Comisia Europeana cere Cehiei sa respecte procedurile europene in domeniul achizitiilor publice, prin demararea unei licitatii deschise la nivel UE, in cazul unui contract de achizitionare a patru avioane militare de transport. Comisia asteapta din partea autoritatilor cehe, in urmatoarele doua luni, un raspuns in aceasta privinta, in caz contrar, CE va sesiza Curtea Europeana de Justitie.

Potrivit Directivei europene 2004/18/CE, acordarea contractelor de achizitii publice trebuie facuta numai in urma derularii unei licitatii deschise la nivelul tuturor statelor UE. Cu toate acestea, Directiva admite o exceptie in cazul in care autoritatea contractanta achizitioneaza echipament militar specific, iar licitatia publica ar pune in pericol interesele esentiale de securitate ale statului.

In aprilie 2008, Ministerul Apararii din Cehia a achizitionat, printr-un contract direct de 132 de milioane de euro, patru avioane millitare de de transport tactic CASA-295M, fara organizarea unei licitatii publice deschise. Insa, autoritatile cehe au considerat ca procedura unei licitatii publice nu e necesara, intrucat aparatele de zbor urmau sa fie folosite numai in misiuni ale armatei Cehiei, precum cele care implica protectia unor interese esentiale de securitate ale tarii, precizeaza CE.

Romania va achizitiona 24 de avioane F-16 second hand, in urma unui acord bilateral Romania - SUA

Contractul F-16, practic inatacabil

- Oficial, nu poate fi vorba de un contract offset, deoarece vorbim de un acord interguvernamental, care nu este supus acestei proceduri

- Contractul nu este supus legii achizitiilor publice, fiind vorba de un program strategic de inzestrare a Romaniei

- Primul punct pe ordinea de zi a sedintei CSAT in care s-a aprobat achizitionarea avioanelor F-16 era legat de "Regimul interguvernamental de incurajare a competitiei pe piata europeana a echipamentelor de aparare, bazat pe Codul de conduita privind achizitiile pentru aparare, sub egida Agentiei Europene de Aparare"

- Romania este singura tara europeana care nu a implementat acest cod

Consiliului Suprem de Aparare a Tarii a decis, in 23 martie, achizitionarea a 24 de avioane F-16 second hand. "Avand in vedere ca Romania nu dispune de resursele financiare necesare pentru achizitionarea unor avioane multirol noi, CSAT a aprobat propunerea MApN de achizitionare a 24 avioane F-16 in uz, propunere care va fi trimisa Parlamentului pentru luare in dezbatere si decizie", anunta atunci Presedintia.

F-16 este produs de gigantul industriei apararii Lockheed Martin.

Valoarea proiectului este de aproximativ 1,3 miliarde dolari, costurile incluzand: 24 avioane revitalizate si complet echipate, asistenta tehnica pentru o perioada de 3-5 ani si pachet de suport logistic, simulatoare de zbor, pregatirea personalului navigant si tehnic, transportul, adaptarea infrastructurii de la sol, munitia, armamentul, costuri administrative.

Competitorii au acuzat modalitatea prin care CSAT a optat pentru dotarea Armatei cu avioane F-16 second hand drept o procedura lipsita de transparenta. Unele surse vorbeau despre un offset indirect care ar putea fi oferit de Lockheed Martin, insa reprezentanta din Romania, contactata de HotNews, nu a comentat acest aspect, afirmand doar ca este vorba despre un acord bilateral Romania - SUA.

Companiile Eurofighter si Saab, producatorul Gripen, s-au declarat surprinse de anuntul CSAT privind achizitionarea de "F-16 vechi si fara offset". "Din nefericire, Fortele Aeriene Romane s-ar putea alege cu rablele altora", a declarat intr-un comunicat transmis HotNews.ro directorul de marketing pentru Romania al Saab, Richard Smith, care a cerut Ministerului Apararii sa prezinte Parlamentului toate ofertele facute Romaniei pentru achizitionarea de avioane multirol. El sustine ca, daca parlamentul nu are acces la toate ofertele si nu poate face o comparatie, "atunci e clar ca alesii nu pot lua o decizie in interesul publicului roman sau al fortelor sale armate".