EXCLUSIV Proiectul de autonomie a Tinutului Secuiesc / A romániai Székelyföld autonómia statútuma - varianta integrala

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Marţi, 9 septembrie 2014, 19:10 Actualitate | Esenţial

Proiectul de autonomie a Tinutului Secuiesc
Foto: Hotnews
 documente
(09 Sep 2014) PDF, 390KB
(09 Sep 2014) PDF, 378KB
HotNews.ro prezinta integral proiectul de autonomie a Tinutului Secuiesc, variantele in limba romana si maghiara. In urma cu patru zile am prezentat cele mai importante prevederi ale proiectului de autonomie finalizat de UDMR. Acesta a fost examinat inclusiv de parlamentarii maghiari, care ne-au pus  la dispozitie aceasta ultima varianta de text. Proiectul de autonomie ar urma sa fie prezentat public, in curand, de candidatul UDMR la presedintie, Kelemen Hunor. Este primul document scris, oficial asumat de UDMR, care propune o forma radicala de autonomie pe criterii etnice, cu limba maghiara recunoscuta oficial alaturi de cea romana, cu simboluri si cu institutii proprii pentru asa numitul Tinut Secuiesc, care fac practic din regiune un stat in stat.

Cele mai importante prevederi

  • (...) Tinutul Secuiesc se se constituie ca o regiune autonoma avand personalitate juridica in cadrul statului unitar si indivizibil Romania, pe baza principiilor autonomiei locale garantate de Constitutie si prezentului statut, cuprinzand unitati administrative din judetele Covasna, Harghita si Mures
  • Fara a prejudicia dispozitiile privind drapelul Romaniei si stema tarii, regiunea precum si judetele componente au steagurile si stemele proprii aprobate de consiliul regional,  respectiv consiliile judetene.
  • Politica externa, cea monetara si apararea nationala, inclusiv organizarea si conducerea serviciilor secrete, raman in competenta exclusiva al statului si nu pot fi modificate prin lege.
  • (...) In Tinutul Secuiesc va functiona cel putin o agentie a Bancii Nationale Romane avand competentele pe care le au celelalte agentii ale acesteia. 
  • Organele regiunii sunt: consiliul regional si executivul regional. Consiliul regional este compus din 77 de membri alesi prin vot universal si direct pe teritoriul Tinutului Secuiesc. (...) In domeniile normative care nu sunt de competenta regiunii dar care reprezinta interes special pentru acesta, consiliul regional poate vota proiecte de acte normative. Acestea vor fi trimise de catre presedinte Guvernului Romaniei pentru a fi prezentate in Parlament. Un exemplar din proiect va fi trimis prefectului regiunii.
  • Executivul regional isi are sediul in municipiul Miercurea Ciuc. Presedintele regiunii este presedintele executivului regional si reprezinta regiunea. El participa la sedintele Guvernului Romaniei la care sunt tratate probleme ce privesc regiunea. Presedintele regiunii conduce serviciile publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale de nivel regional din Tinutul Secuiesc. Presedintele regiunii repartizeaza parte dintre atributiile executive membrilor executivului regional prin decret publicat in buletinul oficial al regiunii.
  • Executivul regional este organ executiv al regiunii, avand urmatoarele competente: a) elaborarea normelor de aplicare a actelor normative adoptate de consiliul regional; b) activitate administrativa in problemele de interes regional; c) administrarea patrimoniului regional, controlul gestiunii banilor publici regionali, a serviciilor publice regionale, alte atributii ce ii sunt conferite de prezenta lege sau alte acte normative; d) adoptarea de masuri urgente din competenta consiliului regional sub rezerva supunerii ratificarii acestuia la prima reuniune.
  • Actele normative regionale si judetene sunt publicate in buletinul oficial al regiunii in limba romana si in limba maghiara. Ele intra in vigoare la 7 zile de la publicare cu exceptia situatiei in care norma prevede un alt termen. Cate un exemplar din buletinul oficial este trimis prefectului competent.
  • Legile, decretele si hotararile de guvern care intereseaza regiunea sunt publicate in limba maghiara in buletinul oficial al regiunii fara a prejudicia intrarea lor in vigoare.
  • Drumurile, autostrazile, caile ferate si apeductele de interes exclusiv regional care sunt determinate prin normele de aplicare a prezentului statut, fac parte din domeniul public al regiunii. 

Proiectul de autonomie a Tinutului Secuiesc - varianta integrala

Proiectul de Autonomie a Tinutului Secuiesc




Proiectul de autonomie a Tinutului Secuiesc - varianta integrala in limba maghiara

Proiectul de Autonomie a Tinutului Secuiesc - Limba Maghiara



  • Padurile proprietate de stat din regiune, minele, carierele de piatra si exploatatii de turba a caror folosinta este retrasa proprietarului de fond, edificiile destinate functionarii unor servicii publice regionale precum si mobilierul si alte bunuri ale acestora constituie patrimoniul inalienabil al regiunii. (...) Imobilele din proprietatea statului situate in regiune sunt transferate in patrimoniul regiunii.
  • Se fac venit al bugetului regiunii urmatoarele: a) 50% din impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal colectat in urma transferului proprietatilor de pe raza regiunii; b) 20% din taxa pe valoarea adaugata colectata de la firmele din regiune, dupa efectuarea restituirilor catre acestea; c) 12% din impozitul pe venit incasat la nivelul fiecarei unitati administrativ-teritoriale din raza regiunii; d) 50% din profitul net realizat de Loteria Romana pe teritoriul regiunii si 60% din taxa pe jocuri de noroc colectate la nivel de regiune.
  • In vederea finantarii noilor atributii prevazute de prezentul statut, veniturile bugetelor judetelor din cadrul regiunii se suplimenteaza cu urmatoarele cote defalcate din veniturile bugetului de a) 50% din veniturile din concesiuni si inchirieri aferente obiectivelor concesionate sau inchiriate in raza judetului; b) 50% din acciza aplicata pe produsele energetice si tutun produse/vandute in judet; c) 50% din taxa pe valoarea adaugata colectata de la firmele din judet, dupa efectuarea restituirilor catre acestea; d) 50% din taxele pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizarii bunurilor sau pe desfasurarea de activitati; e) 50% veniturile din taxe administrative f) 90% din toate alte taxe directe sau indirecte colectate de trezorerie, cu exceptia taxelor locale sau ce revin regiunii ori altor institutii publice. (2)Valoarea cotelor parti sus mentionate include si veniturile care revin judetului si care sunt realizate conform dispozitiilor legale ori administrative de birouri/puncte de lucru care nu se afla pe teritoriul judetului.
  • In vederea declararii si colectarii impozitelor si taxelor care se genereaza pe teritoriul Tinutului Secuiesc, societatile comerciale care nu-si au sediul social in Tinutul Secuiesc au  obligatia de a infiinta un punct de lucru, ca centru de profit.
  • Proiectul de buget inaintat de executivul regional sau de presedintele consiliului judetean se adopta prin hotararea consiliului regional sau, dupa caz, al celui judetean. (...) Diferitele capitole ale acestor bugete sunt adoptate cu majoritatea voturilor fiecarui grup etnic.
  • In judetele Tinutului Secuiesc se instituie functii civile distincte pentru cariera functionarului public din administratia de stat sau judetana. Aceste functii sunt determinate pe baza organigramelor serviciilor respective si care se intocmesc in scopul unor masuri adecvate pentru a garanta existenta personalului necesar.
  • 2/3 dintre magistratii de la Curtea de Apel Targu Mures respectiv tribunalele judetelor Covasna,Harghita si Mures si a judecatoriilor Sfantu Gheorghe, Targu Secuiesc, Miercurea Ciuc, Odorheiu Secuiesc, Gheorgheni, Targu Mures, Sangerorgiu de Padure trebuie sa apartina comunitatii maghiare iar 1/3 comunitatii romanesti. (...) Cel putin 1/3 dintre magistratii judecatoriilor din localitatile in raza de arondare carora comunitatea  maghiara este minoritara, trebuie sa apartina acestei comunitati.
  • Un judecator ales dintre judecatorii apartinatori comunitatii maghiare din regiunea Tinutul Secuiesc va face parte din Consiliul Superior al Magistraturii si va participa la judecarea tuturor cauzelor care privesc aceasta regiune.
  • Limba maghiara, alaturi de limba romana este considerata limba oficiala in regiune. Redactarea bilingva este obligatorie pentru toate actele normative cu caracter general precum si in alte cazuri in care prezentul statut prevede redactarea bilingva.
  • Cetatenii au dreptul de obtiune lingvistica. In cadrul relatiilor cu instantele judiciare, institutiile, organizatiile si administratiile publice din Tinutul Secuiesc, toate persoanele au dreptul sa foloseasca cele doua limbi oficiale dupa alegerea lor. Acest drept obliga institutiile, organizatiile si administratiile publice, precum si in general entitatile private, atunci cand exercita functii publice, sa comunice cu cetatenii in limba pe care o aleg acestia. (...) In cadrul institutiilor de tip militar, limba romana este unica limba oficiala.
  • Cetatenii rezidenti pe teritoriul Tinutului Secuiesc au dreptul sa se adreseze in scris Curtii Constitutionale si instantelor judecatoresti in limba maghiara. Instantele sunt obligate sa  primeasca aceste inscrisuri si sa recunoasca intreaga lor eficacitate juridica.
  • Administratiile publice din regiune trebuie sa foloseasca in raportul lor cu cetatenii vorbitori de limba maghiara limba maghiara, precum si toponimele maghiare.
  • Statutul de regiune autonoma al Tinutului Secuiesc poate fi desfiintat numai printr-o lege constitutionala si numai in urma unui referendum organizat in Tinutul Secuiesc cu aceasta tema. Decizia referendumului este considerata valabila numai daca o majoritate de 50% din numarul total a persoanelor inscrise pe listele electorale voteaza pentru desfintarea statutului de regiune autonoma. 


Citeste mai multe despre   




















Jurnal​ din Israel

FOTOGALERIE Tel Aviv: artistic si sofisticat

Tel Aviv e un oras nou pornit de la un port vechi si are un tip de sofisticare, nearoganta, care-l face definitiv interesant. Arhitectura lui, accentele moderne, tusele europene, aspiratiile americane, muzeele, casele memoriale permit calatorilor sa traiasca in el si o experienta culturala. Spiritul relaxat al orasului si umorul generatiei tinere din Tel Aviv se traduce uneori in mici capodopere in culoare pe ziduri. Unul dintre cele mai bune, amuzante si interesante tururi e cel din cartierul florentin, cunoscut ca partea boema a orasului.

14161 vizualizari

  • +10 (16 voturi)    
    Majoritatea locuitorilor bipezi (Marţi, 9 septembrie 2014, 19:44)

    Dan1492 [utilizator]

    din aceste trei judete si in special politicienii locali au un sentiment de frustare si nu se simt aparati de fel de catre statul in care traiesc..in fata oricaror evenimente. Unii-de tipul lui Csiki Barna,doresc chiar infiintarea unei garzi secuiesti paramilitare ,pentru a le creste siguranta traiului si indeplinirea obiectivelor lor politice.
    Consider ca statul roman trebuie sa le vina in ajutor acestor bieti oameni,amplasand in zona mai multe unitati militare,de jandarmerie,politie si servicii secrete. Desigur,s-ar modifica putin componenta etnica a locuitorilor,dar le-ar creste mult nivelul de trai prin:
    -alocarea unor sume mari de la buget pentru plata unitatilor redistribuite,
    -creerea de locuri de munca suplimentare si desigur,impozitele aferente vor permite investitii locale suplimentare.
    -imbunatatirea infrastructurii,
    -locuitorii majoritari-astazi-isi pot imbunatati gratuit cunostintele de limba romana,
    -invitarea unor inalte oficialitati din tara vestica vecina,pentru a se inspira din aceste conditii nou create,
    -etc.,etc.
    • +3 (9 voturi)    
      Ioi! (Marţi, 9 septembrie 2014, 21:22)

      ionv [utilizator] i-a raspuns lui Dan1492

      Dar de vreo pușcărie „autonomă” nu zic nimic?
      Iar, ca sursă de finanțare, le propun să colecteze 85 % din veniturile cu-velor.
      Köszönöm szépen.
      • +2 (8 voturi)    
        Nu e opera UDMR, ci a FSB (Marţi, 9 septembrie 2014, 23:50)

        Un Nene [utilizator] i-a raspuns lui ionv

        UDMR e doar marioneta din fata, la fel ca si gruparile de agitatori din Republica Moldova, demonstrantii "spontani" de la Pungesti, adica o mana de betivani care fluturau pancarde frumos tiparite (din banii cui?).
        Ma intreb de ce nu se da SRI mandat sa ucida direct in numele sigurantei nationale, fara complicatii cu procese etc, ar fugi spionii din tara pe loc de frica si nu ar curge dram de sange.
        • +2 (2 voturi)    
          domnu' "capitan"..... (Miercuri, 10 septembrie 2014, 9:47)

          translativus [utilizator] i-a raspuns lui Un Nene

          .....incurcati borcanele !

          SRI = Serviciul Roman de Informatii.......adica de.....informatii !
          Cu siguranta ca SRI a facut informarile respectivre, persoanelor cu atributii in stat dar daca acestea. ele insele, au planuri de "regionalizare" a tarii si accepta miseleste sa fie intampinate, in Romania, cu imnul maghiar, acceptand in acelasi timp bataia de joc la adresa imnului romanesc, ce asteptari mai avem !?

          Asa ca SRI nu "da mandat de ucidere" pentru ca nu are cum. In schimb, mandatul de ucidere a moralitatii si moralului romanilor, il au deja televiziunile aservite tradatorilor si postacii mercenari care isi fac veacul pe aici si care ii sustin frenetic pe tradatori.

          Magaria secuiasca este rezultatul direct al acestor nemernici iar pasivitatea cu care este tratata problema de catre unii "alesii ai neamului" ne demonstreaza imbecilitatea acestora sau chiar complicitatea lor.
          • -2 (2 voturi)    
            Gresesti un pic (Miercuri, 10 septembrie 2014, 11:46)

            Un Nene [utilizator] i-a raspuns lui translativus

            Votacii PSD nu sunt pe aici pentru ca majoritatea nu stiu sa scrie sau sa citeasca sau stau la cozi pe la economate.
            Iar SRI nu ar trebui sa ACORDE ci ar trebui sa AIBA acest mandat. Adica justitia se misca lent in cazul X, X comite magarii si mai mari, il opresc si gata.
            • +1 (1 vot)    
              adevarat,..... (Miercuri, 10 septembrie 2014, 13:24)

              translativus [utilizator] i-a raspuns lui Un Nene

              .....marea majoritate a votacilor psd sunt semi-analfabeti dar varfurile, adica profitorii acestui sistem politic ticalos, sunt bine scoliti in ale minciunii si isi varsa otrava si pe aici.

              In ceea ce priveste "mandatul de ucidere", personal, nu sunt de acord.
              Este de ajuns, asa cum am mai spus, o noua lege a cetateniei in care aceasta se poate obtine doar prin cerere expresa, absolvirea examenului de cunostionte despre Constitutie si obligatoriul juramant fata de tara.
              Tinand cont ca doar cetatenii pot alege si pot fi alesi, automat vom scapa de toti tradatorii infiltrati in acest sistem politic ticalos.
    • +5 (9 voturi)    
      Fara a fi nationalist sau a avea ceva contra (Marţi, 9 septembrie 2014, 22:22)

      zar-zar [utilizator] i-a raspuns lui Dan1492

      minoritatii maghiare, nu sunt deacord. Va deveni la un moment dat o "Ucraina" care va avea tot dreptul (cistigat deja odata cu obtinerea autonomiei) sa-si proclame independenta - deci nu stat-in-stat, ci stat separat. Si de aici pina la alipire, incluzind citeva teritorii adiacente, nu mai este mult de loc.
      Membrii minoritatilor nationale au drepturi egale in stat si care trebuiesc respectate.
      Intretinerea unor forte de ordine suplimentar finantate (fata de restul tarii) nu este de natura sa intareasca legaturile firesti dintre etnii. La fel si grija speciala, diferit acordata fata de dezvoltarea economiei in toata tara.
      Consider, deci, ca egalitatea este exact ceia ce trebuie (si probabil ca asta-i ceia ce lipseste).
  • +9 (13 voturi)    
    oare ce parere au romanii din Targu Mures? (Marţi, 9 septembrie 2014, 20:27)

    mendax [utilizator]

    in Targu Mures romanii sunt mai multi decat ungurii. Cum adica 2/3 din magistrati sa fie unguri, daca ei sunt minoritari?
  • +5 (9 voturi)    
    UDMR! (Marţi, 9 septembrie 2014, 20:43)

    Chiar Eu [utilizator]

    Proiectul e o magarie dar as vrea sa ma opresc asupra unui aspect.
    Nu inteleg cine i-a intrebat pe majoritarii romani din judetul Mures daca vor in asa numitul tinut, sau mai nou UDMR ii reprezinta si pe ei... Targu Mures este un oras cu majoritate romaneasca, deci este in Tinutul Romanesc! Oricum in ce priveste Tragu Mures de exemplu, oras cu majoritate romaneasca, pretentiile ungurilor sunt magaresti:
    "2/3 dintre magistratii de la Curtea de Apel Targu Mures respectiv tribunalele judetelor [...] Mures si a judecatoriilor [...] Targu Mures, [...] trebuie sa apartina comunitatii maghiare iar 1/3 comunitatii romanesti."
    Asa ceva nu reflecta proportia etnica din Mures: romanii sunt majoritari deci de ce doar 1/3; mai sunt si tigani de exemplu acolo... ei nu au voia ca judecatori. Dar dac ai alta etnie? Si de cand posturile se impart pe criterii etnice?
    Am mai postat acest comentariu dar cred ca trebuie reluat sa observam cum vede UDMR-ul minoritar treaba cu nediscriminarea. Nu ne discriminati, ca noi daca am avea ocazia am face prapad!
    Atentie la Scotia (referendum pentru independenta in cateva zile), Catalunia, Belgia, Tirolul de Sud ca acolo ne indreptam daca se accepta asa ceva!
  • +1 (5 voturi)    
    Asumat de UDMR ? (Marţi, 9 septembrie 2014, 21:02)

    rollotomasi [utilizator]

    "Este primul document scris, oficial asumat de UDMR"

    Am citit documentul, dar din acesta nu rezultă că ar fi fost asumat de UDMR.
    • -1 (1 vot)    
      este scris pe haria din copacii (Miercuri, 10 septembrie 2014, 10:59)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui rollotomasi

      taiati de Kerestoy !
      • +2 (2 voturi)    
        Pe haria, ei ? (Miercuri, 10 septembrie 2014, 11:40)

        rollotomasi [utilizator] i-a raspuns lui un domn

        Eu văd scris pe el doar "hotnews".
    • +1 (1 vot)    
      bravo (Joi, 11 septembrie 2014, 17:12)

      zar-zar [utilizator] i-a raspuns lui rollotomasi

      In Ziarul de Iasi.ro se anunta ca proiectul va fi dat publicitatii in curind, de candidatul UDMR la presedentie, Kelemen Hunor.
      Deci inca nu este public, dar HotNews l-a obtinut si-l publica din timp - asta informare, bravo baieti .. si fetite!!!
      Ce nu am inteles, Hunor candideaza la Autonomie sau la Romanie?
  • +5 (9 voturi)    
    Secuii (Marţi, 9 septembrie 2014, 21:27)

    Kepler [utilizator]

    vor sa dezmembreze 3 judete pt tinutul lor.
    Cred ca romanii din cele 3 judete nu vor fi niciodata de acord cu aceasta dezmembrare. Asta la nivel local.
    La nivel national, sa vada ce e scris in Constitutia Romaniei. Este vorba de un act anticonstitutional.
  • -10 (12 voturi)    
    cainele moare de drum lung (Marţi, 9 septembrie 2014, 21:31)

    chiuariu [utilizator]

    iar prostul de grija altuia. de cind e treaba noastra sa spunem altora ce sa faca? daca ei se pot administra mai bine, bravo lor. ca noi nu prea le avem nici cu ale noastre.
    • +2 (6 voturi)    
      . (Miercuri, 10 septembrie 2014, 3:15)

      Asdnot [utilizator] i-a raspuns lui chiuariu

      n-ai stat sa te gandesti deloc
  • +4 (8 voturi)    
    Mdeah... (Marţi, 9 septembrie 2014, 22:02)

    Nea Hoisan [utilizator]

    Daca-mi permite HN cateva comentarii mai pe "mirishte", ashea..., in aceeaiashi idee in care discursu liber face bine natziunii. Natziunii rumane, vreau sa zic... Deci:

    1. Tre sa ma repet: care este legatura dintre secui si unguri? Daca secuii nu ie unguri atunci ce treaba are ude-mereu in toata povestea asta? Daca secuii ie unguri atunci de ce ii zice Tzinutu Secuiesc? Atrag atentzia ca ultimu vorbitor de limba "secuiasca" a "inchinat steagu" in sec XIX. Daca ce vorbea nenea ala iera ungureshte io o tai si-o dau la ratze!!!(sper ca HN imi va ierta, iarashi, limbaju colorat... Scuze) In fine...

    2. Tzin sa atrag atentzia ca ultimu maghiar a dat coltzu, cel mai probabil, acu vro 800 de ani. Tracii ceva mai demult... LOL Toponime maghiare? Hardly... Ungureshti, poate. Inca odata, limba le joaca feste urate.

    3. In text se face referire la "padurile proprietate de stat din regiune". LOL Mai exista ashea ceva?

    4. "In vederea declararii si colectarii impozitelor si taxelor care se genereaza pe teritoriul Tinutului Secuiesc, societatile comerciale care nu-si au sediul social in Tinutul Secuiesc au obligatia de a infiinta un punct de lucru, ca centru de profit." LOL Asta ie "just capital" Foamea? LOL

    5. Vad ca Armata, Politzia si Serviciile sant dorite a ramane la "centru". LOL De cine le ie frica? De Ungaria? Ungaria mare, adica? Ce, nu iera bine cand iera si iei iobagi la stapanu ungur? Probabil ca Dozsa s-a rasculat ca ashea l-a indemnat firea lui de moldovean iobag... LOL Sau de Putin? Ce, rushii nu ie baietzi gigea? LOL
  • +3 (7 voturi)    
    intrebare (Marţi, 9 septembrie 2014, 22:32)

    axinte [utilizator]

    Nu este suficient ceea ce se intampla in Ucraina? Este necesar ca sa intervina disensiuni nationaliste pentru a ajuta cativa maimutoi de udemeristi din staff sa isi sporeasca milioanele de euro deja acumulate pe baza padurilor Romaniei si a celorlalte resurse naturala? Nu ca de asta ar fi necunoscatori cei de la bucuresti, ca oricum nu misca nimic fara coamisioanele lor..... Daca se va aproba vreodata.... desi nu cred.... Tinutul secuiesc, imi fac partid sa se separe si Banatul..... ca e mai bine singuri decat cu .... hai sa nu folosesc cuvinte urate.
  • +4 (6 voturi)    
    cadou de buna vecinatate (Marţi, 9 septembrie 2014, 22:53)

    Enofereus [utilizator]

    mi se pare tare asta: "Padurile proprietate de stat din regiune, minele, carierele de piatra si exploatatii de turba a caror folosinta este retrasa proprietarului de fond, edificiile destinate functionarii unor servicii publice regionale precum si mobilierul si alte bunuri ale acestora constituie patrimoniul inalienabil al regiunii". Si banuiesc la schimb voturi pentru PSD? Adica Romania da gratis si bunuri si democratie?
  • +2 (8 voturi)    
    Haha (Marţi, 9 septembrie 2014, 23:10)

    Taras Bulba [utilizator]

    Ce vor astia?! Sunt comici! Nici macar n-au sustinerea populara pentru asa ceva!

    O miscare care ar sterge cu totul UDMR de pe fata pamantului ar fi organizarea unui referendum consultativ in cele 3 judete prin care populatia sa raspunda la cateva intrebari, precum: 1. vreti autonomie pe criterii etnice? 2. vreti sa deveniti entitate independenta de Ro? 3. vreti sa aveti relatii mai stranse cu Ungaria decat cu Romania?

    Eu unul n-am niciun dubiu ca majoritatea va raspunde NU la toate aceste 3 intrebari. Concluzia: UDMR si alte partide extremiste nu ar mai avea sens!
  • +3 (7 voturi)    
    Poate un CAP de tip nou? (Marţi, 9 septembrie 2014, 23:13)

    marvio [utilizator]

    Documentele respective sunt minunate, au doar o mica meteahna: incalca flagrant Constitutia Romaniei.

    Totusi exista solutii pentru respectarea dorintei de autonomie a unor tovarasi. Astfel, daca - prin absurd - toti locuitorii de nationalitate secuiasca ai judetelor CV, HR, MS ar putea cumpara cu bani intreg teritoriul privat respectiv, atunci ei s-ar putea organiza intr-o asociatie de proprietari de terenuri si ar putea ajunge la o forma de CAP extins. Sustin insa obligatia ca acei locuitori care nu cunosc decat o singura limba (romana sau maghiara) sa fie obligati prin lege sa invete si lb. engleza. Astfel oamenii se vor putea intelege mai bine intre ei iar ei la randul lor cu alti oameni din exteriorul CAP-ului.

    Pentru cei tineri, CAP inseamna Cooperativa Agricola de Productie - CAP era celula de baza a organizarii agricole pe vremea comunistilor..
  • -1 (3 voturi)    
    daca tot au facut (Miercuri, 10 septembrie 2014, 1:56)

    gopo111 [utilizator]

    sa ii lase sa isi faca tinut secuiesc, cind acolo toti locuitori v-or vorbi secuieste, romanii din ungaria( pt ca stim cu toti ca sint sprijiniti de sovini de acolo) v-or avea si ei un tinul la fel de mare ca intindere in ungaria, macar sa compensam cu ceva pe aceleasi criterii ca si tinutul asa zis secuiesc
  • +1 (5 voturi)    
    Ungurii (Miercuri, 10 septembrie 2014, 3:05)

    Asdnot [utilizator]

    Cel mai trist lucru ar fi ca asta sa se intample ,si unul din metode ar fi prin revizuirea constitutiei(s-a vazut in 2013 cat de usor a fost pentru USL).Minoritatea din Romania ar trebuii sa multumeasca statului roman,unele dintre ele avand avantaje mai mari ca un roman ,tiganii- locuri rezervate in facultati, ungurii (nu maghiari,prin ,,legile de maghiarizare” de dupa 1867, indeosebi prin aceea din decembrie 1871, ei au dezgropat numele de “maghiar”, ce în limba lor arhaică cu care ei au venit în Europa din stepele asiatice, înseamnă , “stăpân”, “puternic”, “om al pâmântului”-http://www.frontpress.ro/2013/03/unguri-si-nu-maghiari.html)cu acea prostie de autonomie culturala.Pentru ce au cerut ei steagul lor? sa-l bage in ochii romanilor de 1 Decembrie? sa ameninte elevii ca au purtat culorile nationale? Ar trebui sa cerem un referendum(ca si cetateni avem acest drept daca implinim un cvorum) prin care sa cerem expulzarea din tara a tuturor membrilor de partide unguresti din Romania si interzicerea acestora+ a anumitor persoane care au dat dovada de extremism (sa va reamintesc ca in Ungaria minoritatile nu exista si nu au nici jumatate din drepturile pe care le are minoritatea ungureasca la noi?).Parlamentul nu mai reprezinta interesele romanilor,ceea ce e de o gravitate enorma,iar prin referendum putem cere dizolvarea lui.
    Eu unul le-as fi retras autonomia culturala,le-as fi interzis partidele minoritatilor la cel mai mic semn de atac asupra Romaniei(asta este un atac alimentat de Ungaria de cand se afla in alegeri).
    Nu inteleg ce asteapta NATO? De ce mai e Ungaria in NATO care sustine ruperea unor teritorii dintr-un aliat (in ultimul timp circuland si informatii ca vor avea sprijinul Rusiei in problema asta)? Daca nu vor intervenii iar Armata Romana va intra in Budapesta,noi vom fi aia rai.
  • +1 (3 voturi)    
    Tinutul Mafiei Unguresti (Miercuri, 10 septembrie 2014, 10:44)

    subcultura [utilizator]

    Citind aceste prevederi, in fapt aceasta propusa entitate ar trebui sa se numeasca Tinutul Mafiei Unguresti.
    E doar o manevra de business, mafia ungureasca vrea sa iasa din mafia romaneasca ceva mai multietnica folosind tema etnica si recurgand la sciziune.
    Copacii pe care Cherestoy Attila nu a apucat sa ii taie si parte din redeventele de la Romgaz din zacamintele din Mures ar fi bomboana de pe coliva relatiilor inter-etnice locale si garantia sigura (pt Viktor Orban si Rusia) ca in acea zona va fi mereu teren fertil pentru mesajele lor fascisto-cretinoide.
  • -1 (3 voturi)    
    Rromania (Miercuri, 10 septembrie 2014, 15:34)

    Qwertz [utilizator]

    Si uite asa Romania va deveni noua Ucraina. Cum ungurii au fost tampiti si li s-a divizat tara dupa razboaiele mondiale, tot asa tampiti sunt si romanii. De ce sa nu aibe totusi autonomie cand sunt majoritari acolo? Unde e problema? Ce va pasa voua miticilor ce se intampla acolo? Tara asta nu e numai a voastra, e si a lor.
    • +2 (2 voturi)    
      sunt majoritari acolo? (Joi, 11 septembrie 2014, 17:14)

      zar-zar [utilizator] i-a raspuns lui Qwertz

      Daca se string 50 de tatari in Piata Universitatii, se cheama ca-si pot face, acolo in intersectie, o Autonomie? - fragila logica.
      Ca sa-ti faci autonomie sau sa-ti iei independenta (ca nu-i departe una de alta), mai intii trebuie sa-ti achiti datoriile fata de cine te-a tinut pina acuma. De exemplu, Ucraina are fata de Rusia datorii de bilioane pentru gaz si altele - daca i le plateste UE sau NATO, cred ca problemele s-ar usura. La fel cu Scotia. Dar un pic diferit. Vad ca economistii afirma ca dupa independenta, Scotia ar duceo mult mai bine economic decit a dus-o cu UK - adica, inteleg ca britanicii au trait pe spatele scotienilor.
      Deci nu-i chiar asa, imi vine pe chelie si vreau sa fiu autonom sau independent.
      "Tara asta nu e numai a voastra" - asa este, ati pus un NU unde nu era nevoie. Mai intii, aceasta ZONA sau teritoriu este o parte din tara, adica din Romania (daca este sa luam istoria de la Dacia, cind mongolii nici nu ajunsesera pe aici. Identic cu Ucraina - slavii estici (adica rusii) le-au permis vikingilor (fugariti de teutonii poloni si de lituanieni) sa se aseze in jurul Kievului (oras rusesc care deja exista la vremea aceia) dar nu mai jos de o paralela care ar corespunde cu Iasul de astazi - ceia ce vad acuma ca s-ar numi Rusia Noua.
      Nu sunt pentru destramarea unui popor - diferite atnii sau minoritati au trait bine mersi in sinul unui popor si nu-i nici un motiv de separare (mai ales ca la catolici divortul este interzis, glumesc).
      "Ce va pasa voua ?" - Daca nu ne pasa, nu mai erati de mult aici.

      http://www.hotnews.ro/stiri-international-18071262-adolescenta-rapita-militantii-statului-islamic-spune-povestea-abuzului-care-este-supusa-ucis-deja-corpul-acum-imi-omoara-sufletul.htm
      SIS pe google spune foarte mult
      Este o ramura islamica care provine din al-Qaeda. Are ca obiectiv conceptii statale orientate spre teritorii cu traditii istorice musulmane si se manifesta prin jihadism (rezistenta contra strainilor). Cins a pornit aceasta miscar, avea
  • +2 (2 voturi)    
    PROIECTUL (Joi, 11 septembrie 2014, 15:21)

    EmilianLupean [anonim]

    La oameni,le raspunzi omeneste.Daca ei vor,vrem si noi:ei aici in romania,noi in in patria lor mama si nu invers,in patria lor strabuna.Proiect aici,proiect acolo. Ce vor aici,sa fie si acolo.Dar,daca le place atat de mult sa vada,sa auda sa vorbeasca sa scrie si sa citeasca numai maghireste la noi in Romania,(Ceea ce este foartegreu de "aranjat") eu zic,nu dau cu paru _ca ei la Tg.Mures(tinut romanesc)_ ,sa-si ieie mortii lor,si sa seduca repede dincolo,de bunavoie si nesiliti de nimeni,ori de unde au venit incoace , sau si MAI BINE:ORICE INVAT ARE SI DEZVAT,CHIAR DACA SUNTEM in C.E.,NATO.CE EI NU SUNT?? Daca nu vor la noi ca la noi si cu noi ,cred ca sunt liberi sa se duca. Poate cauta cu lumanarea un impuls,de aceea suprasolicita. In rest sanatete si sa auzim de bine.
  • +2 (2 voturi)    
    nu e fair (Joi, 11 septembrie 2014, 15:52)

    AlexRatoi [utilizator]

    De ce sa fie autonomie pe baza de limba, mai bine regionalizare si regiunea sa aiba acelea-si drepturi ca si restul regiunilor?


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri