Un român se află printre persoanele decedate în urma accidentului feroviar produs în Grecia, unde două trenuri s-au ciocnit, a anunțat sâmbătă Ministerul român de Externe.

Accident feroviar în GreciaFoto: Intime News/Athena Pictures / Shutterstock Editorial / Profimedia

Conform sursei citate, autoritățile elene au notificat Consulatul General al României la Salonic că un cetățean român a fost identificat printre persoanele decedate în urma accidentului feroviar din noaptea de 28 februarie spre 1 martie.

Reprezentantul oficiului consular român a informat de urgență familia persoanei decedate, cu care se afla deja în contact direct, ca urmare a semnalării dispariției persoanei în cauză, fiind puse la dispoziție informații cu privire la procedura de eliberare a certificatului de deces românesc și a celorlalte documente necesare repatrierii trupului neînsuflețit în România, potrivit MAE.

Repatrierea trupului neînsuflețit se va realiza după finalizarea, de către autoritățile elene a tuturor procedurilor specifice în astfel de situații deosebite, adaugă sursa citată.

Un accident feroviar grav s-a produs marți noapte în Grecia, două trenuri - unul de pasageri și altul de marfă - ciocnindu-se frontal. Accidentul s-a soldat cu cel puțin 57 de morți, în timp ce alte zeci de persoane au fost rănite, iar mulți sunt încă dați dispăruți.

Eforturile de salvare se încheie, furia populaţiei creşte

La trei zile după ce trenul în care se aflau peste 350 de pasageri s-a ciocnit cu un tren de marfă care venea în afara oraşului Tempe, operaţiunea de localizare a pasagerilor dispăruţi va fi probabil încheiată, au anunțat oficialii, citați de The Guardian.

„Macaralele au mutat primele două vagoane, facilitând căutarea. Se estimează că operaţiunea va fi în curând finalizată”, a declarat purtătorul de cuvânt al pompierilor, Vassilis Vathrakoyiannis.

Autorităţile au anunţat anterior că 56 de persoane sunt încă date dispărute.

Pe măsură ce speranţele de a găsi pasageri s-au stins, accentul s-a îndreptat către returnarea rămăşiţelor victimelor către familii. Oficialii au declarat vineri că, cu ajutorul rudelor care au oferit probe ADN, au fost identificate 54 de victime, dar că forţa coliziunii a fost de așa natură încât procesul durează mai mult decât se aştepta. La temperaturi care au depăşit 1.300 grade C, cei care călătoreau în cele trei vagoane care au fost cele mai afectate, în partea din faţă a trenului, au fost aproape sigur carbonizați, supravieţuind doar un tânăr care de atunci a fost supus mai multor intervenţii chirurgicale.

Legiştii au fost nevoiţi să identifice victimele - aproape toţi studenţi - prin elemente distinctive, cum ar fi tatuajele şi cerceii.

Prin ordin al Ministerului Sănătăţii, cadavrele vor fi predate rudelor în sicrie sigilate, „din motive psihologice”, scrie News.ro, citând The Guardian. Într-o ţară în care familiile îşi iau adesea rămas bun de la cei decedaţi, sicriele fiind menţinute deschise, decizia ministerială a fost controversată şi a amplificat sentimentul de suferinţă colectivă.

Vineri a marcat a treia zi de doliu oficial în Grecia, dar din ce în ce mai mult furia este resimţită mai ales în legătură cu faptul că accidentul putea fi prevenit.

Lucrătorii feroviari au prelungit protestul faţă de standardele de siguranţă – şi, în general, de starea precară a căilor ferate greceşti, începând cu absenţa unei semnalizări adecvate – iar studenţii au demonstrat la nivel naţional, jurând că vor fi „vocea morţilor” şi cerând dreptate. În Atena, mii de oameni au ieşit în stradă scandând „Profiturile lor, morţii noştri”.

Hellenic Train s-a numărat printre o serie de utilităţi publice privatizate în perioada de apogeu a crizei datoriilor ţării. În 2016 a fost achiziţionată de grupul feroviar de stat italian Ferrovie dello Stato (FS) Italiane.

Compania a inaugurat anul trecut noul său serviciu de trenuri de pasageri electrificate de mare viteză între Atena şi Salonic, afirmând pe site-ul său web că, la viteze de până la 250 km/h, trenurile ar putea transporta pasageri între cele două oraşe în mai puţin de patru ore. Trenul Intercity implicat în accidentul de marţi circula pe acea rută înainte de a se ciocni cu peste 100 de km/h cu trenul de marfă care se apropia, care transporta marfă de la Salonic la Larissa.

Pe parcursul săptămânii, protestatarii furioşi s-au adunat în faţa sediului companiei puternic păzite din capitala Greciei. Vineri, au făcut-o din nou, strigând „Ucigaşi”, cuvânt pe care manifestanţii l-au scris cu spray în roşu pe ferestrele clădirii de birouri.

La căderea nopţii au avut loc ciocniri în Piaţa Syntagma, piaţa centrală a capitalei elene, între tinerii care aruncau pietre şi poliţia care trăgea cu gaze lacrimogene. Scene similare au avut loc şi la Salonic.

Citește și: