Sorin Cimpeanu: S-a stabilit la o intalnire cu sindicatele necesitatea unei noi Legi a educatiei. Termenul de finalizare a noii legi e sfarsitul anului

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Joi, 7 mai 2015, 14:30 Actualitate | Politic

Sorin Cimpeanu, ministrul Educatiei
Foto: Agerpres
Ministrul Educatiei vrea o noua lege a educatiei. Sorin Cimpeanu a anuntat astazi,in cadrul unei conferinte de presa, ca "s-a stabilit, in urma cu cateva zile, la o intalnire comuna cu reprezentantii sindicatelor din invatamantul superior si din preuniversiar, necesitatea unei noi legi a educatiei". Ministrul Cimpeanu a precizat ca "termenul pe care l-am propus pentru finalizarea acestei noi legi a educatiei este finalul anului acesta".

Intrebat de ce e nevoie de o noua lege a educatiei, atata vreme cat prin OUG din vara trecuta a modificat 97 de puncte din legea educatiei nr. 1/2011 si care sunt punctele esentiale ale noii legi, Sorin Cimpeanu, ministrul Educatiei, a raspuns: "E nevoie de o noua lege in primul rand pentru a asigura coerenta cu alte reglementari legale, a asigura coerenta intre articolele aceleiasi legi si a asigura coerenta cu cerintele sistemului de educatie care trebuie sa fie legate strans de cerintele mediului socio-economic. Noua lege va fi rezultatul unei consultari largi, in cadrul careia va trebui sa se pronunte si studentii, si profesorii, si angajatorii, si sindicatele din invatamant, toti acesti actori".

Declaratiile au fost facute joi, 7 mai 2015, in cadrul unei conferinte de presa organizate de ministrul Educatiei. Conferinta a fost sustinuta dupa ce Sorin Cimpeanu s-a intalnit cu liderii Aliantei Nationale a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR), aflati in a doua zi de proteste. Ei cer ca studentii sa aiba o pondere de 25% in alegerea rectorilor, in contextul in care la finalul acestui an se termina mandatele de 4 ani ale rectorilor si universitatile vor organiza alegeri.

Cele mai importante declaratii ale ministrului Educatiei, Sorin Cimpeanu:
  • Avem in derulare o discutie cu ANOSR. Au formulat o serie de 8 puncte care sunt de interes pentru studentii din universitatile romanesti. Inainte de toate, as vrea sa va spun ca la nivelul Ministerului Educatiei si la nivel personal consider ca aceste consultari sunt absolut necesare si binevenite.
  • Intotdeauna am fost promotorul ideii ca reglementari sustenabile in domeniul educatiei nu pot fi luate, nu pot fi adoptate decat in urma consultarii tuturor actorilor din sistemul de educatie: profesori, studenti, sindicate, asociatia elevilor, asociatii ale parintilor si reprezentanti ai mediului socio-economic, care beneficiaza de formarea din sistemul de educatie.
  • Un al doilea lucru este acela al principiului consolidarii legaturilor dintre sistemul de educatie si piata muncii. In acest context, aceste intalniri sunt binevenite.
  • Am vazut cu totii ceea ce a generat promovarea unei legi a educatiei prin asumarea raspunderii. Acest lucru nu trebuie sa se mai intample.
  • S-a stabilit, in urma cu cateva zile, la o intalnire comuna cu reprezentantii sindicatelor din invatamantul superior si din preuniversiar, necesitatea unei noi legi a educatiei.
  • Cat priveste, punctual, cele 8 puncte propuse [de studentii din ANOSR - n.red.] si acceptate de noi pe agenda discutiilor, va precizez ca o educatie de calitate nu se poate face fara resurse financiare. Am promovat intotdeauna acest aspect.
  • In acelasi timp, insa, fata de anul 2012, avem un buget al educatiei cu 2 miliarde de euro mai mare - bugetul educatiei pe 2015, raportat la bugetul educatiei pe 2012; 2012 cand am avut 2,8% din PIB, 2013 – 2,9%, 2014 – 3,2% si 2015 – 3,7% din PIB.
  • Referitor la solicitarea studentilor de a avea o reprezentare de 25%, si in momentul de fata legislatia prevede o reprezentativitate de minimum de 25% a studentilor in consiliile profesorale si de 25% in senatele universitatilor. Sunt organismele de conducere ale fiecarei universtati.
  • Referitor la eventuale schimbari la nivelul Legii Educatiei, acestea vor putea fi facute decat prin initiative parlamentare. Ministerul Educatiei respecta in cadrul metodologiei cadru prevederile legii educatiei, nu are cum sa faca altfel.
  • Referitor la reforma curriculara, am fost intotdeauna de parere – si ca reprezentant al rectorilor – ca este nevoie de o reforma curriculara. Pe de alta parte, insa, avem autonomia universitara si avem ARACIS, ARACIS care analizeaza planurile de invatamant, deci analizeaza curricula, care sunt aprobate la nivelul consiliului fiecarei facultati, in care studentii au reprezentativitate de minimum 25%, si apoi aprobate in senatele universitatilor, in care de asemenea au reprezentativitate 25%. Acest lucru se intampla si in momentul actual.
  • Referitor la respectarea statutului studentului, referitor la respectarea libertatii de exprimare a studentilor – care de altfel este garantata prin Constitutie – la fel ca si autonomia universitara, Ministerul este dator sa vegheze la respectarea acestora si ori de cate ori au fost semnalate disfunctionalitati, corpul de control al ministrului a mers in universitatile in care au fost semnalate aceste lucruri.
  • Referitor la burse, este un alt aspect reclamat, sigur ca ne dorim sa avem instrumente cat mai eficiente de stimulare a calitatii educatiei in universitatile romanesti. Printre aceste instrumente se regaseste si sistemul de burse. Legea prevede acordarea de burse de performanta, burse de merit si burse sociale. Sprijinim de la bugetul de stat acordarea acestor burse, in completare universitatile asigura din venituri proprii un numar care difera – exista autonomie universitara – de la o universitate la alta si suntem in discutii cu Ministerul Fondurilor Europene pentru instituirea unui sistem de proiecte prin care universitatile sa acceseze fonduri prin care sa mareasca cuantumul si numarul de burse acordate.
  • Intrebare: De ce nu introduceti in Lege reprezentativitatea de 25% a studentilor prin Ordonanta de Urgenta? Stiu si cum au fost primite aceste OUG. A fost o solicitare generala, la care am subscris, aceea de a nu mai promova modificari ale unei legi organice printr-o ordonanta de urgenta.
  • De altfel, as vrea sa precizez ca nu este suficienta o simpla schimbare care sa precizeze acest raport de 25%, ci este necesara o schimbare a principiului pe baza caruia s-a construit legea nr. 1. Asta nu inseamna ca nu trebuie facuta aceasta schimbare.
  • Dar deja am stabilit, a fost rezultatul unei largi consultari, necesitatea unei noi legi a educatiei. Termenul pe care l-am propus pentru finalizarea acestei noi legi a educatiei este finalul anului acesta.
  • Din moment ce se lucreaza la un nou proiect de lege a educatiei, nu cred ca mai are sens sa aducem modificari in actuala lege a educatiei.
  • Intrebare: Care sunt modificarile esentiale pe care le veti aduce Legii educatiei si de ce e nevoie de o noua lege, atata vreme cat OUG din vara a modificat 97 de puncte? E nevoie de o noua lege in primul rand pentru a asigura coerenta cu alte reglementari legale, a asigura coerenta intre articolele aceleiasi legi si a asigura coerenta cu cerintele sistemului de educatie care trebuie sa fie legate strans de cerintele mediului socio-economic. Noua lege va fi rezultatul unei consultari largi, in cadrul careia va trebui sa se pronunte si studentii, si profesorii, si angajatorii, si sindicatele din invatamant, toti acesti actori.

Informatii de background - Care sunt revendicarile studentilor din ANOSR:
  • "Cresterea finantarii educatiei si asumarea reala de catre Parlamentul si Guvernul Romaniei a alocarii a 6% din PIB pentru Educatie, asa cum prevede legea;
  • Includerea studentilor in proportie de 25% din electori in alegerea rectorilor, a decanilor si includerea acestora in aceeasi proportie in Consiliile Departamentelor din facultati - locul in care se iau decizii cu privire la curricula si planurile de invatamant;
  • Cresterea investitiilor in servicii pentru studenti: cresterea burselor, in special a burselor sociale, investitii in constructii de noi camine si cantine si investitii in repararea si modernizarea celor existente;
  • Implementarea reala a unui invatamant centrat pe student, profesorii nemaifiind simpli oratori a unor cursuri prafuite de timp, ci cei care creeaza medii de invatare pentru studenti pentru ca acestia sa dobandeasca abilitati si competente, invatand cum sa folosesca informatiile de la curs, nu doar sa le reproduca;
  • Reforma curriculara din universitati, pentru a face programele de invatamant relevante pentru piata muncii si pentru nevoile si interesele studentilor de azi;
  • Implicarea studentilor in toate procesele de asiguare a calitatii, la nivel intern si extern, atat la evaluari ale institutiilor de invatamant superior, cat si in evaluari ale programelor de studii;
  • Respectarea de catre universitati si Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice a 'Statutului Studentului', care contine toate drepturile si obligatiile studentilor, si depunerea de eforturi pentru sanctionarea universitatilor care incalca flagrant drepturile studentilor;
  • Respectarea dreptului la libera exprimare a studentilor de catre universitati si Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice, prin asumarea rolului de cultivator al spiritului critic in randul noilor generatii, in contextul in care tot mai multi studenti care au curajul sa spuna problemele din universitati sau mediul universitar romanesc sunt sanctionati"
Citeste si:


Citeste mai multe despre   











[P] ​Accepta provocarea unui business fara hartii! E mai simplu decat crezi               

Activitatile noastre zilnice sunt din ce in ce mai orientate catre mediul electronic si online. Traim intr-un ritm care ne-a impus sa adoptam solutii eficiente si sigure pentru a plati facturi si taxe, a face cumparaturi, a verifica soldurile bancare, etc. Este o practica pe care am ales-o din dorinta de a simplifica lucrurile si pe care multi dintre noi ne dorim sa o regasim si in viata profesionala, unde cautam solutii pentru a depasi constrangerile de timp si spatiu atunci cand trebuie sa obtinem  o aprobare, sa  semnam rapid un contract sau sa accesam un document de la distanta.
3249 vizualizari
  • +6 (6 voturi)    
    Suntem blestemati!!! (Joi, 7 mai 2015, 14:38)

    abisala [utilizator]

    Noi si copiii nostri!
  • +5 (5 voturi)    
    Limba de lemn (Joi, 7 mai 2015, 14:48)

    pathfinder [utilizator]

    coerenta ... coerenta ... coerenta
    consultari ... actori

    Pai ce, nu era clar?!?
  • +4 (4 voturi)    
    se doreste apararea imposturii (Joi, 7 mai 2015, 15:26)

    utilizator [anonim]

    Se doreste schimbarea legii invatamintului pentru a se apara impostura din sistem: profesori univesitari fara lucrari relevante si cu impact, dar "strins legate de mediul socio-economic" (asta era si dorinta lui Ceausescu). Se doreste diluarea criteriilor de evaluare a performantei in cercetare pentru ca nepotismul sa functioneze nestingherit. Noua lege este deja scrisa de doamna Andronescu, coordonatorul real al acestor schimbari. Organizam o programa dupa nevoile de azi? Si mine ce facem...o schimbam din nou, eventual dupa ce kit de microcontrolere are fiecare in sertar ?
    Nu mai suntem nici macar de ris...
  • +5 (5 voturi)    
    De bun simt (Joi, 7 mai 2015, 15:32)

    sile [anonim]

    Prea era plina legea actuala de obligativitatea de a te raporta la specialisti externi si criterii adevarate de performanta. E mai bine s-o dam la gunoi si sa facem una cum numai Androneasca stie sa faca.
    • +3 (3 voturi)    
      ... (Joi, 7 mai 2015, 17:25)

      pathfinder [utilizator] i-a raspuns lui sile

      Care sunt criteriile alea "adevarate" de performanta?
      Pe bune...
      • +1 (1 vot)    
        De exemplu (Duminică, 10 mai 2015, 18:40)

        sile [anonim] i-a raspuns lui pathfinder

        Conditionarea acordarii unor grade de publicarea de articole in reviste cotate ISI. Ca pe la noi toti sunt plini de articole publicate la fituica universitatii.
        Clasificarea universitatilor. Principiul ca banul urmareste elevul/studentul.
        Dar nu-mi fac iluzii ca nu le stiai.
  • 0 (2 voturi)    
    Incoerenta (Joi, 7 mai 2015, 15:50)

    Mihaela [anonim]

    Poate domnul ministru va include pe agenda de discutii si conditiile absolut imposibil de indeplinit, in baza actualei legi, de catre conferentiarii universitari pentru a deveni profesori. Conditiile au fost create CU SCOPUL EVIDENT de a nu mai permite promovarea si pentru a asigura, PANA LA MOARTE, posturile de profesori universitari cu cei aflati in functii din timpul in care deveneai profesor...la apelul bocancilor! Diferenta de salarizare este imensa intre cele doua categorii, iar conferentiarii muncesc pe branci. Cu toate ca aceasta problema este adusa permanent in discutie, ESTE IGNORATA CU INCAPATANARE, doar-doar se va renunta...iar actualii profesori, unii dintre ei de-a dreptul depasiti, vor putea sa mai continue in acelasi fel ca si pana acum, cu foarte multi bani, dar cu munca celor de jos.
    • 0 (0 voturi)    
      doar biologia... (Joi, 7 mai 2015, 18:23)

      demaGOGU [anonim] i-a raspuns lui Mihaela

      ...va face dreptate in chestiune.
  • +1 (1 vot)    
    oug (Joi, 7 mai 2015, 16:46)

    gigi [anonim]

    După ce abramburica, plop, prigorie și în fine tâmpeanu au modificat de vreo zece ori, jumătate din lege, acum NU SE MAI POATE... oamenii lui viorel victor plăgiuță ne cred tâmpiți precum sunt ei! Zi mă golane că bani sunt numai pentru mușuroaie de rahaț nu pentru educație
  • 0 (0 voturi)    
    ??? (Joi, 7 mai 2015, 16:58)

    uzu [anonim]

    cum adica ? legea invatamantului se face prin consultare cu sindicatul ?
    frate ... sa se faca si cu elevii si studentii, si eventual si cu personalul auxiliar. sa zica fiecare ce-si doreste iar ministrul vizionar sa faca un rezumat si sa scoata legea.

    retineti: prostii sunt mai usor de manipulat.
  • +3 (3 voturi)    
    Prima cerinta (Joi, 7 mai 2015, 17:28)

    Mircea Ciobanu [anonim]

    .....in noua lege a invatamantului trebuie sa fie aceea de a se asigura o buna insusire a limbii romane, astfel incat analfabetii si agramatii sa nu mai poata ajunge minsitri, mai ales la educatie. Va rog sa cititi cu atentie zisele dlui ministru! Asta ca sa nu-i mai analizam continutul ideatic si coerenta logica.
  • +2 (2 voturi)    
    Lovitura de gratie... (Joi, 7 mai 2015, 17:34)

    triciupa [utilizator]

    ... data de gio cu mana lui andronescu legii lui Funeriu.
    Practic se anuleaza criteriile reale de performanta, se generalizeaza impostura, se consolideaza clanurile politice din universitati.
    Si mai e ceva, ceva mai juicy: se garanteaza accesul gastilor politico-interlope la banii europeni alocati cercetarii si invatamantului.
    Fabricile de proiecte se vor tura la maxim, avand drept osie a coruptiei politehnica din Bucuresti. Exista acolo gasca personala a lui andronescu, mari specialisti in drenajul forndurilor EU. Poate se gaseste un ziarist mai curios sa intrebe ce-i cu padurea de microscoape electronice si cu puzderia de echipamente super-scumpe cumparate pe banda rulanta. Evident, nu folosesc la nimic, nu se lucreaza nimic semnificativ, nu se publica nimic valoros iar studentii nici macar nu le pot admira ca la muzeu. Ghiceste cineva e ce au fost cumparate?
    • +1 (1 vot)    
      Chestii... (Joi, 7 mai 2015, 18:52)

      Vucea [anonim] i-a raspuns lui triciupa

      Adicatelea , sa lase fiecare ministru cate o stea pe bulevardul prostiei romanesti . Bravos !
  • +3 (3 voturi)    
    Treziti-va pana nu e prea tarziu! (Joi, 7 mai 2015, 19:09)

    RobinHood [anonim]

    Sper din tot sufletul sa pice guvernarea PSD pana la sfarsitul anului si sa nu prindem o noua lege a educatie made by Abramburica & Co de la UPB.

    Si asa au decimat legea actuala ca de abia mai seamana cu cea a lui Funeriu.

    Si cand te gandesti ca educatia primeste sub 3% din PIB.... Hoti multi, bani putini. Deci, schimbam legea de fiecare data cand se schimba hotii.
  • +2 (2 voturi)    
    de 20/25 de ani.......... (Joi, 7 mai 2015, 20:01)

    oxxxxxyyyyya [utilizator]

    aceasta lege se tot reface.....fiecarui ministru ii tuna cate ceva prin cap........asta -I PROSTIE fara limite.
  • 0 (0 voturi)    
    mincinos ordinar (Joi, 7 mai 2015, 21:56)

    chiuariu [utilizator]

    sumele pt educatie sunt de 9.1 miliarde in 2015, dintre care 5.6 miliarde de lei de la bugetul de stat. - adica 1.3% din PIB (PIB = 700 mld (aprox)), respectiv 0.8%.

    http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/proiect_buget2015/Ministerul_Educatiei_Nationale.pdf

    cica restul de 16-17 miliarde (citat din pricopie) vin din fonduri structurale si imprumuturi (?!).


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri