Rezultatele finale ale concursului pentru posturile vacante de directori ai Caselor Județene de Asigurări de Sănătate arată la fel ca cele de la finalul probei scrise, de acum o săptămână - doar 5 dintre cei 33 de candidați au promovat examenul - a anunțat luni Adrian Gheorghe, președintele CNAS și omul care a organizat concursul, la interviurile HotNews LIVE. "Trebuie să ne ferim de explicații prea simple", spune Adrian Gheorghe, întrebat cum explică procentul atât de mic al celor care au luat concursul. În ceea ce privește însă subiectele de examen, Adrian Gheorghe spune că aceastea au fost "de bun simț": "S-a dorit un concurs transparent, cât mai puțin limitativ din perspectiva criteriilor și a subiectelor. Rezultatele arată că cei care s-au pregătit au putut promova." La casele județene care nu au un director numit prin concurs, "concursurile se vor organiza până când se vor ocupa toate posturile".

Adrian Gheorghe Foto: Hotnews

Interviul a fost transmis pe conturile de Facebook și YouTube ale HotNews.ro.

HotNews.ro a transmis livetext declarațiile șefului CNAS:

Concursul pentru șefii caselor de asigurări de sănătate. Care sunt rezultatele finale?

  • Cei 5 care au promovat proba scrisă s-a prezentat la interviu, au promovat, astfel că au fost declarați admiși și vor ocupa posturile.

Cum explicați rezultatele slabe?

  • Trebuie să ne ferim de explicații prea simple.
  • Pornesc de la obiectivul concursului - de a se asigura că cei care îl promoveaă sunt pregătiți pe partea de cunoaștere a legii și pe fondul activităților menageriale.
  • S-a dorit un concurs transparent, cât mai puțin limitativ din perspectiva criteriilor și a subiectelor.
  • Rezultatele arată că cei care s-au pregătit au putut promova.
  • Foarte mulți candidați ar fi avut dreptul să se prezinte la proba scrisă, nu s-au prezentat.
  • Concursurile se vor organiza până când se vor ocupa toate posturile.

Ce se întâmplă cu directorii interimari, rămân pe funcție?

  • Responsabilitatea mandatului meu e pentru buna funcționare. Așteptarea mea e că toate posturile se for ocupa prin concurs și m-aș feri de interimate scurte.
  • Vom organiza concursuri în perioada următoare ori de câte ori va fi nevoie.
  • Va fi o serie de concursuri - nu se ocupă un post, imediat revenim cu o nouă procedură de concurs.

Despre numirile politice la șefia caselor - au fost presiuni?

  • Nu am avut presiuni.

Despre bugetul CNAS - este într-adevăr o sumă mare sau e insuficientă?

  • Bugetul propus de CNAS în discuțiile cu Ministerul Finanțelor se realizează de către CA al CNAS, se merge cu acel buget la negocieri. A, preluat mandatul când tocmai urma să se supună aprobării în CA . Propunerea de buget a fost de 53 de miliarde de lei, față de cele aproximativ 44 de miliarde primite.
  • Din perspectiva propunerilor, bugetul este mai mic, dar e mai mare decât execuția din 2020.
  • E dificil de fundamentat acum 100% un buget exclusiv pe nevoie și costuri reale.
  • Cert e că banii sunt puțini deloc. Că nu sunt cât ar putea să fie sau procentual, comparativ cu alte țări, da, dar nu sunt puțini deloc.

Despre pacienții trimiși pe drumuri pentru analize decontate - e doar o problemă de bani sau ține și de alți factori?

  • Ține și de bani. Alocările pentru investigații paraclinice nu sunt foarte mari, dar au crescut an de an cu câtevqa zeci de milioane.
  • În niciun caz nu au fost neglijate.
  • pe de altă parte, instituția programării este una aplicată în multe sisteme de sănătate.
  • Faptul că există o așteptare nu e atât de grav, problema ține mai degrabă de cine și cât așteaptă, Și avem insuficiente instrumente pentru a face această distincție. Nu e normal să fie așa
  • Avem o densitate mare de furnizori de servicii paraclinice, astfel încât bugetul se împarte între multe entități, ceea ce pune uneori pacientul pe drumuri
  • Avem un proiect care va digitaliza mult, inclusiv programările. Va exista un singur element centralizat care va putea aloca programările
  • Proiectul începe în acest an, orizont de implementare 2-3 ani
  • Până atunci, avem în vedere niște soluții analitice, dar durează puțin implementarea
  • Nu există o formulă magică acum, e nevoie și de o prioritizare a serviciilor, investigațiilor incluse în pachet
  • Pachetul de bază în România e unul generos pe hârtie nu doar pentru investigații. Lipsește transpunerea în servicii care să fie oferite consistent
  • Aici mai e de lucru. Dacă am face un calcul de finanțare pentru tot ce e inclus acum am ieși net superior față de ce e acum
  • Reducerea pachetului de servicii e o temă sensibilă, care trebuie făcută cu maximă seriozitate
  • Nu a existat o analiză până acum.

Spitalele umflă cheltuielile decontate de CNAS?

  • Un aspect important e că tarifele decontate de CNAS au o legătură aproximativă cu costurile reale ale serviciilor
  • tarifele nici nu au fost actualizate de ceva timp și nu există o procedură clară de actualizare a lor
  • Tacticile de umflare a costurilor sunt la limita legalității, e nevoie de un cadru de finanțare mai predictibil
  • E nevoie și de o discuție politică despre viziunea privind finanțarea spitalelor, care mai poate fi susținută o perioadă

De ce au fost secretizate numele candidaților la concursuri?

  • Și eu m-am informat asupra cerințelor legale, GDPR, considerent foarte important. Există și o recomanadare pprivind anonimizarea
  • Sincer, la nivel de candidat mi se pare decent, până la urmă un candidat asta e, un candidat. Și ei sunt numiți prin ordin și va fi public

Despre subiectele la concurs - sunt oameni care se întreabă dacă există o legătura dintre capacitatea de memorare și cea de management:

  • Într-adevăr, cunoașterea alegii e o componentă fundamentală pentru un director de casă de sănătate
  • managemtnul trebuie privit cu foarte mult realism - nu e un management creativ. 99% din activitate presupune interpretarea legii, astfel încât trebuie să existe această componentă
  • Nimeni nu a următi la corectare reproducerea textului de lege, cuvânt cu cuvânt. E absolut absurd, dar candidatul trebuie să fie familiar cu legea, e imperios să existe o minimă familiriaritate
  • Subiectele au fost absolut de bun simț. Cine are pretenții la acea afuncție ar trebui să aibă un minim de răspuns
  • În plus, nu se p-unctează aceleași competențe de 2 ori
  • La interviu s-a pus accent pe abilitățile manageriale

Există un audit la casele județene?

  • Da, există direcția de audit la CNAS, toate casele sunt auditate, există și corpul de control care poate interveni punctual
  • Sunt mecanisme de monitorizare a activității

Achiziția de materiale medicale - nu ar trebui urmărită calitatea, ci nu prețul cel mai mic?

  • CNAS nu are atribuții de efectuare a achizițiilor, se decontează, dar deciziile de achiziție sunt în sfera spitalelor
  • Sunt de acord cu principiul

Prevenția - sunt foarte puține programe:

  • Prevenția nu e un deziderat, ci o necesitate
  • În acest contract cadru facem niște pași prin stimularea printr-un tarif atractiv al consultației la medicul de familie, sunt pași nici mici, nici mari, transmit un semnal că trebuie să ne preocupe
  • Prevenția este mai ieftină decât a trata, dar nu înseamnă că e gratis. Nu tot ce miroase a prevenție trebuie neapărat făcut, ci trebuie făcut cu cap

Birocrația la CNAS - ce ați găsit acolo?

  • Cred că digitalizarea e un pas important, dar de una singură nu e suficientă
  • Foarte punctual, priuectul european la care mă refeream mai devreme are și o componentă de conncedii medicale, care să fie digitalizate
  • Am declanșat evaluarea protocoalelor între instituții, privind schimbul de informații. Nu sunt actualizate datele
  • E un număr mare de astfel de protocoale și armonizarea lor va dura, nu aș putea spune cât

Ce alte planuri aveți?

  • Pe plan extern - e foarte important să existe mai multe canale eficiente de legătură între CNAS, casele județene și asigurați. Există, dar trebuie mult îmbunătățite
  • Lucrăm la o identitate digitală nouă, avem în teste un nou website mai atractiv, cu funcționalități, pentru a scurta cât mai mult canalele de comunicare
  • Pe plan intern, a început o reorganizare - tot mai multe proiecte și așteptăm ultimul aviz pentru o unitate de management a proiectelor, pentru a se asigura că aceste proiecte nu rămân doar pe hârtie
  • Vrem să creștem ritmul procedurilor unitare de lucru. E un front amplu de lucru

............................

Adrian Gheorghe, cercetător în economia sănătății la Imperial College din Londra, a fost numit în luna ianuarie președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, printr-o decizie a Guvernului, la propunerea fostului ministru al Sănătății Vlad Voiculescu.

Adrian Gheorghe explica recent faptul că CNAS nu are niciun contract cu niciun furnizor de servicii medicale, toate contractele fiind încheiate între CASMB/casele județene și furnizori. "La nivelul caselor județene sunt gestionate, de facto, resursele Casei de Asigurări de Sănătate. De aceea trebuie să ne asigurăm că managementul lor este eficient", spunea atunci Adrian Gheorghe.

Citește și: