Ministrul Educatiei vrea o noua lege a educatiei. Sorin Cimpeanu a anuntat astazi,in cadrul unei conferinte de presa, ca "s-a stabilit, in urma cu cateva zile, la o intalnire comuna cu reprezentantii sindicatelor din invatamantul superior si din preuniversiar, necesitatea unei noi legi a educatiei". Ministrul Cimpeanu a precizat ca "termenul pe care l-am propus pentru finalizarea acestei noi legi a educatiei este finalul anului acesta".

Sorin Cimpeanu, ministrul EducatieiFoto: Agerpres

Intrebat de ce e nevoie de o noua lege a educatiei, atata vreme cat prin OUG din vara trecuta a modificat 97 de puncte din legea educatiei nr. 1/2011 si care sunt punctele esentiale ale noii legi, Sorin Cimpeanu, ministrul Educatiei, a raspuns: "E nevoie de o noua lege in primul rand pentru a asigura coerenta cu alte reglementari legale, a asigura coerenta intre articolele aceleiasi legi si a asigura coerenta cu cerintele sistemului de educatie care trebuie sa fie legate strans de cerintele mediului socio-economic. Noua lege va fi rezultatul unei consultari largi, in cadrul careia va trebui sa se pronunte si studentii, si profesorii, si angajatorii, si sindicatele din invatamant, toti acesti actori".

Declaratiile au fost facute joi, 7 mai 2015, in cadrul unei conferinte de presa organizate de ministrul Educatiei. Conferinta a fost sustinuta dupa ce Sorin Cimpeanu s-a intalnit cu liderii Aliantei Nationale a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR), aflati in a doua zi de proteste. Ei cer ca studentii sa aiba o pondere de 25% in alegerea rectorilor, in contextul in care la finalul acestui an se termina mandatele de 4 ani ale rectorilor si universitatile vor organiza alegeri.

Cele mai importante declaratii ale ministrului Educatiei, Sorin Cimpeanu:

  • Avem in derulare o discutie cu ANOSR. Au formulat o serie de 8 puncte care sunt de interes pentru studentii din universitatile romanesti. Inainte de toate, as vrea sa va spun ca la nivelul Ministerului Educatiei si la nivel personal consider ca aceste consultari sunt absolut necesare si binevenite.
  • Intotdeauna am fost promotorul ideii ca reglementari sustenabile in domeniul educatiei nu pot fi luate, nu pot fi adoptate decat in urma consultarii tuturor actorilor din sistemul de educatie: profesori, studenti, sindicate, asociatia elevilor, asociatii ale parintilor si reprezentanti ai mediului socio-economic, care beneficiaza de formarea din sistemul de educatie.
  • Un al doilea lucru este acela al principiului consolidarii legaturilor dintre sistemul de educatie si piata muncii. In acest context, aceste intalniri sunt binevenite.
  • Am vazut cu totii ceea ce a generat promovarea unei legi a educatiei prin asumarea raspunderii. Acest lucru nu trebuie sa se mai intample.
  • S-a stabilit, in urma cu cateva zile, la o intalnire comuna cu reprezentantii sindicatelor din invatamantul superior si din preuniversiar, necesitatea unei noi legi a educatiei.
  • Cat priveste, punctual, cele 8 puncte propuse [de studentii din ANOSR - n.red.] si acceptate de noi pe agenda discutiilor, va precizez ca o educatie de calitate nu se poate face fara resurse financiare. Am promovat intotdeauna acest aspect.
  • In acelasi timp, insa, fata de anul 2012, avem un buget al educatiei cu 2 miliarde de euro mai mare - bugetul educatiei pe 2015, raportat la bugetul educatiei pe 2012; 2012 cand am avut 2,8% din PIB, 2013 – 2,9%, 2014 – 3,2% si 2015 – 3,7% din PIB.
  • Referitor la solicitarea studentilor de a avea o reprezentare de 25%, si in momentul de fata legislatia prevede o reprezentativitate de minimum de 25% a studentilor in consiliile profesorale si de 25% in senatele universitatilor. Sunt organismele de conducere ale fiecarei universtati.
  • Referitor la eventuale schimbari la nivelul Legii Educatiei, acestea vor putea fi facute decat prin initiative parlamentare. Ministerul Educatiei respecta in cadrul metodologiei cadru prevederile legii educatiei, nu are cum sa faca altfel.
  • Referitor la reforma curriculara, am fost intotdeauna de parere – si ca reprezentant al rectorilor – ca este nevoie de o reforma curriculara. Pe de alta parte, insa, avem autonomia universitara si avem ARACIS, ARACIS care analizeaza planurile de invatamant, deci analizeaza curricula, care sunt aprobate la nivelul consiliului fiecarei facultati, in care studentii au reprezentativitate de minimum 25%, si apoi aprobate in senatele universitatilor, in care de asemenea au reprezentativitate 25%. Acest lucru se intampla si in momentul actual.
  • Referitor la respectarea statutului studentului, referitor la respectarea libertatii de exprimare a studentilor – care de altfel este garantata prin Constitutie – la fel ca si autonomia universitara, Ministerul este dator sa vegheze la respectarea acestora si ori de cate ori au fost semnalate disfunctionalitati, corpul de control al ministrului a mers in universitatile in care au fost semnalate aceste lucruri.
  • Referitor la burse, este un alt aspect reclamat, sigur ca ne dorim sa avem instrumente cat mai eficiente de stimulare a calitatii educatiei in universitatile romanesti. Printre aceste instrumente se regaseste si sistemul de burse. Legea prevede acordarea de burse de performanta, burse de merit si burse sociale. Sprijinim de la bugetul de stat acordarea acestor burse, in completare universitatile asigura din venituri proprii un numar care difera – exista autonomie universitara – de la o universitate la alta si suntem in discutii cu Ministerul Fondurilor Europene pentru instituirea unui sistem de proiecte prin care universitatile sa acceseze fonduri prin care sa mareasca cuantumul si numarul de burse acordate.
  • Intrebare: De ce nu introduceti in Lege reprezentativitatea de 25% a studentilor prin Ordonanta de Urgenta? Stiu si cum au fost primite aceste OUG. A fost o solicitare generala, la care am subscris, aceea de a nu mai promova modificari ale unei legi organice printr-o ordonanta de urgenta.
  • De altfel, as vrea sa precizez ca nu este suficienta o simpla schimbare care sa precizeze acest raport de 25%, ci este necesara o schimbare a principiului pe baza caruia s-a construit legea nr. 1. Asta nu inseamna ca nu trebuie facuta aceasta schimbare.
  • Dar deja am stabilit, a fost rezultatul unei largi consultari, necesitatea unei noi legi a educatiei. Termenul pe care l-am propus pentru finalizarea acestei noi legi a educatiei este finalul anului acesta.
  • Din moment ce se lucreaza la un nou proiect de lege a educatiei, nu cred ca mai are sens sa aducem modificari in actuala lege a educatiei.
  • Intrebare: Care sunt modificarile esentiale pe care le veti aduce Legii educatiei si de ce e nevoie de o noua lege, atata vreme cat OUG din vara a modificat 97 de puncte? E nevoie de o noua lege in primul rand pentru a asigura coerenta cu alte reglementari legale, a asigura coerenta intre articolele aceleiasi legi si a asigura coerenta cu cerintele sistemului de educatie care trebuie sa fie legate strans de cerintele mediului socio-economic. Noua lege va fi rezultatul unei consultari largi, in cadrul careia va trebui sa se pronunte si studentii, si profesorii, si angajatorii, si sindicatele din invatamant, toti acesti actori.

Informatii de background - Care sunt revendicarile studentilor din ANOSR:

  • "Cresterea finantarii educatiei si asumarea reala de catre Parlamentul si Guvernul Romaniei a alocarii a 6% din PIB pentru Educatie, asa cum prevede legea;
  • Includerea studentilor in proportie de 25% din electori in alegerea rectorilor, a decanilor si includerea acestora in aceeasi proportie in Consiliile Departamentelor din facultati - locul in care se iau decizii cu privire la curricula si planurile de invatamant;
  • Cresterea investitiilor in servicii pentru studenti: cresterea burselor, in special a burselor sociale, investitii in constructii de noi camine si cantine si investitii in repararea si modernizarea celor existente;
  • Implementarea reala a unui invatamant centrat pe student, profesorii nemaifiind simpli oratori a unor cursuri prafuite de timp, ci cei care creeaza medii de invatare pentru studenti pentru ca acestia sa dobandeasca abilitati si competente, invatand cum sa folosesca informatiile de la curs, nu doar sa le reproduca;
  • Reforma curriculara din universitati, pentru a face programele de invatamant relevante pentru piata muncii si pentru nevoile si interesele studentilor de azi;
  • Implicarea studentilor in toate procesele de asiguare a calitatii, la nivel intern si extern, atat la evaluari ale institutiilor de invatamant superior, cat si in evaluari ale programelor de studii;
  • Respectarea de catre universitati si Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice a 'Statutului Studentului', care contine toate drepturile si obligatiile studentilor, si depunerea de eforturi pentru sanctionarea universitatilor care incalca flagrant drepturile studentilor;
  • Respectarea dreptului la libera exprimare a studentilor de catre universitati si Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice, prin asumarea rolului de cultivator al spiritului critic in randul noilor generatii, in contextul in care tot mai multi studenti care au curajul sa spuna problemele din universitati sau mediul universitar romanesc sunt sanctionati"

Citeste si: