Comisia pentru revizuirea Constitutiei a adoptat joi un amendament care prevede ca universitatile isi gestioneaza "direct si nemijlocit patrimoniul". "Se poate specula ca exista interese legate de patrimoniul imobiliar al unor universitati, cu precadere al universitatilor particulare", a declarat pentru HotNews.ro Ioan Stanomir, profesor de drept constitutional la Facultatea de Stiinte Politice a Universitatii Bucuresti. Pe de alta parte, Daniel Dragnea, preparator universitar la Facultatea de Jurnalism din cadrul Universitatii Bucuresti si avocat, a afirmat pentru HotNews.ro ca aceasta modificare, "privita ca principiu, suna bine". In prezent, legislatia nu permite unei universitati sa isi gestioneze fondurile asa cum doreste, astfel ca "facultatile bogate le finanteaza pe cele sarace", a precizat acesta.

Amendamentul la Constitutie adoptat joi, 13 iunie, de comisia parlamentara de revizuire:

Art. 32 - (6) Autonomia universitara este garantata. Ea implica capacitatea recunoscuta prin lege institutiilor de invatamant superior de a-si gestiona direct si nemijlocit patrimoniul, de a-si alege ori, dupa caz, desemna in mod liber mandatele, structurile si functiile de conducere, de a-si executa in mod neingradit un buget de venituri si de cheltuieli, de a hotari in mod liber cu privire la politica de personal insusita si de a decide fara nicio constrangere exterioara cu privire la misiunile educationale si de cercetare asumate. (Ioan Chelaru, senator PSD) (Sursa)

Constitutia asa cum este in prezent:

Art. 32 - (6) Autonomia universitara este garantata.

Ioan Stanomir, profesor de drept constitutional: "Se intra in detalii care sunt nespecifice unei constitutii"

Ioan Stanomir

Ioan Stanomir

Foto: Hotnews

Contactat de HotNews.ro, Ioan Stanomir, profesor de drept constitutional la Facultatea de Stiinte Politice a Universitatii din Bucuresti, specializat in domeniul dreptului constitutional, a declarat ca prin acest amendament "se intra in detalii care sunt nespecifice unei constitutii". "Aceste elemente privitoare la autonomia universitara trebuie reglate mai degraba prin legi organice si nu este misiunea unei constitutii de a cuprinde toate aceste detalii. In rest, se poate specula ca exista interese legate de patrimoniul imobiliar al unor universitati, cu precadere al universitatilor particulare", a precizat Stanomir.

Intrebat daca exista posibilitatea ca aceasta prevedere constitutionala sa netezeasca drumul unor eventuale initiative legislative viitoare similare celei de anul trecut, profesorul de drept constitutional a raspuns: "Cu siguranta. Daca principiile de anul acesta sunt produsul acelorasi interese care au dat nastere si legii de anul trecut, ne putem astepta la o repetare a inaintarii proiectului normativ".

"Dupa parerea mea, intr-o constitutie trebuie sa institui principiul general al autonomiei universitare si sa nu detaliezi chestiunile patrimoniale care tin de un cu totul alt palier legislativ", a afirmat pentru HotNews.ro Ioan Stanomir.

Daniel Dragnea, avocat si cadru didactic: Modificarea, privita ca principiu, suna bine

Daniel Dragnea

Daniel Dragnea

Foto: FJSC

Pe de alta parte, Daniel Dragnea, preparator universitar la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din cadrul Universitatii din Bucuresti si avocat, a declarat pentru HotNews.ro ca aceasta modificare, "privita ca principiu, suna bine". Mentionarea in Constitutie a capacitatii universitatilor de a-si gestiona direct patrimoniul reprezinta un impuls spre performanta, in conditiile in care in prezent facultatile puternice le sustin si le finanteaza pe cele care nu atrag studenti, a afirmat acesta.

"In afara, nimeni nu tine in viata facultati care nu aduc studenti. Noi tinem in viata artificial astfel de facultati. Avand aceasta norma constitutionala, nu mai stam sa ne gandim daca este bine sau nu ca o facultate sa faca bani", sustine Dragnea. Potrivit acestuia, legislatia din prezent nu permite unei universitati sa isi gestioneze fondurile asa cum doreste, astfel ca "facultatile bogate le finanteaza pe cele sarace".

Daniel Dragnea a avertizat, insa, ca "se poate ajunge si la situatii aberante. Nicio norma constitutionala nu e infailibila". Intrebat daca aceasta modificare constitutionala da cale libera unor proiecte de lege similare celui de anul trecut, Dragnea a sustinut ca "poate sa apara un proiect ca acela, dar care sa fie la fel de bine declarat neconstitutional". Acea initiativa legislativa nu a fost declarata neconstitutionala de CCR numai pe baza articolului 32 aliniatul 6 din Constitutie, in consecinta si in viitor o lege similara are toate sansele sa fie respinsa de judecatorii Curtii, este de parere Dragnea.

Prima incercare de modificare a legislatiei in ce priveste patrimoniul universitatilor

Amintim ca pe 23 aprilie 2012 Senatul a adoptat un proiect legislativ pentru modificarea Legii Educatiei Nationale. Acel proiect legislativ a fost initiat de Petru Filip si de Catalin Croitoru si prevedea ca o universitate poate fi infiintata si de o singura persoana si in mainile acesteia se intoarce intreg patrimoniul universitatii, atat cel initial, cat si cel dobandit ulterior infiintarii, in cazul in care universitatea particulara se desfiinteaza, dizolva sau lichideaza (Detalii aici).

Ce prevedea proiectul de lege prin care se modifica LEN:

Art. 227 - (1) Institutiile de invatamant superior particulare si institutiile de invatamant superior confesionale particulare sunt:

(b) fondate din initiativa si cu resursele materiale si financiare aleunei persoane fizice, ale unui grup de persoane fizice, ale unei fundatii sau asociatii sau ale unui cult religios, numiti fondatori;

Art. 229 - (1) Patrimoniul institutiilor de invatamant superior particulare si confesionale particulare consta din patrimoniul initial al fondatorilor, la care se adauga patrimoniul dobandit ulterior.Acesta este compus din bunuri mobile si imobile si din creante si este proprietatea privata a fondatorilor.

(2) Institutiile de invatamant superior particulare si confesionale particulare, pe durata existentei lor, dispun in mod liber de patrimoniul pus la dispozitia lor, cu acordul fondatorilor.

Art. 230 - (1) Dizolvarea, lichidarea sau desfiintarea institutiilor de invatamant superior particulare si confesionale particulare se pot face si la propunerea fondatorilor, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.

(2) In caz de desfiintare, dizolvare sau lichidare, patrimoniul institutiilor de invatamant superior particulare si confesionale particulare revine fondatorilor.

Ce prevede Legea Educatiei Nationale:

Art. 227 - (1) Institutiile de invatamant superior particulare si institutiile de invatamant superior confesionale particulare sunt:

a) fondate din initiativa si cu resursele materiale si financiare ale unei fundatii sau asociatii, ale unui cult religios ori ale unui alt furnizor de educatie, recunoscut ca atare potrivit prevederilor prezentei legi;

Art. 229 - (1) Patrimoniul institutiilor de invatamant superior particulare si confesionale particulare consta in patrimoniul initial al fondatorilor, la care se adauga patrimoniul dobandit ulterior.

(2) Institutiile de invatamant superior particulare si confesionale particulare, pe durata existentei lor, dispun de patrimoniul pus la dispozitia lor, conform legii.

Art. 230 - (1) Desfiintarea, dizolvarea sau lichidarea institutiilor de invatamant superior particulare si confesionale particulare se face in conditiile legii. Initiativa desfiintarii institutiilor de invatamant superior particulare sau confesionale particulare poate apartine si fondatorilor.

(2) In caz de desfiintare, dizolvare sau lichidare, patrimoniul institutiilor de invatamant superior particulare si confesionale particulare revine fondatorilor.

(3) Desfiintarea universitatilor particulare se va face cu protectia intereselor studentilor.

Motivele pentru care Curtea Constitutionala a respins legea

Traian Basescu a sesizat pe 25 mai 2012 Curtea Constitutionala in legatura cu legea care faciliteaza desfiintarea universitatilor private de catre fondatori si trecerea patrimoniului in mainile acestora. Citeste aici textul sesizarii de neconstitutionalitate trimise de Traian Basescu la Curtea Constitutionala

O luna mai tarziu, Curtea Constitutionala a decis ca Legea pentru modificarea si completarea Legii Educatiei Nationale este neconstitutionala, iar in februarie 2013 senatorii au respins proiectul de modificare a Legii educatiei referitor la patrimoniul facultatilor particulare.

"Dispozitiile constitutionale pretins incalcate sunt cele ale art. 44 alin.(1) si (2) privind dreptul de proprietate privata, precum si cele ale art.32 alin.(6) privind autonomia universitara. Examinand obiectia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca aceasta este intemeiata pentru motivele ce vor fi expuse in continuare", isi incepe Curtea Constitutionala motivarea deciziei.

"Dispozitiile legale criticate in speta opereaza, in fapt, o dubla expropriere a institutiilor de invatamant superior particulare si confesionale in favoarea fondatorilor. Acest lucru se realizeaza prin introducerea mentiunii (in partea a doua a alin.(1) al art.229 din Legea nr. 1/2011) conform careia patrimoniul acestor institutii este proprietatea privata a fondatorilor. Practic, prin aceasta lege este transferat fondatorilor atat patrimoniul lor initial (alcatuit din drepturi si obligatii) considerat ca facand parte, in continuare, din patrimoniul lor general, cat si patrimoniul dobandit de institutiile de invatamant superior particulare si confesionale ulterior infiintarii lor", se arata in decizia Curtii Constitutionale.

"De altfel, intreaga Lege de modificare si completare a Legii educatiei nationale nr. 1/2011 ii considera pe fondatori proprietarii institutiilor de invatamant superior particulare si confesionale, or legea se refera la patrimoniu, care cuprinde drepturi si obligatii", precizeaza CCR. Potrivit judecatorilor, "Curtea a mai retinut faptul ca nu se poate face o diferentiere a regimului juridic aplicabil invatamantului superior in functie de forma de proprietate".

"Autonomia universitara prevazuta la art. 32 alin.(6) din Constitutie este incalcata si prin faptul ca structurile si functiile de conducere ale universitatilor particulare si confesionale particulare, atributiile, durata mandatelor, precum si alte considerente legate de statutul acestora sunt stabilite de Carta universitara, cu avizul conform al fondatorilor, si aprobate de senatul universitar. Faptul ca deciziile definitive apartin fondatorilor intareste aceasta concluzie", a mai precizat atunci Curtea.

Potrivit legii, sursele de finantare ale universitatilor particulare sunt compuse din:

  • sumele depuse de fondatori;
  • taxe de studiu si alte taxe scolare;
  • sponsorizari, donatii, granturi si finantari acordate pe baza de competitie, exploatarea rezultatelor cercetarii, dezvoltarii,
  • inovarii si alte surse legal constituite. (art. 231 din LEN)

De asemenea, universitatile private sunt scutite de la plata impozitului pe profit, potrivitCodului Fiscal.