Aproape 30% dintre absolventii gimnaziului nu au stiut sa raspunda la Evaluarea Nationala 2014 la intrebari de baza, cuprinse in curriculum. Cati dintre elevi, parintii si profesorii acestora stiau ca "vor pica" la Capacitate, care au fost eforturile de recuperare in scoala a notiunilor lipsa si pentru cati a fost o surpriza? Ministerul Educatiei nu ofera raspunsuri la aceste intrebari, insa pune la dispozitia parintilor - pentru al doilea an consecutiv - o evaluare in urma careia nici parintele si nici scoala nu se va mai putea spala pe maini. Marti, 2 iunie, elevii tuturor claselor a VI-a vor sustine evaluare nationala la Limba si comunicare, iar miercuri la Matematica si Stiinte ale naturii.

Evaluarea elevilorFoto: Agerpres
  • Notele nu vor fi trecute in catalog, sunt confidentiale si vor fi cunoscute doar de catre profesor, parinte si elev

Cu doi ani inainte de examenul final de clasa a VIII-a, parintii si copiii vor sti care este nivelul in fata unor subiecte realizate de Ministerul Educatiei, unde au lacune si cum pot remedia problemele scolare pe care le au.

Probele transdisciplinare de la clasa a VI-a se vor desfasura conform calendarului de mai jos.

Calendarul Evaluarilor de la finalul claselor a VI-a 2015

  • 2 iunie 2015: Limba si comunicare (testare la Limba si literatura romana + Limba moderna)
  • 3 iunie 2015: Matematica si Stiinte ale naturii (testare la Matematica + Fizica + Biologie)
  • fiecare evaluare dureaza 60 de minute

Pe baza rezultatelor obtinute de elevi la aceasta evaluare, profesorii, parintii si copiii vor avea o prima discutie referitoare la tipul de liceu pentru care elevul are competente, abilitati, inclinatii, cunostinte, date native si inclinare fireasca. Se realizeaza astfel o pre-orientare a elevului catre o scoala profesionala, liceu teoretic sau tehnologic.

Rezultatele individuale obtinute de copii NU se afiseaza, NU se comunica public si NU se trec in catalog. Profesorul le comunica parintelui si elevului, insa impreuna cu solutia pentru remedierea problemelor, acolo unde sunt. Profesorii sunt obligati ca, in urma rezultatelor, sa realizeze pentru fiecare elev la care a identificat probleme - un plan de invatare.

Mircea Miclea, profesor la Departamentul de Psihologie din Universitatea Babes-Bolyai si fost ministru al Educatiei, a explicat pentru HotNews.ro ca "logica acestor evaluari este evidenta: avem nevoie sa stim cat mai devreme ce performante scolare au elevii, raportat la media nationala, pentru a lua din timp masuri de remediere a ramanerilor in urma. Altfel, ramanem intepeniti in situatia actuala, cand abia in clasa a VIII-a avem o evaluare nationala, rezultatele sunt dezastruoase, dar ridicam neputinciosi din umeri, pentru ca este prea tarziu sa mai facem ceva".

Reguli ale evaluarii de la clasa a VI-a - Elemente de metodologie

Legea educatiei prevede ca, la finalul clasei a VI-a, toate scolile realizeaza evaluarea elevilor prin doua probe transdisciplinare: limba si comunicare, matematica si stiinte. Proba de limba si comunicare cuprinde limba romana si limba moderna I, iar pentru elevii din clasele cu predare in limbile minoritatilor nationale, si limba materna. Rezultatele evaluarilor sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de invatare ale elevilor si pentru pre-orientarea scolara catre un anumit tip de liceu. Scolile organizeaza aceasta evaluare in baza unei metodologii realizate de Ministerul Educatiei.

Durata rezolvarii subiectelor de la clasa a VI-a este 60 de minute. Testarea se desfasoara in timpul orelor, in functie de programul fiecarei scoli. Toate materialele care i-ar putea ajuta pe copii la rezolvarea subiectelor sunt scoase din clasa, iar elevii sustin evaluarea asa cum sunt asezati in banci in mod obisnuit.

Subiectele sunt impartite de catre un profesor care nu preda la clasa respectiva; acesta este asistat de un alt profesor, care de asemenea nu are ore la elevii evaluati.

Copiii trebuie sa isi scrie pe foaia de test numele, prenumele si scoala unde invata. Profesorii asistenti sunt responsabili cu asigurarea respectarii ordinii si linistii de catre elevii evaluati si le este interzis sa le ofere acestora indicatii referitoare la rezolvarea testelor.

Notarea testelor se realizeaza in scoala in care elevii au sustinut evaluarile, de catre profesorii din unitatea respectiva. La testul de Limba si comunicare, lucrarile elevilor sunt evaluate de doi profesori: unul de Limba si literatura romana, celalalt de Limba moderna. La testul de Matematica si Stiinte ale naturii, lucrarile sunt notate de 3 profesori: unul de Matematica, unul de Fizica si unul de Biologie.

Metodologia prevede ca profesorii corectori pot sa sublinieze sau sa faca mentiuni pe lucrarile elevilor, in timpul notarii, pentru ca parintii si copiii sa inteleaga mai bine ce si unde au gresit. Notarea lucrarilor la clasa a VI-a se finalizeaza cel tarziu pe 9 iunie.

Potrivit metodologiei, rezultatele elevilor sunt folosite la nivelul scolii astfel:

- profesorii construiesc planuri individualizate de invatare, pentru fiecare elev la care au constatat lacune sau probleme

- elevii si parintii sunt informati, in conditii de confidentialitate, "asupra stadiului formarii si dezvoltarii competentelor evaluate", precum si asupra planului individualizat de invatare, acolo unde este cazul

- accesul la documente si la informatii sa limiteaza la profesori, elev si familia sa

Dupa corectarea testelor, in termen de 5 zile comisia de organizare a Evaluarii din scoala trebuie sa faca un raport al scolii, cu rezultatele centralizate, pe care il transmite inspectoratului scolar. La o saptamana dupa ce primesc rapoartele scolilor, comisiile judetene trebuie sa elaboreze rapoarte ale fiecarui inspectorat scolar - pe care inspectoratele trebuie sa le comunice public, impreuna cu masurile pe care le propun pentru ameliorarea rezultatelor invatarii.

Centrul National de Evaluare si Examinare (CNEE) trebuie sa elaboreze un raport final, pe baza rapoartelor primite de la inspectoratele scolare, si sa le prezinte "factorilor de decizie" din cadrul Ministerului Educatiei "concluziile si recomandarile rezultate", se arata in Metodologie. Tot CNEE este organismul obligat sa propuna Ministerului "strategia de comunicare si de valorificare a rezultatelor evaluarilor pentru diferitele categorii de beneficiari: inspectori scolari, directori ai unitatilor de invatamant, cadre didactice, elevi, parinti (...), comunitati locale". CNEE este institutia din subordinea Ministerului Educatiei care elaboreaza subiectele pentru aceste evaluari.

Subiectele de la evaluarea la clasa a VI-a din 2014

Descarca de mai jos subiectele de la cele doua testari sustinute anul trecut de catre elevii de clasa a VI-a. Precizam ca anul trecut, ca si anul acesta, Ministerul Educatiei a conceput subiectele pe doua numere, pentru ca elevii care sunt colegi de banca sa nu fie tentati sa copieze unul de la celalalt.

Informatii de background

Testarile de la clasa a VI-a fac parte dintr-o serie de evaluari care a fost introdusa prin legea educatiei din 2011. Se numesc Evaluarile Nationale de la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a, iar 2015 este al doilea an in care toti elevii din Romania, de la aceste clase, le sustin. In primii ani de la aplicarea legii, evaluarile au fost organizate numai in sistem pilot, iar rezultatele nu au fost facute publice.

Evaluarile cu subiecte unice, realizate de Ministerul Educatiei, vin dupa ani in care elevii au obtinut rezultate tot mai slabe la Capacitate si Bacalaureat - examene care pana in 2014 au fost singurele testari nationale pe care le sustineau elevii.

Pentru a sti din timp care este nivelul unui copil, fata de media nationala si in fata unor subiecte realizate de Minister, nu de invatatoare, au aparut aceste evaluari din 2 in 2 ani; notele de aici nu sunt trecute in catalog, pentru a nu crea un climat stresant pentru copii si pentru a vedea care este nivelul lor onest. In fata unei fotografii a ceea ce stie copilul la clasa a II-a, de exemplu, parintele il poate evalua si pe invatator si va sti daca elevul a primit pana atunci, la clasa, calificative mai mari decat era nevoie pentru nivelul lui, mai mici sau se confirma rezultatele obtinute prin evaluarile obisnuite de la clasa.

In acelasi timp, in cazul in care parintele afla de anumite lacune ale copilului, la clasa a II-a, pana in clasa a IV-a invatatoarea este obligata sa remedieze aceste probleme si sa incerce sa ridice nivelul elevului. Rezultatele muncii lor se vor vedea la testarea din clasa a IV-a, cand elevii termina scoala primara. Rezultatele evaluarii de la clasa a IV-a ii ajuta pe copii si in gimnaziu, pentru ca atat profesorii care ii preiau, cat si parintii stiu de unde pornesc, care sunt atuurile si deficientele. La clasa a VI-a, elevii si parintii afla care este evolutia si, pe baza abilitatilor pe care copiii le-au aratat la testarile de pana atunci, catre ce tip de liceu ar fi mai bine sa se orienteze, la finalul gimnaziului: catre o scoala profesionala, una vocationala, catre un liceu teoretic sau tehnologic.

Legislatia privind Evaluarea Nationala de la finalul claselor a VI-a in 2015

Citeste si: