România ar urma să cumpere de la Norvegia 32 de avioane de vânătoare F-16 pentru a-și înlocui bătrânele MiG-uri 21, o achiziție ce ar presupune aproape 350 de milioane de euro. Avioanele F-16 din Norvegia au circa 40 de ani vechime și o resursă de zbor rămasă destul de mică, însă în prezent ele sunt într-o configurație superioară celor 17 pe care România le operează acum. Marele avantaj îl reprezintă faptul că pe lângă cele 32 de avioane, România va cheltui circa 100 de milioane de euro pe echipamente noi și modernizarea avioanelor în țară, la Aerostar, centrul care se va ocupa de operațiunile de modernizare, mentenanță și reparații capitale pentru întreaga flotă de avioane F-16 ale României de acum încolo.

Avion F-16 al NorvegieiFoto: RNoAF

Avioanele F-16 din Norvegia, mai „zburate”, dar într-o configurație superioară decât ce are România în prezent

Avioanele F-16 pe care încă le mai operează Norvegia și pe care le va cumpăra România sunt de tipul A/B block 20 și au fost construite între 1982 și 1984. Aeronavele au fost modernizate de-a lungul vremii și au trecut deja în 2001 printr-un proces de Mid-Life Update (MLU), similar cu cele 17 aeronave pe care România le-a modernizat după ce le-a cumpărat din Portugalia.

Din punct de vedere al operării, aeronavele F-16 din Norvegia vin însă cu o resursă de viață mult mai redusă față de cele cumpărate din Portugalia, fiind zburate mult mai mult de către Forțele Regale Aeriene din Norvegia. Surse din piață vorbesc de mai puțin de 2.000 de ore de zbor rămase din durata de viață de circa 10.000 de ore de după modernizare, resursă de zbor ce ar mai putea fi „întinsă” puțin în timp doar prin reparații capitale și mentenanță constantă.

În aceste condiții o mare parte din cele 32 de aeronave ar urma să fie operabile cel puțin încă 7-10 ani de acum încolo în mod normal (poate chiar forțate și mai mult dacă luăm programul MiG-21 LanceR ca referință...), urmând ca România fie să achiziționeze treptat alte aeronave F-16 în locul celor casate și scoase din uz, fie să demareze un nou program de dotare cu un nou avion de vânătoare, cel mai probabil F-35 (n.r. a se remarca din solicitarea MApN sintagma „realizarea graduală a Capabilității Operaționale Aeriene de Tranziție”).

Deși avioanele F-16 din Norvegia au o vechime mare și au fost folosite mai mult, conform MApN ele sunt într-o configurație superioară decât cele 17 pe care România le operează acum.

Cele 32 de aparate pe care România le-ar cumpăra de la Norvegia sunt în configurație M6.5.2, configurație superioară celor 17 avioane aflate în înzestrare - M5.2R. Cele 17 aeronave ale României din prezent ar urma și ele în viitorul apropiat să fie modernizate la Aerostar să ajungă și ele la standardul M.6.X, potrivit MApN.

---

Avantajul Aerostar: Modernizarea și reparațiile avioanelor F-16, făcute în țară pentru întreaga flotă, dar și pentru aeronavele altor vecini

Dincolo de achiziția aparatelor în sine, circa 354 de milioane de euro pentru cele 32 de aeronave (și, posibil, și pentru mai multe piese de schimb), conform MApN, întreg programul de dotare vine cu încă o componentă de aproape 100 de milioane de euro ca pachet logistic, instruire și modernizare.

Cu alte cuvinte, cele 32 de aeronave vor fi adaptate pentru integrarea în cadrul Forțelor Aeriene Române și vor beneficia de o modernizare care se va face la Aerostar Bacău.

Având în vedere că Aerostar Bacău deja a fost desemnat centrul pentru mentenanța actualelor 17 aeronave din dotarea Armatei, dar și modernizarea lor la standardul M6.X, realizarea lucrărilor necesare pentru încă două escadrile (32 de aeronave) ar însemna un flux mare de lucru pentru industria internă de apărare. Practic o parte din bani pe care România îi bagă în programul F-16 se întorc în economie, iar Aerostar poate deveni un centru specializat pe F-16 care să răspundă nevoilor celorlalte state din zonă.

În jurul României și alte state au decis achiziționarea de avioane F16, astfel încât și modernizarea, mentenanța și repararea acestora ar putea fi făcută la Aerostar Bacău. Croația a decis în 2018 achiziția de 12 avioane F-16 de la Israel, iar Bulgaria a decis și ea să cumpere celebrul avion - doar 8 aeronave F-16, dar noi și de ultimă generație (cost de 1,7 miliarde de dolari).

Foto: F-16 al Norvegiei cu rachete AIM-9L și antinavă Penguin / Sursă: RNoAF

---

Avioanele F-16 ale Norvegiei, folosite în misiuni reale de luptă

Avioanele F-16 ale Norvegiei au fost folosite de-a lungul vremii, dincolo de misiunile de poliție aeriană prin care au interceptat aeronavele militare ale Rusie, și în teatre de operațiuni, acolo unde au participat activ la misiuni de luptă. Astfel, F-16 ale Norvegiei au participat în 1999 în misiunile de bombardament din Serbia, în misiunea de luptă „Enduring Freedom” din Afganistan, precum și în misiunile din Libya din 2011.

Toate aeronavele F-16 novergiene au fost modificate pentru a putea lansa o parașută la aterizare pentru a-i permite să aterizeze pe piste scurte sau acoperite de gheață ce ar fi îngreunat frânarea.

Totodată, avioanele F-16 ale Novergiei au fost dotate un sistem intern de bruiaj (Northrop Grumman AN/ALQ-162, Shadowbox II upgrade). Un astfel de sistem montat în interiorul fuselajului oferă avantajul de a nu ocupa un loc pe pilonii de armament exterior al aeronavei.

Aeronavele F-16 novergiene au fost adaptate să folosească rachete aer-aer AIM-9L Sidewinder, Iris-T și AIM-120 AMRAAM, dar și rachete antinavă Penguin Mk3 de la Kongsberg (producătorul rachetei antinavă NSM pe care România tocmai a achiziționat-o pentru platformele sale de lansare de pe coastă). Ca armament de bombardament, F-16 norvegiene au folosit bombele Paveway II (mk 82).

Ce alte avioane F-16 mai operează România acum, cât au costat și ce modernizări au acestea

România operează în prezent o escadrilă de 17 avioane F-16 modernizate pe care le-a cumpărat în două tranșe din Portugalia și le-a modernizat cu ajutorul SUA.

Prima tranșă a presupus 12 avioane F-16 A/B block 15 pe care le-a modernizat printr-un proces numit Mid-Life Upgrade (MLU). Ele au fost modernizate la standardul F-16 MLU 5.2R, aducându-le în esența undeva la echivalentul unor avioane F-16 mult mai moderne (echivalentul block 40 cu unele elemente block 50/52).

Printre elementele cheie ale procesului de upgrade se numără: Motorizare F100-PW-220E – control digital; cabină standard F-16 C/D Block 50/52, compatibilă cu sistemele de vedere pe timp de noapte; două display-uri multifuncționale color; computer modular de misiune; radar de control al focului modernizat; sistem de navigație hibrid; sistem avansat de identificare amic-inamic (IFF); sistem de management pentru război electronic; sistem de transmitere a datelor Link 16.

Pe lângă acestea, pachetul a inclus și integrarea de altor dispozitive: SniperPod (container extern pentru cercetare și ochire) și JHMCS (Joint Helmet Mounted Cueing System - cască cu afișaj și ochire/țintire electronică ) pentru folosirea lor cu rachetele de tip AIM-120C-7 AMRAAM și AIM-9 M și X Sidewinder (la fel, achiziționate de România).

Tot pachetul a costat România circa 628 de milioane de euro, inclusiv pregătirea personalului tehnic și instruirea primei tranșe de piloți.

A doua achiziție a presupus alte 5 aeronave F-16 din Portugalia, aeronave trecute și ele prin procesul de modernizare MLU - circa 280 de milioane de eurp.

Ulterior, România a cerut aprobarea Congresului SUA pentru a-și moderniza toate cele 17 aeronave, (contract parte din programul de 280 de milioane de euro).

„Cele cinci aeronave vor avea aceeași configurație cu cele 12 aflate deja în dotarea Forțelor Aeriene Române, respectiv M.5.2R, iar pachetul de bunuri și servicii include și modernizarea tuturor celor 17 avioane F-16 ale Armatei României la o configurație superioară, respectiv M.6.X”, transmitea MApN când s-a parafat cumpărarea celor cinci avioane F-16 din Portugalia.

---

Citește și: