea in continuare a romanilor in cultura lor bimilenara europeana.
          • -8 (22 voturi)    
            Vad ca nu te potolesti cu fixatiile (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 1:34)

            Rahan5 [utilizator] i-a raspuns lui cartofil

            tale, in care toti oamenii din regiune nu sunt deosebiti genetic.
            Spui ca testele genetice au demonstat ,,indubitabil", ca nu exista nici o urma ugro-finica in populatia din Transilvania si nici macar in Ungaria ?.
            Afirmatiile tale nu sunt altceva decat declaratii politice. Iar politica nu face ,,casa buna" cu stiinta . Mai ales stiinta genetica.
            Acum cativa ani, au fost unii ,,patrioti" ca tine la televizor, care tot afirmau la Telejurnal ca au dovedit ,,genetic", (oasele din mormant), ca Basarab I era roman si nu cuman. Asa ceva nu se poate dovedii stintific acum nici cu ADN proaspat, daramite cu ADN vechi de 800 de ani. Normal ca s-au facut de ras, asa cum te faci si tu cu afirmatiile tale.
            Nu existe nici un studiu genetic facut in Romania sau Ungaria facut cu scopul stintific al determinarii etniilor.
            Schema este deja clasica: Se face un studiu genetic general, dupa care apar gogomani ca tine sa afirme ca si-au dat ei seama ca INDUBITABIL nu sunt diferente genetice in populatia Romaniei.
            Pentru cultura ta generala, afla ca omul este inrudit cu cimpanzeul, genetic 98%, iar cu Omul de Neaderthal 99,9 %.
            Studiile genetice facute pana acum se refera la toate genele umane, inclusiv le cel comune cu Neaderthal sau cimpanzei. Normal ca in laborator apar diferente intre diverse populatii de oameni. Dar nu neaparat, toate din cauza diferentelor de etnie. Alimentatia, modul de viata si climatul fac cele mai mari diferente genetice intre diverse popoare / grupuri de oameni.
            De exemplu, la multi chinezi s-a descoperit gena care nu le permite sa asimileze lactoza in organism. Deci nu au voie sa bea lapte.
            • +7 (9 voturi)    
              Fratele meu maghiar (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 10:11)

              cartofil [utilizator] i-a raspuns lui Rahan5

              Cu ce suntem noi doi de vina ca suntem la fel, avem aceleasi origini genetice din amestecatura care s-a facut in estul si sud-estul europei. De ce sa fiu eu suparat ca sunt aproape identic cu grecii, sau sarbii sau ungurii sau austriecii. Zona asta a fost o zona deschisa, o zona de trecere a nenumarate popoare asa ca nu exista aici o identitate etnica. Exista doar culturi diferite, determinate de alcatuirile statale care au existat in zona. Iar culturile sunt determinate de educatia primita, fortat sau benevol in functie de conditiile istorice. Aici e diferenta dintre noi. Eu te accept pe tine, cu experienta unei culturi romane, profund europene, de doua mii de ani, tu vrei sa ma suprimi, sa ma spanzuri prin centrele oraselor, sa ma arzi in propria mea casa, sa ma alungi de pe locurile unde au existat davele stramosilor mei.
              • 0 (2 voturi)    
                Fratele meu (posibil) rus-trol-KGB-ist (Joi, 11 ianuarie 2018, 10:19)

                Rahan5 [utilizator] i-a raspuns lui cartofil

                La stapanii tai de la Kremlin le-a ,,sarit mustarul" anul trecut cand au vazut ascensiunea politica a unor romani, care au si posibil si origini unguresti / secuiesti / ciangaiesti in neamul lor, de genul: Ciolos, Dan Barna, Chichirau. Ca de Ludovic Orban, ce sa mai vorbim.
                Si asa ca rusii tai au inceput o campanie de discreditare a ungurilor si de a inducerii in eroare romanilor cum ca Dragnea, Carmen Dan, Fifor s.a.m.d. ar fi de fapt etnici romani nediferiti de restul populatiei. Cand ei, de fapt,se comporta ca rusi get beget.
                Hai ca-ti spun eu un politician roman, tocmai bun sa ,,dea cu rusii tai de pamant" ,,sau sa-i ridice in aer " dupa caz - Vlad Tepes (nascut la Sighisoara cu mama unguroaica !)
        • +3 (9 voturi)    
          citeste mai atent (Marţi, 9 ianuarie 2018, 23:11)

          was [utilizator] i-a raspuns lui IisusVine

          "...voi respecta legile tarii si deciziile autoritatilor regiunii, Constitutia Romaniei. Asa sa-mi ajute Dumnezeu!”

          Asa se incheie juramantul propus.
          Eu acolo vad D-zeu, desi sunt ateu.
    • +10 (28 voturi)    
      Nu poate exista autonomie pe pamantul Romanesc (Marţi, 9 ianuarie 2018, 19:58)

      Boham [utilizator] i-a raspuns lui ac

      Romanii nu vor accepta autonomie pt unguri sau pt altii pe teritoriul Romaniei.

      singura modalitate prin care asa ceva se poate obtine e un razboi in Europa in care Ungaria sa castige si Romania sa piarda
      • -10 (10 voturi)    
        Parerea ta (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 10:20)

        transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui Boham

        Poate exista autonomie in Ardeal si cred ca va fi chiar INDEPENDENTA. Ne-am saturat sa ne mulga sleahta de penali din Teleorman, Vaslui, Dolj sau Mehedinti.

        Voi cxu penalii si cu rusii, noi cu UE si cu NATO.
        • +4 (4 voturi)    
          Voi care? (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 11:48)

          Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui transpenibilus

          Cetatenii Romani de etnie maghiara? Legile si constitutia Romaniei sunt valabile si pentru voi! Romania este membru NATO si UE, o regiune autonoma nu va fi in veci. Mai curand Ungaria colaboreaza cu Rusia pentru destabilizarea UE.
    • +8 (14 voturi)    
      Sunt niste nesimtiti. (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 9:51)

      valll [utilizator] i-a raspuns lui ac

      Trebuie sa le spuna cineva pe sleau ca, inainte de orice sunt niste NESIMTITI. Sunt si LIMITATI, retrograzi, chiar prosti, in frunte cu Orban al lor.
      Omenirea, Europa, are muliple si grave probleme. In Romania minoritatea maghiara are toate drepturile, inafara celui de a se urca in capul romanilor, desi adesea ei o fac.
      Romania si Ungaria fac parte din UE, granita este aproape inexistenta, vin si pleaca cand vor, vorbesc pe ce limba vor. Li s-au permis chiar tot felul de vizite insotite de maimutarelile lor nationaliste si, fiindca romanii nu au reactionat, au satit peste cal, uitand ca, sarind peste cal iti poti frange gatul.
      E adevarat ca, temporar, Romania este condusa extrem de incompetent, ca trece printr-o perioada grea. Dar cat de ticalos poti fi ca sa profiti de asta?
      Si pentru ce, pentru ce incearca ei sa tulbure Europa, lumea, cand ea are atatea probleme? Pentru o eticheta pusa unui tinut?!!
      Imi fac scarba maimutoii astia retrograzi
  • +39 (57 voturi)    
    Mai baieti, puteti sa cereti ce vreti, (Marţi, 9 ianuarie 2018, 18:47)

    Jos_Dictatura_Dragnea [utilizator]

    nu inseamna ca veti si primi.

    A trecut vremea cand Dragnea va dadea si Transilvania ca sa scape de puscarie, Dragnea se scufunda deci degeaba ati mai venit cu mana intinsa.

    Sa fiti sanatosi si daca nu va place aici unde aveti libertate, puteti sa va duceti la dictatorul Orban, sa vedeti acolo trai pe vatrai.

