Senatorii au dezbatut marti proiectul de lege care prevede introducerea Bacalaureatului Profesional si au decis ca votul final sa fie dat in sedinta de luni, 17 septembrie. Senatul este camera decizionala, iar daca proiectul va fi adoptat de Senat, acest tip de BAC va putea fi sustinut incepand cu acest an scolar. "Acum se va intelege de catre parinti si elevi: daca esti bun faci Bacalaureatul asa-zis National si, daca nu, faci un fel de Bacalaureat care la sfarsit iti da nu stiu ce competenta profesionala, si apoi se mai da o modificare printr-o ordonanta si va da si voua posibilitatea de a merge la facultate", a declarat senatorul Radu Berceanu.

BacalaureatFoto: Agerpres

In cadrul dezbaterilor de marti, 11 septembrie, au luat cuvantul si ministrul Educatiei Ecaterina Andronescu, precum si senatorul Radu Berceanu.

Ecaterina Andronescu: Bacalaureatul Profesional - o solutie acceptata in Uniunea Europeana ca nivel de calificare IV

Ecaterina Andronescu

Ecaterina Andronescu

Foto: Agerpres

Prezenta la dezbaterile din plenul Senatului, Ecaterina Andronescu, ministrul Educatiei, a declarat ca Bacalaureatul National ramane cu aceeasi structura si cu acelasi continut ca in ultimii trei ani. "Bacalaureatul Profesional da dreptul de acces pe piata muncii. Avem foarte multe semnale ca angajatorii se feresc sa preia ca angajati pe cei care nu au diplome. Pe de alta parte, exista diferente de retributii intre cei cu diploma de Bacalaureat si cei fara", a declarat Andronescu in sustinerea proiectului.

Potrivit acesteia, cele doua tipuri de bacalaureat genereaza rute de profesionale diferite. "Bacalaureatul Profesional da doar dreptul de acces pe piata muncii si adauga competente profesionale pentru cel care obtine aceasta diploma", este de parere ministrul. Ecaterina Andronescu a explicat ca "cele doua tipuri de bacalaureat au in comun evaluarea competentelor in limba romana, in limba materna, intr-o limba straina si evaluarea competentelor digitale".

"Separat, examenul de Bacalaureat Profesional contine urmatoarele probe: elaborarea unui proiect pe domeniul pe care elevul l-a parcurs in liceu, o proba practica si o proba scrisa la Educatie Antreprenoriala, o disciplina care este parcursa de toti elevii de liceu inca de acum 10 ani si cu aceasta elevii vor avea competente profesionale suplimentare", a declarat Ecaterina Andronescu. Aceasta a precizat ca, "in acelasi an, in succesiune cronologica se sustine mai intai Bacalaureatul Profesional si apoi Bacalaureatul National, asa incat un elev poate sa le sustina pe amandoua".

Daca un elev care a absolvit liceul si are Bacalaureatul Profesional vrea sa mearga spre invatamantul superior, se poate inscrie ulterior la Bacalaureatul National, "sustine probele de diferenta si are si el permis de acces pentru invatamantul superior".

"Consideram ca aceasta propunere reprezinta o solutie pentru cei care doresc sa nu aiba o cariera sustinuta prin invatamantul superior, ci una prin ceea ce se accepta in Uniunea Europeana ca nivel de calificare IV si cred ca este un lucru bun castigat pentru ei", a declarat ministrul Educatiei, precizand ca "in ultimii doi ani circa 150.000 de absolventi de liceu nu au promovat examenul de Bacalaureat si pentru ei Ministerul Educatiei a extins reteaua de postliceale pentru a le oferi o sansa in plus de integrare pe piata muncii".

Radu Berceanu: Se induce impresia ca a merge catre o meserie e ceva degradant, rusinos

Radu Berceanu

Radu Berceanu

Foto: Agerpres

De cealalta parte, senatorul PDL Radu Berceanu a declarat ca "prin modificarile propuse am impresia ca iarasi ne departam de posibilitatea ca unii dintre copii sa mearga spre o meserie. Se induce impresia ca a merge catre o meserie e ceva degradant, rusinos. Trebuie ca toata lumea sa aiba Bacalaureat si apoi sa mearga la facultate si sa aiba un carton care nu ii foloseste la nimic pe piata muncii".

"Cred ca trebuie sa facem un efort general ca macar de aici incolo copiii si parintii sa fie convinsi ca daca merg pe directia unei meserii fac un lucru foarte bun, care le va asigura un viitor fara probleme si ca nu e o chestiune de margine a societatii", a continuat Berceanu. Acesta a precizat ca, "pe undeva, se incearca rezolvarea unei situatii tranzitorii, adica a celor 150.000 de elevi care din pacate la vremea cand au inceput liceul au fost impinsi de parinti, de societate, de profesori sa mearga pe calea celor 4 clase de liceu cu Bacalaureat la sfarsit, probabil la vremea respectiva stiindu-se ca bacalaureatul este o chestiune formala in care profesorii le spun in examen ce sa scrie".

"Intre timp lucrurile s-au schimbat si cei care au o diploma de bacalaureat de-adevaratelea trebuie sa fie elevi care au si cunostintele respective si care pot ulterior sa intre la facultate si sa o faca de-adevaratelea, astfel incat cand o termina sa aiba fara niciun fel de problema posibilitatea de a se angaja de-adevaratelea si nu prin interventii si pile, ci prin dorinta angajatorului de a avea astfel de angajati", este de parere senatorul democrat-liberal.

Potrivit lui Berceanu, "ceilalti trebuie sa fie suficient de multi, pentru ca altfel incetul cu incetul pe piata muncii vor fi numai oameni cu diploma de bacalaureat, dar nu o sa mai functioneze nimic".

"Numai cu cei de sus nu se poate face nimic. De aceea eu pledez pentru a ramane sistemul de invatamant profesional, in care se fac doi ani, in care angajatorii ii sponsorizeaza pe elevi, in care elevii fac practica in firme si cei buni sunt angajati acolo. Atunci cand a inceput aceasta chestiune au fost peste 20.000 de cereri de la societati pentru acest invatamant. Trebuie pastrata asta, ca si publicitate. Acum se va intelege de catre parinti si elevi: daca esti bun faci Bacalaureatul asa-zis National si, daca nu, faci un fel de Bacalaureat care la sfarsit iti da nu stiu ce competenta profesionala, si apoi se mai da o modificare printr-o ordonanta si va da si voua posibilitatea de a merge la facultate. Facem o mare greseala in ce priveste strategia de viitor", a declarat Radu Berceanu.

In ce priveste proiectul pe care elevii trebuie sa il realizeze pentru Bacalaureatul Profesional, acesta a declarat ca "proiectul trebuie sa fie ceva concret, legat de o activitate. Daca elevul a facut un liceu oarecare, se va duce la un inginer, un profesor care ii va face un proiect, ii va lua banii, iar el habar nu va avea despre ce e vorba. Apoi cum va trece proba practica un elev care a facut un liceu teoretic? Va garantez ca nu o va trece nimeni daca se va da proba cu camere video. Domnisoarele si domnisorii nu pun mana pe ciocan, ca ei au invatat ca nu mai e nevoie".

Berceanu a vorbit si despre examenul prevazut in Bacalaureatul Profesional la disciplina Educatie Antreprenoriala. "Elevii acestia urmeaza sa fie muncitori, nu antreprenori. De ce sa dea examen la educatie antreprenoriala? Adica sa se faca liber profesionisti? Ei trebuie sa se intalneasca cu meseria si sa o stie foarte bine. Cerinta la ora actuala e foarte mare pentru oameni care sa mearga, incepand de la Dacia la Ford, pe banda sau la montaj si terminand cu cei care fac ferestre de termopan si trebuie sa aiba muncitori, nu hibridul asta cu cunostinte antreprenoriale. Trebuie sa ramana invatamantul profesional de 2 ani, cu contract cu firma, in care se invata de-adevaratelea o meserie", a declarat senatorul.

Proiectul Bacalaureatului profesional a fost publicat pe site-ul Senatului, in varianta aprobata de Comisia pentru invatamant din Senat. Comisia pentru invatamant a supus spre dezbatere si adoptare Plenul Senatului urmatorul raport:

Titlul Legii: Lege privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 73/2010 privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat.

Art. 1 (1) Finalizarea studiilor liceale se atesta printr-un certificat de absolvire, care confera dreptul de acces, in conditiile legii, in invatamantul postliceal, dreptul de sustinere a examenului de bacalaureat national si/sau bacalaureat profesional, respectiv a examenului de certificare/atestare a competentelor profesionale.

(2) Absolventii ciclului superior al liceului dobandesc si portofoliul personal pentru educatie permanenta si, la cerere, foaia matricola.

(3) Absolventii ciclului superior al liceului care sustin, dupa caz, si promoveaza examenul de bacalaureat national dobandesc diploma de bacalaureat, care le da dreptul de acces in invatamantul superior, in conditiile legii.

(4) Absolventii ciclului superior al liceului care sustin si promoveaza examenul de bacalaureat profesional dobandesc diploma de bacalaureat profesional, care le da dreptul de acces pe piata muncii, fara drept de acces in invatamantul superior.

Art. 2 (1) Examenul de bacalaureat national consta in sustinerea urmatoarelor probe:

A. proba de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana;

B. proba de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna, pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale;

C. proba de evaluare a competentelor lingvistice intr-o limba de circulatie internationala studiata pe parcursul invatamantului liceal. Rezultatul evaluarii se exprima prin nivelul de competenta corespunzator Cadrului european comun de referinta pentru limbi. Elevii care promoveaza, pe parcursul invatamantului preuniversitar, examene cu recunoastere internationala pentru certificarea competentelor lingvistice in limbi straine au dreptul la recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la aceste examene, la cerere si conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei;

D. proba de evaluare a competentelor digitale. Rezultatul evaluarii se exprima prin nivelul de competenta, in raport cu standardele europene recunoscute in domeniu. Elevii care promoveaza, pe parcursul invatamantului preuniversitar, examene cu recunoastere europeana pentru certificarea competentelor digitale au dreptul la recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la aceste examene, la cerere si conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei;

E. probe scrise de evaluare a competentelor formate pe durata invatamantului liceal, dupa cum urmeaza:

a). proba scrisa la limba si literatura romana - proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile;

b). proba scrisa la limba si literatura materna - proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile, care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale;

c). o proba scrisa, diferentiata in functie de filiera, profil si specializare, dupa cum urmeaza:

(i) matematica - pentru profilul real din filiera teoretica, pentru filiera tehnologica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala;

(ii) istorie - pentru profilul umanist din filiera teoretica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala;

d). o proba scrisa la care elevul poate opta, in conformitate cu filiera, profilul si specializarea urmate, pentru una dintre disciplinele cuprinse in urmatoarele doua grupe de discipline:

(i) fizica, chimie, biologie sau informatica

(ii) geografie, filosofie, logica si argumentare, economie, psihologie si, dupa caz, sociologie.

(1 1) Examenul de bacalaureat profesional consta in sustinerea:

(a)probelor de evaluare a competentelor prevazute la art. 2 alin.(1), lit. A, B, C si D;

(b)proiectului;

(c) probei practice

(d) probei scrise la disciplina Educatie antreprenoriala.

(2) Pentru anumite filiere, profiluri, respectiv specializari, stabilite de Ministerul Educatiei, absolventii ciclului superior al liceului pot sustine un examen de certificare sau, dupa caz, de atestare a competentelor profesionale, separat de examenul de bacalaureat, in conditiile legii.

(3) Absolventii ciclului superior al liceului care sustin si promoveaza examenul de certificare/atestare a competentelor profesionale dobandesc certificat de calificare profesionala, respectiv atestat de competente profesionale, conform Cadrului National al Calificarilor. Pana la adoptarea Cadrului National al Calificarilor absolventii ciclului superior al liceului care sustin si promoveaza examenul de certificare/atestare a competentelor profesionale dobandesc certificat de calificare profesionala/atestare a competentelor profesionale de nivel 3.

(4) Continutul programelor de examen si modul de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat national, bacalaureat profesional si a examenului de certificare, respectiv de atestare a competentelor profesionale, se stabileste prin metodologii elaborate si aprobate de Ministerul Educatiei si se da publicitatii pana la data inceperii anului scolar.

(5) In cazul intreruperii studiilor se recunoaste fiecare an scolar promovat. La cerere, se elibereaza un document de certificare a studiilor efectuate si portofoliul personal pentru educatie permanenta, completat la zi.

(6) Examenul de bacalaureat national se considera promovat de catre absolventii invatamantului secundar superior liceal care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) au sustinut probele prevazute la lit. A - D;

b) au sustinut toate probele scrise prevazute la lit. E si au obtinut cel putin nota 5 la fiecare dintre acestea;

c) media aritmetica, calculata cu doua zecimale fara rotunjire, a notelor obtinute la probele scrise precizate la lit. E este cel putin 6.

(6 1) Examenul de bacalaureat profesional se considera promovat de catre absolventii invatamantului secundar superior liceal care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) au sustinut probele prevazute la alin. (1 1), lit. a)-d);

b) au sustinut si promovat proiectul;

c) au sustinut si promovat proba practica;

d) au sustinut proba scrisa prevazuta la alin.(1 1), lit. d) si au obtinut cel putin nota 5.

(7) Media obtinuta la examenul de bacalaureat national si bacalaureat profesional este media aritmetica calculata cu doua zecimale fara rotunjire, a notelor obtinute la probele scrise prevazute la lit. E, respectiv la probele prevazute la lin.(1 1) literele b), c) si d).

(8) Absolventilor clasei a XII-a/ a XIII-a care au sustinut evaluarile prevazute la lit. A - D li se elibereaza certificate care atesta nivelul de competenta lingvistica, respectiv nivelul de competenta digitala. Eliberarea acestor certificate nu este conditionata de promovarea probelor scrise prevazute la lit. E.

(9) In cazul nepromovarii examenului de bacalaureat national, precum si a examenului de bacalaureat profesional pot fi recunoscute in sesiunile urmatoare, la cerere, rezultatele la evaluarile sustinute conform lit. A - D, respectiv rezultatele la probele scrise care au fost promovate cu cel putin nota 5.

(10) In decursul unui an scolar se organizeaza doua sesiuni ale examenului de bacalaureat national si profesional.

(11) Candidatii pot sustine examenul de bacalaureat national si examenul de bacalaureat profesional, examenul de certificare a competentelor profesionale, fara taxa, de cel mult doua ori. Prezentarile ulterioare la aceste examene sunt conditionate de achitarea unor taxe stabilite de Ministerul Educatiei.

(12) Probele prevazute pentru bacalaureatul national si pentru bacalaureatul profesional la lit. A - D se organizeaza si se desfasoara la nivelul unitatii de invatamant din care provin candidatii, in fata unei comisii prezidate de directorul unitatii de invatamant si numite prin decizie a inspectoratului scolar general, in conditiile stabilite prin metodologia prevazuta la alin. (4).

(13) Probele scrise din examenul de bacalaureat national, prevazute la lit. E, precum si proba scrisa prevazuta pentru bacalaureatul profesional se sustin dupa incheierea anului scolar, in fata unei comisii numite de inspectoratul scolar, in conditii stabilite prin metodologia prevazuta la alin. (4).

(14) Comisia prevazuta la alin. (13) este condusa de un presedinte, numit prin ordin al ministrului educatiei dintre cadrele didactice universitare de predare, avand titlul stiintific de doctor. In situatii bine justificate, poate fi numit in functia de presedinte si un cadru didactic din invatamantul liceal, avand gradul didactic I si performante profesionale deosebite, titular in alta unitate de invatamant decat cea din care provin elevii care sustin probele scrise ale examenului de bacalaureat.

(15) Comisia prevazuta la alin. (13) este alcatuita din profesori de la alte unitati de invatamant decat cele din care provin elevii care sustin probele scrise ale examenului de bacalaureat.

(16) Numarul comisiilor prevazute la alin. (13) si numarul unitatilor de invatamant in care se desfasoara probele scrise din examenul de bacalaureat se stabilesc de Ministerul Educatiei, la propunerea inspectoratelor scolare.

(17) Rezultatele examenului de bacalaureat sunt publice.

Citeste si: