Ucraina ia în considerare folosirea, pentru transportul de cereale, a traseului pe care a mers prima navă care a spart blocada rusă de pe Marea Neagră, respectiv pe lângă coastele României și Bulgariei, a declarat luni pentru Reuters un înalt oficial ucrainean din domeniul agriculturii.

Portul Odesa din UcrainaFoto: Yulii Zozulia / Zuma Press / Profimedia Images

Rusia a blocat porturile ucrainene încă de la începutul invaziei, în februarie 2022, și a amenințat că va trata toate navele ca potențiale ținte militare după ce s-a retras luna trecută din acordul privind cerealele susținut de ONU.

Ca răspuns, Ucraina a anunțat un „coridor umanitar" care urmărește coasta vestică a Mării Neagre, în apropiere de România și Bulgaria.

Blocada rusă a fost spartă prima oară săptămâna trecută

O navă portcontainer sub pavilion Hong Kong, rămasă în portul Odesa de la începutul invaziei, a parcurs ruta săptămâna trecută fără să se tragă asupra ei. Aceasta practic a spart blocada rusă de pe Marea Neagră și a ajuns în Rusia cu încărcătura ei: 30.000 de tone de marfă în 2.114 containere.

„Doar o singură navă comercială a trecut pe acolo până acum, a arătat posibilitatea deplasării pe rute alternative", a declarat Denys Marchuk, adjunctul șefului Consiliului Agrar, cea mai mare organizație agro-alimentară din Ucraina, pentru televiziunea națională.

„În continuare, ar trebui să existe o circulație a potențial încă 7-8 nave... atunci poate că, în viitor, aceste rute alternative vor deveni un coridor pentru circulația navelor care călătoresc cu încărcături de cereale și semințe oleaginoase", a spus el.

Financial Times a scris, tot luni, că Ucraina este aproape să finalizeze o schemă cu companii globale pentru a asigura navele cu cereale care călătoresc spre și dinspre porturile sale din Marea Neagră.

Ucraina nu are acum decât varianta porturilor de pe Dunăre

Pentru a atrage proprietarii de nave în porturile ucrainene, atacate de forțele rusești, Marchuk a declarat că Ucraina a alocat deja 20 de miliarde de grivne (547 de milioane de dolari) pentru asigurarea navelor.

„Nu toți proprietarii de nave vor îndrăzni să își plaseze navele într-un mediu incert", a adăugat el.

Ucraina este unul dintre principalii producători și exportatori de cereale la nivel mondial și, în mod normal, transportă milioane de tone de alimente din porturile sale de la Marea Neagră - Odesa și Nikolaev - dar a fost nevoită să se bazeze pe porturile sale de pe Dunăre pentru expedierea de cereale după ce Rusia s-a retras din acordul de pe Marea Neagră.

Fluviul Dunărea este ultima cale navigabilă prin care Ucraina poate exporta cereale, după ce accesul la porturile sale din Marea Neagră a fost întrerupt când Rusia a renunțat, la jumătatea lunii iulie, la acordul privind un coridor de trecere sigură negociat de Națiunile Unite și Turcia. De atunci, Rusia a atacat de mai multe ori porturile dunărene.

Datele portului Constanța au arătat că 8,1 milioane de tone de cereale ucrainene au părăsit portul în primele șapte luni, față de 7,5 milioane de tone la sfârșitul lunii iunie.

Citește și: