Ministerul Fondurilor Europene desfiinteaza strategia de autostrazi aprobata printr-un memorandum in Guvern. PLUS: De ce risca autostrada Sibiu - Pitesti sa nu fie realizata integral pana in 2020

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Duminică, 27 aprilie 2014, 21:00 Actualitate | Esenţial

Constructia de autostrazi in Romania
Foto: CNADNR
Romania risca sa piarda finantare europeana de circa 1,3 miliarde de euro dedicata autostrazilor, mare parte din acesti bani fiind deja alocati pentru contracte in derulare, dar care au termenul de finalizare dupa 31 decembrie 2015, termenul limita impus de Comisia Europeana. In acest sens, Guvernul a aprobat printr-un memorandum o strategie pentru a contracara riscul, insa Ministerul Fondurilor Europene a criticat dur masurile propuse de catre autoritatile de la Transporturi si a cerut, fara succes, amanarea adoptarii memorandumului.

Informatia pe scurt:
  • Guvernul a aprobat un Memorandum care stabileste strategia de absorbtie a fondurilor europene pe autostrazi, pentru a evita riscul pierderii banilor europeni ramasi de absorbit pe exercitiul 2007-2013
  • Strategia recunoaste riscul decomiterii a 1,3 miliarde de euro, mare parte pentru proiecte in derulare, dar care nu pot fi terminate pana in decembrie 2015. Fara masuri, Romania risca sa plateasca din buzunarul propriu toate costurile
  • Strategia prevede o serie de masuri: "fazarea" proiectelor, lansarea de noi studii de fezabilitatea, realizarea in doar 12 luni a 53 de km autostrada intre Campia Turzii si Tg. Mures, totul pentru a mai absorbi din fondurile europene disponibile
  • O alta masura vizeaza autostrazile eligibile pe exercitiul financiar 2014-2020, dar care ar putea fi incepute inca din 2015 si care ar putea beneficia de un avans financiar din exercitiul 2007-2013.
  • Ministerul Fondurilor Europene a criticat aspru strategia din memorandum: "Evaluare nerealista", "riscuri sub-evaluate", "proiecte nefezabile economic" sau "investitii care exced alocarea financiara europeana". Cu toate acestea, Memorandumul a fost aprobat de Guvern
  • In tabelul autostrazilor care vor fi lansate in 2015 si care, cumulat, depasesc chiar alocarea financiara pe exercitiul 2014-2020, nu se regaseste si tronsonul de pe Valea Oltului din autostrada Sibiu - Pitesti
Riscul pierderii fondurilor europene din cauza autostrazilor neterminate la timp, oficializat prin Memorandum

Pe 26 martie, Guvernul Romaniei a adoptat un Memorandum cu tema: "Strategia de absorbţie a fondurilor europene nerambursabile aferente construcţiilor de autostrăzi în România având ca sursă de finanţare Fondul de Coeziune Post 2007-2013 (extindere 2015) şi Fondul de Coeziune 2014-2020 în vederea evitării decomiterii".

  • Memorandumul nu a fost facut public, insa utilizatorul cutter de pe forumul de infrastructura forum.peundemerg.ro a fotografiat fiecare pagina a documentului si le-a postat online.

Primele pagini din Memorandumul dedicat autostrazilor pe fonduri de coeziune
Foto: Forum peundemerg.ro
In documentul amintit, Autoritatea de Management pentru Programul Sectorial Transport (AMPOST) prezinta in detaliu problema pierderii fondurilor europene daca Romania nu termina la timp unele tronsoane de autostrada.

In memorandum se precizeaza ca alocarea pentru autostrazi din bugetul UE pe exercitiul financiar 2007-2013 (extindere pana in decembrie 2015) este de 1,99 miliarde de euro din care pana la 31.12.2013, tara noastra a absorbit 708 milioane de euro, adica 35,60%.

In 2014 și 2015 Romania trebuie sa absoarba diferenta de 1,281 miliarde euro, altfel risca nu doar sa piarda banii, ci sa plateasca din buzunarul propriu pentru lucrarile pe care le contractat deja, dar nu va fi in stare sa le finalizeze pana in decembrie 2015.

In aceasta situatie de risc sunt mai multe tronsoane de autostrazi, dar si lucrari de modernizare la calea ferata (netratate in memorandumul de fata). Despre toate acestea, HotNews.ro a publicat o analiza detaliata pe 6 aprilie.
Practic, in memorandulul adoptat de Guvern, AMPOST si Compania Nationala de Autostrazi (CNADNR) detaliaza situatia autostrazilor finantate pe bani europeni si riscul de dezangajare a fondurilor europene la finele anului 2015.

Ce masuri propun autoritatile pentru a evita decomiterea fondurilor europene

Pentru a contracara acest risc, CNADNR propune o serie de masuri printre care lansarea de noi licitatii si lucrari pe bani europeni, dar si "fazarea" lucrarilor deja in executie, dar care nu au sanse sa fie terminate pana in 31 decembrie 2015.

Practic, CNADNR propune segmentarea numarului de kilometri aferent fiecarui contract de lucrari in sub-sectiuni de lungimi mai mici, iar aceste subsectiuni (intre doua noduri sau drumuri de legatura, fie ele drumuri nationale sau judetene etc) sa poata fi finalizate si deschise circulatiei pana in decembrie 2015. Astfel, pentru aceste subsectiuni gata in prima faza, nu s-ar pierde finantarea europeana pe exercitul 2007-2013. Restul de sub-sectiuni vor trebui finalizate pana in 31 martie 2017 pentru a nu se pierde restul de finantare europeana.

Pe langa propunerea "fazarii" proiectelor care nu vor fi gata la timp si care risca sa piarda toata finantarea europeana, CNADNR a enumerat si alte solutii alternative pentru a se putea aborsbi restul de bani europeni aferenti perioadei 2007-2013.

Una este cea de lansare la licitatie publica a 12 Studii de Fezabilitate pentru autostrazi in mai toate colturile tarii (despre asta, HotNews.ro a detaliat aici) precum si lansarea lucrarilor pentru autostrada Campia Turzii - Ogra - Targu Mures (53 de km) cu termen de finalizare in doar 12 luni.

In plus, Compania de Autostrazi doreste sa lanseze din 2015 lucrarile la 11 noi proiecte de autostrazi care sunt planificate pentru perioada 2014-2020, dar sa obtina pentru ele un avans de bani europeni de pe programul 2007-2013.

Ministerul Fondurilor Europene desfiinteaza strategia si cere amanarea adoptarii Memorandumului. Documentul a trecut insa prin Guvern

Toate aceste solutii si constatari au fost aprobate prin memorandum in sedinta de Guvern din 26 martie. Cu alte cuvinte, vorbim despre o strategie oficiala si asumata de Guvernul roman pentru autostrazile finantate prin fondul de coeziune (fonduri europene).

Cu toate acestea, intr-o anexa la Memorandum, Ministerul Fondurilor Europene condus de ministrul Eugen Teodorovici, critica puternic continutul strategiei propuse de CNADNR. Mai mult, Ministerul Fondurilor Europene vine cu propriile sale propuneri pentru a trata riscul decomiterii fondurilor europene si sfatuieste ca aprobarea Memorandumului in Guvern sa fie amanata.
Chiar si asa, Memorandumul a fost aprobat in sedinta de Guvern.

MFE: "Evaluare nerealista", "riscuri sub-evaluate", "proiecte nefezabile economic" sau "investitii care exced alocarea financiara europeana"


In anexa la Memorandum, Ministerul Fondurilor Europene (MFE) critica AMPOST ca evidentiaza riscul de dezangajare a fondurilor europene raportandu-se doar la valoarea contractelor deja semnate sau in curs de atribuire, "eludand, in fapt, cauza reprezentata prin lipsa proiectelor in domeniu transpusa intr-un nivel redus al contractarii bugetului alocat prin FC (n.r. Fondurile de Coeziune)".

MFE considera ca analiza AMPOST "evidentiaza o evaluarea nerealista a riscurilor" in ceea ce priveste atat contractele de achizitii necesare derularii proiectelor, cat si implementarea efectiva a acestora.

MFE considera ca riscurile identificate de AMPOST sunt "sub-evaluate", aratand ca pentru contractele aflate in procedura de achizitie publica perioada estimata de semnare a contractelor este deja depasita si ca, pentru contractele aflate in executie, exista un risc suplimentar de nefinalizare a contractelor la timp.

"AM POST estimeaza cheltuirea sumei de aprox. 800 mil. euro in perioada 2014-2015, in baza unor lucrari fie recent semnate (ex. Dumbrava - Deva), fie fara contracte atribuite (ex. Sebes - Turda [n.r. doua loturi din patru au fost semnate in urma cu o saptamana]), fara executie fizica pana in prezent, cu riscuri majore in atingerea prognozelor de absorbtie", noteaza MFE.

MFE critica si ideea CNADNR de a realiza autostrada Campia Turzii - Ogra - Tg. Mures (53 km) in doar 12 luni, catalogand termenul ca fiind nerealist, amintind si ca CE nu va accepta termene neobisnuit de scurte pentru ca acestea sunt un factor de distorsiune a concurentei.

In ceea ce priveste multitudinea de Studii de Fezabilitate pe care CNADNR-ul vrea sa le lanseze in licitatie publica, MFE priveste masura ca fiind una riscanta pentru ca trateaza proiecte de investitii ce nu au fost generate de Master Planul General de Transport.

In plus, MFE considera ca perioada propusa de realizare a SF-urilor este "nerealista" si considera ca CNADNR-ul nu are capacitatea administrativa de a gestiona atatea proceduri de achizitii publice cu valoare ridicata.

Cu privire la ideea de a primi avansuri din exercitiul 2007-2013 pe proiecte aferente exercitiului 2014-2020 care ar urma sa fie lansate in 2015, MFE a atras atentia cu privire ca CE ar putea accepta fazarea proiectelor doar in anumtie conditii si ca exista riscul de depasire a calendarului de pregatire a documentatiei si de lansare a lucrarilor.

MFE mai considera ca "lansarea simultana a unor contracte de autostrazi in valoare de 5 miliarde de euro prezinta in sine riscuri bugetara mari in cazul refuzului CE de a finanta una sau mai multe dintre acele sectiuni".

Mai mult, MFE atrage atentia ca unele tronsoane de autostrada nu prezinta conditiile sa fie considerate fezabile din punct de vedere economic, social si de mediu.

"Cu titlu de exemplu, legatura rutiera Craiova - Calafat avea in 2010 un trafic de mai putin de 4.900 de vehicule pe zi, ceea ce este cu mult sub limita de capacitate a unui drum national, intre 12.000 si 15.000 de vehicule pe zi", se arata anexa MFE.

Pe langa acest aspect, MFE atrage atentia ca toate proiectele puse pe hartie presupune contractarea de investitii in valoare de peste 5 miliarde de euro, suma ce excede alocarea pentru autostrazi pe Fondurile de Coeziune in exercitiul 2014-2020 (n.r. 3,5 - 3,8 miliarde de euro, conform informatiilor CNADNR din Memorandum).

MFE: "Solutiile propuse nu pot fi considerate realiste, nu fac decat sa repete greselile de pana acum"

In concluzie, MFE considera ca "cele trei propuneri de solutii noi, menite a atrage in intregime fondurile europene disponibile pentru perioada 2007-2013 nu pot fi considerate realiste, cu atat mai mult cu cat chiar contravin cerintelor CE, si, in loc sa tina cont de lectiile invatate in perioada curenta de programare, nu fac decat sa repete greselile care au dus la gradul actual de scazut de absorbtie a fondurilor europene in cadrul POS T".

In plus, MFE vine si cu o serie de contra-porpuneri pentru a absorbi fondurile ramase din actualul exercitiu financiar. MFE propune ca Romania sa solicite Comisiei Europpene rambursarea "chelutielilor realizate in cadrul celor trei proiecte de autostrada finalizate (Timisoara - Arad, Cernavoda - Constanta si varianta de ocolire Constanta) care au beneficiat de finantare BEI [n.r. Banca Europeana de Investitii]".

MFE precizeaza ca AM POST nu a raspuns afirmativ invitatiei ministerului de a analiza acest aspect impreuna cu expertii BEI.

Autostrada Sibiu - Pitesti, nefinalizata in intregime pana in 2020?

Tabelul cu cele 11 noi proiecte de autostrazi pe fondurile 2014-2020
Foto: Forum peundemerg.ro
Pe langa toate aspectele de mai sus, in cadrul Memorandumului apare o informatie care readuce in actualitate controversele privind nefinalizarea in intregime a autostrazii Sibiu - Pitesti pana in 2020.

Astfel, la pagina 31 a Memorandumului apare un tabel cu 11 tronsoane de autostrazi pe care CNADNR ar dori sa le lanseze in ianuarie-februarie 2015, proiecte aferente exercitiului financiar 2014-2020, dar care sa beneficieze si de catre un avans de fonduri europene din cadrul exercitiului 2007-2013.

Insumate ca valoare, cele 11 tronsoane de autostrada ajung la putin peste 5 miliarde de euro, din care contributia europeana nerambursabila ar fi de circa 4,3 miliarde de euro. Din aceasta suma, s-ar putea scadea in cel mai fericit ca, un avans de 15% venit de pe fondurile 2007-2013, adica circa 642 milioane de euro.

Astfel, cele 11 tronsoane de autostrada prezentate in document vor costa 3,64 miliarde de euro (contributia europeana) din fondurile 2014-2020, si asta in cel mai fericit caz.

Cu toate acestea, chiar in memorandumul in discutie, se precizeaza ca intreaga alocare pe Fondul de Coeziune in exercitiul 2014-2020 este de 3,5 - 3,8 miliarde de euro.

Unde apare semnul de intrebare privind finalizarea completa a autostrazii Sibiu - Pitesti pana in 2020? In tabelul cu cele 11 tronsoane de autostrazi care vor costa aproape cat intreaga alocare europeana, lipseste tocmai portiunea de autostrada dintre Curtea de Arges si Boita, adica traseul de pe Valea Oltului prin munte.

Daca tabelul reflecta intr-adevar strategia guvernului pentru autostrazi pana in 2020, atunci din tronsonul Sibiu - Pitesti se vor realiza doar cele doua portiuni de capat si anume Sibiu - Boita (18 km) si Pitesti - Curtea de Arges cu ramura spre Ramnicu Valcea (70 km).

Eliminarea din plan a realizarii integrale a autostrazii Pitesti - Sibiu pana in 2020 vine in contradictie cu declaratiile din ultimele luni ale ministrului Dan Sova si a premierului Victor Ponta.

Ambii au tinut sa sublinieze ca incepand cu 2015 se va incepe lucrul la tronsoanele de capat al autostrazii, urmand ca pana cel tarziu in 2020 intreaga autostrada sa fie finalizata.

Precizarile celor doi au venit in urma unor controverse care au tinut cateva luni de zile, totul pornind de la o serie de declaratii ale ministrului Sova din noiembrie-decembrie 2013 prin care s-a prezentat o posibila amanare a realizarii autostrazii Pitesti - Sibiu, tronson esential in completarea coridorului rutier Constanta - Bucuresti - Nadlac (vama cu UE).
Fata de aceasta intentie de amanare a autostrazii, au protestat sindicalistii de la Dacia, transportatorii, precum pana si presedintele Traian Basescu prin diverse luari publice de pozitie.


Citeste mai multe despre   
























[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

23830 vizualizari

  • +23 (25 voturi)    
    Mai frate, (Duminică, 27 aprilie 2014, 21:29)

    sebagain [utilizator]

    Oamenii astia vorbesc intre ei? Pune mana pe telefon vreunul din cei implicati din MFE sa-l sune pe PM sa-i explice ca trebuie sa se adune toti la o crasma si sa puna pe hartie strategia drumurilor nationale?Sau invers, da o chermeza PM unde sa-i invite pe cei de la MFE si sa se puna de acord? Da , domne, noi facem asta , voi faceti asta noua ne trebuie asta, voua va trebuie asta... e simplu...
    • +18 (20 voturi)    
      pai nu vor!!! (Duminică, 27 aprilie 2014, 22:14)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui sebagain

      Pornesti de la o premisa gresita! De fapt, lor le CONVINE s-o lalaiasca, abureasca samd... >:)
    • +32 (32 voturi)    
      Munca pentru toti (Duminică, 27 aprilie 2014, 22:28)

      ABetterWorldWithoutVladimir [utilizator] i-a raspuns lui sebagain

      Opriti ajutoarele sociale ale tiganilor apti de munca si dati-le de lucru la autostrazi. Germania a fost reconstruita cu munca turcilor, invatati minoritatile la munca cinstita si rezolvam si problema criminalitatii.
    • +1 (1 vot)    
      nici macar! (Luni, 28 aprilie 2014, 23:07)

      cinic [utilizator] i-a raspuns lui sebagain

      Memo e doar un document politic pentru latrat la TV. Cum sa inceapa in nov.2015 campania electorala pentru 2016 (in mai 2016 localele) fara sa declare UN MILION DE CM de autostrada facuti (adica 100 km).????
  • +23 (23 voturi)    
    Nu au fost impresionati de cariocile lui Sova (Duminică, 27 aprilie 2014, 21:51)

    Wanheda [utilizator]

    mai bine zis, orice copil poate trage niste linii cu carioca pe o plansa.
  • -16 (22 voturi)    
    eu (Duminică, 27 aprilie 2014, 21:57)

    evoque [utilizator]

    cand am spus ca sibiu-pitesti nu are sanse de realizare, au fost o gramada de destepti care imi tot postau comentarii ca da si da, se face, lamuriti? se face o lae.
    • +4 (4 voturi)    
      sa inteleg (Luni, 28 aprilie 2014, 12:38)

      Apocrif [utilizator] i-a raspuns lui evoque

      ca nu te-a mai platit sefu si dai in el.?......
      • -1 (1 vot)    
        altceva (Luni, 28 aprilie 2014, 14:46)

        evoque [utilizator] i-a raspuns lui Apocrif

        astea sunt texte invechite :))
        • +3 (3 voturi)    
          pai si apucaturie tale (Luni, 28 aprilie 2014, 16:23)

          Apocrif [utilizator] i-a raspuns lui evoque

          cum sunt?...noi?....
  • +19 (19 voturi)    
    As vrea sa-ti dau dreptate si plate can so avea... (Duminică, 27 aprilie 2014, 22:10)

    Ion B [utilizator]

    daca guvernul actual al Romaniei ar avea si altceva decat niste infantili retardati.
    Ghinion de nesansa!!!
  • +20 (20 voturi)    
    ...... (Duminică, 27 aprilie 2014, 23:04)

    /./ [utilizator]

    Este cat se poate de clar ca hotii de la guvernare nu doresc tronsonul Pitesti-Sibiu , din simplu motiv ca aici nu pot fura si nici o firma romaneasca nu poate participa pt ca nu au experienta la asa ceva.Cu actualul guvern putem sa uitam de acest tronson si probabil putem uita si de banii care ar fi trebuit sa vina pt el.Nu pot sa fure nu ii intereseaza investitiile.De ce sa dezvolte tara cand si-ar taia craca de sub picioare si nu ar mai putea cumpara prostii cu un litru de ulei.
    • +9 (9 voturi)    
      nu acesta este motivul principal! (Luni, 28 aprilie 2014, 14:17)

      hot news [utilizator] i-a raspuns lui /./

      Motivul adevarat l-ai spus in final: faptul ca nu pot a fure este un inconvenient minor, insa pentru ei ar fi o CATASTROFA daca tara ar avea o economie dezvoltata!
      De aceea pentru oamenii lui Ilici este esential sa NU se faca autostrada Pitesti-Sibiu, ca sa poata alunga pe investitorii de la Ford si Dacia.
      Comunistii stiu foarte bine sa gestioneze penuria, nu belsugul, daca in tara ar veni si Mercedes sau Microrsoft, ar fi un dezastru pentru pedesereul, ar trebui sa ofere oamenilor ceva mai substantial decat actualele sacose rosii cu zahar, ulei, etc!
  • +25 (25 voturi)    
    un fir rosu (Duminică, 27 aprilie 2014, 23:37)

    rezis [utilizator]

    un fir rosu uneste toate aceste chestii: o crasa incompetenta dublata de multa prostie....
  • +23 (23 voturi)    
    Incompetenta P$D-ului (Duminică, 27 aprilie 2014, 23:39)

    Matrafirefox [utilizator]

    Inafara de faptul ca sunt toti niste mafioti care falimenteaza tara, din cand in cand P$D-ul ne reaminteste ca sunt si de o incompetenta nemaivazuta. Pentru binele tarii, P$D-ul trebuie interzis.
  • +16 (16 voturi)    
    concluzia (Duminică, 27 aprilie 2014, 23:44)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    e clara, nu le pasa de pitesti-sibiu ci doar de bucuresti alexandria pentru bombonica. Sa vedem daca celor de la renault si muncitorilor de la dacia le pasa tot de autostrada pentru bombonica sau au alte prioritati.
    Altel minicuna agresiva si grosolana este in continuare baza politicii staului roman guvernat de papusa baronilor penali, mongoloidul cu ochelari vorbitor cu fa, femeie.
  • +6 (8 voturi)    
    2020 (Luni, 28 aprilie 2014, 0:21)

    Straistaru Eugen [utilizator]

    tu vorbesti serios? :(
  • +20 (20 voturi)    
    Idiotii astia ne lasa fara autostrazi !!! (Luni, 28 aprilie 2014, 1:00)

    andreesanu [utilizator]

    Ce mai asteptati romaini ???,fara autostrazi v-au lasat ,habar n-au ce-i MASTER_PLANUL !!!,nu l-au trimis si apriilie a trecut s-au dus banii europeni ,au trecut 2 ani de lalaieli televizate .
    Unde-i milionul de locuri de munca ???.
    V-au scumit gazele,lumina ,benzina ,motorina !!!,v-au scumpit astfel mincarea !!!,v-au pus taxe noi si impozite
    Ce se vede dupa dobitocii astia ???,praf,pulbere ,minciuni,circ,inundatii,gropi hirtaoape,plimbari cu barca impinsa de prosti si slugi pe ulitele inundate de puhoaie,rahat si balegar.
    Pina cind mai rabdati prostia nesimtirea ,hotia ???
  • +5 (5 voturi)    
    IMPOTENTA construciilor de autostrazi . (Luni, 28 aprilie 2014, 13:35)

    PadureanIoan [anonim]

    Ce putem sa credem la acesti multilaudati guvernanti?Nici cu fonduri de la UE nu santem capabili sa construim {dece? din astia nu se poate fura) dar cum vom construi cu fonduri guvernamentale . Actualul ministru al transporturilor ne face praf cu promisiunile sa nu zic minciunile. Se vede ca este avocat are o boala prpfesionala de a promite sa nu zic minti pana in ultima secunda. De ce scoate la vedere contractul BECTHEL ca a fost gasit de B1. A de ce? a cui a fost frirma de avocatura la acest contract? a doamnei SOVA. Simati alegatori credetii si datile voturile..De ce nu se trimite de un an de zile MASTER PLANUL pe perioada 2014-2020?
  • +4 (4 voturi)    
    SOLUTIA LA AUTOSTRAZI (Luni, 28 aprilie 2014, 13:38)

    PadureanIoan [anonim]

    Sa apelam la UE daca ne-au dat fonduri sa vina si cu MANAGERI si constructori altfel acesti super si supra cinstiti nu sant capabili.
  • +3 (3 voturi)    
    Nu inteleg ! (Luni, 28 aprilie 2014, 14:12)

    Bambina [utilizator]

    Daca Ministerul Fondurilor Europene are atributia de a controla intern modul cum se cheltuiesc banii europeni, Sova ar fi trebuit sa le spuna: :"sa traiti ! am inteles, modific, ca sa fie realist si sa nu risc pierderea banilor" Dar el, NU si NU, am tras cu carioca....nu mai dau inapoi...eu sunt ministru bai!!! si prietenul lui Ponta !!Votul l-am asigurat in guvern!!! Mare Tantalau !!!!
  • +2 (2 voturi)    
    Sova un limitat (Luni, 28 aprilie 2014, 15:41)

    Euunul [utilizator]

    Fara Sibiu-Pitesti (complet finalizata) nu va pupa niciun ban pentru alte proiecte pe transport.

    Tot incearca sa gaseasca finantare pentru Comarnic Brasov dar au avut confirmarea zilele trecute ca nu le da nimeni bani!
    Dati odata drumu'la Sb- Pt si dati-le incolo de alegeri din 2016 (canditati linistiti si tu si Ponta chiar daca NICI macar nu incepeti Comarnic-Bv) si terminati cu tampeniile politice!
    • +2 (2 voturi)    
      Sova un limitat (Luni, 28 aprilie 2014, 16:59)

      mike13 [utilizator] i-a raspuns lui Euunul

      Cum sa faca asa ceva, dak nu se potriveste cu interesele lor de haita???Astia trebuie sa plece direct in puscarii!!
  • +3 (3 voturi)    
    Autostrazi (Luni, 28 aprilie 2014, 16:57)

    mike13 [utilizator]

    Sa va spun eu de ce nu-i intereseaza pe astia sa faca autostrazi!!!
    1. Pt ca banii europeni nu prea se pot fura si nici deturna in alte scopuri...ma intelegeti care!!
    2. Pt ca electoratul lor nu are nevoie sa pasca oile pe autostrazi!!!
    3. Pt ca sunt marii dusmani ai acestui popor /// Acesti impostori sunt mai rai decat orice dusman din afara ar avea Romania!!!Ar trebui judecati pt tradare nationala si bagati pe viata in puscarii!!Niste imbecili!!!


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version