Toate tarile civilizate din Europa incurajeaza cetatenii sa renunte la masina personala in favoarea transportului in comun, a bicicicletei si a mersului pe jos. Si autoritatile din Bucuresti sustin, la nivel declarativ, ca incurajeaza aceste practici. In realitate, insa, conditia pietonului din Capitala este una mizera. In special in centrul orasului, trotuarele sunt pline de masini, in multe situatii pietonii fiind nevoiti sa mearga pe carosabil, injurati si claxonati de soferii grabiti. Asta ca sa nu mai vorbim de mamele cu copii, de persoanele cu handicap sau de batrani. Mai mult, asa cum se poate vedea in imagini, chiar masini ale Politiei sunt parcate pe trotuar si blocheaza accesul pietonilor.

Citeste si:

Str. Batistei - un pieton se strecoara printre o masina parcata pe trotuar si zid

In primul rand, chiar Codul Rutier le permite soferilor sa parcheze pe trotuar cu conditia sa lase un metru liber pentru pietoni. Daca soferii parcheaza masina fara sa respecte aceasta prevedere, Politia Rutiera si Politia Locala Bucuresti sunt institutiile care trebuie sa sanctioneze abaterile.

Contactat de HotNews.ro, purtatorul de cuvant al Politiei Rutiere Bucuresti, Andrei Codau, a declarat ca incepand cu 2011 de amendarea soferilor care parcheaza pe trotuar se ocupa mai mult Politia Locala, politistii rutieri amendand mai mult soferii care blocheaza circulatia rutiera, sunt parcati pe trecerile de pietoni etc.

Masinile Politiei locale sunt si ele parcate pe trotuar

Politia Locala a Municipiului Bucuresti spune ca ii amendeaza pe soferii care parcheaza pe trotuar si ca aplica sute de amenzi lunar. "Noi ii amendam pe cei care stationeaza neregulamentar pe trotuar sau le dam avertismente unde au puncte de penalizare. Este vorba de sute de amenzi pe luna. Amenda este de circa 200 de lei. Politistii locali vin, vad masina parcata neregulamentar, identifica proprietarul, o fotografiaza cu aparate omologate si respectivul sofer primeste amenda acasa. Sigur, sunt si soferi care contesta amenzile, dar, din informatiile pe care le avem noi, aceste amenzi se incaseaza", a declarat pentru HotNews.ro Razvan Popa, purtatorul de cuvant al Politiei Locale a Municipiului Bucuresti.

Bd. Lascar Catargiu - Masinile Politiei sunt parcate pe trotuar

Citeste si:

Acesta sustine ca principalul motiv pentru care soferii parcheaza neregulamentar pe trotuar este lipsa educatiei. "Omul daca nu intra cu masina in magazin sau unde are treaba, nu se simte bine. Atat in cartiere, cat si in centru gasesti locuri de parcare, dar este imposibil sa nu gasesti 10-20 de persoane care sa nu isi parcheze masina cu botul lipit de zid si sa nu lase pic de loc pentru pietoni. Este o chestiune de educatie, de cei sapte ani de acasa. Daca amenzile ar fi mai mari, 10 - 15 milioane lei vechi, sunt sigur ca soferii s-ar gandi de mai multe ori inainte sa lase masina parcata neregulamentar", spune Razvan Popa.

Alte masini ale Politiei locale sunt parcate pe trotuar

Daca amenzile si Politia nu par sa-i sperie pe soferi, o alta solutie ar fi stalpisorii care sa-i impiedice fizic sa blocheze trotuarul. Administratia Strazilor a inceput de anul trecut sa puna stalpisori pe strazile din centrul orasului - bd. Magheru, Piata Universitatii, strada CA Rosetti, str. Maria Rosetti si strada din spatele Ateneului Roman. Reprezentantii institutiei se plang insa ca soferii ii inlatura ca sa poata parca dupa bunul plac.

Str. Eforie - Masinile blocheaza unul dintre trotuare

Primariile de sector din Bucuresti pot si ele sa recurga la aceasta masura. Alex Ichim, purtatorul de cuvant al Primariei sectorului 1, spune ca in acest sector administratia locala poate pune stalpisori pe o strada daca cetatenii cer acest lucru, dar in ultima vreme nu au mai fost primite astfel de solicitari. Acesta mai spune ca in sectorul 1 al Capitalei masinile parcate neregulamentar sunt ridicate, taxa de recuperare fiind de 434 de lei, iar aceasta masura ii disciplineaza pe soferi.

La intrarea in Parcarea de la Intercontinental masinile blocheaza trotuarul

Citeste si:

Pana anul trecut, toate sectoarele din Bucuresti, cu exceptia sectorului 5, aveau contracte pentru ridicarea masinilor parcate neregulamentar. In preajma alegerilor locale, trei din cele sase sectoare din Capitala au renuntat, masura fiind una nepopulara. In prezent se mai ridica masinile parcate neregulamentar doar in sectorul 1 si 4. De asemenea, sectorul 3 doreste sa reia aceasta activitate, licitatia pentru desemnarea firmei care ar urma sa ridice masinile parcate neregulamentar fiind in desfasurare.

Calea Victoriei - Teatrul Odeon - masinile blocheaza intrarea in teatru

Potrivit unei analize facute de HotNews.ro, in anul 2011, firmele care ridica masinile parcate ilegal in Capitala au ridicat din sectoarele 1, 2, 4 si 6 circa 40.000 de autovehicule si au avut incasari de aproximativ 5 milioane de euro.

Cum se poate rezolva situatia

Razvan Beschea, reprezentant-ul Asociatiei Orasul meu 2020, un ONG care militeaza pentru redarea trotuarelor pietonilor, spune ca o prima masura pentru rezolvarea problemei ar fi aplicarea legii "ad literam" de catre Politia Locala si Politia Rutiera, in special pentru trecerile de pietoni si trotuare blocate total.

Strada Biserica Amzei - Masinile blocheaza trotuarul

De asemenea, acesta propune modificarea articolului 142, litera n din Codul Rutier, care permite parcarea masinilor pe trotuar. "Altfel, orasul va trebui impanzit de stalpisori si acestia vor trebui paziti de autoritati. Aceasta varianta este mult mai costisitoare, ineficienta si inestetica. Daca acest articol nu este modificat, un autovehicul patruns pe trotuar este parcat legal iar politia nu poate actiona. Daca nu se poate modifica acest articol din Codul Rutier, este necesar ca trotuarul sa fie aparat cu stalpisori cat mai solizi", a declarat, pentru HotNews.ro, Razvan Beschea.

Parcul IOR - masinile blocheaza trecerea de pietoni

O alta solutie propusa de acesta ar fi introducerea de automate de parcare pentru parcarile publice existente si pentru toate stradutele cu sens unic unde se poate parca legal la bordura. "Personalul care taia tichete de parcare se va converti in agenti constatatori care sa monitorizeze daca parcarea este platita si masina este parcata legal. Un proces verbal simplu de completat si insotit de o fotografie pare o solutie pentru 2013", este de parere Razvan Beschea.

Acesta mai propune:

- ridicarea tuturor rablelor parcate pe domeniul public;

- semnalizarea mult mai clara si de la distante mult mai mari a parcarilor publice existente. Ideal ar fi sa se poata vedea si numarul de locuri libere;

- identificarea punctelor critice si construirea de parcari subterane in zona ultracentrala;

Calea Victoriei - Trecerea de pietoni si trotuarul este blocat de masini

De asemenea, Razvan Beschea spune ca ar trebui ca soferii sa constientizeze urmatoarele lucruri:

- atunci cand calculezi cat te costa sa mergi cu masina in centru trebuie sa iei in calcul si costul parcarii;

- atunci cand calculezi timpul necesar sa ajungi undeva e bine sa iei in calcul si timpul petrecut sa gasesti loc de parcare legal si cat mai mergi pe jos intre locul legal de parcare si destinatia finala;

- raspunderea unui sofer nu se termina atunci cand se da jos din masina;

- ai voie sa parchezi unde vrei in asa fel incat sa nu ii afectezi pe ceilalti cetateni si soferi;

- problema lipsei locurilor de parcare nu trebuie transferata pietonilor.

Str. Academiei - Trotuarul este blocat de masini

Cine este asociatia "Orasul meu 2020"

"Orasul Meu 2020 pune umarul la imbunatatirea calitatii vietii in orasul nostru. O prima tema pe care incercam sa o rezolvam este „eliberarea trotuarelori si a trecerilor de pietoni” pentru a face orasul mai prietenos. Pentru a realiza acest obiectiv Orasul meu 2020 colaboreaza cu politia locala si politia rutiera. Noi transmitem sesizari iar politia ia masuri – avertizeaza, amendeaza si propune instalarea de stalpisori. Pana acum am reusit sa obtinem cu ajutorul politiei rutiere instalarea de stalpisori pe strada Academiei, Calea Victoriei si Matei Voievod. In momentul de fata stalpisorii sint in curs de montare", spune Razvan Beschea.