HARTA INTERACTIVA Chinurile facerii pentru autostrada de 9 miliarde de euro ce leaga Moldova de Ardeal: Relu Fenechiu sustine ca are o varianta care implica si fonduri europene, Dan Sova spune ca proiectul nu beneficiaza de finantare europeana

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Miercuri, 20 februarie 2013, 19:06 Actualitate | Esenţial

Realizarea autostrazii Tg. Mures - Iasi, un proiect estimat la aproape 9 miliarde de euro, se zbate intre doua ministere. Ministrul Marilor Proiecte, Dan Sova, sustine ca nu sunt surse de finantare si ca proiectul nu ar putea beneficia de finantare europeana, in timp ce ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat pentru HotNews.ro ca a gasit o varianta pentru realizarea autostrazii ce implica un parteneriat public-privat, dar si fonduri mixte si europene. Sova a fost contrazis si de fostul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare, care a explicat pentru HotNews.ro ca autostrada care leaga Ardealul de Moldova a fost inclusa inca din martie 2012 in reteaua trans-europeana de transport (TEN-T) si este eligibila pentru finantare nerambursabila din bani europeni.


Dan Sova, de la "nu sunt fan al autostrazii Iasi - Tg. Mures" la "sustin proiectul, dar nu sunt surse de finantare"


Social democratul Dan Sova, ministrul delegat al marilor proiecte, a declarat recent la postul public de televiziune ca nu este "fan al autostrazii Tg. Mures - Iasi" si a starnit mai multe reactii negative in spatiul public, dar si in randul liderilor locali din Iasi.

"Nu sunt un fan al autostrazii Iasi - Targu Mures. Nu vreau sa ma pronunt ca e sau nu un proiect fezabil", a declarat Dan Sova pe 14 februarie , in cadrul emisiunii "Prim Plan", la TVR 1.

Conform publicatiei Ziarul de Iasi, presedintele Consiliului Judetean, liberalul Cristian Adomnitei "i-a batut obrazul lui Sova" intr-o postare pe Facebook.

"Nu pot fi de acord cu declaratia domnului Sova privitoare la proiectul autostrazii Iasi-Tg. Mures. Ii reamintesc domnului Ministru al Marilor Proiecte ca pozitia dumnealui in actualul Guvern este datorata si iesenilor care, masiv, au acordat incredere USL-ului la ultimele alegeri tocmai pentru ca ne-am asumat ca marile proiecte necesare dezvoltarii durabile a regiunii de Nord-Est vor avea parte de sustinere la Bucuresti. (...)", a scris Adomnitei pe pagina sa de Facebook.

Mai mult, declaratia lui Sova a starnit nemultumiri si pe retelele de socializare, determinand aparitia unei pagini de Facebook intitulate: "Fan Club Autostrada Iasi - Targu Mures".

"Demersul nostru, desi realizat in spirit de gluma, are un fundament cat se poate de serios. Intentionam sa tragem un semnal de alarma cu privire la faptul ca pentru noi, iesenii, dar si pentru romani in general, marile proiecte de infrastructura ar trebui sa constituie o prioritate. Ori, daca un astfel de proiect este respins de catre guvernanti, consideram ca ar trebui sa primim niste explicatii serioase si coerente", se arata in descrierea paginii.

Ulterior, in cursul zilei de marti 19 februarie, Dan Sova a revenit printr-un comunicat de presa transmis de Guvern prin care declara ca, de fapt, este un sustinator al proiectului, dar ca nu sunt surse de finantare si ca autostrada, pentru ca nu este pe unul dintre coridoarele paneuropene (IV si IX), nu ar putea beneficia de finantare europeana.

Dan Sova
Foto: Agerpres
"Nu am facut niciodata o declaratie care sa sustina aceste alegatii. Dimpotriva, consider realizarea proiectului autostrazii Iasi-Targu Mures ca fiind o necesitate si sunt un sustinator clar al acestui obiectiv de infrastructura. Constructia acestei autostrazi ar fi benefica nu doar pentru a uni Moldova cu Transilvania, dar ar putea prelua intreg traficul din spatiul eurasiatic catre tarile Uniunii Europene. Afirmatiile mele, incriminate de un cotidian central, s-au referit strict la problema surselor de finantare pentru acest proiect, autostrada in cauza nefiind pe traseul Coridoarelor Paneuropene 4 si 9, care beneficiaza de finantare europeana. [n. sublinierea apartine redactiei]

De asemenea, studiile de trafic arata ca traseul vizat pentru realizarea proiectului ar avea un nivel al circulatiei sub cel al unei autostrazi, lucru care face dificila gasirea unui investitor. In concluzie, raman un sustinator declarat al autostrazii Iasi-Targu Mures si voi sustine toate demersurile necesare pentru gasirea surselor de finantare necesare realizarii acestui proiect", sustine ministrul Dan Sova.

Alexandru Nazare, fost ministru al Transporturilor: "Autostrada este inclusa din reteaua TEN-T si poate primi finantare nerambursabila, chiar si pana la 85%"


In replica, fostul ministru al Transporturilor din guvernul Ungureanu, Alexandru Nazare, a explicat pentru HotNews.ro ca, de fapt, traseul autostrazii Tg. Mures - Iasi - Ungheni a fost introdus, in timpul mandatului sau in martie 2012, pe harta trans-europeana de transport (TEN-T) si ca este eligibila pentru finantarea nerambursabila din bani europeni.
"Pentru 2014-2020 orice proiect inclus pe reteaua TEN-T globala sau centrala poate obtine finantari din mai multe surse: Fondul European de Dezvoltare Regionala (co-finantare de aproximativ 65%), Fondul de Coeziune (co-finantare 85%), Mecanismul Conectarea Europei care in varianta Comisiei include atat fonduri noi, cat si un transfer de la fondurile de coeziune; pentru fondurile noi rata de co-finantare este intre 20-30%, iar pentru coeziune se mentine 85%", a explicat Nazare.

Alexandru Nazare
Foto: gov.ro
Mai mult, fostul ministru de la Transporturi a mai spus ca exista si posibilitatea combinarii finantarilor private (de tipul PPP) cu utilizarea fondurilor structurale si de coeziune.

"In noiembrie s-a semnat un Acord de Parteneriat intre BEI si Comisie pentru faza pilot a "obligatiunilor de proiect", urmand ca acest tip de finantare sa fie integrat din programarea financiara 2014-2020 in Mecanismul "Conectarea Europei". Ca ministru al transporturilor initiasem deja discutiile pentru a beneficia de asistenta EPEC, organismul BEI cu atributii in domeniul PPP-urilor, astfel incat Romania sa aiba un portofoliu de proiecte atractiv pentru parteneri privati", a mai spus Nazare.

Revenind la finantarea autostrazii Tg. Mures - Iasi, Nazare a mai explicat ca pentru a ajunge la o cofinantare nerambursabila de 85% "sunt foarte multe variabile" ce inca nu sunt cunoscute.

"Cat va fi alocarea pe transporturi din totalul alocarii pentru Romania, care sunt proiectele prioritare de inclus in POS-T 2014 - 2020 (si aici revenim la discutia despre MasterPlan), cum va functiona imbinarea fondurilor structurale si de coeziune cu finantarea in PPP.

Retea TEN-T pe teritoriul Romaniei-Proiect
Foto: Ministerul Transporturilor
Guvernul inca nu a dat un raspuns clar acestor chestiuni si nici nu au intrat intr-o dezbatere publica pana acum. Concluzia este ca, tehnic vorbind, putem obtine o cofinantare generoasa pentru acest proiect, esentiala la acest moment este prioritizarea proiectelor pentru care nu au fost inca formulare criterii obiective. Asistam la tot felul de discutii si declaratii politice despre ce autostrada e prioritara dar nu am discutat inca de criterii, argumente de trafic si dezvoltare economica", a mai spus Nazare.

Sova refuza sa comenteze, Fenechiu sustine ca a gasit o varianta pentru realizarea autostrazii


Contactat de HotNews.ro si intrebat de posibilele finantari a autostrazii, ministrul marilor proiecte Dan Sova, a refuzat sa faca vreun comentariu sau sa dea vreo explicatie.

In luna ianuarie a acestui an, premierul Victor Ponta l-a mandatat pe ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu (PNL), sa se ocupe de proiectul autostrazii Iasi - Targu Mures, chiar daca autostrazile sunt in portofoliul Ministerului Marilor Proiecte unde ministru este Dan Sova (PSD).

Ponta spunea atunci ca pentru autostrada Tg. Mures - Iasi nu exista surse de finantare si ca "daca domnul Fenechiu sau oricine altcineva gaseste o o solutie de finantarea intr-un parteneriat public - privat, intr-o concesiune, repet , merita toate felicitarile".

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu: "Intr-adevar, autostrada poate fi finantata si din fonduri europene"


Contactat de HotNews.ro, ministrul Relu Fenechiu a confirmat ca, intr-adevar, autostrada in cauza este eligibila pentru finantare europeana si ca a gasit o varianta pentru realizarea proiectului, o varianta cu Parteneriat Public-privat pentru un tronson si alta cu fonduri mixte si europene. Fenechiu a precizat ca va propune varianta in curand premierului Ponta.

"Nu exista o competitie intre mine si Domnul Sova, care construieste mai multe autostrazi. In ceea ce ma priveste, fiind un parlamentar de Moldova, acum cand sunt Ministru al Transporturilor am obligatia sa gasesc solutiile necesare pentru aceasta autostrada a carui parinte sunt din 2001", a declarat Fenechiu.

Fenechiu: Am gasit o varianta pe care o voi propune premierului Ponta. O portiune realizata in PPP, alta din fonduri mixte si europene

Relu Fenechiu
Foto: Agerpres
"In prezent, conform Masterplanului pe transporturi al Comisiei Europene nu mai exista notiunea de Coridoare Paneuropene, ci cea de TEN-T. Datorita activitatii domnului Mihai Grecu, fost director al CNADNR, aceasta autostrada a intrat in reteaua TEN-T, chiar in reteaua Core, cea mai importanta. Acest lucru inseamna ca, intr-adevar, ea poate fi finantata si din fonduri europene", a mai explicat Fenechiu.

Premierul mi-a promis ca daca reusesc sa vin cu un proiect care sa nu afecteze deficitul bugetar, voi putea sa demarez construirea acestei autostrazi in cadrul Ministerului Transporturilor.

"Am gasit o varianta, un proiect pe care il voi prezenta primului ministru in curand. Pot sa va spun ca o parte va fi realizata intr-un Parteneriat-public privat si continuarea ei peste munti, proiect mai complicat, va fi realizata prin fonduri mixte si europene", a mai declarat Rrelu Fenechiu.

"Este o chestiune de angajament politic pentru mine ca locuitor si om politic al Moldovei. Este singura lucrare de tip "autostrada" pe care e posibil sa o realizez", a mai spus ministrul liberal.

Refertior la declaratia facuta de Dan Sova cum ca nu ar fi un fan al autostrazii Tg. Mures - Iasi, Relu Fenechiu a declarat ca e de acord in contextul prioritizarii proiectelor.

"Daca a fost o declaratie in contextul in care i s-a cerut o prioritizare a proiectelor, atunci sunt de acord cu dumnealui. Ar trebui sa ne concentram si sa terminam autostrazile incepute, acelea de pe Coridorul IV de la Arad la Constanta", a mai spus Fenechiu.

Reamintim ca in noul cabinet, Guvernul Ponta II, autostrazile trec din subordinea Ministerului Transporturilor, condus de liberalul Relu Fenechiu, in subordinea Ministerului Marilor Proiecte, condus de ministrul delegat Dan Sova de la PSD. In acest sens, si bugetele celor doua institutii au fost cuprinse separat in proiectul bugetului de stat.

Autostrada Tg. Mures - Iasi: 289 km, valoare totala estimata de aproape 9 miliarde de euro


Traseul Autostrazii Tg. Mures - Iasi
Foto: Hotnews
Potrivit proiectului, viitoarea autostrada ar urma sa aiba o lungime totala de 289 km si va fi impartita in trei tronsoane:
  • Targu Mures - Ditrau cu o lungime de 92,126 km, proiectant SC Search Corporation SRL;
  • Ditrau - Targu Neamt cu o lungime de 118,8 km, proiectant SC Iptana SA;
  • Targu Namt - Iasi cu o lungime de 78 km, proiectant SC Inocsa Ingenieria.

Potrivit informatiilor de pe site-ul CNADNR, valoarea estimata a proiectului este de 6,14 miliarde de euro, insa in urma elaborarii indicatorilor tehnico economici in vara lui 2012 de catre Ministerul Transporturilor, condus pe atunci de liberalul Ovidiu Silaghi, costul estimat ar fi de fapt circa 8,9 miliarde de euro.

Costuri uriase pentru autostrada: CNADNR: intre 11 milioane de euro si 60 de milioane de euro pe kilometru

In august 2012, primul tronson (92 km) al autostrazii care va lega Transilvania de Moldova, Targu Mures - Iasi (289 km) primea certificatul de urbanism de la Consiliul Judetean Mures pentru faza studiului de fezabilitate.

Tot atunci insa, CNADNR anunta ca proiectarea autostrazii inca nu este finalizata pentru ca se intarzie cu obtinerea Avizului de Mediu. In plus, CNADNR spune ca autostrada va strabate un traseu dificil, precum si numeroase arii protejate, si invoca costurile foarte ridicate estimate pentru constructia autostrazii: intre 11 milioane de euro si 60 de milioane de euro pe kilometru.

CNADNR anunta, printr-un comunicat, ca "Autostrada strabate un traseu dificil (deal si munte), ceea ce impune un volum mare al lucrarilor de arta (poduri, podete, viaducte etc.) si numeroase arii protejate (situri de importanta comunitara - SCI - si situri de protectie avifaunistica - SPA)".

Compania preciza atunci ca "proiectarea nu este finalizata intrucat procedura de obtinere a Acordului de Mediu nu este finalizata. Incepand cu anul 2010, ariile protejate care au impact asupra traseului autostrazii au fost extinse, ceea ce determina reconsiderarea studiului de impact si reluarea procedurii de obtinere a Acordului".

In plus, CNADNR invoca si costurile estimate foarte mari - intre 11 mil euro/km si 60 mil euro/km, "fapt sesizat si de Ministerul Finantelor Publice".

"Astfel, in acest context, CNADNR-SA va contracta servicii de expertiza tehnica si financiara prin care se vor reanaliza solutiile tehnice adoptate si se vor face propuneri de reducere a costurilor. Dupa definitivarea traseului si fundamentarea costurilor de implementare, vor fi analizate potentialele surse de finantare, altele decat bugetul de stat", mai preciza sursa citata.

HARTA INTERACTIVA - Traseul Autostrazii Tg. Mures - Iasi
  • Da click pe harta pe segmentele de autostrada colorate diferit pentru a afla mai multe detalii
  • Deschide meniul "Legend" de pe harta pentru a vedea legenda elementelor de pe harta
  • Da zoom pe harta pentru a vedea traseul mai indeaproape



Vezi Harta Mare in ArcGIS.com

Harta de baza © OpenStreetMap contributors, CC-BY-SA este oferita prin intermediul serviciului de cloud ArcGIS.com, serviciu oferit de ESRI.

Nota: Harta a fost realizata dupa harta traseului publicata de CNADNR pe site-ul sau.


Citeste mai multe despre   























Material sustinut de LIDL

FOTO Incearca reteta saptamanii de la LIDL: Salate de paste

Pastele integrale sunt cea mai buna alegere in materie de paste, daca doresti un pranz satios si totodata nutritiv: sunt bogate in fibre care stimuleaza sistemul digestiv si micsoreaza nivelul colesterolului rau din sange, contin vitamine, minerale si nutrienti esentiali pentru o stare generala buna de sanatate, sunt indicate pentru persoanele care sunt atente la silueta si isi doresc un mai bun control al greutatii, contin antioxidanti si enzime. In combinatie cu sosul de vinete, salata de paste este un pranz excelent, pe care il puteti lua cu voi la birou!​



22666 vizualizari

  • +17 (19 voturi)    
    Sova bate campii (Miercuri, 20 februarie 2013, 19:25)

    dragos234 [utilizator]

    Este inclusa in reteaua europeana TEN-T, deci poate beneficia de finantare europeana. La ce grad de absorbtie minuscul de fonduri europene avem, ar trebui sa ne gandim la cat mai multe autostrazi.
      #showComment#showComment
  • +14 (20 voturi)    
    ... (Miercuri, 20 februarie 2013, 19:29)

    dragos234 [utilizator]

    Nu sunt din Moldova dar inteleg ca daca nu se face autostrada asta, Moldova va ramane mult timp de aici incolo cea mai saraca regiune din UE, la concurenta cu Nord-Vestul Bulgariei.
  • +14 (16 voturi)    
    VOM TERMINA VREODATA CEVA? (Miercuri, 20 februarie 2013, 20:59)

    laurbuz [utilizator]

    Am citit un articol acum 4-5 luni despre mafia "studiilor de fezabilitate", sa fie oare o noua "tinta"? Pretul este halucinant: 9 mld euro/289km=peste 31mil euro/km !!!
    Oare n-ar trebui ca guvernul sa dea publicitatii proiectele in derulare pe care intentioneaza sa le termine? Avem autostrada Bucuresti-Constanta-Mangalia, care nu-i gata; la fel Bucuresti-Brasov, Oradea-Brasov, Arad-Timisoara-Deva-Sibiu-Ramnicu Valcea-Pitesti, Pitesti-Craiova, poduri peste Dunare, cand le terminam? Ca exista interes politic, am inteles dar este incorect sa te apuci de multe si sa nu termini nimic! N-as vrea sa se inteleaga ca as avea ceva impotriva acestei autostrazi, care intradevar este foarte importanta dar nu trebuie sa terminam ce-am inceput?
      #showComment#showComment#showComment
  • +10 (12 voturi)    
    faceti ceva (Miercuri, 20 februarie 2013, 21:17)

    andimi [utilizator]

    dom'le, sa zicem ca inteleg ca e scump, ca e munte, bla bla. Insa incepeti domnilor CEVA. Incepeti macar cu sectoarele de campie/deal, faceti Iasi-Tg. Neamt, macar asta faceti, dar faceti ceva. Luati-o dintr-o parte, incepeti, caci trec anii, imbatrinim asteptind sa va miscati voi!!! La fel in alte parti ale tarii, porniti naibii un Bucuresti-Buzau (sau Ploiesti-Buzau), un Brasov-Tg. Mures, un Bucuresti-Craiova...
      #showComment#showComment
  • +5 (13 voturi)    
    Autostrazile =relansarea economica a tarii (Miercuri, 20 februarie 2013, 23:29)

    andreesanu [utilizator]

    Autostrazile nu mai sunt o fudulie ,sunt o necesitate pentru ca tara sa se relanseze in
    refacerea economiei .
    Dati de lucru la romani,puneti-ii din nou la munca,sunt destule de facut in tara asta: autostrazi,canalul Siret Baraban;Bucuresti Dunare doar astea ar inghiti cel putin citeva zeci de mii de muncitori.
    Nu mai pierdeti timpul si banii,aveti bani ,dar nu aveti proiectele si avizele la zi ca sa incepeti,de aste trebuie sa va tineti si zi si noapte nu de gargara si meciuri intre voi.
      #showComment#showComment
  • +10 (12 voturi)    
    Chinuri mari... (Miercuri, 20 februarie 2013, 23:29)

    TimantiusRaptor [utilizator]

    Că doar nu-i de colo să furi miliardele alea de euroi fără să faci nici un cm de autostradă...
  • +10 (12 voturi)    
    daca (Miercuri, 20 februarie 2013, 23:44)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    adormitei e presedinte de consiliu judetean, iar sova si fenechiu ministri, ce importanta are ce spun ei? Nici una, evident. Clar nu se va face a nici o autostrada intre moldova si ardeal prea curind, poate nepotii nostri sa apuce asa ceva,
  • +8 (14 voturi)    
    Ce este asa greu de inteles?! (Joi, 21 februarie 2013, 0:31)

    evoque [utilizator]

    sova face ceva doar daca ii este asigurat comisionul. Aceasta structura a fost creata pentru a elimina orice concurenta, comisioanele trebuie sa ajunga doar la noua putere.
  • +4 (4 voturi)    
    dragi tovarasi si din Miticania (Joi, 21 februarie 2013, 9:28)

    PSD-erbedeul [utilizator]

    dragi tovarasi si din Miticania
    Atentie ca desi voi dispretuiti pe Moldoveni, de data aceasta Holtenasii au gresit abordarea !
    Este vorba de o autostrada care leaga Iasii de Ardeal !
    Daca mai vreti voturi de la Soldoveni, ati face bine sa realizati autostrada
      #showComment
  • +3 (3 voturi)    
    Vizual (Joi, 21 februarie 2013, 9:47)

    LukeThe Nuke [utilizator]

    Eu sunt asa mai vizual de felul meu. Ma uit la harta Romaniei si ma gandesc ce ar insemna armonie din ounct de vedere vizual, o acoperire corecta a tarii.
    In momentul acesta, daca scoatem linia Iasi-Targu Mures observam ca liniile ramase:
    1. trec prin Bucuresti
    2. centrul de greutate este undeva in jos, celelalte regiuni sunt excluse cumva.

    Daca este sa dezvoltam corect si armnios tara ar mai trebui asa:
    1. Iasi - Targu Mures
    2. Suceava - Baia Mare - Oradea - Timisoara
    3. Baia Mare (Oradea) - Cluj - Targu Mures

    Si astfel am avea o dezvoltare corecta a tuturor zonelor tarii.
    Stiu ca par utopii, insa trebuie sa incercam sa ne gandim si la celelate zone, nu doar la Bucuresti. Si ar avea de castigat si Bucurestiul in cele din urma (e o analiza mult prea lunga dar sunt mai multe avantaje)
      #showComment
  • -1 (1 vot)    
    F sugestiva imaginea (Joi, 21 februarie 2013, 9:58)

    Florin1982 [utilizator]

    Foarte sugestiva imaginea: un Logan cu capota ridicata din care iese fum si o masina veche din 1900 toamna dar straina trecand pe langa. Nu inteleg ce vreti sa spuneti cu imaginea asta? Nu mai luati Loganuri, cumparati Rable Euro 1 si 2 ca sunt mai fiabile?
    Rusinica...!!
    O fi Loganul urat instabil invechit ca si tehnologie, dar in materie de fiabilitate e T34!
  • +3 (3 voturi)    
    tunel in Parcul Natural Vanatori Neamt (Joi, 21 februarie 2013, 10:00)

    Tritonul [utilizator]

    Autostrada asta reprezinta un pericol enorm pentru ca taie Parcul Natural Vanatori Neamt. Am inteles ca acolo se va face un tunel dar in Romania nimic nu e sigur cand e vorba de mediu. Ar trebui ca mass media sa urmareasca cu atentie proiectul si autorizarea lui pentru ca daca iese din schema tunelul parcul va fi practic distrus, populatiile de fauna vor fi sectionate si izolate.
  • +1 (1 vot)    
    construirea de autostrazi (Joi, 21 februarie 2013, 11:38)

    daniel-c [utilizator]

    Cu cat vom avea mai multi km de autostrada, si cu cat aceste autortrazi vor fi ramificate in mod cat mai corect, cu atat mai mult Romania se va putea dezvolta intr-un mod cat mai uniform. Despre Autostrada Tg.Mures- Iasi, doar urmarind traseul se vede clar ca face legatura intr-un mod cat se poate de corect si cu zonele turistice de interes din Moldova, stiindu-se ca de la Tg. Neamt in sus incepe o zona foarte frecvenata turistic, care cuprinde manastirile din nordul Moldovei, apoi deschide o poarta, importanta Moldovei catre occident, care va scurta transportarea marfurilor din Moldova catre vest, dand sansa zonei sa se dezvolte. Daca tinem cont ca intersecteaza drumul european E85, observam proiectul actual da posibilitatea, si celor din orase ca Suceava, Bacau, Vaslui, Barlad, Botosani, Piatra Neamt, sa aiba acces foarte usor la aceasta autostrada. In rest urez doar succes celor care vor sa faca acest proiect.
  • +1 (1 vot)    
    autostrazi (Joi, 21 februarie 2013, 12:40)

    deer [utilizator]

