Noutatile din acest an scolar pregatesc terenul pentru un nou curriculum la clasele de inceput de ciclu, in anul 2012-2013. Pe langa continuturi insa, scoala trebuie sa reaseze sistemul valoric din Romania - "total pervertit in ultimii 20 de ani" - pe principii ferme si juste, iar Bacalaureatul a fost un prim pas in acest sens, a declarat ministrul Educatiei, Daniel Funeriu. Intr-un interviu acordat HotNews.ro, ministrul a vorbit despre modul in care poate finanta statul universitatile publice si private, despre criteriul "angajabilitatii" in clasificarea universitatilor, dar si despre proiectul celui mai mare laser din lume - ELI-NP de la Magurele.

Daniel FuneriuFoto: Hotnews

Rep: Cum se va realiza finantarea universitatilor dupa publicarea clasificarii universitatilor?

Daniel Funeriu: La nivel de finantare sunt doua tipuri de efecte: efecte imediate, incepand din 1 octombrie, reprezentate de alocarea unui plus de locuri de master si doctorat pentru universitatile de cercetare avansata. Alocarea acestor locuri duce la resurse suplimentare pentru master si doctorat catre universitatile capabile sa desfasoare astfel de proiecte. Nu cred ca dvs ca platitor de taxe vreti sa va irositi banii in finantarea unor doctorate in universitati care nu pot sa duca la bun sfarsit cercetarile pe care dvs ca platitor de taxe le-ati finantat.

In schimb, exista o a doua consecinta a acestei clasificari care va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2012, in noul an fiscal. Excelenta trebuie finantata acolo unde ea se afla, de orice tip. O universitate de educatie, de exemplu, care are o misiune diferita de o universitate de cercetare avansata si educatie, poate avea un rol foarte important in tot ceea ce inseamna incluziune sociala. Vom premia in cadrul acestor universitati dimensiunea de incluziune sociala, dimensiunea de insertie pe piata muncii la nivel local, dimensiunea de adecvare a ofertei pe programe de licenta pentru tot ceea ce inseamna forta de munca necesara la nivel local.

Le vom premia prin locuri mai multe la licenta, prin granturi de dezvoltare institutionala. Daca la o universitate dintr-un anumit oras rectorul, prorectorii se consulta cu marii angajatori, se intalnesc cu autoritatile publice locale, isi fac un plan de previziune pe cinci ani, (ce se va intampla pe piata muncii acolo, ce investitii vin, ce necesitati sunt) programele lor vor fi sprijinite. Din contra, daca in plan local industria A scade, iar industria B creste si daca universitatea continua sa investiseasca in formarea de absolventi pentru industria A, acest lucru nu va fi premiat.

Statul poate finanta universitatile private din finantarea suplimentara pe baza de competitie

Rep: Statul va finanta si universitatile private?

Daniel Funeriu: Statul poate, conform noii legi, finanta universitatile private. In acest moment, statul nu finanteaza universitatile private. Statul poate finanta universitatile private din finantarea suplimentara pe baza de competitie. Eu imi doresc foarte mult ca in mediul universitatilor private sa avem cateva exemple de succes, de buna calitate, de bune practici, pentru ca aceasta lege da invatamantului privat o posibilitate de dezvoltare care nu a fost niciodata conferita in trecut. Ii ofera un cadru clar si un cadru concurential.

Reforma in invatamantul superior inseamna alocarea resurselor si obtinerea puterii in universitati de catre oameni de calitate

Rep: Ordinul de ministru pentru alocarea locurilor la doctorat prevede ca acestea se vor aloca in anul universitar 2011-2012 preferential celor care indeplinesc criteriile de abilitare, dupa care celor care indeplinesc criteriile de eligibilitate pentru granturi si parteneriate si apoi celor care sunt profesori conducatori de doctorat si nu indeplinesc aceste standarde. O parte dintre conducatorii de universitati acuza faptul ca nu au avut timpul fizic sa ceara CV-urile tuturor conducatorilor de doctorat pentru a verifica daca indeplinesc criteriile de eligibilitate

Daniel Funeriu: Acest lucru nu este o scuza. O universitate trebuie sa stie in orice moment cine din acea universitate indeplineste criteriile de abilitare, cine din acea universitate este eligibil pentru granturi. Daca nu stie, inseamna ca are grave probleme de functionalitate.

Reforma in invatamantul superior inseamna un lucru extrem de simplu: alocarea resurselor si obtinerea puterii in universitati de catre oameni de calitate. Punct. Restul nu este decat un cadru institutional. Dar aceasta este cheia succesului in invatamantul superior: oamenii buni stiu cum sa utilizeze resursele, oamenii buni stiu cum sa foloseasca puterea. De aceea tot ce face acest minister este sa creeze conditiile pentru ca oamenii buni sa aiba parte de resurse si sa fie in pozitie de conducere in universitati. Asta este esenta schimbarii in sistemul de invatamant superior.

Daca universitatile nu inteleg sa faca acest lucru, daca universitatile nu inteleg sa isi aleaga in structuri de conducere oameni impecabili si respectabili din punct de vedere academic ele sunt primele care vor suferi. Aceasta competitie globala este nemiloasa.

Rep: La Facultatea de Matematica si Informatica din cadrul Universitatii Bucuresti, pe site a fost publicata metodologia de admitere la doctorat. Aceasta este construita, printre altele, in baza legii 84/1995 care a fost abrogata de Legea Educatiei Nationale, potrivit documentelor prezente pe site-ul universitatii marti, 13 septembrie (N.red: documentele care faceau referire la legea 84/1995 au fost scoase de pe site miercuri, 14 septembrie). Cine realizeaza verificarea universitatilor si ce risca cele care nu se supun unui ordin de ministru?

Daniel Funeriu: Nu poate fi vorba de asa ceva. Nicio metodologie acum nu poate fi facuta pe baza legii 84/1995. Exclus ca o universitate sa isi fundamenteze o politica pe baza unei legi abrogate.

Rep: Ce se intampla in cazul in care o universitate nu respecta ordinul de ministru?

Daniel Funeriu: Va trage toate consecintele de rigoare. Nu pot sa imi imaginez ca o universitate nu respecta reglementarile in vigoare, ar fi un lucru foarte grav. Rolul Ministerului este de reglementare si control. Avand in sistem toate instrumentele de reglementare si control bine puse la punct, activitatea de control a ministerului prevazuta de lege se va desfasura in parametrii de care Romania are nevoie.

Cel mai pervertit sistem din Romania este sistemul axiologic

Rep: Noul curriculum cand va fi implementat?

Daniel Funeriu: Primele modificari curriculare vor fi in anul scolar 2012-2013. Ar fi o mare eroare pentru toata societatea romaneasca sa ducem discutia intr-o zona a reformelor pe hartie. Nimic nu este mai usor decat sa propui documente: un curriculum, un cadru de referinta. Nu elaborarea documentelor este neaparat o problema. Ceea ce este extrem de important este timingul documentelor. Scoala trebuie sa ofere, pe langa continuturi, care sunt materializate in curriculum, si un set de valori. De exemplu perseverenta, onestitatea, consecventa. Sunt valori pe care copiii le invata la orice materie, indiferent daca invatam derivatele in a X-a sau in a XII-a, indiferent daca invatam integralele in a XI-a sau a XII-a, indiferent daca facem inainte biologia parameciului sau genetica moleculara, atitudinile, valorile, comportamentele se deprind la fiecare materie, evident intr-o anumita relatie cu continuturile.

Discutia despre continuturi este o discutie importanta, insa noi continuturi intr-un nou concept pot sa fie puse in practica doar in conjunctie cu doua alte elemente: capacitatea profesorului de a transmite acel curriculum si evaluarile care sa fie in acord cu acel curriculum; importanta este si capacitatea cadrelor didactice de a derula acele evaluari. Ceea ce vedeti ca se intampla in acest an este exact pregatirea terenului pentru punerea in practica a unui nou curriculum la clasele de inceput de ciclu in anul 2012-2013. Este relativ usor sa dai un document pe care scrie frumos cadru de referinta, pe care scrie curriculum, sa printezi manuale noi. Insa este mult mai important ca in momentul in care vii cu astfel de documente sa ai tot sistemul pregatit sa le puna in aplicare. Altfel iarasi facem o reforma pe hartie.

Este vorba de o schimbare rationala, care poate sa fie asimilata de copii, de cadre didactice, o schimbare care sa fie in acelasi timp solida. Eu sunt alergic la anumite cuvinte, gen reforma, strategie, implementare. Reforma in invatamantul superior tine de un lucru foarte simplu: putere si resurse pentru oameni de calitate. Cel mai pervertit sistem din Romania este sistemul axiologic. Sistemul de valori din Romania a fost total pervertit in ultimii 20 de ani. Reasezarea sa pe baza unor principii ferme si juste (ati vazut la Bacalaureat un prim pas in acest sens) este poate cel mai important lucru pe care educatia poate sa il duca la bun sfarsit.

Rep: Care este feed-backul pe care l-ati primit de la profesori, referitor la Bacalaureat?

Daniel Funeriu: Solidaritate totala. Am primit un mail acum cateva zile care m-a impresionat. O doamna profesoara imi spunea ca a refuzat sa mai participe in ultimii 10-15 ani la Bacalaureat pentru ca nu voia sa fie partasa la o frauda si m-a intrebat simplu: ceilalti ministri n-au stiut? Daca n-au stiut, erau singurii din tara care nu stiau. Dar daca au stiut, de ce nu au facut nimic? Va spun eu de ce: bani, nu neaparat pentru ei, ci bani care se vehiculau in acest proces si liniste politica.

Rep: Pe care dumneavoastra nu o aveti acum?

Daniel Funeriu: Nu pot sa spun acest lucru. Inclusiv din Parlament... clar din cadrul Coalitiei de guvernare sprijinul a fost total, dincolo de tot ce a aparut in presa. Si nu doar. Foarte multi senatori si deputati ai Opozitiei, pe langa telefoane, au avut chiar exprimari publice referitor la acest subiect.

Rep: Revenind la universitati, cum se coreleaza educatia cu piata muncii? Ati introdus "angajabilitatea" drept criteriu de evaluare pentru ARACIS, dar care sunt instrumentele prin care se masoara angajabilitatea?

Daniel Funeriu: Sunt instrumente teoretic simple, dar care nu au fost niciodata puse in practica. Nimeni nu avea interesul pana acum pentru o radiografie clara a sistemului. Pentru ca intr-un sistem neclar abuzurile sunt posibile si permise. Intr-un sistem neclar poti sa iti atragi prietenia sau simpatia unor parlamentari sau unor primari sau altor oameni politici daca unei universitati, pe un anumit program de studiu, ii dai mai multe locuri la master sau la doctorat. Pentru ca in trecut aceste locuri erau date din stiloul ministrului. Acum, in momentul in care ai repere clare, acest lucru nu mai este posibil. Procentajul de angajare in specialitate a studentilor la finalizarea studiilor este unul dintre acesti parametri.

Sa va dau cateva exemple de posibili parametri de cuantificare a angajabilitatii.

1. Timpul mediu petrecut de un absolvent inainte de a-si gasi primul job.

2. Salariul mediu la angajare.

3. Procentajul de absolventi ai unui anumit program de studii, ai unei anumite discipline, care lucreaza in acel domeniu la 5 ani de la terminarea studiilor.

Sunt acestea cateva repere. Evident ca o universitate care are timp mediu de angajare pentru un absolvent 2 luni, fata de alta universitate care are timp mediu de angajare 6 luni, va avea o concurenta mai mare pe locurile pe care le scoate la concurs. Sigur lupta se va da pentru universitatea al carei absolvent va avea un salariu la angajare mai mare. Sigur ca va fi o lupta pentru o specializare care este perena, care a fost bine intuita in timp.

Este insa si mai important ca universitatile sa prevada care va fi piata muncii. Asta inseamna o politica dinamica si responsabila, sa iti pui intrebarea ce se va cere pe piata muncii peste 5-10 ani. Iar in functie de acest lucru sa dai raspunsuri; de exemplu, poti sa cultivi ca o competenta transversala a studentilor capacitatea de a reactiona la schimbare. O universitate dinamica iti cultiva inclusiv aceasta capacitate de a reactiona la schimbare, de a o prevedea, de a lua decizii. Asta este tipul de atitudini pe care scoala trebuie sa il dea, dincolo de continuturi. Continuturile sunt cel mai usor de transmis, atitudinile si comportamentele sunt cel mai greu de cladit. Asta este ceea ce universitatile si scoala trebuie sa urmareasca permanent.

Revenind la "angajabilitate", conform Legii Educatiei Nationale exista obligativitatea universitatilor de a mentine o baza de data cu absolventii, iar in momentul in care, in timp, aceasta baza de date va fi constituita, vom avea o imagine foarte clara a modului in care fiecare universitate este adecvata la piata muncii. Daca am avea aceste date acum pentru trecut ar fi un lucru extraordinar.

Rep: Ce s-a intamplat cu Registrul National al Calificarilor din Invatamantul Superior din Romania? Site-ul a fost lansat in ianuarie 2011, au introdus universitatile baze de date cu absolventii?

Daniel Funeriu: Este pe parcurs de updatare. Este un proces de lunga durata si este un proces continuu, care este in responsabilitatea Autoritatii Nationale pentru Calificari.

Rep: Cum va intelegeti cu noul ministru al Muncii, Sebastian Lazaroiu?

Daniel Funeriu: Intotdeauna am avut o relatie foarte buna cu dl Lazaroiu si de cand este in Guvern cu atat mai mult conlucram excelent.

Rep: Incepe anul universitar, ce se intampla cu rectorii parlamentari?

Daniel Funeriu: Asteptam pronuntarea instantei.

Rep: Cand se va realiza metodologia de constituire a noilor consilii de administratie si metodologia de selectare prin concurs a directorilor de scoli?

Daniel Funeriu: Toate metodologiile trebuie furnizate pana la implinirea a opt luni de la intrarea in vigore a Legii Educatiei Nationale. Acest termen expira in 10 octombrie, suntem in grafic, nu am nicio emotie: vom da aceste metodologii la termen.

Rep: Ce se mai intampla cu proiectul ELI, laserul de la Magurele? In iunie, guvernul a aprobat un memorandum prin care cerea identificarea de surse de finantare si realocarea de bani europeni de la alte programe europene catre acest proiect.

Daniel Funeriu: Suntem in perioada de pregatire a proiectului, au avut loc mai multe discutii la Bruxelles cu reprezentantii Comisiei pentru optimizarea dosarului astfel incat el sa fie intr-o versiune cat mai aproape de aprobare. Suntem in procedura de identificare si alocare a acestor surse de finantare. In mod evident, decizia de concentrare a deciziei in ce priveste fondurile europene, ma refer aici la nominalizarea pentru ministerul fondurilor europene sau cum se va numi el, este o decizie de a facilita toate aceste demersuri si nu pot decat sa salut si sa ma bucur de aceste lucruri.

Citeste si: