Ministerul Justiției propune un prag de 9.000 de lei pentru dezincriminarea abuzului în serviciu, mai mic decât în proiectul adoptat miercuri de Senat, care prevede un prag de 250.000 de lei și care urmează să ajungă la Camera Deputaților. Proiectul care învie OUG 13 a plecat de la Ministerul Justiției, pentru a pune în acord Codul penal cu deciziile CCR, ministerul condus de Cătălin Predoiu neinstituind însă un prag, așa cum a cerut Curtea Constituțională.

Cătălin PredoiuFoto: INQUAM Photos / Octav Ganea

____

Ministerul Justiției a reacționat, miercuri seară, după mai bine de o jumătate de zi de la adoptarea de către Senat a proiectului, cu votul senatorilor PSD, PNL și UDMR.

Ministerul Justiției amintește deciziile Curții Constituționale, care a cerut instituirea unui prag valoric pentru dezincriminarea abuzului în serviciu, fără a impune însă o limită.

Ministerul condus de Cătălin Predoiu spune că pentru dezbaterile din Camera Deputaților asupra proiectului de lege privind nivelul pragului la infracțiunea de abuz în serviciu va susține adoptarea de către deputați a unui prag de 9.000 de lei.

Redăm integral comunicatul Ministerului Justiției:

  • „1. În legătură cu infracțiunea de abuz în serviciu prevăzută de art.297 din Codul penal, Decizia Curții Constituționale a României nr.392/2017 prevede:
  • a) paragraful 55 – „(…) Curtea, fiind ținută de obligația de a interpreta o dispoziție legală în sensul de a produce efecte și pentru a da, astfel, un sens constituțional acesteia [a se vedea în acest sens Decizia nr. 223 din 13 martie 2012], consideră necesară instituirea unui prag al pagubei și circumstanțierea vătămării produse prin comiterea faptei, elemente în funcție de care să se aprecieze incidența sau nu a legii penale”;
  • b) paragraful 56 – „(…) Curtea subliniază că legiuitorul are obligația de a reglementa pragul valoric al pagubei și intensitatea vătămării dreptului sau interesului legitim rezultate din comiterea faptei în cuprinsul normelor penale referitoare la infracțiunea de abuz în serviciu, pasivitatea acestuia fiind de natură să determine apariția unor situații de incoerență și instabilitate, contrare principiului securității raporturilor juridice în componenta sa referitoare la claritatea și previzibilitatea legii.”
  • 2. Nu există nicio referință concretă în deciziile Curții Constituționale a României sau în avizele Comisiei de la Veneția cu privire la valoarea economică sau financiară a unui astfel de prag valoric pentru infracțiunea de abuz în serviciu.
  • 3. Pentru dezbaterile din Camera Deputaților asupra proiectului de lege privind nivelul pragului la infracțiunea de abuz în serviciu prevăzută de art. 297 din Codul penal, Ministerul Justiției va susține adoptarea de către Camera Deputaților a unui prag de 9.000 de lei”.

Reamintim că Senatul a adoptat un proiect de modificare a Codului penal prin care se instituie un prag valoric pentru abuzul și neglijența în serviciu. Mai exact, dacă prejudiciul este mai mic de 250.000 de lei, adică 50.000 de euro, atunci nu mai vorbim de infracțiune. Este ceea ce prevedea OUG 13, care a scos sute de mii de oameni în stradă, numai că atunci pragul era de 200.000 de lei.

Amendamentul care prevede acest cuantum aparține PSD, PNL și UDMR și este cuprins în proiectul de lege adoptat miercuri de Senat cu 78 de voturi „pentru” și 25 „împotrivă”.

Amendamentul depus de parlamentarii Coaliției vine la un proiect de lege înaintat de guvern care însă nu prevedea un prag valoric, ci doar precizarea că infracțiunea de abuz în serviciu și de neglijență în serviciu este dacă funcționarul public nu îndeplinește o lege, o ordonanță sau o ordonanță de urgență cauzând un prejudiciu sau o vătămare unei persoane.

Modificările propuse la codul penal în cazul infracțiunilor de abuz și neglijență în serviciu sunt justificate de mai multe decizii ale Curții Constituționale care preciza, pe de o parte, că trebuie precizate actele care nu sunt indeplinite adică legislație primară, iar pe de altă parte că e nevoie de un prag valoric.