Subiectele de la simularea examenului de Limba si literatura romana din cadrul Evaluarii Nationale au respectat structura subiectelor de examen, fiind construite pe doua cerinte mari, cu mai multe sub-puncte. Elevii de clasa a VIII-a care au sustinut astazi simularea la Limba si literatura romana au avut de facut doua compuneri: una de 150-250 de cuvinte in care sa motiveze apartenenta la specie a doinei populare Foaie verde fir mohor si cealalta de maximum 150 de cuvinte, in care sa relateze o intamplare reala sau imaginara din timpul unei zile de vara.

Fragment din Subiectele de Simulare la Limba si literatura romana 2015Foto: edu.ro

Astazi, 23 februarie 2015, elevii de clasa a VIII-a au inceput simularile examenelor din cadrul Evaluarii Nationale. Prima simulare s-a desfasurat la Limba si literatura romana. Marti, elevii vor fi testati la Matematica, iar miercuri va fi simulare la Limba si literatura materna, pentru elevii apartinand minoritatilor nationale care au urmat cursurile gimnaziale in limba materna. Rezultatele la simularile evaluarii nationale 2015 vor fi afisate pe 6 martie 2015.

Amintim ca acesta este al doilea an in care Ministerul Educatiei organizeaza la nivel national simularile examenelor din cadrul Evaluarii Nationale; simularile incep la ora 9:00 in toate scolile din tara, dureaza 2 ore, iar subiectele de simulare sunt aceleasi pentru toti elevii de clasa a VIII-a.

Subiectele de la simularea examenului de Limba si literatura romana - Evaluarea Nationala 2015

"Proba scrisa Limba si literatura romana

Simulare

  • Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.
  • Timpul de lucru efectiv este de 2 ore.

SUBIECTUL I (42 de puncte)

Citeste cu atentie textul:

Foaie verde fir mohor

Toata lumea are dor

Si-i ca fulgul de usor.

Numai doruletu meu

E ca pamantul de greu!

Doru meu unde se lasa

Lasa inimioara arsa;

Doru meu unde se pune

Lasa inima carbune

Si arde ca un taciune...

Foaie verde maracine,

Cine n-are dor pe lume

Sa vina seara la mine.

Sa vie sa-l imprumut

Ca la mine e dor mult,

Ca nisipul de pe prund;

Sa umblu din poarta-n poarta

Sa vand dor la lumea toata.

(Foaie verde fir mohor)

A. Scrie pe foaia de examen raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos:

1. Noteaza cate un antonim potrivit pentru sensul din text al fiecaruia dintre urmatoarele cuvinte: usor, seara, sa umblu. 6 puncte

2. Explica rolul cratimei in secventa n-are. 6 puncte

3. Transcrie o comparatie si un epitet din textul dat. 6 puncte

4. Mentioneaza rima si masura primelor trei versuri ale textului dat. 6 puncte

5. Prezinta, in 30-50 de cuvinte, semnificatia versurilor: Cine n-are dor pe lume/ Sa vina seara la mine./ Sa vie sa-l imprumut/ Ca la mine e dor mult. 6 puncte

B. Redacteaza o compunere de 150-250 de cuvinte in care sa motivezi apartenenta la specie a doinei populare Foaie verde fir mohor. 12 puncte

In compunerea ta, trebuie:

- sa precizezi patru trasaturi ale doinei populare;

- sa ilustrezi doua trasaturi ale doinei populare, valorificand textul dat;

- sa ai un continut adecvat cerintei;

- sa respecti precizarea privind numarul de cuvinte.

SUBIECTUL al II-lea (36 de puncte)

Citeste cu atentie textul:

Maieru este una dintre cele mai mari comune din Bistrita-Nasaud. Judecand dupa facilitatile de care au parte locuitorii, printre care se numara pizzerii, unitati bancare sau cafenele, am zice ca ne aflam intr-un orasel mai mic. [...] Cu toate acestea, an de an, maierenii se incapataneaza sa-si pastreze traditiile si obiceiurile. Unul dintre cele mai asteptate este cel de Sanziene, cand tinerii sar peste foc pentru un an imbelsugat si plin de noroc. Totul incepe in ziua de 23 iunie, cand fetele si baietii [...] merg la cules flori de sanziene si alte plante salbatice pe campurile comunei. Odata florile culese, batranele satului, singurele care mai stiu cum se impletesc coronitele, se apuca de treaba. Baza coronitelor este din flori de sanziene, aceasta fiind completata cu papadii, trandafiri si alte plante care transforma coronitele intr-o pata de culoare. Coronitele reflecta preferintele si personalitatea fiecareia dintre doamnele care le fac, astfel incat nu prea seamana intre ele. Seara, tinerii satului, acum imbracati in blugi si trening si nu in straie populare cum se intampla acum 50 de ani, se aduna pe ulite unde fac focuri. Coronitele sunt trecute de trei ori prin fum, dupa care se pun pe cap, iar cei care le poarta sar peste foc tot de trei ori. [...] Dupa ce se sare peste foc, coroana de pe cap se pune intr-un cui afara, urmand ca a doua zi, in 24 iunie intreg ritualul sa se repete. In 24 iunie, dupa ce se sare peste foc, coroanele se arunca pe acoperisurile caselor, unde se lasa uneori chiar si pana la sarbatoarea din urmatorul an. Cele care cad si nu stau pe casa sunt aruncate, pentru ca se spune ca aduc ghinion.

(Bianca Sara, Cum se mai pastreaza printre vilele din comuna bistriteana Maieru unul dintre cele mai vechi obiceiuri de Sanziene, pe www.adevarul.ro)

A. Scrie pe foaia de examen raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos:

1. Formuleaza cate un enunt in care sa precizezi urmatoarele aspecte din textul dat:

- data in care se merge la cules de sanziene;

- persoanele care impletesc coronitele. 4 puncte

2. Scrie numele autoarei si titlul articolului din care este extras fragmentul dat. 4 puncte

3. Mentioneaza ce parte de vorbire este fiecare dintre cuvintele subliniate din secventa: Seara, tinerii satului, acum imbracati in blugi si trening si nu in straie populare cum se intampla acum 50 de ani, se aduna pe ulite unde fac focuri. 4 puncte

4. Precizeaza functia sintactica a cuvintelor subliniate din secventa: Coronitele reflecta preferintele si personalitatea fiecareia dintre doamnele care le fac, astfel incat nu prea seamana intre ele. 4 puncte

5. Transcrie propozitia principala si propozitia subordonata din fraza urmatoare, precizand felul subordonatei: Baza coronitelor este din flori de sanziene, aceasta fiind completata cu papadii, trandafiri si alte plante care transforma coronitele intr-o pata de culoare. 4 puncte

6. Construieste o fraza alcatuita din doua propozitii in care sa existe o propozitie subordonata subiectiva, avand ca termen regent un adverb predicativ. 4 puncte

B. Redacteaza, in 80-150 de cuvinte, o scurta naratiune in care sa relatezi o intamplare reala sau imaginara petrecuta in timpul unei zile de vara. 12 puncte

In compunerea ta, trebuie:

- sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;

- sa precizezi doua elemente ale contextului spatio-temporal;

- sa ai un continut adecvat cerintei;

- sa respecti precizarea privind numarul de cuvinte.

Nota! Respectarea, in lucrare, a ordinii cerintelor nu este obligatorie.

Vei primi 12 puncte pentru redactarea intregii lucrari (unitatea compozitiei - 1 p.; coerenta textului - 2 p.; registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului - 2 p.; ortografia - 3 p.; punctuatia - 2 p.; asezarea corecta in pagina, lizibilitatea - 2 p.)"

BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE

"Proba scrisa Limba si literatura romana

Simulare

BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE

  • Se puncteaza oricare alte formulari/ modalitati de rezolvare corecta a cerintelor.
  • Nu se acorda fractiuni de punct. Nu se acorda punctaje intermediare, altele decat cele precizate explicit prin barem.
  • Se acorda 10 puncte din oficiu. Nota finala se calculeaza prin impartirea la 10 a punctajului total obtinut pentru lucrare.

SUBIECTUL I (42 de puncte)

A.

1. cate 2 puncte pentru notarea fiecarui antonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor date (de exemplu: usor - greu; seara - dimineata; sa umblu - sa stau) 3 x 2 p. = 6 puncte

2. explicarea rolului cratimei in secventa data (de exemplu: marcheaza pronuntarea legata a doua cuvinte; marcheaza elidarea unei vocale) 6 puncte

3. cate 3 puncte pentru transcrierea fiecarei figuri de stil [de exemplu: dor... ca fulgul de usor; (inimioara) arsa] 2 x 3 p. = 6 puncte

4. cate 3 puncte pentru mentionarea rimei si a masurii primelor trei versuri: monorima; 7 silabe 2 x 3 p. = 6 puncte

5. prezentarea semnificatiei versurilor: prezentare adecvata, respectand numarul de cuvinte indicat - 6 p./ prezentare partial adecvata, respectand numarul de cuvinte indicat - 3 p./ incercare de prezentare - 1 p. 6 puncte

B.

- cate 1 punct pentru precizarea oricaror patru trasaturi ale doinei populare 4 x 1 p. = 4 puncte

- cate 2 puncte pentru ilustrarea oricaror doua trasaturi ale doinei populare, valorificand textul dat 2 x 2 p. = 4 puncte

(Punctele pentru ilustrarea fiecarei trasaturi a doinei populare se acorda astfel:

  • ilustrarea adecvata a trasaturii - 2 p.
  • prezentare superficiala a trasaturii/ schematism - 1 p.)

- adecvarea continutului la cerinta - 2 p./ adecvarea partiala a continutului la cerinta - 1 p. 2 puncte

- respectarea precizarii privind numarul de cuvinte 2 puncte

SUBIECTUL al II-lea (36 de puncte)

A.

1. cate 2 puncte pentru formularea corecta a fiecaruia dintre cele doua enunturi cerute (de exemplu: Se merge la cules de sanziene in 23 iunie.; Coronitele sunt impletite de batranele satului.) 2 x 2 p. = 4 puncte

2. cate 2 puncte pentru scrierea numelui autoarei si a titlului articolului: Bianca Sara; Cum se mai pastreaza printre vilele din comuna bistriteana Maieru unul dintre cele mai vechi obiceiuri de Sanziene. 2 x 2 p. = 4 puncte

3. cate 1 punct pentru mentionarea fiecarei parti de vorbire (seara - adverb de timp; satului - substantiv comun; populare - adjectiv propriu-zis; fac - verb predicativ) 4 x 1 p. = 4 puncte

4. cate 2 puncte pentru precizarea fiecarei functii sintactice (preferintele - complement direct; fiecareia - atribut pronominal) 2 x 2 p. = 4 puncte

5. - cate 1 punct pentru transcrierea integrala a propozitiei principale (Baza coronitelor este din flori de sanziene, aceasta fiind completata cu papadii, trandafiri si alte plante) si a propozitiei subordonate din fraza data (care transforma coronitele intr-o pata de culoare) 2 x 1 p. = 2 puncte

- precizarea felului propozitiei subordonate transcrise: care transforma coronitele intr-o pata de culoare - propozitie subordonata atributiva 2 puncte

6. construirea unei fraze alcatuite din doua propozitii in care sa existe o propozitie subordonata subiectiva, avand ca termen regent un adverb predicativ 4 puncte

- 1 punct pentru construirea unei fraze alcatuite din doua propozitii

- 3 puncte pentru construirea corecta a propozitiei subordonate subiective, avand ca termen regent un adverb predicativ

B.

- relatarea unei intamplari: cu respectarea succesiunii logice a evenimentelor - 4 p./ fara respectarea succesiunii logice a evenimentelor - 2 p. 4 puncte

- cate 2 puncte pentru precizarea fiecaruia dintre cele doua elemente ale contextului spatio-temporal 2 x 2 p. = 4 puncte

- adecvarea continutului la cerinta - 2 p./ continut partial adecvat - 1 p. 2 puncte

- respectarea precizarii privind numarul de cuvinte 2 puncte

12 puncte se acorda pentru redactare astfel:

- unitatea compozitiei1 punct

- coerenta textului2 puncte

- registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului: 2 p./ adecvarea partiala: 1 p. 2 puncte

- ortografia (0 erori - 3 p./ 1-2 erori - 2 p./ 3-4 erori - 1p./ 5 sau mai multe erori - 0 p.) 3 puncte

- punctuatia (0 erori - 2 p./ 1-2 erori - 1p./ 3 sau mai multe erori - 0 p.) 2 puncte

- asezarea corecta a textului in pagina1 punct

- lizibilitatea1 punct

Citeste si: