Reinhumarea lui Nyiro Jozsef: Ambasada Ungariei spune ca reinhumarea va avea loc duminica, intr-un cadru privat. MAE roman: Nu a intervenit nicio schimbare in pozitia autoritatilor romane privind dezacordul fata de reinhumarea lui Nyiro Jozsef  in Romania

de Anne-Marie Blajan     HotNews.ro
Vineri, 25 mai 2012, 15:48 Actualitate | Esenţial


Reinhumarea lui Nyiro Jozsef la Odorheiu Secuiesc va avea loc duminica, intr-un cadru privat, in conformitate cu legislatia romaneasca, organizatorii modificand programul si renuntand la mai multe evenimente in urma dezacordului exprimat de MAE roman, preciza joi Ambasada Ungariei pentru Mediafax. MAE romana arata insa, la solicitarea Hotnews.ro, "ca nu a intervenit nicio schimbare in pozitia autoritatilor romane privind dezacordul fata de reinhumarea lui Nyiro Jozsef  in Romania" si ca aceasta pozitie urmeaza sa fie transmisa vineri si Ambasadei Ungariei.

Dialogul si dezacordul intre partea ungara si cea romana pe tema reinhumarii in Romania a scriitorului Nyiro Jozsef continua, in acelasi mod - partea ungara se exprima mult in presa si ignora solicitarea MAE privind necesitatea "de a utiliza strict canalele oficiale de dialog pentru clarificarea oricaror aspecte de natura a genera dificultati in relatia bilaterala", asa cum se arata in raspunsul institutiei la solicitarea Hotnews.ro.

Parlamentul ungar a solicitat autoritatilor romane, reprezentate de Ambasada de la Budapesta, sa desfasoare formalitatile necesare reinhumarii lui Nyiro Jozsef in Romania, in 27 mai, in cadrul unei ceremonii publice ample.

MAE roman nu si-a dat acordul pentru aceasta inhumare. O studiere a biografiei scriitorului Nyiro Josef indica faptul ca activitatea acestuia ridica semne de intrebare. In timpul perioadei comuniste, guvernul de la Budapesta i-a interzis opera considerandu-l criminal de razboi.

Nyiro Jozsef s-a nascut in 1889, la Jimbor, in judetul Brasov, si a decedat in 1953, la Madrid, in Spania, unde a fost inhumat pana in aprilie, cand corpul sau a fost dezhumat in scopul reinhumarii la Odorheiul Secuiesc.

In perioada interbelica a lucrat ca jurnalist la mai multe publicatii de limba maghiara din Transilvania si a publicat mai multe nuvele. In 1941, dupa anexarea Transilvaniei de Nord de catre Ungaria, a fost invitat in calitate de deputat ardelean in Parlamentul de la Budapesta si s-a mutat in capitala ungara.

A fost redactor-sef la doua ziare de extrema dreapta - 'Magyar Ero' si 'Magyar Unnep'. Dupa lovitura de stat din 15 octombrie 1944 si-a continuat activitatea in Parlamentul Ungariei (Parlamentul de la Sopron), care a adoptat legislatie antisemita. In aceasta calitate, Nyiro Jozsef a sustinut activitatea guvernului fascist al lui Szalasi Ferenc. In 1940 i-a fost acordata distinctia 'Coroana Corvin', infiintata de catre Miklos Horthy.

Refuzul MAE s-a bazat pe apartenenta lui Jozsef la un parlament care a sustinut un guvern fascist si care, printre masurile adoptate au fost si legi ce prevedeau dizolvarea casatoriilor mixte, dintre unguri si evrei.

Potrivit solicitarii partii ungare, reinhumarea ar fi avut loc in cadrul unei procesiuni ample, de Rusaliile catolice. Sicriul cu ramasitele pamantesti ale scriitorului secui urmau sa ajunga in Romania cu un tren special, cu care vin si pelerinii la marea procesiune de Rusaliile catolice de la Sumuleu-Ciuc. In programul facut public de organizatori, o fundatie din Odorheiu Secuiesc, se arata ca sicriul ar fi urmat sa fie purtate in procesiune prin mai multe orase din Harghita inainte de a fi fost reinhumate, si anume prin Miercurea Ciuc, Gheorgheni, Vlahita si Odorheiu Secuiesc. Cortegiul ar fi fost insotit de husari cu faclii, de cantari religioase si momente de lectura din opera lui Nyiro Joszef si slujbe de comemorare. In final, inainte de reinhumarea la Odorheiul Secuiesc, presedintele Parlamentului ungar, care se afla de joi intr-o vizita privata in Romania, vizita pe care a anuntat-o Ministerului de Externe, urma sa rosteasca un discurs.

Refuzul de inhumare - indiferent de ceremonial si de programul acestuia - a fost transmis partii ungare. In plus, autoritatile romane au primit reactii de protest din partea mai multor asociatii evreiesti si de romani din Covasna si Harghita, asociatii care si-au exprimat si public acest dezacord privind reinhumarea in Romania a unui personaj cu o puternica orientare antisemita. Si mai ales impotriva unei reinhumari intr-o procesiune ampla, de glorificare a acestui personaj controversat.

Joi, Ambasada Ungariei in Romania a aratat, pentru Mediafax, ca inhumarea va avea loc in 27 mai, intr-o ceremonie privata, ignorand total pozitia Ministerului de Externe roman. Aceasta, din luarile de pozitie publice, date la solicitarea presei, a aratat clar ca opozitia sa este nu fata de ritualul si ceremonia reinhumarii propuse de organizatorii evenimentului, ci de reinhumarea in sine a acestui personaj controversat.

Si totusi, Ambasada ungara arata urmatoarele: "Organizatorii inteleg faptul ca partea romana nu este de acord cu programul reinmormantarii cum a fost programat, din cauza aceasta au modificat programul si au renuntat la mai multe evenimente. Partea maghiara cere partii romane sa respecte principiile de baza ale moralei crestine. Organizatorii spera ca partea romana accepta ca evenimentul este un act de piosenie, in cursul caruia totul se va desfasura conform legislatiei romanesti. Organizatorii evenimentului nu vor utiliza evenimentul pentru scopuri politice impotriva Romaniei, numai vor ca, conform ultimei dorinte a lui Nyiro Jozsef, el sa se odihneasca in pamantul din care s-a nascut".

La solicitarea Hotnews.ro, MAE a comunicat vineri ca nimic nu s-a schimbat din pozitia initiala. "Ministerul Afacerilor Externe precizeaza faptul ca nu a intervenit nicio schimbare in pozitia autoritatilor romane privind dezacordul reinhumarii lui Nyiro Jozsef  in Romania. MAE solicita ca orice demers sa se faca conform legislatiei romane. Aceasta pozitie va fi transmisa  in cursul acestei zile Ambasadei Ungariei la Bucuresti", arata institutia.

In plus, in raspunsul la solicitare se mai arata ca MAE vede "necesitatea  de a utiliza strict canalele oficiale de dialog pentru clarificarea oricaror aspecte de natura a genera dificultati in relatia bilaterala". In timp ce autoritatile romane au tratat cu discretie subiectul, cele ungare au preferat sa poate dialogul prin presa, intentionand, probabil, sa puna presiune pe partea romana pentru a accepta aceasta reinhumare. Efectul a fost insa o reactie a asociatiilor evreiesti si a celor ale romanilor din Covasna si Harghita, o reactie de ferma opozitie, intrucat ele il considera pe Nyiro Jozsef antisemit si antiroman.

Aceasta actiune a Parlamentului ungar, in cooperare cu Fundatia "Pro Odorhei", condusa de Szasz Jeno, care este si presedinte al PCM, face parte dintr-o tendinta care se remarca la Budapesta, de reabilitare a unor persoanje controversate. Presa ungara (http://www.magyarhirlap.hu, http://www.stop.hu, http://www.parlamenttv.hu) relateaza faptul ca opera unui alt scriitor maghiar, Albert Wass, alaturi de cea a lui Nyiro Jozsef a fost introdusa in manualele de limba maghiara. Wass a fost condamnat in Romania ca si criminal de razboi. Ba mai mult, in 2008, cand fiul acestuia a solicitat printr-un proces anularea acelei condamnari, instantele au confimart sentinta initiala.

Politicienii din Romania s-au implicat in aceasta dezbatere. Mircea Geoana arata, printr-un comunicat transmis Mediafax, ca "statul român, prin instituţiile sale, trebuie să aibă o atitudine fermă împotriva unor încercări de promovare a unor simboluri sau a unor persoane în legătură cu care există acuzaţii foarte serioase de fascism, antiromânism şi antisemitism, aşa cum este cazul lui Nyiro Jozsef".

Pe de alta parte, declaratia lui Marko Bela intr-un interviu pentru RFI devoaleaza intr-o anumita masura intentiile acestor actiuni: campanie electorala si interesul pentru castigarea voturilor a unor politicieni ai maghiarimii. "Scriitorul Nyiro Jozsef are câteva lucrări importante pentru literatura maghiară, are câteva romane, povestiri, valabile, autentice şi astăzi. După părerea mea, intenţia de a-l aduce acasă şi de a-l reînhuma aici, unde s-a născut, e o intenţie firească. În acelaşi timp, politicul n-ar fi trebuit să se amestece în această chestiune. Şi de pe partea maghiară, din partea unor politicieni maghiari, inclusiv de aici din Transilvania, de fapt există scopuri de campanie electorală legate de această reînmormântare şi acum observ că şi din partea română există aceeaşi intenţie, şi anume de a folosi cartea maghiară în campania electorală", a spus acesta.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















2942 vizualizari

  • -5 (5 voturi)    
    ei!!! (Vineri, 25 mai 2012, 15:50)

    catalin_mattei [utilizator]

    asa cum spunea un oficial maghiar.. aveau acceptul domnului Ungureanu
    • +3 (3 voturi)    
      Psydotrob@googlemail.com (Vineri, 25 mai 2012, 18:43)

      Claudio [anonim] i-a raspuns lui catalin_mattei

      Trebe sa se amplaseze in acesta treaba aplicaria legii romana si din cauza disturbarea ordinii publice sa se confisceze acest sicriu ca sa fe adusa aceasta cerere in fata judecati romane.

      Alta parere ar fi sa se desfasoare un meci de box intre un ungar si un roman, oficial si daca va cistiga ungarul atunci se se permit reinhumare daca nu sa se intoraca spre ungaria.

      Nu este corect ca sa inmorminteze un ungar nationalist in romania daca poate fi aratat ca acesta poate sa fie inmormintat in ungaria cind a parasit tara. Asta poate duce la un razboi
  • -1 (3 voturi)    
    intrebare (Vineri, 25 mai 2012, 16:18)

    ElGreco [utilizator]

    Se poate interzice actiunea de inhumare ? ca doar nu sint pe tarlau lui Nemtudom.
  • +6 (6 voturi)    
    :)) (Vineri, 25 mai 2012, 16:32)

    alex [anonim]

    ce tupeu pe ungurii astia... un ungur iredentist, antisemit si hortist, fugit din tara, mort in portugalia ( parca ), adus in ungaria de oficialitatile ungare...si vor sa il ingroape "la noi" . probabil ca in sinea lor considera ca "la noi" inseamna "le ei" .
  • -2 (4 voturi)    
    Exagerari ... (Vineri, 25 mai 2012, 16:38)

    Daniel [anonim]

    Si eu sunt de parere ca ungurii exagereaza cu multe. Dar de data aceasta exagerarea vine din parte cealalta. Nu zic "partea romana" caci reactia oficialilor Romani a venit la presiunea asociatiilor evreiesti (nu sunt antisemit, dimpotriva, dar exagerarile acestor asociatii sunt ridicole)!

    In definitiv ala-i mort. Ce rau mai poate face? Dimpotriva, cred ca o placuta care sa aminteasca si de faptele lui rele ar putea fi o buna aducere aminte pentru generatiile actuale.

    Ca o comparatie: ar fi ca si cum s-ar interzice re-inhumarea lui ceausescu la Scornicesti. Cu ce ne-ar deranja daca ar fi inhumat acolo?
    • 0 (0 voturi)    
      exagerari (Sâmbătă, 2 iunie 2012, 15:42)

      Sorin [anonim] i-a raspuns lui Daniel

      Daca s-a nascut la Brasov, de ce sa-l inmormanteze la odorhei?
      Va spun eu! Ca sa se creeze acolo un loc de pelerinaj si un motiv de a se organiza anual manifestari nationaliste maghiare
  • +5 (5 voturi)    
    Astept atitudine (Vineri, 25 mai 2012, 16:39)

    Eu [anonim]

    Nu m-as mira ca ungurii sa faca tot ce vor ei. Cu toate ca nu mi se pare normal avand in vedere ca e un personaj controversat. As dori mai multa atitudine din partea autoritatilor romane adica mai multa vana nu asa milogi si plangaciosi ca intotdeauna fata de ungurii astia din ce in ce mai obraznici.
  • +4 (4 voturi)    
    mai simplu: mortii aruncati in ape internationale (Vineri, 25 mai 2012, 17:08)

    jango cage [anonim]

    .
  • +4 (4 voturi)    
    we (Vineri, 25 mai 2012, 17:25)

    sa il ingroape la ei [anonim]

    unguri parsivi care mereu cauta motiv de polemica si scandal , politicieni unguri care au fost platiti noi romanii prin parlamente si au avut activitate antiromaneasca mai mereu . miza lor e una singura : Vor ardealul
  • -5 (5 voturi)    
    credinta??? (Vineri, 25 mai 2012, 17:32)

    un [anonim]

    Cu chestia asta ati reusit sa va ridicati in cap si putinii maghiari din rromania carora nu le era sila de voi.

    Dreptul de a fi inmormantat crestineste nu ti-l ia nimeni, nici rromanii nici ungurii nici evreii si nici tiganii sau alte animale vorbitoare.

    Singurul care putea sa refuze o inmormantare crestina era eventual preotul.
    Sunt sigur ca ungurii nu va vor uita si la prima ocazie va vor taxa si ei.
    • +1 (1 vot)    
      mda (Vineri, 25 mai 2012, 18:27)

      bogdan [anonim] i-a raspuns lui un

      adica vrei sa zici ca ungurilor din ardeal le e sila de romani? si sunt doar cativa putini carora nu le e sila?
      adica voi oricum ati vrea sa diparem de pe aici, si totusi vrei un act de credinta din partea noastra?

      pai meriti? daca deja ti-e sila de noi, mai vrei sa-ti dam aer in panze ca sa poti sa te impanezi si mai mult?

      si de cand Ungaria hotareste unde sa inmormanteze pe cineva?

      daca vreau sa plantez o bomba atomica cu ceas la cineva acasa intai il intreb daca vrea si el, cel putin asa mi se pare normal.

      cei de care ti-e sila, pana una alta ti-au dat mancare, te-au invatat sa scrii, sa gandesti intr-un anumit fel. Mentalitatea ce-i drept ai primit-o de acasa, a se vedea ca de aia iti permiti sa scrii numele unei tari cu litera mica si sa faci si insinuari.

      Si de ce vrei sa ascunzi un fenomen de incalcare a demnitatii unui popor printr-un simplu fapt crestinesc? se stie fara doar si poate ca substratul este altul. Ca doara nu ati adus nu stiu ce amarastean. Si in plus de ce ar fi trebuit sa fie toata procesiunea care trebuia sa fie.

      Zi lucrurilor verde in fata, nu ne ascundem aici dupa deget. Noi romanii, nu vrem ca voi sa-l aduceti aici pe cumatrul pentru ca e un semn de sfidare asupra poporului roman, pentru ca pentru voi e propaganda si nu act crestinesc, pentru ca voi vreti sa arati puterea pe care o aveti, uite ce putem noi face.

      si daca va e scarba puteti oricand pleca. Nu ne suparam.

      Si din cauza leprelor si oamenilor de speta a doua precum tu se intampla ce se intampla. Eu personal avand nenumarati prieteni de nationalitate maghiara, am avut chiar si prietena unguroaica.
      Si sunteti chiar oameni faini.

      dar totusi nu inteleg de ce vrem in aceasta perioada sa dezgropam schelete de mult ingropate?

      O zi buna sa ai!
      • -1 (1 vot)    
        mda (Vineri, 25 mai 2012, 19:13)

        un [anonim] i-a raspuns lui bogdan

        As fi scris altfel, dar nu ma publica hotnews :D

        Bineinteles ca ungurilor din ardeal le este sila de rromani.
        Le este sila si bulgarilor si ucrainienilor, sarbilor, chiar si moldovenilor (am avut ocazia de a vedea "patriotismul" romanilor din rep. moldova).
        Nu vorbesc de italieni, austrieci, francezi, olandezi etc. tuturor le este sila, nu ai ce sa faci.
        Asta nu inseamna ca vrea cineva sa dispareti, asa credeti voi, rromanii paranoici si frustrati.

        Nu Ungaria a hotarat inhumarea ci probabil familia, cetateni rromani la fel ca tine (probabil cu dubla cetatenie totusi, familia).Din moment ce platesc impozite la stat, au tot dreptul, nu?

        Si nu este o bomba atomica ci un fiu, tata si bunic, exact ca ai tai.

        Mentalitatea mea este exact inversa a celei primite acasa, viata in rromania m-a facut sa-mi schimb parerea, dar acesta sunt eu, pot sa vorbesc in numele meu.Litera mica este exact ceea ce merita rromania.

        Astea cu demnitatile, sfidarea, nu ne vindem tara, etc. denota gradul de civilizatie a unei natiuni.
        Imi pare rau dar a rromanilor este foarte mic.Nu sunteti in stare sa fiti o natiune, asta e problema.Nu faceti nimic pentru asta, valorile voastre aproape ca nu exista.
        Aia putini pe care ii aveti si i-ati avut, v-ati batut joc de ei.
        Brancusi, Eliade, Ionesco, Enescu etc. au statui prin Paris, voi ce aveti?
        Aveti un rege, va bateti joc de el.
        Profesori, muzicieni, medici emigreaza pentru ca va bateti joc de ei.

        Cat despre plecare, am plecat la prima ocazie pe care am avut-o.

        Eu nu vreau decat ca un om care este din aceasi natiune ca a mea, sa fie ingropat crestineste.
        Daca e vorba de pacate, lasa ca are cine sa se ocupe de ele.
        • +1 (1 vot)    
          din pacate (Vineri, 25 mai 2012, 21:54)

          bogdan [anonim] i-a raspuns lui un

          din pacate tara asta n-a reusit sa te invete ce inseamna sa ai respect pentru ceilalti. si pentru valorile lor. Si cat timp nu incerci sa le intelegi ai sa reactionezi precum reactionezi.

          Hai sa-i intrebam pe sarbi, pe ucrainienii pe cine detesta mai mult.
          doamne ce mult va plac sarbii, si polonezii. cred ca nici austriecii nu prea va plac dar asta nu pot sa o zic ca nu stiu.

          ce-i drept avem uscaturile noastre, si probleme dar stii de ce pentru ca suntem o tara saraca. Dar stii de ce? pentru ca tot timpul au fost ca si voi care nu le-a ajuns ce a fost a lor si au luat de la altii. Tu stii cat se intindea Dacia. Ne-ai auzit pe noi zicand ca am vrea inapoi pamanturile de atunci?
          Stii cat se intindea imperiul roman? I-ai auzit pe italienii zicand ceva de reintregire?
          Stii ca si Cadrilaterul si si Republica Moldova, si parti din Ucraina erau cand populate de romani. Auzi tu cumva parlamentul roman vorbind de reintregire. Nu. Ce a fost a fost.
          Numai voua nu va mai ajunge lumea. Sunteti singurii in sanul Europei care sunteti mai hapsani. Se pare ca sangele lui Atilla nu se face apa. Tot pe saua calului ati ramas ca si mentalitate.
          De acolo presupun si lipsa de bun simt.
          Romania se scrie cu R si nu cu doi de rr facand aluzie la rromi.
          iarasi, folosind rromi la peiorativ dovedesti intoleranta.
          Respecta daca vrei sa fii respectat.
          Dar ce sa ceri

          Pacat ca din cauza unor oameni ca tine, ajungem sa ne uram intre noi, cand bine am putea juca un fotbal. Pacat.
          daca ma duc in Ungaria nu aud nicaieri din astea. Si mi se pare mai ciudat ca cei de acolo nici macar nu va vor, si va privesc ca si oameni second hand.
          Am prieteni unguri care s-au dus sa lucreze in Budapesta si au fost priviti cu scarba de catre conationalii la care vreti sa aderati.

          si daca familia a hotarat atunci de ce era cu solemnitate plimbat peste tot si presedintele parlamentului Ungariei tinea un discurs. ma lasi cu rozul.
          azi candidatii udmr au recunoscut ca e campanie electorala. ai tai bai, natie dezbina
        • 0 (0 voturi)    
          ...... (Sâmbătă, 26 mai 2012, 1:41)

          flavius brasoveanul [anonim] i-a raspuns lui un

          se pare ca prostia ungureasca are in tine un adevarat purtator de cuvant! eu,ca navigator,care de 20 de ani lucrez pe nave straine,am primit si primesc ordine de la comandanti de diferite natii,am dat si dau ordine la subordonati de diferite natii,pana acum nimanui nu i-a fost sila de mine si nici mie sila de altii,am fost si sunt respectat pentru profesionalismul meu,pentru omul care sunt,si iti spun sincer,oameni ca tine ma fac sa imi fie sila de ei.........frustrarea celor ca tine sta in neputinta si orice motiv de a va arata adevaratele fete pline de ura,pentru voi devine motiv de sarbatoare!!!!........nu suntem noi o natiune?.te inseli,poate ca ne mancam intre noi dar avem momentele noastre cand ne regasim iar unul dintre principalele motive sunteti voi si uratenia voastra sufleteasca!!!!....eu ca brasovean,fix in pix ma doare de acel ,,oase in sac,,si multi dintre unguri habar nu au cine este,dar cand ajungi sa faci dintr-o procesiune crestineasca,fireasca ,un motiv politic...asta deranjeaza...acum intelegi,ungurrrrrule frustrat?.........mie unul chiar imi pare bine ce se intampla,putem avea si noi un precedent in voi.....sa-l aducem si sa il reinhumam la Mandra,pe Horia Sima...logic?....deranjeaza ungurrrrrimea?...........oricum nu va mai conta parerea voastra
      • -1 (1 vot)    
        romanilor le e sila unul de altul, dar nu recunosc (Vineri, 25 mai 2012, 20:01)

        jango cage [anonim] i-a raspuns lui bogdan

        .
    • 0 (0 voturi)    
      . (Vineri, 25 mai 2012, 18:56)

      Turmentescu [anonim] i-a raspuns lui un

      Mai incet cu pianul pe scari. N-a refuzat nimeni inmormantarea din moment ce ea are loc peste doua zile. Autoritatile romane si-au exprimat dezacordul, adica au zis "noi nu vrem" dar nu v-au interzis nimic. Si modul in care era intentionata reinhumarea (cu ceremonii ample, glorificari, pelerinaj) dovedeste o totala lipsa de respect pentru cei care au avut de suferit de pe urma antisemitismului, jigneste memoria victimelor si nu va face nici voua cinste.
      De altfel, daca nu mai puteti de sila si simtiti ca nu puteti convietui cu noi, sunteti liberi sa va luati bocceluta si sa plecati de aici, biletul dus il platim noi.
  • -1 (1 vot)    
    Nu inteleg (Vineri, 25 mai 2012, 18:38)

    Gimmy [anonim]

    Daca inhumarea se face in cadru privat, care mai e problema!?
    Ma lamureste cineva!?
    • +1 (1 vot)    
      Da (Vineri, 25 mai 2012, 19:00)

      AT [anonim] i-a raspuns lui Gimmy

      E persona non grata
    • +1 (1 vot)    
      Doamne (Vineri, 25 mai 2012, 19:42)

      Claudio [anonim] i-a raspuns lui Gimmy

      Eu nu am avut acel privileg sa fi avut prietena ungara. Ma inselat numa. Sint smeceri de aceai ascund lucrul public ca un lucru privat.

      Cind am fost in sudul ungariei am fost inselat cu bani aproape in fiecale loc unde am mers. Au intrebat sa pletesc si incazarea in care am stat de doua ori si au venit sa platec si plata de curent, asta justifica ca un om mort sa fie adus in Romania ca sa fie inmormintat. Noi sa construim pe bani din ungaria statii pentru historia ungar in Romania si ei sa foloseasca ocazia sa isi arunca gunoiu in ultimul spatiu din Romania ca intrun cimitir care il creaza iei?

      Asta va strica relatiile intre ungaria si romania definitiv.
    • +1 (1 vot)    
      Nici o problema (Vineri, 25 mai 2012, 19:58)

      Lizuca [anonim] i-a raspuns lui Gimmy

      Da nu mai e nici o problema ! O reinhumare obisnuita, fara husari si steaguri unguresti,fara cintece iredentiste,fara manifestatie/parada ,fara discursuri anti-romanesti.
      La inmormintare sa participe doar familia raposatului , asa e normal (nu stiu de ce dar am senzatia ca tocmai astia nu vor participa, ci altii, care au alte interese si doresc transformarea intregului fapt in capital politic, fie aici fie in Ungaria).
      Nimeni nu se opune repatrieii unor ramasite pamintesti in conditii normale dar nu atunci cind se transforma totul intr-un circ, intr-o parodie de funeralii nationale.
      Personajul in cauza fiind un celebru antisemit si anti roman are alt statut si nu are ce cauta in Transilvania, care a fost "acasa" pt atitea neamuri (romani, unguri, sasi,evrei,ec).
      Singurii care ridica (inca) grave probleme sint ungurii.
      Guvernul de la Bucuresti sa-si mentina pozitia si demnitatea,Transilvania nu e bataia de joc a sovinilor maghiari !
      Ea apartine in primul rind ROMANILOR !
    • +2 (2 voturi)    
      Ce e asa de complicat (Vineri, 25 mai 2012, 19:59)

      c_o_d [utilizator] i-a raspuns lui Gimmy

      de inteles? Nemernicul asta reprezinta un simbol. Mormantul lui ar exista aici la noi si toti ungurii iredentisti vor face pelerinaj la mormantul lui.
      Ce e incredibil e ca MAE a zis NU si ungurii astia nenorociti zic altfel. E o sfidare nemaipomenita. Totusi ce trebuie sa faca ai nostrii e simplu: nu intra in tara nimeni cu cenusa nemernicului.
      Hai ca pana la urma ungurii ne enerveaza asa de rau ca o sa iasa urat :( Nu inteleg cum dracu UE ii tolereaza pe Orban si sleahta lui iredentista si revizionista.
  • +3 (3 voturi)    
    sa-l aduca... (Vineri, 25 mai 2012, 19:31)

    noname [anonim]

    eu zic sa-i aducem si pe hitler si pe stalin, chiar si pe musolini, ca tot il iubeste marga,, sa-i punem alaturi de unguri ceeia.. nu m-ar deranja.. ar fi simbolul raului complet.
  • -1 (3 voturi)    
    Nyiro Jozsef (Vineri, 25 mai 2012, 20:07)

    I. B. Deleanu [anonim]

    Ungurii astia da popor de luat exemplu. De este comunist sau fascist, catolic sau unitarian, el isi respecta fii.
    Uitati-va la noi : I-am pus "galeata" in cap lui Antonescu si i-am daramat statuile, pe Ceausescu l-am ciuruit cu mitralierele, la greco-catolici nu le restituim bisericile confiscate cu forta de regimul bolsevic romanesc, de romanii din jurul tarii noastre ne doare-n spitz(de timocenii sarbi si bulgari, de basarabeni, de bucovinenii ucraineni, etc).
    Ei, ungurii, il pretuiesc si-l cinstesc pe românul Matei Corvin care le-a fost rege.
    Un comentator spunea ca noi i-am invatat sa scrie. Doresc sa-i amintesc acelui comentator ca maghiarii au istorie scrisa de ei de prin sec XIX sau X, istorie in care se vorbeste si de vlahi adica de români. De la ei avem noi date din istoria noastra medievala pana la faptuirea primelor state romanesti in sec XIV. Pana in sec XIV nu avem istorie scrisa de noi pentru ca probabil noi nu stiam a scrie si a citi. M-as bucura daca cineva mi-ar aduce exemple de niscaiva scrieri dacice sau romanesti inainte de sec XIV sau XV.
    Poate ca ar fi bine sa luam exemplu de la acesti "bozgori" de cum isi iubesc ei neamul indiferent daca sunt atei sau crestini, indiferent daca sunt ortodocsi sau uniti(greco-catolici), indiferent daca sunt din Ardeal sau din Campia Panoniei.
    • +1 (1 vot)    
      :) (Vineri, 25 mai 2012, 20:31)

      vlad [anonim] i-a raspuns lui I. B. Deleanu

      toata stima.
      • +1 (1 vot)    
        Nyiro Jozsef (Vineri, 25 mai 2012, 21:48)

        Ion Budai D. [anonim] i-a raspuns lui vlad

        Merci. Ma asteptam sa ma porcaiasca vreun vadimist sau peremist dupa cum le este obiceiul. Prin aruncarea de laturi isi arata ei dragostea de poporul meu roman.
      • +1 (1 vot)    
        Dece nu colaboreaza unguri (Vineri, 25 mai 2012, 21:59)

        Claudio [anonim] i-a raspuns lui vlad

        Nu stiu ce sa aszept de la ungurii, este o cultura misterioasa in Europa, si ei mi se par inginfati.
        Cred ca nu este bine ca semn religios ca sa inmorminteze un ungur cultural in Romania, ori si cum nu se stie daca va fi familia sa la inmormintare, dar presedintele parlamentului ungar va fi acolo privat.
        Amricani, de exemplu isi cer soldati decedati in razboi, sau cer sa ii dezgroape pe teren hostil ca sa le aduca osemintele inapo in SAU dar de exemplu nu ii va inmorminta in tari straine. Ei considere acest lucru o mare onoare pentru cultura americana.
        Pentru ungurii nu stiu ce inseamna reinhumarea, daca aceasta ar fi o mare onoare dece sa nu ii reinhumeze acasa. Romania nu este Ungaria.
        Cred ca este o activitate care o duc la sfirsit din motive proprie.
        Or si cum Nyiro Jozsef este neciti de comunitatea romana si nu stim daca este citit de comunitatea maghiara ca sa fii cunoscut.

        Ar fi fost mai bine sa il fi ingropat privat dar ungurii au facut un scandal. Se stie ca multi evrei si au pierdut viata arsi in cosuri, trebuie sa realizam cum sa petrecut acest lucru...

        Daca autoritetile au oprit un tren de la CFR cu Nyiro Jozsef vor putea sa opreasca si un tren de la MAV si ar trebui sa faca asta, altfel arata ca nu sint decat de disacord cu reinhumarea sa dar nu isi controleaza administrarea.

        Pentru evrei va fi un semn negativ si cred ca pozitia lor trebuie aparata. Se pare ca reinhumarea este si din cauza ca a fost parlamentar asaca nici turci nu isi permit astfel de lucruri sa le faca ca unguri.

        Mi se pare ca asta este un exemplu de cine isi va impune dorinta cu fapte. Asta va fi prima reinhumarea dupa ce se vor repeta dupa acest exemplu. Este o greseala diplomatica.
    • 0 (0 voturi)    
      Nyiro Jozsef (Vineri, 25 mai 2012, 21:53)

      Munteanu [anonim] i-a raspuns lui I. B. Deleanu

      Nene scriitorule I.B.D.
      Ai scris "sec. XIX sau X" in loc de "sec IX sau X". Fii bre mai atent, ce dracu.
    • 0 (0 voturi)    
      Stima pentru unguri? (Sâmbătă, 26 mai 2012, 8:53)

      c_o_d [utilizator] i-a raspuns lui I. B. Deleanu

      Nu sunt de acord cu tine. Ei au un mare OF saracii si asta o vede toata lumea. O simte si Bruxel-ul dar deocamdata se face ca nu vede (parerea mea si nu numai ca expresia somnul ratiunii naste montrii se cam potriveste in cazul lor - sper sa nu se ajunga la monstrii). OF-ul asta ii uneste pe ei si te-ar iubi si pe tine daca maine te-ai declara ungur ca sa creasca nr lor :)) Pentru ca OF-ul lor are mare legatura cu nr lor si cu faptul ca se cred mari scule pe bascule ca neam (vezi constitutia lor de acum care are paragrafe de rasul curcilor). Sunt obsedati de harta din timpul cand erau imperiu (cred ca fiecare ungur dement o are in casa sub perna :)) ). Austriecii cum ii vad eu acum par sa se fi detasat de asta, istoria are suisuri si coborasuri pentru popoare si neamuri.
      Ghinionul lor e ca traim alte timpuri, si Europa a trait 2 razboaie mondiale, iar istoria nu se uita. Dar se spune ca s-ar putea repeta. Totul depinde si de noi ca istoria sa aiba alt curs. Mie imi pare bine ca tot mai multi romani tin la tara lor si ca problemele saraciei trec undeva pe planul 2. Prosperitatea schimba mult un popor ;)
      • 0 (0 voturi)    
        Nyiro Jozsef (Sâmbătă, 26 mai 2012, 22:04)

        Ion Budai Deleanu [anonim] i-a raspuns lui c_o_d

        Draga c_o_d,
        Ma bucur ca nu esti de acord cu mine si-mi explici de ce, fara sa ma injuri cu mai fac unii.
        Ca sa fii stimat si respectat, trebuie sa respecti si sa stimezi. Nu invers cum ar crede unii. Daca-i dispretuiesti cum ca ei ungurii au venit din stepele Asiei calare si cu halci de carne sub seaua calului, n-o sa avem niciodata respect de la ei. Nu ne intereseaza respectul lor ? Dar de ce, noi traim in jungla ?
        Eu nu am indemnat sa-i respectam. Am indemnat neamul meu romanesc sa ia exemplu de cum isi respecta ei fii indiferent de optiuni politice sau religioase. Nyiro, chiar daca este ungur, s-a nascut pe teritoriul acestei tari, si-a dorit sa fie inmormantat pe acest pamant nu in cel al Ungariei. A iubit mai mult acest pamant, poate sfant, decat pamantul Ungariei. Noi romanii ar trebui sa fim mandrii de asta si revoltati ca de ce nu-l inhumeaza la Prejmer(daca nu gresesc locul nasterii lui) si-l reinhumeaza la Odorheiul Secuiesc.
        As vrea sa vad daca vreun roman va lupta sa aduca ramasitele pamantesti ale lui Horia Sima, chiar daca acesta a gresit. Este mort, nu-i mai pangari trupul ca nu-i crestineste. Romanii se dau rotunzi ca-s crestini ortodocsi dar nu respecta nici macar "Tatal nostru" care spune la un moment dat "si ne iarta noua greselile noastre precum si NOI IERTAM GRESITILOR NOSTRI". Horia Sima a gresit, ne-a gresit. Daca suntem crestini ORTODOCSI de ce nu iertam nu numai pe Horia Sima ci si pe Antonescu, pe Carol II, pe Lupeasca, etc. Sa nu uitam relele facute, sa invatam din ele, dar sa iertam daca suntem crestini ortodocsi pentru ca asa marturisim Tatalui Nostru. Altminteri suntem MINCINOSI notorii si implicit falsi ortodocsi. daca nu chiar ipocriti.
        Cu stima,
        Parpanghel
  • 0 (0 voturi)    
    E mai complicat (Sâmbătă, 26 mai 2012, 10:15)

    Camelian Propinatiu [anonim]

    Poate ca, dupa mofturi de circumstanta, precedentul cu tolerarea reinhumarii publicistului horthyst Nyiro Jozsef la Odorheiu Secuiesc, cu daune de imagine pentru România, are in vedere si calculul urmator: adâncindu-se criza UE, mâine-poimâine ar sosi in tara, via Budapesta, intr-un cadru privat si fara de onoruri, Orient-Expresul cu Horia si Elvira Sima de la Torredembarra!
    • 0 (0 voturi)    
      au gasit cenusa (Sâmbătă, 26 mai 2012, 19:45)

      O.U. [anonim] i-a raspuns lui Camelian Propinatiu

      Daca isi vor baga radacina de urna imi este teama ca vor creste o greseala in tara asta.

      Da nu cred ca au pe nimeni putincios ca sa il reinhumeze ca ar voi sa o faca repede. Dar poate ca au?

      Ce este foarte ginionist este ca parlamentari au devenit familia sa ca sa il reinhumesze asa spus si asta vreau sa o faca in Harghita unde traiesc mai multi ungari decat romani
    • 0 (0 voturi)    
      Nyiro Jozsef (Sâmbătă, 26 mai 2012, 21:35)

      Zelinski [anonim] i-a raspuns lui Camelian Propinatiu

      1- Prea sunt bagati in seama ungurii. Or sa le cresaca coarne.
      2- Si daca aduc osemintele lui Horia Sima sau cenusa lui, care-i problema ? Aici ii poate pazi securitatea mormantul si nu se vor putea apropia sustinatorii pe cand in Portugalia nu-i poate ingradi securitatea mormantul. Mai bine la noi pentru ca securitatea noastra, dura cum este, va inabusi din fasa orice manifestatie de atasament la legionar.
  • 0 (0 voturi)    
    patria hortistilor (Sâmbătă, 26 mai 2012, 21:38)

    ioan [anonim]

    trebuie sa permitem inhumarea nazistului si sa declaram teritoriul respectiv "tara horismului"


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version