Reinhumarea lui Nyiro Jozsef. Kelemen Hunor: As fi dorit sa nu fie un eveniment politizat

de Corina Ionel     HotNews.ro
Vineri, 25 mai 2012, 20:25 Actualitate | Esenţial


Presedintele UDMR, Kelemen Hunor, a declarat vineri, la Odorheiu Secuiesc, ca ceremonia reinhumarii scriitorului maghiar Nyiro Jozsef nu ar fi trebuit sa fie politizata iar de toate demersurile ar fi trebuit sa se ocupe asociatiile profesionale ale scriitorilor din Romania si Ungaria.

"Eu as fi dorit sa nu fie un eveniment politizat. Eu as fi dorit sa fie facut aceste eveniment si sa fie satisfacuta aceasta dorinta a lui Nyiro, si vorbesc de scriitorul important al literaturii maghiare, de catre Uniunea Scriitorilor si nu de partide politice. Am si propus acum cateva saptamani ca rolul principal ar fi trebuit jucat de Uniunea Scriitorilor din Ungaria si Uniunea Scriitorilor din Romania si nici un om politic, nici ca persoana fizica nici ca un om care poarta o demnitate publica, nu ar trebui sa vorbeasca si nu ar trebui sa fie un actor principal la un astfel de eveniment. Si dincolo de acest lucru nu sunt de acord ca un astfel de eveniment sa fie folosit in campania electorala si in scopuri politice, indiferent cine sta in spatele acestui evenimente", a declarat Kelemen Hunor.

Presedintele UDMR a subliniat ca gruparea politica pe care o conduce nu s-a opus si nu se opune acestei initiative, dar reprezentantii Uniunii nu vor participa la eveniment pentru ca acesta a fost transformat intr-unul de campanie electorala a presedintelui Partidului Civic Maghiar Szasz Jeno, candidat la primaria Odorheiu Secuiesc. "Din pacate, aceasta initiativa a fost mult prea politizata si eu regret ca de aceasta reinhumare a scriitorului Nyiro nu s-a ocupat organizatiile profesioniste", a adaugat Kelemen Hunor.

Liderul UDMR a precizat ca in perioada in care a fost ministru al Culturii nu a primit nicio scrisoare oficiala din partea Parlamentului si Guvernului Ungariei privind reinhumarea lui Nyiro ci doar a avut o discutie informala cu presedintele Parlamentului ungar, Kover Laszlo. De asemenea, Kelemen a mai spus ca era normal sa se faca "toate demersurile oficiale din timp".

Prezent la conferinta de presa, senatorul UDMR Verestoy Attila, a reiterat ideea ca tot scandalul din jurul reinhumarii scriitorului face parte din campania electorala.  "E o campanie electorala, din pacate, murdara, impotriva UDMR si [...] nu are decat ca obiect de lucru reinmormantarea cenusei sau a osemintelor scriitorului Nyiro", a declarat Verestoy.

Reinhumarea lui Nyiro Jozsef, motiv de dispute intre autoritatile romane si cele ungare

Reinhumarea lui Nyiro Jozsef la Odorheiu Secuiesc va avea loc duminica, intr-un cadru privat, in conformitate cu legislatia romaneasca, organizatorii modificand programul si renuntand la mai multe evenimente in urma dezacordului exprimat de MAE, a declarat, joi, Ambasada Ungariei pentru Mediafax. Ministerul roman al Afacerilor Externe a aratat insa, la solicitarea Hotnews.ro, "ca nu a intervenit nicio schimbare in pozitia autoritatilor romane privind dezacordul fata de reinhumarea lui Nyiro Jozsef in Romania" si ca aceasta pozitie urma sa fie transmisa, in decursul zilei de vineri, Ambasadei Ungariei.

Dialogul si dezacordul intre partea ungara si cea romana pe tema reinhumarii in Romania a scriitorului Nyiro Jozsef continua, in acelasi mod - partea ungara se exprima mult in presa si ignora solicitarea MAE privind necesitatea "de a utiliza strict canalele oficiale de dialog pentru clarificarea oricaror aspecte de natura a genera dificultati in relatia bilaterala", se mai arata in raspunsul MAE la solicitarea Hotnews.ro.

Parlamentul ungar a solicitat autoritatilor romane, reprezentate de Ambasada de la Budapesta, sa desfasoare formalitatile necesare reinhumarii lui Nyiro Jozsef in Romania, in 27 mai, in cadrul unei ceremonii publice ample.

MAE nu si-a dat acordul pentru aceasta inhumare. O studiere a biografiei scriitorului Nyiro Josef indica faptul ca activitatea acestuia ridica semne de intrebare. In timpul perioadei comuniste, guvernul de la Budapesta i-a interzis opera considerandu-l criminal de razboi.

Citeste si:


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















2138 vizualizari

  • +3 (5 voturi)    
    dincolo de campania electorala.... (Vineri, 25 mai 2012, 20:58)

    costica [anonim]

    Azi citeam ca Primaria Sectorului 2 va dezveli un bust al lui Adrian Paunescu in parcul Gradina Icoanei si ca Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului al dlui Tismaneanu a cerut initiatorilor sa renunte la acest gest iresponsabil.

    Ce reactie a avut Institutul cu pricina in cazul acestui fascist si antisemit notoriu de nationalitate maghiara?!
    • +3 (3 voturi)    
      crimelor COMUNISMULUI (Vineri, 25 mai 2012, 21:26)

      clar [anonim] i-a raspuns lui costica

      .nu ti se aprinde nici un beculet?
    • +1 (3 voturi)    
      gest iresponsabil? (Vineri, 25 mai 2012, 21:27)

      Ion A. [anonim] i-a raspuns lui costica

      de cand, ma rog, a-i ridica un bust unuia dintre cei mai mari poeti romani este un gest iresponsabil? a tradat tara, cumva? a, ca n-a sustinut capitalismul dezmatat promovat de pedele e alta poveste, dar asta e orice, numai vina nu.
    • +1 (1 vot)    
      CORECT CORECT (Vineri, 25 mai 2012, 21:34)

      saabo [anonim] i-a raspuns lui costica

      dar oare dl tismaneanu citeste acest comentariu al dvs?
      acum e preocupat sa vada ....ce post mai capata de pe cine stie unde!!?
    • +1 (1 vot)    
      probabil nimic (Vineri, 25 mai 2012, 21:41)

      Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui costica

      nu este comunist. Era "doar" fascist, putin iredentist si foarte nitel antiroman, iar acum este un mic simbol pentru Garda Secuiasca pentru ca Divizia Secuiasca a fost data de toti peretii de armata romana in al doilea razboi mondial (pe cand mai aveam putina vointa).
    • 0 (2 voturi)    
      cred ca era mai bine reinhumarea in Bashchiria (Vineri, 25 mai 2012, 22:19)

      Eneas [anonim] i-a raspuns lui costica

      sau in Marea Hungarie a parintelui Julian pe Volga ori la Ciuvasi ,stramosii secuilor,dupa ultimele cercetari ale lunaticilor unguri ,ca istorici nu le pot spune !
      oriunde in aceste zone ii gasiti pe stramosii migratorilor unguri ,in viata,semanand leit cu cei de aici ,cu acelasi ADNsi vorbind aceiasi limba!
    • 0 (2 voturi)    
      Costica am o intrebare (Vineri, 25 mai 2012, 22:27)

      banateanul. [utilizator] i-a raspuns lui costica

      Tu sti cine a fost acest Nyiro Jozsef ? ai auzit de acest nume pana acum cateva zile ? sunt sigur ca nu ! Si daca habar nu ai despre cine este vorba dece aceste cuvinte << fascist antisemit >>
    • -1 (1 vot)    
      banuieli (Sâmbătă, 26 mai 2012, 11:59)

      tepes [utilizator] i-a raspuns lui costica

      Poate ne spui si noua unde ai citit precum ca acest institut controversat condamna ridicarea acestui bust?.Pina acum nimeni nu a confirmat opinia ta,,tare ma tem ca-esti mincinos vrind sa nasti o serie de controverse,sa fi tu un nou IAGO?
      • +1 (1 vot)    
        uite aici, pe HOTNEWS !! (Sâmbătă, 26 mai 2012, 13:31)

        costica [anonim] i-a raspuns lui tepes

        http://www.hotnews.ro/stiri-esential-12349438-primaria-sectorului-2-dezveli-bust-lui-adrian-paunescu-parcul-gradina-icoanei-institutul-investigare-crimelor-comunismului-cere-initiatorilor-renunte-acest-gest-iresponsabil.htm

        Ce mai zici, eu cred ca inainte de a comenta ai face bine sa te documentezi !!!
        Ce spui ?!
      • +1 (1 vot)    
        Mai mult, Dl Tismaneanu il numeste ..... (Sâmbătă, 26 mai 2012, 19:16)

        costica [anonim] i-a raspuns lui tepes

        Mai mult, azi pe HOTNEWS Dl Tismaneanu il numeste "Monumentul infamiei" !!
        Ce mai zici ??!!!


        http://www.hotnews.ro/stiri-opinii-12358194-monumentele-infamiei-bust-pentru-paunescu-intelectualul-lui-ceausescu-iliescu-ponta.htm
  • +3 (3 voturi)    
    politica strutului (Vineri, 25 mai 2012, 21:38)

    Lucian* [utilizator]

    nu agreem dar nici nu oprim inhumarea.

    Fecale de coloana vertebrala a vointei statului roman.
    Oribil!

    Stat roman, arata ca mai ai si vointa pe teritoriul tau ca in curand se va face gangbang cu reprezentantii statului si tot nu vei reactiona de nici o culoare.
    Iliescu nu mai este la putere, la ce adormirea autoritatii si nevoie de liniste te mai apleci acum?

    Este chiar atat de greu sa ziceti NU si gata?
  • +3 (5 voturi)    
    o ardeleanca (Vineri, 25 mai 2012, 21:59)

    elena [anonim]

    pentru statuia lui ANTONESCU,s-a facut mare scandal
    la Tg.MURES a fost ridicat soclul si ungurii si evreii unguri au facut scandal mare.ca urmare bustul lui Antonescu ,exista undeva intr-un depozit.
    Ungurii isi aduc in Romania toate lichelele si organizat de Parlamentul Ungariei.,pe teritoriul Romaniei.

    NU suntem de acord cu aceasta reinhumare in Romania.
  • +1 (3 voturi)    
    O parte din unguri sunt foarte fascisti (Vineri, 25 mai 2012, 22:33)

    FLORIO [utilizator]

    Asta se stie. Sunt ajutati ba de rusi ba de americani. Sunt foarte indoctrinati de mici copii si eu nu cred ca o sa traim in pace vreodata. De vina sunt regimurile noastre care nu i-au pus sa invete limba romana. Dupa revolutie s-a facut un interviu cu un copil din Romania la un program ,cred Euronews si acel copil spunea ca Romania nu v-a putea tine integritatea nationala in cca 20 de ani..... A trecut ceva mai mult. Daca nu schimbam politicienii care sunt acum la putere tind sa-l cred pe acel copil(care sigur ii spunea cineva din spate ce sa zica)."Desteaptate romane"!!!!
  • -1 (3 voturi)    
    :) (Vineri, 25 mai 2012, 22:48)

    ion voicu [anonim]

    cum naiba sa nu fie politizat cind tipu era un mega-criminal de razboi?
    :)
  • 0 (2 voturi)    
    Cenzura !!!! (Sâmbătă, 26 mai 2012, 4:18)

    Ip Trasnea [anonim]

    Cenzura ca la voi numai in N Corea mai gasesti.
    Am scris si eu ce ma doare dar vad ca nu intelegi nimic mancavar raiul.
    Apoi lu Kelemen nu-i prea place ca sa aflat ce nu trebuia sa sa afle. Nationalisti romani sunt rai da rai da tot, da cei unguri din contra sint oameni de cultura, "poeti sovini" care merita onorati, Pe acestia i-as inbarca intr-un autobus cu gratii si dusii pina in Pest si lasati acolo, sa joace un pic de ciardas. No ase.
  • 0 (0 voturi)    
    mortsii si shkeletsii (Sâmbătă, 26 mai 2012, 9:23)

    unu' dintre multi [anonim]

    Baa, astia ne baga mortu-n casa ! Lasand gluma la o parte, remarc comentarii solide privind imaginea poporului din care ma trag, cel ce stapaneste acum zona aia disputata; e bine sa aruncam scheletele din dulapul istoriei si identitatii si culturii noastre inainte de a ne infoia atata la niste oase ! Chiar daca se va reinhuma acolo, va fi o procesiune, lumea va pune flori, dar va uita, presata de stomacul gol de zi cu zi... si la Arad s-a pus o statuie cu 13 generali ce au ucis valahi, aia mi se pare mai grava decat niste oase, si monumentul de la Targu Secuiesc, cu numele hortistilor localnici morti pt. tara lor mi se pare mai de luat in seama, dar sta de atatia ani si nu zice nimeni nimic, de statuia de la Odorheiu Secuiesc, a honvedului ce-si infige baioneta in dusmanul sau (care o fi el?), nu zice nimeni nimic, e de atatia ani acolo, dar acum e problema unor oase, care vor fi puse intr-un cimitir, aparte, nu in piata mare, ca monumentele de care am amintit. Oricum, natia asta care abia de 94 de ani e stapana pe un teritoriu a carei cultura si identitate au tinut-o ceilalti, e stresata de lipsa de solutii culturale pt. asimilarea pasnica a secuilor, care, remarcabil, daca prin sec. XVI-XVII erau cei mai aprigi antiunguri, discriminati, si pro-valahi si pro-moldoveni, acum sunt cei mai aprigi pro-maghiari ! Daca limba daco-romana era limba de schimb pe care o vorbeau si ungurii si sasii si secuii (cele trei natiuni recunoscute prin lege) si sclavii tigani, pe langa majoritatea valaha (termenul de roman nu exista pe atunci decat pt. a desemna taranii serbi in Valahia si Moldova, sub numele de rumini), acum vedem secui care vorbesc stricat romana si unii care nu prea o stiu deloc chiar... nu prin puterea noastra am luat Transilvania, am fost ocupati de nemti, ci prin acordarea ei de catre Antanta, ca si prin decaderea morala a maghiarilor de atunci. TREBUIE LUPTAT PT. IDENTITATE MORALA ROMANA SOLIDA SI CONTRA RRUMINIZARII DE AZI, NU CONTRA OASELOR !
  • +1 (3 voturi)    
    sfidarea maghiara... (Sâmbătă, 26 mai 2012, 10:49)

    lili [anonim]

    Eu cred ca-l vor inhuma cu toata impotrivirea oficiala a Romaniei, oricum nu le pasa astora ce zic autoritatile Romaniei...
    • 0 (0 voturi)    
      si tacerea are un scop (Sâmbătă, 26 mai 2012, 12:23)

      tepes [utilizator] i-a raspuns lui lili

      Te inseli ,Romania va iesi cit se poate de onorabil din aceasta situatie provocata de Buda.Cancelariile occidentale au luat act de provocarea BUDEI care in timp vor avea urmari si nu vor putea condamna viitoarele actiuni romanesti impotriva acestor iredentisti.Pina una alta guvernarea de-la Bucuresti trebuie sai trateze cu dispret.Chiar daca vor mai reinhuma ceva spiteri,useri ori femei de servici trebuie ignorati ca doar nu te poti c.... in gustul oamenilor
  • 0 (0 voturi)    
    sa ne pastram calmul (Sâmbătă, 26 mai 2012, 12:21)

    Arbait [anonim]

    Hai sa fim europeni si toleranti. Cu totii.
    Asa ca dupa ce Nyiro Jozsef* va fi re-inhumat inseamna ca va fi in ordine sa ne aducem si noi acasa pe cei morti in exil. Propun sa incepem cu Horia Sima.
  • 0 (0 voturi)    
    eu unul ma bucur (Sâmbătă, 26 mai 2012, 20:33)

    visio [anonim]

    cu ocazii din astea, toata lumea vede cam ce poate si vrea Ungaria; o tara de oportunisti si salbatici; rog persoanel care au vizitat ungaria si au ramas impresionate pana la lacrimi de ce au vazut, sa ma ierte de opiniile lor...


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by