Concernul Eurofighter (producatorul european al avioanelor de lupta Eurofighter Typhoon) si-a exprimat, joi, dezamagirea fata de decizia CSAT de a achizitiona avioane F-16 la mana a doua, acuzand lipsa unui contract offset. Intr-un comunicat transmis Agerpres, compania Eurofighter isi manifesta regretul ca aceasta decizie, care are nevoie de aprobarea finala a Parlamentului, a fost luata fara nicio licitatie internationala pentru acordarea contractului, procedura standard in toate tarile UE, iar produsul Eurofighter nu a fost luat in considerare.

"In situatia economica dificila in care se afla Romania, pentru o suma similara celei pe care Romania intentioneaza sa o cheltuiasca pe 24 de avioane F-16 uzate, Eurofighter ar fi putut oferi un pachet financiar cuprinzator si nu doar ar fi furnizat Fortelor Aeriene Romane un aparat de zbor mult mai eficient si mult mai performant decat F-16, dar ar fi oferit si un offset substantial industriei romane, asigurand astfel locuri de munca pe termen lung pentru sute de tehnicieni si specialisti, precum si posibilitatea de a-si extinde expertiza tehnologica datorita unui program precum Eurofighter, de cea mai noua generatie din Europa", sustine comunicatul de presa.

Potrivit companiei, "decizia Romaniei de a nu organiza o licitatie deschisa a privat tara de inca o oportunitate de a-si intari legaturile cu industria aerospatiala din Europa, care considera totusi ca Romania ar putea juca un rol important pe scena competitiva internationala, asa cum a demonstrat-o recent investitia facuta de unul dintre partenerii din cadrul programului Eurofighter care intentioneaza sa deschida o uzina pentru fabricarea de materiale compozite avansate la Ghimbav - Brasov", se mai arata in comunicat.

Acestea sunt beneficii, sustine compania, pe care Eurofighter a demonstrat intotdeauna foarte clar ca le poate oferi tarilor partenere in program sau celor care achizitioneaza avionul.

In acest context, este dat exemplul Austriei, care a comandat si preluat deja 15 avioane, iar Eurofighter a oferit industriei locale o rentabilitate a investitiei mai mare decat suma platita pentru achizitia avioanelor, precum si cazul Arabiei Saudite, care a comandat 72 de avioane, Eurofighter angajandu-se sa construiasca o fabrica pentru asamblarea finala a unei parti din avionul comandat, care constituie un prim pas inspre dezvoltarea propriei industrii aeronautice avansate a tarii.

"In cele patru tari partenere ale programului Eurofighter sunt asigurate 100.000 de locuri de munca directe sau indirecte, in peste 400 de companii. Impactul economic pozitiv al Eurofighter in cele patru tari partenere este estimat la peste 60 de miliarde de euro. Decizia Romaniei o impiedica sa genereze un impact comparabil in interiorul propriilor sale granite si va obliga tara, pe termen scurt si mediu, sa intreprinda un nou program costisitor de modernizare a flotei de avioane de lupta, lucru care ar fi fost evitat daca ar fi fost ales avionul Eurofighter", sustine compania.

Potrivit sursei citate, Eurofighter Typhoon este cel mai avansat avion de vanatoare de noua generatie din lume, cu reale capabilitati multi-rol de pe piata, si a fost deja comandat de sase tari (Germania, Italia, Spania, Regatul Unit, Austria si Regatul Arabiei Saudite).

Consiliul Suprem de Aparare a Tarii a aprobat propunerea Ministerului Apararii Nationale de achizitionare a 24 de avioane F 16 in uz. Propunerea va fi transmisa Parlamentului, care va lua in dezbatere acest aspect.

Anterior, si Saab, producatorul Gripen, s-a declarat surprins de anuntul CSAT privind achizitionarea de "F-16 vechi si fara offset". "Din nefericire, Fortele Aeriene Romane s-ar putea alege cu rablele altora", a declarat intr-un comunicat transmis HotNews.ro directorul de marketing pentru Romania al Saab, Richard Smith, care cere Ministerului Apararii sa prezinte Parlamentului toate ofertele facute Romaniei pentru achizitionarea de avioane multirol.