    Hai pa.
  • +32 (36 voturi)    
    :))) (Marţi, 9 ianuarie 2018, 18:48)

    I [utilizator]

    Orice, dar chiar orice numai ca sa uite lumea de legile hotiei. Dupa aia vine psd si zice, "ba fraierilor, tineti cu noi si va scapam de unguri ca uite ce vor sa faca". Defapt ei sunt intelesi de la bun inceput.
    • +19 (25 voturi)    
      eu cred ca e un pic altfel (Marţi, 9 ianuarie 2018, 19:36)

      calexe [utilizator] i-a raspuns lui I

      udmr s-a bagat in c_cat pana la gat sustinand psd la modificarile legilor justitiei. marton arpad a aparut in permanenta alaturi de ciordache si l-a sustinut din rarunchi. acuma udmr prezinta factura de plata, umflata la greu, ca intre mafioti. evident, psd nu va accepta asta cu autonomia, asa ca udmr va schimba discursul si se vor da "ingerasi" iar psd va trebui sa gaseasca solutii atunci cand johannis va retrimite legile in parlament. ce, credeati ca udmr se umple gratis de c_cat?
      • +3 (5 voturi)    
        . (Marţi, 9 ianuarie 2018, 22:26)

        I [utilizator] i-a raspuns lui calexe

        da, e si asta o varianta. Ramane sa vedem cine cu cine ramane si cine cu ce se alege.
      • +1 (1 vot)    
        ...decat sa moara mama... (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 16:55)

        Bwana [utilizator] i-a raspuns lui calexe

        ca nu prea e literar merge si asa.Cat despre ce vor...nici nu intereseaza. UDMR vrea doar sa existe ..si atunci o baga p-asta cu autonomia. Sunt sigur ca 90% din maghiarii din Romania nu agreaza politicienii UDMR ...dar voteaza ptr ca nu au alternativa.
  • +27 (37 voturi)    
    Eu v-as da autonomie... (Marţi, 9 ianuarie 2018, 18:53)

    cristian_n [utilizator]

    Insa platiti tot catre tara voastra,Romania..
    Curent,gaze,taxe drumuri,etc..
    Va autogospodariti din impozitele voastre locale,din cojile de brad de la chereshtoy-gater si din cartofi locali.
    Si din ce o mai fi p-acolo.
    Parlament local moghior.
    La revedere subventii de 28 mil.oiro in 5 ani pt uidemere metress..
    Garantat 100% ca va papati intre voi in 3 luni.
    • +16 (20 voturi)    
      Harghita si Covasna n-au, impreuna, 500.000 (Marţi, 9 ianuarie 2018, 20:54)

      cartofil [utilizator] i-a raspuns lui cristian_n

      de locuitori. Mai mult de jumate, in ciuda recensamintelor, sunt tigani, robi din satele stapanite de cate vreun grof care traia la Viena. N-au nimic unguresc aceste sate, decat limba impusa prin lege in timpul Imperiului Austro-Ungar care a durat vreo 50 de ani. O treime din suma sunt totusi romani nemaghiarizati. Cati unguri adevarati raman ??? Vreo 150.000 in doua judete. Asa ca, mai usor cu autonomia. Mai vreau sa le amintesc ungurilor ca prin faptul ca au produs Dictatul de la Viena, adica nu au recunoscut Trianonul, nu mai au nici un drept sa ceara ceva prevazut in tratatul de la Trianon (desi in momentul de fata au absolut toate drepturile inscrise acolo). Dreptul lor actual rezida din pacea incheiata dupa al doilea razboi mondial, unde n-au nici macar dreptul de a-si folosi limba (rusii nu incurajau minoritatile ca sa n-aiba ei batai de cap). Ungurii trebuie sa fie cetateni loiali statului roman; daca nu, Ungaria este aproape sau, ma rog, acum pot ajunge cu avionul si in Urali. Deocamdata noi ii finantam (cele doua judete) caci au alungat toti investitorii marsaluind cu sulite si cai prin centrul oraselor, noi le platim profesorii si preotii care indeamna copii la ura impotriva romanilor.
      • -11 (11 voturi)    
        Si de ce sunteti ingrijorati? (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 10:23)

        transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui cartofil

        Vad ca toti rrrromanasii verzi faceti tot felul de demonstratii ca Ardealul (romani si unguri deopotriva) nu poate trai singur fara sa primeasca indicatii de la mitici dar va rupeti camasile si urlati cand ungurii cer autonomie.

        Nu-i nimic, romanii din Ardeal cerem INDEPENDENTA DE TELEORMAN!
        • +4 (4 voturi)    
          Incepeti prin a invata sa scrieti corect (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 11:50)

          Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui transpenibilus

          de exemplu Romanii din Ardeal.
        • +1 (1 vot)    
          N-am inteles nimic... (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 13:53)

          cristian_n [utilizator] i-a raspuns lui transpenibilus

          1.Primesc indicatii sau primesc bani?
          2.Se rup haine si se urla cand ungurii cer autonomie.
          Poate secuii???
          3.Ardealul cere independenta fata de TELEORMAN.
          Deci TELEORMAN a ocupat Ardealul in 2018 si noi nu stim.
          Dar cine e ala,Vergingetorix,Mihai Viteazul,e om,e legenda???
          Ia zi penibilus bacs cum sta treaba..
  • +21 (35 voturi)    
    io (Marţi, 9 ianuarie 2018, 18:53)

    gogu_milogu [utilizator]

    in disperare de cauza le-as da autonomie; sa isi faca ei tara lor si sa faca ce vor in ea..... dar.......
    1. le-as pune viza
    2. le-as pune taxe vamale
    3. nu le-as da nici un ban de la buget (tara diferita, conducere diferita, cultura diferita deci si surse de finantare diferite - P&L cum ar veni)
    sa vedem ce dreaq or sa exporte ei...... slibovita kurtos colacs si paprikas....
    niste cretini care nu inteleg cum a evoluat lumea.....si nici nu invata din prostiile altora (vezi catalunia)
    • +17 (35 voturi)    
      acum stau si ma intreb (Marţi, 9 ianuarie 2018, 19:06)

      gogu_milogu [utilizator] i-a raspuns lui gogu_milogu

      instigarea la divizare teritoriala nu se pedepseste cu inchisoarea?..... pana cand se vor mai juca astia cu jocul..... maine vor vrea si lipovenii sa faca tara lor si tiganii sa faca tiganatul lor
    • +14 (26 voturi)    
      io (Marţi, 9 ianuarie 2018, 20:24)

      siculus_vvlgaris [utilizator] i-a raspuns lui gogu_milogu

      Cu riscul de a inflama un flame-war, cateva precizari:
      1 & 2)autonomia se doreste in cadrul Romaniei, deci nu se pune problema de vize sau taxe vamale
      3) regiunea, zona, judetele sau cum vreti - care constituie teritoriul tinutului secuiesc nu au fost subventionate de la bugetul de stat al Romaniei, dimpotriva, investitiile in infrastructura ale statului sunt ZERO, iar sumele returnate judetelor sunt mai mici decat contributiile lor la bugetul de stat
      UDMR-ul este intr-adevar un fel de PSD unguresc si contribuie la izolarea zonei. Cu conducerea actuala din judete, eu personal nu-mi doresc autonomie. Din fericire, UDMR pierde incet suportul cetatenilor
      scoateti zona asta din izolare, lasati-ne sa fim mandri de ceea ce suntem -secui- , construiti infrastructura, faceti odata aeroportul de la Brasov si veti vedea ca avem cu totii de castigat.
      tot ce vrem e sa traim mai bine -vorba vine-, la fel ca si voi. Instigarile astea ieftine sunt doar capital electoral. Haideti sa vedem dincolo de ele si ne construim viitorul.
      mi se arde gulyas-ul daca mai comentez mult, pofta buna si poftiti pe la noi!
      • -4 (4 voturi)    
        cu acelasi risc (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 9:17)

        Point [utilizator] i-a raspuns lui siculus_vvlgaris

        intreb:care tinut secuiest,istvane???
        care autonomie,loti??
        care udmr?
        care galeata?
        si da,lasa-ti gulasul sa arda,ca mai poftim.
        cu opinca!
      • 0 (0 voturi)    
        pai atunci eu nu inteleg (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 16:50)

        gogu_milogu [utilizator] i-a raspuns lui siculus_vvlgaris

        desi am o varsta..... cu ce va ajuta autonomia?..... o sa va conduca altcineva decat UDMR care si-a batut joc de maghiari in particular in HARCOV si de romani in general in Parlament?
        despre ce vorbim aici ca nu inteleg.... inca o data.... daca vreti o tara a voastra as face ce am spus mai sus.... sa va asumati.... dar nu puteti sa fiti cu un picior in padure si cu mana in buzunarul Romaniei.
        Te rog explica-ne ca poate "de la firul ierbii" intelegem si noi astia mai.... deschisi la minte....
    • +9 (15 voturi)    
      Cele doua judete sunt pline de cetati dacice (Marţi, 9 ianuarie 2018, 21:01)

      cartofil [utilizator] i-a raspuns lui gogu_milogu

      (multe distruse din ura de maghiari) si locuiesc totusi 200.000 de romani adevarati (nu mai vorbesc si de romanii maghiarizati fortat). Sa-i lasi pe astia pe mana ungurilor ??? Nu va dati seama ce se va intampla ??? Nu va mai amintiti de Ip, Traznea ???? Asa-i cultura lor, genetic sunt identic cu romanii, sunt acelasi neam, insa profesorii lor si preotii lor ii invata sa urasca din toata fiinta lor pe romani. In beneficiul cui ???? Al lor, in nici un caz. In beneficiul statului asiatic maghiar. Asa ar trebui sa judece autoritatile noastre problema.
  • +9 (25 voturi)    
    ce-mi place (Marţi, 9 ianuarie 2018, 18:54)

    Jesuis.PasCharlie [utilizator]

    ..toti acestia sunt platiti de la bugetul tarii .
    Ironia e maxima.
    Abia astept sa vad reactia europeana la toate astea .
  • +14 (26 voturi)    
    Sa existe oare vreun parlamentar... (Marţi, 9 ianuarie 2018, 19:04)

    gigiN [utilizator]

    ..udmr-ist intreg la cap ? Nu cred,caci nu ar fi ajuns acolo !!
    • +12 (20 voturi)    
      E specific politicienilor udmr: (Marţi, 9 ianuarie 2018, 20:35)

      Altiro [utilizator] i-a raspuns lui gigiN

      dupa sarbatori, in perioada de mahmureala, ungurii si secuii din politica trec prin criza de autonomie..
  • +9 (23 voturi)    
    Separatism (Marţi, 9 ianuarie 2018, 19:14)

    europeanul2 [utilizator]

    Cred ca va dati seama de catre cine sunt sustinute toate curentele astea separatiste din Europa! La fel si coruptia! Daca nu ne miscam mai cu talent ( ma refer la Uniunea Europeana) ne vom trezi si fara uniune si, eventual fara tara, cel putin asa cum o stim azi.
  • +16 (24 voturi)    
    ...a fekete cucko... (Marţi, 9 ianuarie 2018, 19:16)

    mitocanu [utilizator]

    mai dragnea, mai taricene...uite ma ce fac aliatii vostri la legile justitiei...mai eu zic sa le dati transilvania, numai sa va scape de puscarie...ca asta va asteapta...daca faceti asta, vorba lui cosbuc: hristosi sa fiti nu veti scapa nici in mormant...
  • +13 (19 voturi)    
    Serios? (Marţi, 9 ianuarie 2018, 19:51)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Jura pe onoarea lui de udemerist? Adica membru al unei grupari afiliate tuturor mafiilor deopotriva si vajnici aparatori ai INJUSTITIEI in Romania. UDMR - hot, un om cinstit nu poate face parte din aceasta cloaca de ciumati.
  • -5 (13 voturi)    
    Trei Scaune ? Trei Guvernatori malgasi ? (Marţi, 9 ianuarie 2018, 20:01)

    Plagarus [utilizator]

    Scaunul Mureşului, Scaunul Odorheiului, Scaunul Ciucului şi Trei Scaune.
    Acum va incepe sarabanda indignarilor cu Ip,Traznea, barbariile asupra BISERICILOR ROMÂNEŞTI din Ardealul de Nord sub ocupaţia Ungariei în urma DIKTATULUI de la Viena,versus oful magiarimii ce considera 1 Dec.zi de doliu national pt. dansii,.......iar penalii politici vor merge mai departe cu sugrumarea justitiei.
    Pentru ce bat gordonca penalii din UDMR ?
    Háromszéki írott tojások & Kézdiszék / Orbaiszék / Sepsiszék
    • +10 (18 voturi)    
      Scaunele alea... (Marţi, 9 ianuarie 2018, 21:23)

      Maica Reteza [utilizator] i-a raspuns lui Plagarus

      tot în fundul curții vor fi
  • +5 (23 voturi)    
    Cat trebuie sa mai suporte romanii umilintele (Marţi, 9 ianuarie 2018, 20:06)

    KTerinca [utilizator]

    .... unor conducatori maghiari, care NU respecta Constitutia Romaniei.
    Daca Romania este intr-adevar un stat puternic si demn, trebuie luate masuri exemplare in aceasta privinta, indiferent de cat ar tipa europenii sau americanii sau tot lobby-ul unguresc de aiurea.

    Trebuie inchisi la puscarie de la primul pana la ultimul, toti cei care uneltesc si nu respecta legea suprema a statului roman, Constitutia Romaniei.

    Cum de mai putem sa stam nepasatori !
    Imi vine sa urlu de cat de neputinciosi am ajuns sa fim ca natie.
    IN ANUL CENTENARULUI UNIRII MARI, SA NE FIE RUSINE, ROMANI !
    • 0 (0 voturi)    
      UDMR si partidele maghiare trebuie dizolvate ; sa (Sâmbătă, 10 februarie 2018, 1:43)

      Tomiscons [utilizator] i-a raspuns lui KTerinca

      Sint contra Constitutiei legea funadamentala a Romaniei. Actiune subversiva, trebuie dizolavate aceste formatiuni politice.
  • -12 (24 voturi)    
    Sansele de reusita sunt mari (Marţi, 9 ianuarie 2018, 20:09)

    Trojan.H [utilizator]

    Orban nu s-a facut frate cu Putin doar asa de bou ce este. Are promisiunea de la rusi ca, cu ajutorul mafiei romanesti controlata evident de Moscova, Ungaria va primi o parte din Romania. Pina acum planul decurge fara greseala.
  • +17 (29 voturi)    
    nu va agitati prea tare (Marţi, 9 ianuarie 2018, 20:14)

    Cocut [utilizator]

    De ce? Pentru ca:
    1. Populatia secuiasca din judetele Harghita si Covasna stie ca dpdv cultural nu o leaga nimic de unguri. Este o mare diferenta intre secui si maghiari.
    2. Atat ungurii cat si secuii au inteles ca UDMR sau celelalte partide nu le reprezinta interesele. Timp de 28 de ani au jucat doar cartea autonomiei, fara sa faca nimic pentru cetateni. Au jucat aceasta carte in timp ce s-au imbogatit pe "muzica de drujba" alaturi de PD sau PSD.
    3. Autonomia nu le serveste la nimic. In Harghita si Covasna, in afara de paduri (cat mai exista) nu pre este industrie sau oportunitati de business. Din bugetul de stat se aloca acestor judete mai mult decat se colecteaza.
    4. De jud. Mures nu poate fi vorba. Sunt max. 25% maghiari.

    Asa ca luati-o mai incet.... UDMR-ul vrea agitatie si reactii extreme, pentru a-si justifica demersurile.

    Oricum secuii isi merita locul in cadrul poporului roman. Au luptat la batalia de la Podul Inalt sub Stefan cel Mare, la Selimbar (importiva ungurilor, sic!) sub Mihai Viteazul si, mai ales, ni l-au dat pe Gheorghe Doja. Multumita acestui secui Regatul Ungariei a disparut de pe barta Europei pentru aproape 400 de ani.
    Concluzie: lipsa culturii dauneaza grav...!
    • 0 (12 voturi)    
      Erată (Marţi, 9 ianuarie 2018, 22:15)

      VasilescuA [utilizator] i-a raspuns lui Cocut

      De acord, cu o observație: nu mai preluați gogomănia lui Funar din anii '90, cum ca "Este o mare diferenta intre secui si maghiari". Nu-i nicio diferență, toți sunt maghiari. Așa cum și moldovenii și ardelenii, sunt români. Asta însă nu-i face pe parlamentarii UDMR nici mai curați, nici mai cinstiți.
      • +9 (15 voturi)    
        Nu mai zi prostia cu maghiarii la fel (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 1:59)

        Rahan5 [utilizator] i-a raspuns lui VasilescuA

        ca secuii. Secuii sunt neam turcic veniti prin nordul Marii Negre, inrudit cu cumanii si avarii.
        Chiar mai exista mici populatii de avari originali in zona Daghestanului (langa Cecenia). Femeile lor seamana mult cu secuiencele.
        Iar ungurii sunt neam turanic (ungro finic). Desi, in mod eronat se acentuaeza ca ar fi inruditi mult cu finlandezii. In realitate ungurii sunt tot atat de departe de finlandezi, cat sunt departati si de secui.
        Diferenta inte secui si unguri este categoric mai mare decat intre olteni si moldoveni. Desi ambele neamuri sunt central- asiatice impreuna cu tatarii, cazacii, turcii anatololieni s.a.m.d.
        • -3 (11 voturi)    
          Fals (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 7:32)

          Ion Alexandru [utilizator] i-a raspuns lui Rahan5

          Istoria nu e matematica si, de aceea, fiecare o interpreteaza cum vrea. Dar povestea cu secuii diferiti de maghiari e chiar o...poveste de adormit romanii verzi.
      • +1 (1 vot)    
        nu (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 13:15)

        Ilidia [utilizator] i-a raspuns lui VasilescuA

        Nu, secuii nu sunt maghiari. Afost colonizati acolo in Evul Mediu ca sa aper granita estica a Transilvaniei.De fapt genetic nici maghiari pursange nu mai exista de sute de ani. S-au "topit" in masa populatiei autohtone gasite aici... Manastire-ntr-un picior, ghici care era asta dupa cateva secole de romanizare a triburilor geto-dacice in est si germanice in vest?
  • +10 (16 voturi)    
    constitutie (Marţi, 9 ianuarie 2018, 20:31)

    traiang [utilizator]

    Este o constitutie art 1''România este stat naţional, suveran şi independent, unitar şi indivizibil. '' deci f clar Asa cum la CCR nu se admit sesizari ca nu privesc constitutionalitatea si aici nici macar nu trebuia acceptat acest proiect Dar cum golania este mare si PSD _ALDE au nevoie de majoritate confortabila la porcariile cu legile justitiei asa te trezesti cu fel de fel de aberatii ca sa numai spun ca tot asa este posibil sa te manipuleze sa-ti distraga atentia si in spate sa treaca la pas prin parlament aceste legi
  • +13 (17 voturi)    
    Prieteni romani de etnie maghiara ! (Marţi, 9 ianuarie 2018, 21:35)

    motanul_gri [utilizator]

    Voi vedeti ce fac astia din UDMR? Va imbie cu tot felul de proiecte fantasmagorice, va promit marea cu sarea si Luna de pe cer, dar in realitate ce au facut pana acum?

    S-au aliat cu penalii si au votat legile care pun botnita Justitiei. Eu nu cunosc limba maghiara, dar sunt convins ca exista si in ea un proverb echivalent cu "cine se aseamana, se aduna".

    Daca prin absurd Harghita si Covasna devin autonome, acesti indivizi vor fi conducatorii vostri. Tinand cont de pozitia enclavata a zonei, le va fi usor sa devina un fel de mici despoti locali, care vor taia si vor spanzura pe "mosia" lor ! Asta vreti voi sa se intample?

    Nu mai bine puneti si voi umarul alaturi de partea progresista a Romaniei sa schimbam in bine ceva in tara asta ? Legile sunt aceleasi la Bucuresti, ca si la Odorhei! Ele ne afecteaza in mod egal pe toti!
    ------

    Proiectul autostrazii catre Moldova prevede ca aceasta sa strabata Harghita. Ce-ar fi sa vedem politicienii secui facand lobby activ alaturi de cei moldoveni pentru realizarea acestui obiectiv ultra-important pentru regiunile voastre?
  • +5 (13 voturi)    
    Cititi in wikipedia (Marţi, 9 ianuarie 2018, 21:45)

    Koczka [utilizator]

    si veti vedea unde sunt banii alocati de Ungaria pentru campania de dezinformare privind Ardealul. Nu exista localitate dim Transilvania unde sa nu apara inserate texte din istoriografia maghiara traduse in engleza privind evolutia demografica a maghiarilor in diverse localitati, conace si castele ale grofilor unguri din fiecare comuna ardeleana, modul in care acestia au fost 'asupriti' in perioada comunista sub administratia romaneasca . Un exemplu cautati Tg Mures pe wiki in limba engleza si chiar in romana veti putea accesa in facsimil o adresa din 1974 a Sfatului Popular al Municipiului Tg Mures in care se solicita angajarea a unui numar de etnici romani in unitatile industriale din oras, asigurarea de noi locuinte pentru familiile acestora astfel incat numarul romanilor sa il depaseasca pe cel al maghiarilor. Un alt exemplu de nesimtire este publicarea pe siteul orasului Gheorgheni a doua fotografii cu vizita amiralului Horty in oras , probabil in perioada anilor 1940 - 1944, la volanul unui automobil de lux in mijlocul unei multimi care il intampina cu flori. Mentionez ca acesta a fost conducatorul Ungariei fasciste in perioada razboiului . Orasul Gheorgheni are primar PCM, un fel de aripa extremista a UDMR, ambele partide fiind finantate direct de la Budapesta. Pe site-rile de limba maghiara o adevarata campanie de negare a Trianonului, a 'nedreptatii istorice' privind desprinderea Transilvaniei de fosta Ungarie Mare, etc. Sunt evocate cu o satisfactie suspecta si patologica' crime oribile de razboi cum ar fi spanzurarea pe podul de peste Cris din Oradea a primarului si functionarilor romani din Primarie , acelasi criminal Horty intrand pe un cal alb in Oradea dupa dictatul de la Viena din 23 august 1940.
    In orice tara civilizata aceste comentarii si instigari la epurari etnice ar constitui obiectul unor dosare penale.
  • +15 (15 voturi)    
    Vai, dar cum se poate ?? (Marţi, 9 ianuarie 2018, 22:12)

    VasilescuA [utilizator]

    UDMR, aliat cu PSD dorește separatism ? Vai, dar dl. Dragnea știe ? Și nu ia măsuri ? Ha, ha ! S-a trezit și UDMR-ul să arunce niște praf în ochii poporului, doar-doar uităm un pic de legile justiției, de incompetența miniștrilor etc. Urât partid, UDMR-ul ăsta...
  • +5 (7 voturi)    
    mamutonomia tinutului secuiesc (Marţi, 9 ianuarie 2018, 22:13)

    acasa1284285656193 [utilizator]

    Mei draghe,titlul actului normativ depus e gresit.Corect ar
    fi autonomie a tinutului secuiesc nu "al tinutului secuiesc'
  • +2 (12 voturi)    
    Si cand te gandesti ... (Marţi, 9 ianuarie 2018, 22:15)

    trilulilu [utilizator]

    ca toti prefectii, parlamentarii astia UDMR-isti 99% dintre ei au si cetatenie ungara?
    - acces la secrete de stat din RO
    - finantari de la FIDESZ-ul lui Orban
    ...
    ...
    Te crucesti !
  • +4 (14 voturi)    
    Se pot uni (Marţi, 9 ianuarie 2018, 23:04)

    billy34 [utilizator]

    cu cele 3 judete din nv-ul bulgariei :)
  • +1 (1 vot)    
    intoxicare .. (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 13:03)

    mar-vas [utilizator]

    comandata din exterrior pentru a deturna atentia de la manariile facute pe legile justitiei de parlamentarii penalilor. scuirt!
    • 0 (0 voturi)    
      raspuns: dizolvati UDMR si partidele maghiare subv (Sâmbătă, 10 februarie 2018, 1:47)

      Tomiscons [utilizator] i-a raspuns lui mar-vas

      Nu e nici o comanda din exterior.
      Ungurul vrea sa zdrobeasca tara asta.
      Nu va culcati pe roze , ei ataca Romania...si Romania trebuie sa se apere. Dizolvati UDMR si partidele maghiare...sint anticonstitutionale . prin ceea ce fac- Declaratia si proiectul de lege de autonomie contravin Constitutiei Romaniei
  • +1 (1 vot)    
    Cetățenilor (Miercuri, 10 ianuarie 2018, 16:10)

    naftuli [utilizator]

    români de orice etnie care nu sunt loiali statului România, să li se aplice prevederile unei legislații similare cu legislația din SUA în domeniu.


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri