Sorin Campeanu, rectorul Universitatii de Agronomie propus de PC ca ministru al Educatiei si cercetarii stiintifice in guvernul Ponta 4, a fost validat de comisiile de specialitate reunite ale Parlamentului. Campeanu a primit 22 de voturi "pentru" si 9 "impotriva”, dupa ce procedura de vot a fost reluata in cateva randuri, pentru ca mai multi parlamentari au numarat voturile impotriva si au obtinut rezultate diferite. In cadrul audierilor, Campeanu a declarat ca este nevoie de o noua lege a educatiei si ca este necesara revizuirea curriculumului scolar “nu neaparat prin micsorarea numarului de ore, dar prin simplificarea continutului”. Campeanu a venit la audieri insotit de ministrul delegat pentru Cercetare si Invatamant Superior, Mihnea Costoiu, si de secretarul de stat pe Cercetare Tudor Prisecaru.

Sorin CampeanuFoto: Agerpres

Ministrul propus a anuntat ca trebuie urgentate aprobarea curriculei pentru clasele a III-a si a IV-a - care a fostpusa in dezbatere publica in urma cu doua luni- si organizarea licitatiei pentru manualele scolare, pentru a nu avea acelasi scandal cu lipsa manualelor la clasa a III-a si anul viitor.

Intrebat cum va raspunde solicitarilor societatii civile referitor la plagiatul premierului Victor Ponta, Sorin Campeanu a declarat ca de cand a intrat in Consiliul General al CNATDCU [institutia care a decis in 2012 ca Ponta a plagiat, dar care a fost reorganizata de ministrul de atunci Liviu Pop in ziua verdictului; in urma acelei reorganizari, Sorin Campeanu a intrat in Consiliul general al CNATDCU] “nu s-a discutat nici macar o data un aspect referitor la problema pusa in discutie, pe cale de consecinta nu cunosc detalii. In cazul investirii, nu voi face nimic altceva decat sa respect legea”.

Un raspuns similar a dat si in ceea ce priveste acuzatiile de plagiat aduse lui Ioan Mang. Amintim ca, in vara lui 2012, Consiliul National de Etica a luat o decizie, pe care a trimis-o spre avizare la comisia juridica a Ministerului Educatiei. Surse HotNews.ro au declarat atunci ca verdictul a fost ca Ioan Mang a plagiat. Ministerul Educatiei nu a dat nici pana astazi verdictul in cazul Ioan Mang - la doi ani dupa ce a fost sesizat in legatura cu 7 acuzatii de plagiat pe numele Mang si dupa ce 3 cercetatori straini au "confirmat plagiatul in clar" (Detalii aici). Sorin Campeanu a declarat ca va respecta legea in acest caz.

Cele mai importante declaratii ale lui Sorin Campeanu, ministrul propus al Educatiei, in timpul audierilor:

  • Obiectivele pentru invatamantul preuniversitar sunt asigurarea accesului la educatie, asigurarea de sanse egale pentru toti copiii, reforma curriculara in sensul simplificarii curriculei
  • Avem deja manualele asigurate pentru clasele I si a II-a, trebuie actualizata curricula pentru clasele a III-a si a IV-a
  • Nu avem asigurat segmentul tehnicienilor care sa fie capabili sa utilizeze mijloacele agricole foarte performante in ultima vreme
  • Sustinem cele doua initiative: A doua sansa si Scoala dupa scoala sunt de asemenea printre obiective si aici mizam pe sustinerea din fonduri europene
  • Utilizarea noilor tehnologii este de asemenea o prioritate. Astfel, elevii scolilor din mediul rural ar putea avea aceeasi sansa cu colegii lor din marile orase
  • Invatamantul dual este un aspect deosebit de important. Ma bucur ca sunt semnate peste 2.000 de parteneriate intre scoala romaneasca si firmele care lucreaza in Romania, acest numar trebuie majorat
  • Trebuie sustinuta in continuare componenta care asigura invatamant in limba minoritatilor nationale si sunt necesare consultari cu reprezentantii acestor comunitati nationale
  • De asemenea, sustinerea grupurilor dezavantajate, inclusiv populatia roma
  • Un aspect esential este resursa umana si o prioritate trebuie sa fie imbunatatirea calitatii cadrelor didactice
  • La invatamantul universitar problemele sunt specifice si complexe. Cel mai important element: sustinerea autonomiei universitare
  • O autonomie universitara fara autonomie financiara este foarte greu de asigurat
  • In acest sens, exista un coeficient ridicat de satisfactie prin acel pas care a fost facut prin OUG49/2014 prin care universitatile sunt de utilitate publica
  • Un alt element extrem de important este partea de internationalizare, in contextul in care numarul de studenti a scazut in ultimii 7 ani la jumatate, suntem departe de tinta propusa cu privire la numarul de persoane cuprinse in invatamantul tertiar. Aceasta este o sansa si metodologiile de finantare a universitatilor trebuie sa incurajeze initierea de programe de internationalizare
  • O alta problema este consolidarea legaturilor dintre universitati si mediul economic
  • Dobandirea unor calificari relevante pe piata muncii este de asemenea importanta
  • Trebuie sustinute proiectele laserul de la Magurele si proiectul Dunare-Marea Neagra
  • Banii produsi prin aplicarea rezultatelor cercetarii trebuie sa se intoarca astfel incat sa fie finantata cercetarea
  • Trebuie stimulata cercetarea privata
  • Nu stiu daca e cazul sa ma refer la proiectele mari, la ELI, CETAL si sunt in lucru cele 2 lasere de 10 petawati

Intrebarile membrilor comisiilor de invatamant din Parlament

Anghel Stanciu:

  • Iata ca in aceasta sala asist la a 16-a audiere a unui ministru al invatamantului pe timp de 25 de ani. Sunt onorat ca il audiez astazi pe dl rector Campeanu al Universitatii de Agronomie, care mi-a acordat titlul de doctor honoris causa
  • Imi exprim speranta ca inginerii sunt poate mai putin vorbareti, dar mai aplicati
  • Avand in vedere ca curriculumul si planul cadru au fost facute pentru clasele I-IV, intentionati sa accelerati acest proces si sa incercam impotriva comisiilor de specialitate din fiecare disciplina sa aerisim putin aceste planuri, astfel incat sa debarasam copiii de a fi magazii de informatii?
  • Considerati ca admiterea la facultate numai pe baza de dosar este solutie?
  • S-a scris in lege 6% pentru invatamant. Stim cat s-a dat si intr-o perioada, si cand ceilalti erau la putere. Cine nu cere, nu primeste. Intentionati ca in fiecare an sa le reamintiti, sa insistati pentru a nu mai rostogoli 6%, in conditiile in care Ponta a zis ca vrea sa traiasca sa apuce 6%?

Cristina Anghel:

  • Cum credeti ca va fi prima saptamana a dvs. in minister, ce veti face?
  • Sunteti de acord cu afirmatia mea: in invatamant avem oameni de o calitate exceptionala care de ani de zile fac munca patriotica, in invatamant am avut - vorbesc mai ales despre preuniversitar - niste drepturi stabilite in statut, care, desi erau castigate, au fost pierdute. Exista vreo sansa sa luptam impreuna pentru recastigarea lor?

Cristian Dumitrescu:

  • Domnule ministru, ati facut o referire la situatia din invatamant in ce priveste numarul de absolventi si de studenti. Ati dat si o solutie care este perfect europeana si corecta, pentru ca tine de prestigiu: de a avea cat mai multi studenti din strainatate.
  • In afara de aceasta solutie cu studentii din strainatate, aveti in vedere si alte masuri? Exista in licee o populatie care se indreapta spre terminarea studiilor si avem o alta pondere din aceasta populatie care reuseste sa acceseze invatamantul universitar.

Dumitru Oprea:

  • Ati avut acordul universitatilor cand ati semnat ca presedinte al CNR documentul cu Guvernul?
  • Premierul a suspendat cursurile universitare in apropierea alegerilor prezidentiale nerespectand legea. Decizia este numai a senatului universitatii.
  • Au fost dati 150 de euro in contul cadrelor didactice inainte ca proiectele sa intre in legalitate. Ce pozitie aveti fata de aceste angajari?

Catalin Croitoru:

  • Colegul nostru PDL-ist a ramas cu nostalgia vremurilor cand profesorilor li se taiau banii si acum are o mare suferinta ca li se dau bani

Radu Zlate:

  • Anul acesta este primul in care elevii de clasa I au inceput scoala fara manuale. Cate luni trebuie sa ii ia ministrului sa isi asume responsabilitatea si sa demisioneze?
  • Care este limita minima de buget de la care un ministru sa spuna: ori imi dati mai multi bani pentru ca investitia in educatie este cea mai rentabila investitie sau nu merg mai departe, poftim mandatul meu?
  • Sper ca la anul bugetul educatiei sa nu fie de 3,5%, pentru ca noi cu legea pe lege calcam acum.

Raluca Turcan:

  • In contextul unei asteptate moralitati, cum veti raspunde solicitarilor societatii civile de a retrage titlul de doctor al premierului Victor Ponta, in conditiile in care ati ajuns in CNATDCU dupa ce Liviu Pop a restructurat institutia, ca urmare a verdictului de plagiat dat?
  • In 2000-2003, cand erati expert coordonator la Ministerul Educatiei pe programul Leonardo da Vinci s-a inregistrat un caz de frauda foarte cunoscut, legat de familia Puwak. Dvs. nu ati avut nicio implicare, insa in conditiile in care Ministerul gestioneaza foarte multe fonduri, cum veti preveni astfel de lucruri?
  • Stiti care a fost problema care a dus la intarzierea manualelor digitale?
  • Sistemul universitar: considerati ca bugetul cercetarii este suficient?
  • In conditiile in care in momentul de fata nu se aplica realizarea ierarhizarii programelor de studii si clasificarea cu finantarea universitatilor, cum vedeti situatia? Veti aplica legea in privinta clasificarii si ierarhizarii?
  • Stiti situatia in care se afla ARACIS? Care sunt solutiile dvs pentru functionarea pe anul viitor, pentru ca structura este incompleta si normele dupa care functioneaza expira la finalul anului?
  • Care sunt institutiile din sistem care nu functioneaza in momentul de fata?

Marko Bela:

  • Sunt de acord cu obiectivele pe care le-ati insirat si imi pare bine ca intre ele ati pomenit si invatamantul in limba minoritatii. Sunt mari probleme de aplicare a cadrului legislativ si ministrul ar putea sa aiba un rol foarte important
  • Eu cred ca un nou ministru nu isi poate asuma ideea de provizorat, mai ales ca in cadrul invatamantului avem sansa ca anul 2015 nu este an electoral, ceea ce inseamna ca tot ce veti face nu tine de campanie si de considerente electorale
  • In ianuarie 2015 vom aniversa 3 ani de la adoptarea noii legi a invatamantului, care intre timp a mai fost modificata.
  • Sunt de acord ca avem nevoie de o lege care sa intruneasca consens si sa treaca prin Parlament
  • Dupa parerea mea, avem o experienta in legatura cu reglementarile care functioneaza si cu cele care nu functioneaza
  • Nu cred ca dvs. ati avut timp sa studiati posibilitatea corelarii acestor ordonante, OUG, legea in sine, dar ati colaborat cu ministerul, deci probabil aveti o viziune, ar trebui sa ne gandim sa ne folosim de acest an neelectoral sa incercam sa avem o lege.
  • Eu nu sunt adeptul unei noi legi a invatamantului, dar legea existenta si ordonantele necesita o corelare foarte serioasa. V-ati gandit la acest lucru? Daca nu, eu v-as propune o astfel de gandire

Petru Andea (parlamentar PSD din 2012; anterior a fost membru al CNE care a decis ca Ponta nu a plagiat):

  • Daca Universitatea Bucuresti a facut o sesizare fata de un plagiat, ar fi trebuit sanctionata scoala doctorala a Universitatii. CNATDCU nu are competenta acum sa judece un plagiat, avea atunci.
  • Singura structura abilitata prin lege este CNE care a apelat la un colectiv de specialisti si a dat solutia cunoscuta.
  • Daca ne luam dupa opinia publica, de ce nu am facut asta si la Traian Basescu?

Sorin Campeanu, ministrul propus la Educatie, raspunde la intrebari:

  • Nu sunt membru al niciunui partid si imi exprim speranta ca voi reusi sa dialoghez cu toate fortele politice in interesul general al educatiei si cercetarii
  • Este categoric necesara o accelerare a revizuirii curriculei in sensul simplificarii acesteia si a incurajarii capacitatii de a rationa a elevilor
  • Se poate face nu neaparat prin micsorarea numarului de ore, dar prin simplificarea continutului curriculei
  • Referitor la introducerea de examene la admiterea in facultate: Eu am incurajat calitatea. Sunt multe universitati care au decis sa instituie examen de admitere bazat pe texte scrise. Nu putem neglija autonomia universtara. As incuraja un examen de admitere generalizat, dar asta insemnand sa fie la fel de serios la toate universtatile, pentru ca altfel incurajam o concurenta neloiala
  • Bugetul educatiei pe anul acesta presupune o crestere de 7,9% fata de anul trecut. Apreciez aceasta crestere si voi face tot ce tine de mine pentru un buget mai mare
  • In prima saptamana sigur ca trebuie realizate lucrurile administrative la nivelul ministerului care trece printr-un proces de modificare: doua ministere se regrupeaza la nivelul unuia singur
  • Drepturile salariale: sunt unul dintre semnatarii acordului cu Guvernul. CNR grupeaza 92 de rectori, in biroul permanent sunt 11 vicepresedinti care au acoperire geografic la nivel national. Nu am luat niciodata o decizie fara cel putin consultarea membrilor biroului permanent
  • Dl Oprea, m-a surprins intrebarea dvs, pentru ca atunci cand dl Anghel a primit titlul de doctor honoris causa de la Universitatea de Agronomie nu am reusit sa ma ridic la functia de membru de senat pentru a vota acordarea acestui titlu
  • Am avut acordul colegilor mei din CNR pentru angajarea structurii in orice actiune, inclusiv in aceea de suspendare a cursurilor, unde trebuie sa spun ca ea a venit la solicitarea studentilor. Eu personal am vazut aglomeratia din prima zi
  • Cei 150 de euro sunt un drept prevazut de lege si fiecare salariat poate sa uzeze de acest drept sau nu. Si in momentul de fata sunt universitati care nu au acordat inca aceste drepturi, care au anuntat ca vor sa faca platile in ianuarie
  • Manuale: regret intarzierile cu privire la manuale si in cazul investirii voi face tot ce tine de mine ca aceste lucruri sa nu se mai repete
  • Necesitatea unei noi legi a educatiei este o cerinta generalizata in sistem
  • Nu cred ca exista vreo posibilitate legala ca universitatile publice sa nu mai poata primi studenti cu taxa
  • Referitor la CNATDCU si plagiatul premierului Victor Ponta: intrarea mea in CNATDCU s-a facut pe 5 aprilie 2011, e adevarat ca la nivelul Consiliului General am intrat in septembrie 2012. De cand am intrat in Consiliul General al CNATDCU nu s-a discutat nici macar o data un aspect referitor la problema pusa in discutie, pe cale de consecinta nu cunosc detalii [referitor la plagiatul lui Victor Ponta - n.red.]
  • In cazul investirii nu voi face nimic altceva decat sa respect legea
  • Activitatea mea din anii 2000-2003: S-a dovedit ca vinovatii sunt unii, nu altii. Daca intamplator am activat in acea agentie da Vinci, nu stiu ce as fi putut face. Daca as fi comis vreo greseala, as fi fost sanctionat
  • Manualele de clasele a III-a si a IV-a: Trebuie urgentata aprobarea curriculei si organizarea licitatiei pentru a nu ne mai regasi in situatia regretabila pe care o cunoastem
  • Nu cunosc exact mecanismul de aprobare a curriculei si de organizare a licitatiei, dar ma voi informa in cel mai scurt timp
  • Clasificarea universitatilor este un aspect asupra caruia la nivelul Consiliului National al Rectorilor s-a decis ca este absolut necesar, dar ea trebuie sa acopere educatia, cercetarea, rolul social al universitatilor, parametri care sa fie agreati de catre cei care sunt evaluati, de catre universitati, sa fie agreati ca si definitie, dar si ca si pondere, iar acest lucru sa se deruleze transparent
  • Ierarhizarea programelor de lucru s-a luat in calcul la finantarea universitatilor. S-a decis ca exista plusuri de la 10% pana la minus 10% in functie de rezultatul ierarhizarii
  • ARACIS trebuie sa functioneze. As dori ca acel consiliu de finantare a invatamantului superior sa functioneze mai bine
  • O noua lege a educatiei trebuie sa fie rezultatul dezbaterilor cu toti cei implicati si sa fie rezultatul unei dezbateri profesioniste la nivelul parlamentului

HotNews.ro a transmis LIVE TEXT cele mai importante declaratii din cadrul audierilor

Citeste si: