Presedintele Parlamentului Ungariei, Kover Laszlo, a criticat, duminica, Guvernul Romaniei, pe care l-a acuzat ca a impiedicat procesul de reinhumare a scriitorului maghiar Nyiro Jozsef. Prezent la Odorheiul Secuiesc pentru ceremoniile anulate, Kover Laszlo, a descris comportamentul Guvernului roman drept "neprietenos, necivilizat si barbar", potrivit Agerpres. Presedintele Parlamentului Ungariei i-a incurajat pe parintii maghiari sa puna sa puna in mainile copiilor cartile poetului adaugand ca "in Secuime creste noua generatie de Nyiro Jozsef".

Kover LaszloFoto: Agerpres

Kover Laszlo a declarat presei, inainte de inceperea ceremoniei de comemorare, ca scandalul creat in jurul reinhumarii scriitorului nu poate fi considerat ca fiind un incident diplomatic si a amintit ca Parlamentul Ungariei a inceput demersurile in urma cu mai multe luni, iar organizarea nu a intampinat niciun fel de probleme.

"Noi am planificat nu numai o reinhumare, ci si o celebrare a reintoarcerii acasa a lui Nyiro Jozsef. A fost foarte surprinzator comportamentul neprietenos, necivilizat si barbar al noului Guvern roman de a-i refuza lui Nyiro posibilitatea de a se odihni acasa, in pamantul natal. Suntem acuzati in mod rusinos si noi si Nyiro si a existat o adevarata vanatoare dupa urna cu cenusa din partea Guvernului, care a depasit limita comicului. [...] Niciodata nu am participat la o astfel de comedie absurda", a declarat Kover Laszlo.

Presedintele Parlamentului Ungariei a precizat ca a trimis deja scrisori presedintilor Camerei Deputatilor si Senatului Romaniei, carora le-a cerut sprijinul, si a subliniat ca Ungaria nu este interesata sa creeze tensiuni considerand ca singura cale a relatiilor dintre cele doua state este cooperarea.

"Noi nu suntem interesati in a crea tensiuni si sunt convins ca singura cale a relatiilor dintre cele doua state, guverne si natiuni este cooperarea. Nu exista o alternativa. Eu cred ca si cei care au ajuns acum brusc la guvernare vor recunoaste acest lucru, sau, daca nu, ei vor fi principalii afectati", a declarat Kover Laszlo.

Potrivit oficialului maghiar, "reinhumarea lui Nyiro va fi un moment decisiv, cand vom procura toate actele necesare, pe care, de fapt, le avem si acum, dar ei contesta acest lucru. Iar pe 20 iunie instanta de contencios administrativ va decide cat de grava este eroarea pe care nu am comis-o si [...] cum poate fi indreptata. [...] Am fost nevoiti sa cerem o autorizatie de doi lei, atat de mare este cazul care a blocat procesul de reinhumare."

Kover Laszlo adaugat ca Nyiro Jozsef va fi reinhumat atunci cand partea romana nu va mai avea nici un contraargument din punct de vedere legal, "chiar daca acest lucru nu este pe placul unor politicieni romani". "Si as vrea sa le atrag atentia sa se comporte cu acelasi respect fata de demnitatea noastra umana si comunitara cu care ne-am comportat si noi'', a declarat Kover Laszlo.

Kover Laszlo: In Secuime creste noua generatie de Nyiro Jozsef

"Fiecare parinte secui, fiecare parinte maghiar sa puna in mana copiilor sai cartile lui Nyiro Jozsef. Aceasta este fidelitatea noastra, fidelitatea maghiarilor de azi fata de Nyiro Jozsef. [...] In Secuime creste noua generatie de Nyiro Jozsef. S-ar putea sa fie aici, printre noi, in copiii imbracati in portul popular secuiesc. Ei vor scrie pentru posteritate cum a fost lumea atunci cand Apostolul secuilor s-a intors acasa. Nyiro Jozsef s-a intors acasa. E aici, cu noi. L-am ferecat in inimile noastre si tarana secuiasca strabuna il va imbratisa la piept", a afirmat Kover Laszlo, potrivit traducerii puse la dispozitie de organizatori, informeaza agerpres.

Presedintele Parlamentului Ungariei le-a mai transmis "prietenilor romani sa nu creada in calomnii" si a punctat ca maghiarii ii respecta pe Mircea Eliade, Emil Cioran sau Lucian Blaga, chiar daca unii ii denigreaza pe nedrept, asa cum se intampla cu Nyiro Jozsef. "Prietenilor nostri romani le spunem: sa nu creada in calomnii. Nici noi nu credem. Nu de aceea ii respectam pe istoricul religiilor roman, Mircea Eliade, pe filosoful Emil Cioran sau pe poetul Lucian Blaga, pentru ca unii ii denigreaza in mod asemanator, precum il denigreaza pe Nyiro Jozsef. Noi le respectam opera literara si asta pretindem si in cazul lui Nyiro Jozsef", a declarat Kover Laszlo.

Kover Laszlo a subliniat ca si un condamnat la moarte are dreptul sa i se indeplineasca ultima dorinta, iar in cazul lui Nyiro aceasta a fost ca trupul sau macar sufletul sa-i fie adus la Odorheiu Secuiesc.

Reinhumarea lui Nyiro Jozsef, inlocuita cu o slujba de comemorare in urma problemelor cu autorizatia

Reinhumarea scriitorului Nyiro Jozsef, programata duminica la Odorheiu Secuiesc, a fost anulata, stabilindu-se in schimb sustinerea unei slujbe de pomenire a acestuia, au declarat purtatorul de cuvant al Partidului Civic Maghiar (PCM), Molnar Miklos, pentru Mediafax. Ceremonia a fost anulata din cauza faptulului ca autorizatia de reinhumare a lui Nyiro Jozsef a fost atacata in contencios-administrativ de Prefectura Harghita, a precizat reprezentantul PCM.

Peste doua mii de persoane au participat la ceremonia de comemorare a scriitorului maghiar, care a avut loc pe un teren privat al Bisericii romano-catolice din Odorheiu Secuiesc. Ceremonia s-a terminat mai repede cu aproape o ora, din cauza ploii abundente.

La eveniment a fost prezent si presedintele partidului de extrema dreapta Jobbik, din Ungaria, Vona Gabor.