    Atatea discutii fara nici un rezultat. Opinia mea este ca actualii ministri nu prea stiu ce sa faca pentru a construi aceste autotrazi cu bani europeni.
    Revin la un comentariu mai vechi, singurul ministru care a stiut sa miste ceva in domeniul autostrazilor a fost dna Boagiu. Din acest motiv a avut dl. Ponta ce panglici sa taie in vara lui 2012. Restul, habar nu au avut.
  • +1 (1 vot)    
    Poza aia parca reflecta economia romaneasca (Vineri, 22 februarie 2013, 0:04)

    bigbrother [utilizator]

    Care a tras din greu sa urce "panta" si acum e pe dreapta, cu avariile puse si fumegand (Loganul), in timp ce unii au mers poate mai greu ca masina e mai veche dar calitativa si durabila, construita sa tina nu sa cada la prima gafaiala.

    Revenind la autostrada, balbaiala asta politica nu face decat sa spuna investitorilor sa stea deoparte, ca astia de la putere nu stiu ce spun, nici n-au inceput treaba si deja se cearta. Este un fel de lait motiv al investitiilor in Romania, lipsa de stabilitate ne-a facut sa pierdem multe proiecte importante si multi investitori au renuntat sa mai investeasca tocmai pentru aceasta lipsa de coerenta si coeziune politica.
      #showComment
  • +1 (1 vot)    
    Studii de Fezabilitate (Vineri, 22 februarie 2013, 14:07)

    costi123 [utilizator]

    Studiile de fezabilitate sunt absolut necesare deoarece pe baza lor se fac cererile de finantare la U.E.Aceste studii trebuie sa se realizeze cu foarte mult timp inainte de anul de incepere 2014 pentru 2014-2020 din cauza ca Acordul de Mediu dureaza foarte mult pana se obtine,descarcarea arheologica ,obtinerea avizelor de la autoritatile locale si pentru autostrazi sunt foarte multe autoritati locale , cadastrarea terenurilor necesare si identificarea titularilor de terenuri in vedera exproprierilor si obtineri Hotarii de Guvern pentru Expropieri si aprobarea indicatorilor tehnico economici Cererea de finantare este analizata la Bruxelles in circa un an de zile. Durata foarte mare de elaborare studii ,cereri de finantare obtinerea avizelor ,aprobari, licitatii( care poate bloca un proiect vezi cazul autostrazii Lugoj -Tim, Lugoj- Deva,) obliga pe toti ministri sa isi aduca aportul. Autostrazile care sunt date in functiune au inceput din 2004,-2005 .Unele aspecte ale promavarii proiectelor sunt mai vizibile,iar ministri nostri doresc sa "taie panglici" pentru ca la acest moment vin ziaristi si reporterii de televiziune.Un alt aspect al necesitatii elaborarii de SF din timp este necesitatea rezervarii din timp al terenurilor pentru autostrazi si sa NU se construiasca constructi definitive pe aceste trasee.
  • +1 (1 vot)    
    Cum sa dai 31 de milioane de Euro pe km? (Sâmbătă, 23 februarie 2013, 10:00)

    24alex24 [utilizator]

    Cum sa dai 31 de milioane de Euro pe km de autostrada cand un km costa intre 3 si 6 milioane de euro in tot restul Europei, unde suma superioara se calculeaza pentru portiunile dificile din trasee?

    Sunt de acord, autostrada trebuie facuta, infrastructura este esentiala pentru dezvoltarea economica a Moldovei, dar nu la un pret unde intentia de furt masiv din banii publici este evidenta! Guvernul care accepta proiectul la acest pret de 9 miliarde, cand max. 1,7 miliarde de euro ar fi arhisuficienti pentru 289 de km, ar trebui fortat sa isi dea demisia in secunda urmatoare!
  • 0 (0 voturi)    
    ca la noi (Sâmbătă, 23 februarie 2013, 17:32)

    sageataAR [utilizator]

    Cum asa ceva...,doar in Romania o autostrada are traseul serpuit,multe curbe(poate ocoliri)in loc sa fie portiuni de drum drepte.Poate ca TREBUIE sa treca prin anumite"gradini" sau parcele!?Si in poza de la acest articol apar o serie de unduiri!Poate ca e ceva nou in domeniul cailor de rulare de mare viteza...,incercand sa se reduca vieza autovehiculelor.LOL


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri