Legaturile dintre Ecaterina Andronescu si "fabricile de diplome": initiativele fostului ministru al Educatiei care serveau interesele universitatilor particulare

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Marţi, 15 ianuarie 2013, 19:38 Actualitate | Esenţial


Ordonanta de urgenta 92/2012 data de fostul ministru Ecaterina Andronescu in care se arata  ca educatorii si invatatorii trebuie sa absolve studii de licenta in urmatorii 6 ani pentru a-si continua activitatea in functiile didactice pe care le ocupa in sistemul de invatamant a starnit controverse si dezbateri in spatiul public, mai multe voci acuzand ca masura data de Andronescu e in interesul facultatilor particulare, cunoscute pentru usurinta cu care acorda diplomele de licenta. De altfel, nu e prima oara cand Ecaterina Andronescu a fost acuzata ca a facut jocul "fabricilor de diplome". In ultimii doi ani Andronescu a fost in spatele si altor modificari intens criticate si dezbatute cum ar fi "bacalaureatul profesional" si "intrarea la facultate fara BAC".

HotNews.ro a scris luni ca, potrivit unei ordonante de urgenta (OUG) aparuta in Monitorul Oficial in decembrie 2012, in ultimele zile ale  Ecaterinei Andronescu la Ministerul Educatiei,  toti educatorii si invatatorii din Romania trebuie sa absolve studii de licenta in urmatorii 6 ani pentru a-si continua activitatea in functiile didactice pe care le ocupa in sistemul de invatamant.


Textul OUG 92/2012 spune la Articolul VI ca "Educatorii si invatatorii incadrati in sistemul national de invatamant au dreptul sa isi continue activitatea in functiile didactice din invatamantul prescolar, respectiv invatamantul primar pe care le ocupa, cu conditia absolvirii studiilor universitare de licenta, in profilul postului, in cel mult 6 ani de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta."

Modificarea a starnit controverse in sistem, liderul sindicatului FSLI, Simion Hancescu declarand pentru HotNews.ro ca "legea ar trebui modificata" si ca: "Parerea mea este ca masura asta este doar ca sa dam banii unora la facultati particulare. Un profesor care a facut Liceul Pedagogic si are 30 de ani vechime, este un meserias. Nu-l schimba acum o hartie dupa 2-3 ani la facultate. Facultatea acum ar insemna doar o hartie in plus. Trebuie gasita o formula ca cei care sunt in prag de pensie sa nu trebuiasca sa mai faca facultate si sa ia licenta pentru cativa ani. E clar ca legea trebuie modificata".

In replica, fostul ministru Ecaterina Andronescu sustine ca cei care sunt educatori si invatatori nu sunt conditionati de finalizarea cursurilor unei facultati in urmatorii 6 ani pentru a-si pastra locurile de munca de la catedre, insa ca atunci cand OUG-ul in cauza va ajunge in Parlament, prevederea va fi eliminata.


La articolul publicat de HotNews.ro a solicitat un drept la replica si Ministerul Educatiei. Citeste aici explicatiile trimise de minister.

Fata de explicatiile incercate de catre Ecaterina Andronescu si Ministerul Educatiei, fostul minisitru Daniel Funeriu a precizat ca ele nu stau in picioare si ca, daca Andronescu ar fi semnat ordinul de echivalare pentru cei "22.000 de invatatori care au parcurs procedura prevazuta de lege (...) ar fi reprezentat o crestere medie de 16% a salariului pentru acesti oameni".


In plus, Daniel Funeriu, in mandatul caruia a intrat in vigoare Noua Lege a Educatiei (LEN, legea 1/2011), sustine ca modificarile au ca beneficiar clar universitatile private.

"E limpede ca aceasta modificare este in interesul fabricilor de diplome si nu al elevilor, tot asa cum a fost si initiativa (respinsa din fericire) a intrarii la facultate fara bac si tot asa cum este si initiativa bacalaureatului profesional. De fapt toate masurile din ordonanta 92 sunt strict orientate pentru a servi gerontocratia mediocra si clientelara din universitatile slabe ale Romaniei", arata fostul ministru, citat de Evz.

Scandalul proiectului de lege prin care elevii de liceu care nu au luat BAC-ul ar fi putut intra la facultate

Ecaterina Andronescu nu e la primul scandal in care este acuzata ca ia masuri in interesul facultatilor particulare.
In septembrie 2011, dupa primul BAC in care s-a picat pe rupte, mai multi parlamentari PSD printre care Ecaterina Andronescu si Cristian Dumitrescu, sotul Corinei Dumitrescu, rectorul universitatii particulare "Dimitrie Cantemir", depuneau un proiect de lege prin care toti elevii de liceu care nu au luat bacul  ar fi avut "dreptul sa urmeze in universitati, in conditiile aprobate de Senatele universitare, un an pregatitor" de facultate".

Initiatorii motivau motivau prin "rezultatele examenului de bacalaureat din anul 2011 [care] au adus in situatia de debusolare circa 100.000 de absolventi de liceu".

In replica, Ministrul Educatiei de atunci, Daniel Funeriu, a catalogat initiativa drept "nastrusnica, iresponsabila, care evident nu va avea succes".

Mai mult, Funeriu a declarat atunci pentru HotNews.ro ca prin initiativa legislativa, "Andronescu arata astazi modul in care a condus ministerul: in functie de interesele fabricilor de diplome care aduceau bani partidului", iar pentru aceasta declaratie a fost dat in judecata de catre Ecaterina Andronescu.

Mai multi rectori de universitati din tara au explicat atunci pentru HotNews.ro ca admiterea fara diploma de BAC "este o initiativa de un populism gretos, care poate poate sa puna in pericol intregul invatamant superior romanesc, pentru ca diplomele din invatamantul superior nu ar putea sa fie recunoscute in alte tari".

Initiativa legislativa a fost respinsa definitiv de catre Senat in iunie 2012.

Legea privind BAC-ul profesional - printre masurile controversate sustinute de Ministerul educatiei in 2012 - intors de Basescu la Parlament


Mai recent, un alt proiect legislativ al Ecaterinei Andronescu a tinut prima pagina a ziarelor si a starnit controverse puternice in spatiul public: bacalaureatul profesional.

Ecaterina Andronescu a declarat din prima zi de mandat ca modificarea bacalaureatului ar fi posibila din toamna. "Avem Legea Educatiei in Senat, acesta este for decizional pentru Legea Educatiei. Astfel ca, daca vom decide modificarea bacalaureatului, acest lucru s-ar putea produce din toamna", a spus Andronescu pe 3 iulie, la preluarea mandatului de la Liviu Pop.

In caz ca parlamentul nu se putea pune de acord cu aprobarea proiectului legislativ, Andronescu anunta ca
"BAC-ul poate fi modificat din toamna [n.r. toamna 2012] printr-o ordonanta de urgenta".

Intentia a starnit dezbateri puternice in spatiul public, impartind in doua tabere, atat politicieni, cat si profesori sau elevi.

Fostul ministru Funeriu acuza atunci ca "in realitate guvernul ia aceasta decizie la presiunea fabricilor de diplome. Dupa ce au sustinut intrarea la facultate fara bacalaureat pentru ca fabricile de diplome sa aiba clienti, acum se incearca gasirea unor cai alternative pentru a da diploma de bacalaureat tuturor astfel incat elevii sa se transforme in cotizanti pentru fabricile de diplome. (...) O alta consecinta va fi omorarea in fasa a invatamantului profesional proaspat reintrodus. E o eroare sa impingi toti elevii inspre universitati".

Legea privind bacalaureatul profesional a trecut in cele din urma prin parlament, insa pe 9 octombrie presedintele Traian Basescu a trimis-o inapoi la forul legislativ pentru reexaminare.

"Consideram ca introducerea bacalaureatului profesional la o data ulterioara inceperii anului scolar, precum si insuficienta reglementare a acestuia, este de natura sa afecteze calitatea invatamantului si buna desfasurare a examenului de bacalaureat pentru anul viitor", se arata in motivarea cererii de reexaminare publicata pe site-ul administratiei prezidentiale.

Modificari la Legea Educatiei Nationale, facute printr-o OUG la final de an si de mandat

La final de an si la final de mandat al Ecaterinei Andronescu la Educatie, Guvernul a dat o OUG care aduce modificari substantiale la legea educatiei nationale 1/2011. Printre altele se modifica din temelii regulile de organizare si de alegere a conducerii Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS) - aceasta este singura institutie din Romania care acrediteaza universitatile si care realizeaza clasificarea facultatilor.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















5568 vizualizari

  • +23 (23 voturi)    
    Nu mai suport (Marţi, 15 ianuarie 2013, 20:16)

    Danavincze [utilizator]

    Nu pot sa ii înțeleg pe oamenii aceștia. Doamna Andronescu, cadru didactic cel puțin in teorie este o persoana care ne învață copii. Cum poate dansa sa faca asta cand e lipsită de orice urma de principii si demnitate chiar nu înțeleg. Vai de copii pe care dansa ii învață si îndruma.
    • +5 (5 voturi)    
      copii? sa nu confundam lucrurile. (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 9:36)

      gadodillo [anonim] i-a raspuns lui Danavincze

      d-na fosta ministru nu transmite valori la cursurile ei, ci cunostinte. nu unor copii, ci unor adulti studenti. nu le face nici un rau ca dascal, dar a facut mult rau, inconmensurabil, ca ministru-marioneta.
  • +18 (18 voturi)    
    Minciuna are picioare scurte (Marţi, 15 ianuarie 2013, 20:20)

    Adrian Munteanu [anonim]

    Explicatiile dnei. Andronescu, precum si comunicatul M.Ed. sunt la fel de puerile ca cele oferite in cazul plagiatului.
    Art. 248. din LEN:
    "3) Cadrele didactice care ocupă funcții de educatori/educatoare, institutori/institutoare, învățători/învățătoare, maistru-instructor, antrenor și care au dobândit formal, nonformal sau informal competențe profesionale până la intrarea în vigoare a prezentei legi îndeplinesc condiția pentru ocuparea funcției didactice de profesor pentru învățământul preșcolar, profesor pentru învățământul primar, respectiv, profesor antrenor, în baza unei metodologii de recunoaștere și echivalare elaborate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului"

    Era nevoie de o "metodologie" si nu de OG....Dar sa privim relitatea: numarul elevilor scade de la un an la altul ca efect al scaderii demografice (o scadere de 100.000 in 2012 fata de 2011). Peste 3 ani intregul sistem universitar (public si privat) va simti lipsa "clientilor"....O astfel de OG aduce clienti pe un interval de 4-6 ani (la ID, bineinteles) unor universitati ( preponderent private)
    • 0 (0 voturi)    
      Metodologia (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 18:42)

      Mihail [anonim] i-a raspuns lui Adrian Munteanu

      trebuia facuta in sase luni de la intrarea in vigoare a legii 1/2011. Adica prin august 2011 trebuia sa existe.
  • +19 (19 voturi)    
    nu degeaba... (Marţi, 15 ianuarie 2013, 20:34)

    danLaden [utilizator]

    ...e cunoscuta TOAPA asta sub numele de ABRAMBURICA.....PROVOACA BRAMBUREALA!!!!!!
  • +19 (19 voturi)    
    si.. (Marţi, 15 ianuarie 2013, 20:49)

    ia cucu [utilizator]

    Si ce mai conteaza astazi? va bateti capul degeaba. Mai trageti cu ochiul la rezultatele alegerilor ca sa intelegeti mai bine ce vrea romanul.

    Credeti ca pe burtosu' ala cu mertzan alb il intereseaza ca o banda de 'stresati' publica stiri incomode pentru politicieni?

    Cum credeti ca puteti realiza "Visul Romanesc" fara astefel de personaje? Dorinta imbogatirii peste noapte si caracterul fara principii morale sunt fundamentele de baza ale societatii noastre.

    Ma duc sa invat sa fur... ca asta nu m-au invatat la scoala pe vremea mea.
    • +11 (11 voturi)    
      Asa e (Marţi, 15 ianuarie 2013, 21:54)

      Danavincze [utilizator] i-a raspuns lui ia cucu

      Aveti mare dreptate
    • +5 (7 voturi)    
      mmmm (Marţi, 15 ianuarie 2013, 22:28)

      mamarutza2 [utilizator] i-a raspuns lui ia cucu

      Daca mai aveti ce, e cam tarziu.... au furat altii.
    • +4 (4 voturi)    
      "Ma duc sa invat sa fur... " (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 9:03)

      Andor74 [utilizator] i-a raspuns lui ia cucu

      " ca asta nu m-au invatat la scoala pe vremea mea."
      Dupa aia deschide o facultate particulara, ca mai mult ca sigur mai gasesti destui. Nici io n-am invatat sa fur pe vremea mea...
      Trist dar adevarat - ai pus degetul pe rana. Candva se facea scoala. Acum numai cazuri rare ajung sa se afirme....
      Ne indreptam si noi spre "Idiocracy" (vedeti filmul! E minunat de deprimant)
  • +14 (14 voturi)    
    coasa abramburicai.... (Marţi, 15 ianuarie 2013, 21:54)

    timp tamp [utilizator]

    A desfiintat invatamantul profesional si a lasat tara fara muncitori calificati....
    A distrus invatamantul liceeal permitand accesul loazelor la liceu...
    A favorizat fabricile de diplome distrugand calitatea din invatamantul superior...
    A promovat nepotismul si conflictele de interese, ocuparea de 3-4 functii...
    Acum s-e razbuna pe cele care pun in mana creionul celor care abia pasesc in viata...
    .... ii mai trebuie o coasa si va rade tot ce-i iese in cale... cred ca ar trebui sa poarte numele de cioclul invatamantului romanesc
  • +6 (6 voturi)    
    Ghidul clanurilor din RO (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 8:00)

    Daniel [anonim]

    1. clanul popilor
    2. clanul doctorilor
    3. clanul profesorilor
    4. clanul notarilor

    Despre profesori, numai de rau!
    Nu toti intra in aceasta oala desigur.
    Majoritatea profesorilor au pus botul la promisiunile desantate ale USL-ului, refuzand logica si bunul simt.

    S-au indignat pe Funeriu (unul dintre putinii care au propus reforme adevarate si necesare), dar nu stiu sa fi zis ceva despre aceasta nebuna de-a lui Iliescu, Andronescu, care pare ca si-a propus sa ingroape complet educatia in Romania.
    OK, a plecat nebuna, dar au ramas prietenii ei....

    Bai, profesori, ganditi-va ca, la asa educatie, in Romania se vor forma multi capsunari si muncitori la banda.
    Credeti ca astia va vor plati pensiile?
    Prostia s-a platit, se plateste si se va plati pururi!

    Noi romanii suntem abonati!
    • +4 (4 voturi)    
      despre oranduiri (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 10:41)

      garcea [anonim] i-a raspuns lui Daniel

      nu se cheama "clanuri" cu "caste" cum e in India.
      ....vor exista 0,02 la mie superbogati superputernici, casta conducatorilor parlamentari si restul PARIA, semianalfabeti, care vor trai in blocurile supraevaluate si facute de comunistii anteriori
    • 0 (0 voturi)    
      CORECT! (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 11:33)

      Rose1 [utilizator] i-a raspuns lui Daniel

      Se vede clar dupa cantitatea de prosti debitate pe acest site! O concluzie se impune: in RO mai exista un "clan", cel mai mare si cel mai prolific(mama prostilor e mereu gravida!)! Deci, pe pozitia "0"(zero absolut) se afla CLANUL PROSTILOR!
    • 0 (0 voturi)    
      rectificare (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 12:30)

      sorin [anonim] i-a raspuns lui Daniel

      domnule draga, sunt profesor de prin 90 si urasc comunismul si iliescianismul neocomunist. poate ai dreptate cand te referi la majoritatea profesorilor dar eu cunosc multi profesori care gandesc la fel ca mine. suntem profund scarbiti de situatia tarii si invatamantului. nu e vina noastra. e vina societatii si a conducatorilor din anii 90 care si-au lasat urmasi. apropos, sunt unul din golanii din 90 nu din 2012
      • 0 (0 voturi)    
        Golan '90! (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 15:35)

        Sani [utilizator] i-a raspuns lui sorin

        Si eu, tot un "golan"!

        Stima domnule Profesor!
  • +4 (4 voturi)    
    diplome (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 8:12)

    vall [anonim]

    Oare cand va functiona principiul competentei....?
    Cred ca atunci cand in fruntea ministerelor vor ajunge oameni cu adevarat competenti si profesionisti...pana atunci fabricile de diplome vor functiona cu productie maxima...
  • +4 (4 voturi)    
    Eu cred ca Andronescu minte (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 8:34)

    hahahaha [anonim]

    Inainte de 1989 in sistemul universitar erau si facultati de 3 ani care pregateau profesori cu calificari duble : matematica-fizica, chimie-fizica, istorie-geografie, limba romana- limba straina, geografie-limba straina, exemene finalizate cu un examen de diploma pe care scrie:
    UNIVERSITATEA .........,
    FACULTATEA DE ............,
    DURATA DE 3 ANI.
    In legislatia aferenta Legii Educatiei din 2011 , erau prevazute conditii si termene prin care aceste facultati (retineti ca nu institute- ci FACULTATI ) erau asimilate cu ciclul universitar BOLOGNA. Desi primele echivalari trebuiau efectuate inca din octombrie - noiembrie 2012 (conform legislatiei in vigoare) nici pana acum acestea nu s-au finalizat.
    Care este interesul ca aceste diplome sa nu fie recunoscute?
    Se urmareste ca pentru echivalare , posesorii lor sa fie trimisi la casieriile facultatilor private , unde sa reia studiile de la 0 ?
    In aceste facultati , numarul de obiecte si numarul de ore era chiar mai mare decat la facultatile cu durata de 4 ani si evident mai mare decat la ciclul Bologna.
    In conditiile actuale daca un cadru didactic absolvent de facultate cu durata de 3 ani doreste sa continue studiile trebuie sa inceapa de la 0 si doar unele facultati permit continuarea studiilor dupa ce se dau examene de diferenta 1 an , apoi completare inca 2 ani adica 3 (faculatea veche)+1(diferente)+2(completare) = 3 ani (Bologna)
    Nu cumva este o afacere cu numarul de studenti?
    In plus majoritatea universitatilor nici nu asigura studii ID, decat pentru extrem de putine specializari ,
    De ce nu au continuat cu echivalarea acestor diplome ?
    Chiar si in Legea Educatiei era o aberatie capentru echivalare era obligatoriu detinerea gradului didactic I si a creditelor de formare, dar macar asa se echivalau mare parte din aceste diplome.
    • 0 (0 voturi)    
      Si ce concurenta era la aceste facultati (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 10:45)

      ndffdindfkdfk [anonim] i-a raspuns lui hahahaha

      Tin minte ca am vazut concurente de 15 sau chiar mai multi candidati pe un loc la astfel de facultati , in conditiile in care la admiterea la liceu treceau mai putin de jumatate din candidati, la examenul de trepta a II-a mai picau mai mult de jumatate iar nici la bacalaureat nu treceau toti. ceea ce acum ar parea incredibil. Erau specializari atractive pentru ca dadeau dubla specializare .
  • +5 (5 voturi)    
    Da da da (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 8:53)

    Florin [anonim]

    Pai cum sa faca studii superioare, daca au servici. Hai sa ne dezobisnuim de munca facultate. Nici nu se munceste nici nu se invata. Plus facultatea costa. De unde sa dea un educator taxa pe an cand traieste cu 8 milioane maxim pe luna. Am inteles ca are si probleme mentale doamna. Daca nu are doamna atunci cei care au numito sigur au.
  • +4 (4 voturi)    
    Facultate (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 9:11)

    iron [anonim]

    Hmmm...si cam ce facultate ar trebui sa urmeze un invatator pentru a putea continua sa profeseze invatator ? Facultatea de matematica? Si atunci cum preda abecedarul / limba romana ? Facultatea de istorie ? Sau poate Geografie ? Arte ? Educatie Fizica si Sport, asta e !!! Care Doamna Antonescu ?
    • 0 (0 voturi)    
      Facultatea (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 18:41)

      Mihail [anonim] i-a raspuns lui iron

      de Phihologie si Stiintele Educatiei
  • +1 (1 vot)    
    Iar (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 11:18)

    Gabi M [utilizator]

    a reusit Abramburica sa brambureasca invatamantul.Unde este metodologia pe care trebuia sa o faca in cele 7 luni de guvernare din 2012?
  • +1 (1 vot)    
    EU CRED... (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 11:21)

    Rose1 [utilizator]

    ...ca majoritatea celor care posteaza aici nu sunt informati si habar nu au despre ce vorbesc! Iata un exemplu: DESPRE BACALAUREATUL PROFESIONAL
    Bacalaureatul profesional din Franţa are şapte probe obligatorii şi permite intrarea la facultate, a declarat pentru NewsIn expertul tehnic internaţional pentru învăţământul limbii franceze Emmanuel Samson.
    Potrivit acestuia, Bacalaureatul profesional a fost introdus în Franţa în anul 1985, iar din 2008 examenul poate fi susţinut după trei ani de studii la filiera profesională la nivel liceal.
    "Creat în strânsă legătură cu mediul profesional, Bacalaureatul profesional a răspuns cererii întreprinderilor în materie de tehnicieni de atelier, angajaţi sau muncitori foarte calificaţi. Obiectivul acestui Bacalaureat este în mod prioritar inserţia în viaţa activă, chiar dacă el permit în anumite cazuri şi continuarea studiilor", a spus Samson.
    Cred ca "omul de stiinta" Daniel Funeriu, exministru al educatiei, actualmente consilier prezidential ar trebui sa stie mai multe despre asta, dar resentimentele politice i-au intunecat ratiunea si buna credinta! Pe aceiasi tema cititi si interviul ambasadorului Frantei in Romania.
    • +1 (1 vot)    
      Bacalaureat profesional Franta (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 14:15)

      iron [anonim] i-a raspuns lui Rose1

      Fara a ma fi documentat, retin din mesajul de mai sus: sapte probe obligatorii. Aceasta cred ca arata o metodologie si programe de invatamant foarte bine puse la punct, rezultate dintr-o strategia clara, pe termen mediu si lung. Ce reprezinta Bacalaureatul profesional pentru un elev din Romania care termina un liceu profil teoretic (real/umanist) ? La ce probe "profesionale" poate sustine un acest tip de bacalaureat ? Ce competente "profesionale" atesta un asemenea Bacalureat ? Strategia clasei noastre politice, si in domeniul invatamantului, este schimbarea perpetua ( daca nu e ca mine, e clar gresit!) imbinata temeinic cu interesul personal.
  • 0 (0 voturi)    
    reptila (Miercuri, 16 ianuarie 2013, 22:52)

    DHondt [utilizator]

    Cea mai mare foame de putere se manifesta in cateva judete din sud-vestul tarii,oltenii au un gust al puterii deosebit ,s-au nascut dictatori be banda:Ceusescu,Ponta,Andronescu si lista ramane deschisa!!!


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by